Termostaten och ventilhuset är nya. Enl installatören kommer dom från fabriken helt öppna. Värme får jag men inte tillräckligt. Det enda som hjälper är att strypa ett par element samt handdukstorken. Det känns att jag är tillbaka på ruta ett....

Finns det inte någon cirkulationspump för vinden?
 
Jag tror inte ventilen är helt öppen från fabrik, värt att dubbelkolla detta tror jag.
 
är det inte lättare att koppla bort hela termostaten så att vattnet rör sig fritt? Elementet är ju underdimensionerat och vi har installerat ballofix i både framledning och retur, jag tror inte att det blir bastu på vinden...
 
Termostatet är ju bortkopplat, du håller på att injustera kopplet.
 
Hej igen

Lyfter tråden igen

Nu har jag kopplat bort alltihopa. Kopplat ihop tilloppet med returen via en genomskinlig slang för att se om luftbubblor rör sig. Ingen skillnad ingen cirkulation fortfarande dött. Har ballofix i båda änder.

När jag kopplar isär får jag bra flöde i tilloppet. När jag spola baklänges dvs stänger av ballofixen i tilloppet och fyller i expansionskärlet i källaren får jag ganska bra dock ej lika bra flöde via returen lite svart vatten i början men det klarna snabbt. Men när jag kopplar ihop det hela ingen cirkulation alls!

Jag har till och med kopplat i tilloppet en gammal cirkulationspump men den orkar inte heller pusha fram vattnet

Några förslag?

Resten av huset varmt och skönt inga problem i elementen
 
Du behöver injustera samtliga radiatorventiler i hela kåken. Sen kommer med största sannolikhet att fungera.
 
Tack för det men vad är förklaringen?
 
Så länge radiatorn inte är underdimensionerad och all installation är korrekt utförd, exempelvis tillopp inte kopplad till retur, drifttryck ok m.m, så ska det fungera så länge pannan ink. cirkpumpen kan leverera behövd effekt.
Antagligen snurrar värmen runt enbart i de ursprungliga radiatorerna, som nog har äldre mer öppna ventiler. Ta gärna en bild på radiatorventilerna.
 
Alla ventiler är nya.Vad kan hända om man byter även rören i övervåning till stora rör sänker man inte motståndet? lättare cirkulation?


I alla fall har jag strypt alla ventiler med 30%. Det börjar bli lite varmare i slangen
 
Redigerat:
Visst har ni tagit bort den extra cirk.pumpen?
 
nej men den är inte på
 
övervåning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag laddat en bild på det hela

20151205_121941_resized.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Prova att plocka bort termostathuset så att det inte är så att själva termostaten stryper ventilen av någon anledning, för test.
 
Du har sannolikt ett flödesproblem. Det cirkulerar lättare igenom de grova rören till de gamla radiatorerna. Eftersom du inte har termostater på dem så blir det svårjusterat. Man får gå runt och strypa lite försiktigt i de rum som är varmast, för att få flöde upp till vinden.
Har stött på detta flera gånger. Lösningen är att montera termostater på alla radiatorer. Då stryps det naturligt när rumstemperaturen är uppe i önskat värde och flödet kommer då att öka upp till vinden. Den extra pumpen kan du skippa, och ta bort ventilerna du har där, för de stryper också flödet i onödan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.