T
Jag har precis börjat lägga underlagspapp på mitt Attefallshus. Köpte något som hette underlagsduk 117 på Byggmax. Skulle funka under takpannor. Men fasen vad tunn den var. Inte alls som underlags papp jag är van vid. Klisterlanterna satt bra så det var inget problem. Men det blev bubbligt under duken där klistret inte sitter.
Så här ser det ut. Måste jag göra om det? :(
Attefallshus med nyinstallerad underlagsduk som är bubblig jämfört med slätare YAP2200-duk längst ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hade lite YAP2200 hemma som jag lade på slutet. Här ser ni skillnaden:

Ny lagd underlagsduk på attefallshus-tak med bubblor och klisterkanter synliga mot jämnare yta av annan duk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det funkar nog. Ska duken verkligen spikas synligt?
 
Rickard.
Duk är ett helt annat material än papp och ska behandlas olika. T ex tror jag inte den du har valt är ok att spika genom båda lagren utan ska klammras dolt och sen egentligen bara hållas fast av ströläkten.

Jag rekommenderar ibland duk (ofta yep700 då) till vissa då jag tycker den är så otroligt enkel att montera jämfört med papp för nybörjare så jag förstår inte riktigt hur det blev sådär för dig :thinking:
 
  • Gilla
Wärtsilä
  • Laddar…
T
Ok, då är det bara att göra om...
 
T
Skulle ni ta bort det andra eller bara lägga över det?
 
Rickard.
Om du skär bort/sönder allt som är knöligt så kan du lägga ovanpå, desto slätare du får det desto enklare för vattnet att rinna av.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Du får göra om . Anvisning är tydlig med att det ska va dold infästning. [länk]
Jag ögnade igenom monteringsanvisningen här ovan och där tas ju exemplet spikning genom båda lagren med så det finns ingen större anledning att göra om.
 
Vet inte vad du läst för nåt.
Textvarning om att Trebolit Underlagsduk 117 endast är godkänd för montering med dold infästning.
 
  • Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
Läs instruktionen och inte bara rubriken lärde jag mig i lågstadiet och det tillämpar jag fortfarande.

I metod 1 som beskrivs i den montageanvisning som du själv länkade till står det om spikning genom bägge lagren.

I metod 2 om klammring.

Jag har inte skrivit instruktionen och inte kontrollerat att länken stämmer med den produkt som TS har.

Om det är bra eller lämpligt att spika är jag inte så säker på men det är metod 1 enl instruktionen och därmed förstahandsvalet för många.
 
F fribygg skrev:
Läs instruktionen och inte bara rubriken lärde jag mig i lågstadiet och det tillämpar jag fortfarande.

I metod 1 som beskrivs i den montageanvisning som du själv länkade till står det om spikning genom bägge lagren.

I metod 2 om klammring.

Jag har inte skrivit instruktionen och inte kontrollerat att länken stämmer med den produkt som TS har.

Om det är bra eller lämpligt att spika är jag inte så säker på men det är metod 1 enl instruktionen och därmed förstahandsvalet för många.
du måste måste ha glömt läsglasögonen då du så noga läste instruktionen

”Spikning genom undre lagret (dold infästning): Pappspik 20x2,8 eller 25x2,5. Spikmönster enligt Metod 1.”
 
Excel
Lade samma duk förra åtet, undvik att gå på pappen när solen ligger på, den blir lätt skadad. Det kan bli lite bubbligt, jag upplevde att det lägger sig enfter en dag i solen.
Lycka till.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
du måste måste ha glömt läsglasögonen då du så noga läste instruktionen

”Spikning genom undre lagret (dold infästning): Pappspik 20x2,8 eller 25x2,5. Spikmönster enligt Metod 1.”
"Montage kan ske med dold infästning (om läktning sker omgående) alternativt med spikning genom båda lagren av underlagstäckningen"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.