D09
Om jag inte minns fel så sitter kamremmen bakom en kåpa vid alla andra remmar. Kollade lite på bultskallarna och tycker man borde sett lite mer åverkan, något klistermärke har jag inte noterat...
 
D09 skrev:
Om jag inte minns fel så sitter kamremmen bakom en kåpa vid alla andra remmar. Kollade lite på bultskallarna och tycker man borde sett lite mer åverkan, något klistermärke har jag inte noterat...
Om inte annat borde de vara lite renare än övriga bultar i motorrummet om det bara var 500 mil sedan bytet. Luktar ful fisk här tycker jag.
 
gubbaluringa skrev:
Hej

Då passar jag på och frågar: Varför skriver inte alla bilhandlare bilen på sig själv personligen då för att slippa kostsamma garantiåtgärder?
För det första, de bedriver väl antagligen ett företag, varför då köpa o sälja bilarna privat?

För det andra, Som Ingper sa, Skatteverket kommer definitivt få upp ögonen för en som har en stor bilhall med sina egna bilar i och köper in och säljer de med vinst. Ingen påstår att det är ok att handla med bilar och göra vinst på de. Men det finns ingen gräns vid en exakt nivå sålda bilar som skatteverket säger stopp.

Menar, säljer du 7 bilar på ett år med ett sammanlagt värde av 15000 skiter nog skatteverket i det. Men säljer du 5 bilar för till ett sammanlagt värde av 4 miljoner så har de nog större intresse av din affärer.
 
MagnusSt skrev:
För det första, de bedriver väl antagligen ett företag, varför då köpa o sälja bilarna privat?
För att du slipper garantiåtgärder skrev jag ju längre upp. Dessa kostar pengar och pengar är väl det som en bilhandlare är ute efter att tjäna? Att sälja bilar privat och tjäna pengar tror jag inte skatteverket bryr sig om bara man skattar på vinsten, att då ha en hall där du ställer ut bilarna borde således inte vara speciellt konstigt?
 
Hur många bilar tror du man säljer om man gör sig känd som firman som säljer bilar privat, o sen skiter i att lämna garanti på bilarna?
Det säger ju sig självt varför seriösa handlare inte gör så.

Handlar man med bilar i 10000 kronors klassen så är det nog svårare att vara seriös för det kan inte finnas många kronor per bil att tjäna. I normala fall hanterar inte bilhandlare så pass billiga bilar då det inte är lönt med den lagstiftningen vi har.

Nu var det ju jävligt klantigt och korkat att inte ange för ts att bilen såldes "för kunds räkning" och det ska de ha kritik för.
Men det handlar trots allt om en gammal bil som har gått långt som köptes till ett förhållandevis lågt pris så jag tycker inte att man kan klaga alltför mycket på bilens skick. Men det ska bli intressant att höra vad verkstan konstaterar för fel.
 
MagnusSt skrev:
Hur många bilar tror du man säljer om man gör sig känd som firman som säljer bilar privat, o sen skiter i att lämna garanti på bilarna?
Det säger ju sig självt varför seriösa handlare inte gör så..
Jag håller med, när det kommer till seriösa handlare. Men nu verkar det tyvärr som att TS har att göra med en oseriös handlare. Och vem vet, det kanske är precis så här de allihopa gör, säljer dem privat? Han man som affärsidé att bara handla med billigare bilar så verkar det ju i mina ögon smartare att sälja dem privat ur bilhallen...
 
MagnusSt skrev:
Men det handlar trots allt om en gammal bil som har gått långt som köptes till ett förhållandevis lågt pris så jag tycker inte att man kan klaga alltför mycket på bilens skick.
Oavsett så skall bilen inte ha denna typ av fel. Det är inte normalt med temperaturfel på en bil för 10.000:- som säljs av en bilfirma i "gott skick". Felet som beskrivs gör det ju tveksamt om bilen ens går att bruka. Dessutom är varudeklaration ett lagkrav vid försäljning av begagnade bilar. Varudeklarationen är just till för att förekomma tvister om vilket skick man kunde förvänta sig att fordonet var i.

