Tempen i rummet är 16 grader , termostaten vet jag inte vad den är inställt på antar jag är det standardinställning kanske 27 grader vad vet jag
 
Det finns justeringar som behöver göras på elementet "bakom" termostatet. Kan tyvärr inte detaljerna, men det ska justeras utifrån förutsättningarna map elementets höjdläge etc har jag för mig.
 
Hej Roland. jag menar att jag inte få nåt högre värmeeffekt när jag installerade magna pumpen. Jag kunde däremot få bra värme i hela elementet när jag dels ströp elementen i undervåningen samt jag körde magna pumpen på effekt läge 7 och proportionellt tryck då blev det varm dock aldrig mer än 16 grader medan i resten av huset var det 21 grader
 
Börja felsökningen med att ha termostaten helt demonterad.

Får du bättre temp i rummet?. Observera att resultatet kommer inte med en gång utan det tar några timmar.

Öppna något varv på returventil. Observera vad som händer, öppna eventuellt ännu mera.

Är radiatorn rätt dimensionerad till aktuell framledningstemp och rummets volym?
 
Jag kan tyvärr inte demontera termostaten eftersom jag inte är rörmokare. Höjde trycket i exp kärlet till strax under 1,5. Pumpen i övervåningen bortkopplad, kör magna pumpen på lägsta effektläge (1).

Resultatet blev att temperaturen i rummet gick ner till 14,6 grader, elementet är nästan iskall

Radiatorn är sannolikt underdimensionerat, vilket det visste vi innan, och mäter 1600 mm i längden 300 i breden
 
Att demontera termostaten har inget med vattensystemet som sådant att göra och kan demonteras om man är ägare till en skiftnyckel.

Om du är osäker så skicka en bild så kan vi guida dig.
 
1600x300 är det en enkel panel eller dubbel?, länken visar en danfoss radiator ventil som går att justera in flödet med den numrerade ringen, hylsan. Drar man den lite utåt samtidigt som man vrider så kan man minska alt.öka flödet genom ventilen.


mvh
 
Precis, det är den justeringen som jag var ute efter i tidigare inlägg!
 
Titta i det dokument jag länkade till om radiatorkoppel MMA.
 
Jag läser den men fattar ingenting ändå
 
20140129_163738_resized.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har inga speciella nycklar till den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.