Allt detta bortsett från de andra skumma sakerna omkring vem som sålt vems bil....
 
Ringt den förra ägaren och frågat om felet?
Det är väl bara att spela lite dum och säga att man har fixat problemet och undra om det har varit där länge.
För det måste väl vara ok att ljuga för att få fram sanningen? Rättsligt tänker jag. Annars kan man säga att man hittat felet och ska fixa det men bara undrar om de bytt något annat så man inte byter något i onödan. En trevlig ton med lite smak av att man bara vill ha deras hjälp och inte kommer göra mer än att laga den och sen vara nöjd.

Berättar de då att det är såhär och såhär och att de berättat det för bilfirman så är det ju kört för dem.


Samma sak som om man köper en bil och man ringer föregående ägare och säger att bilfirman sagt att den varit krockad och man undrar om det var dem och hur illa det tog. Antagligen berättar de att de krockat eller så har de inte det, bilfirman har ju redan avslöjat så varför ska föregående ägare ljuga?
 
Joens skrev:
Ringt den förra ägaren och frågat om felet?

.....så varför ska föregående ägare ljuga?
Därför att - som du ser av TS inlägg - förra ägaren troligen är bundis med firman/säljaren. Som TS skriver står ju denne som ägare för fler bilar som "Firman" säljer.

Tyvärr är det inte så enkelt. Och tittar man de två ägare bakåt man kan få fram är det inte sällan man upptäcker att bilen bytt ägare ganska snabbt ett par gånger och mellan personer som sedan visar sig känna varandra. Ett ganska vanligt sätt att "radera" möjligheten för en köpare att hitta en tidigare ägare som verkligen använt bilen och inte som de senare är kompis med bilfirmans ägare.

(Inte bara spekulation - hjälpte en yngre kollega att leta bil, och var och varannan bil han hittade på "mindre bilfirmor" hade detta upplägg. Att de stod på privatperson istället för firman var också vanligt, trots att firman inte nämnt ett ord om det när han varit där och tittat).
 
D09
Sådär, gjorde en felsökning och har fått igång grejorna... Bytte termostat och nu fungerar även givaren.... Antar att det blev en bonus ;) fick panik när vi stod utan bil, och en process med firman lär ta tid... Har iofs inte tänkt låta dom slippa undan än.

Nu är det bara att kolla med verkstad så kamremmen är bytt.

Tempengivaren låg bra i mitten, hade hoppats på att den skulle gå lite högre så fläkten kunde starta.
Testade fläkten med en kabel direkt från batteriet och dom fungerade.
 
  • Gilla
gtiv
  • Laddar…
D09 skrev:
Sådär, gjorde en felsökning och har fått igång grejorna... Bytte termostat och nu fungerar även givaren.... Antar att det blev en bonus ;) fick panik när vi stod utan bil, och en process med firman lär ta tid... Har iofs inte tänkt låta dom slippa undan än.

Nu är det bara att kolla med verkstad så kamremmen är bytt.

Tempengivaren låg bra i mitten, hade hoppats på att den skulle gå lite högre så fläkten kunde starta.
Testade fläkten med en kabel direkt från batteriet och dom fungerade.
Grattis !
Hursomhelst får jag ändå inte ihop dina temperaturmätningar med att tempgivaren inte visade någonting och att termostaten felade. Men det är inte allt man får ihop - huvudsaken är att det fungerar nu !

Förnuftigt att kolla det där med kamremmen, likaså indikationer på om service verkligen är gjord. Att sätta ett miltal som är lite mer än "nyligen" gör att även en nybytt olja hunnit svartna ordentligt och andra indikationer på att service är gjord är svåra att se. Räkna kallt med att inget av det är gjort tills motsatsen är bevisad.

För att testa kylarfläkten så brukar det räcka med att bilen får stå still och på tomgång i max 15-20 min. Utan luftdrag genom kylet så stiger temperaturen ganska snabbt.
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Ingper skrev:
Grattis !
Hursomhelst får jag ändå inte ihop dina temperaturmätningar med att tempgivaren inte visade någonting och att termostaten felade. Men det är inte allt man får ihop - huvudsaken är att det fungerar nu !

Förnuftigt att kolla det där med kamremmen, likaså indikationer på om service verkligen är gjord. Att sätta ett miltal som är lite mer än "nyligen" gör att även en nybytt olja hunnit svartna ordentligt och andra indikationer på att service är gjord är svåra att se. Räkna kallt med att inget av det är gjort tills motsatsen är bevisad.

För att testa kylarfläkten så brukar det räcka med att bilen får stå still och på tomgång i max 15-20 min. Utan luftdrag genom kylet så stiger temperaturen ganska snabbt.
Tror inte termostaten öppnade, då fick inte fläkten indikation på att starta heller.... Hoppas man slipper strul en liten tid nu :)
 
Att bilar säljs åt kund är inte ovanligt. Då bilen ifråga inte är värd mer än 4000 kr max i inbyte så kan man sälja den åt kunden istället... ser man ofta i annonser.
För bilar under 30 000 kr så behövs bara en varudeklaration om bilen säkerhet och inte kondition.
men idetta fallet så behövs ingen alls då bilen säljs privat.

finns en undersökningsplikt även vid bilaffärer precis som vid husköp.
Har du kollat efter skatteskulder och dylikt på bilen?
 
Redigerat:
D09
sventable skrev:
Att bilar säljs åt kund är inte ovanligt. Då bilen ifråga inte är värd mer än 4000 kr max i inbyte så kan man sälja den åt kunden istället... ser man ofta i annonser.
För bilar under 30 000 kr så behövs bara en varudeklaration om bilen säkerhet och inte kondition.
men idetta fallet så behövs ingen alls då bilen säljs privat.
Hade säljaren framfört det på platsen så hade jag kunnat ta ställning till det, men att köra fulspel och bluffa sig igen det som entreprenör är i mina ögon kriminellt.

Sen har jag ju givetvis ett ansvar, naivt o tro att ett företag inte skulle blåsa mig på ägaruppgifterna.
Nästa gång så tar jag bilen till motormännens kontroll... Och har med mig eget köpeavtal.

En liten OT är att jag åkte till lilla edet i söndags för att kolla på en volvo v70, allt var enligt annonsen tipp topp och 100% felfri, kamrem bytt m.m men där sa säljaren ( firman ) att han sålde åt en bekant och då var jag medveten om det.
Den gången kollade jag ägaruppgifterna eftersom det uppgavs vara en privatförsäljning.

Att sen bilen var kanonfin förutom att motoroljan var kritvit ;) gjorde mig irriterad då jag slösade bort en dag på bluffmakare...
Klart dom visste om problemet men chansade på att jag skulle missa det. Frågan var även där om kamremmen var bytt i verkligheten.. Verkar som en viss typ av människor skriver in det som standard, men har ingen dokumentation....
 
A
Ingper skrev:
Nja....
För ett par tre år sedan var det i alla fall så att Skatteverket hade en rutin att om man upptäckte någon som bytte bil mer än 3 ggr på ett år och ägde mer än ett visst antal bilar, så fick denne en förfrågan om varför och fick möjlighet att förklara. Ingen blev "bilhandlare" per automatik alltså. Har svårt att tro att det ändrats SÅ mycket på den fronten.

(Jo, har - som bilentusiast - haft lite koll på det där. Nu har vi dock "bara" fem bilar i familjen, men har aldrig fått vare sig förfrågan eller blivit klassad som bilhandlare).
Säger Nja jag också :)

Det är "skitsnack" att man bara får ha/sälja si och så många bilar per år. Under dom 20 år jag hållit på med bilar har ingen jag känner råkat ut för nåt sånt, och jag har överstigit 10 sålda bilar på ett år flera gånger.
Däremot KAN man få Skattemyndighetens ögon på sig om bilarna man sålt har ett högre värde och dom tror att man kan ha tjänat lite för mycket på det. (minns inte summan, men har för mig gränsen låg på 50000kr i vinst). Då får man en fårfrågan om varför man sålt så många bilar och hur mycket man tjänat o.s.v.

(har just nu 11 bilar registrerad på mig, och det är bara äldre Volvo jag pysslar med)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.