D09
Ingper skrev:
TS skriver inget - vad jag ser - om dålig eller bra värme. Bara att det kom någon form av värme.

TS mätning visar på en övervarm motor, men inget (eller obetydligt) utslag på tempmätaren. Antingen har TS mätt fel och t ex på grenröret istället och det kan mycket väl vara termostaten, men litar vi på TS mätning finns ett fel som orsaker motorns övertemperatur och ytterligare fel som gör att mätaren inte går upp (givare, urkoppling, säkring, instrumentfel....).

Men först - och snabbt - bör TS ta reda på vad för ansvar som gäller från säljarens sida.
Min maggropskänsla säger också att det känns skumt att inte åtgärda ett enkelt termostatfel (om det nu är det) om man lägger ner så mycket jobb på bilen som att byta kamrem. Om det nu verkligen är bytt kamrem....
Den korta stund jag körde så kunde jag känna värme med handen från kupefläkten.

Jag mätte på många punkter på motorn, dock inte grenröret som skyddas av en värmesköld.
Motorblocket på sidan fick jag upp tid ca 90grader, ventilkåpan som man ser på bilden var tempen betydligt högre.

Ska se vad en verkstad tar för att kolla de punkterna ( service och kamrem ) och skriva ett besiktningsprotokoll.

Kollade med polisen och dom sa att det var inte olagligt att bilen stod på en privatperson vid försäljningen, dom rekommenderade istället skatteverket och konsumentverket.
 
På vissa focus kan man sätta instrumentklustret i ett test-läge där man bland annat kan se värdet från temp-givaren direkt. Det kanske kan vara intressant att se vad den säger.

Ta ur nyckeln. Håll inne select/reset, stoppa i nyckeln och vrid till RUN medans du fortsätter hålla nere select/reset tills det står tESt i displayen. Släpp sedan knappen. Tryck sedan select/reset för att växla mellan de olika värdena, dEGc är värdet från tempgivaren i topplocket.

49 C "C" mark
60 C Normal band start
120 C Normal band end
-40 C No SCP message for 5 seconds
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
Kollade ägaruppgift på ytterligare en bil som firman har utannonserat via bytbil, samma ägare ( privatperson?målvakt?) och inte bilfirman eller firmans ägare.
Men då undrar jag hur ägarbytet gick till, rent formellt ? Firman har alltså sålt någon annans bil, utan att denne varit närvarande och kunnat skriva på registreringsbevisets ägarbytesblankett. Såg du möjligen att den undertecknades alls, och då kanske av firmans säljare ? I så fall är det teoretiskt urkundsförfalskning (tror jag det heter) och straffbart. Är dock knappast framgångsrikt att driva det, då ägaren på pappret och firman/säljaren säkert är bundis. Eller var den påskriven "in blanco", utan att det har funnits något förmedlingsuppdrag från "ägaren", i alla fall inget som du vet om och som de nämnde ?

Normalt sett tror man ju när det är en bilfirma att de äger bilarna de säljer, eller att det är reglerat som förmedlingsuppdrag. I synnerhet som de gjort service och tillfixning på dem. Därför kanske man inte är lika noga med ägarkontrollen. Men ju mindre firman är, desto viktigare är det eftersom det finns så mycket ruffel och båg.
Det är nog dessutom helt rätt att det snarast är Skatteverket som borde göras uppmärksamma. Men det hjälper ju inte dig och din bil.

Här luktar skunk lång väg.....
 
Redigerat:
Hej!

Jag har kollat lite på detta tidigare eftersom jag själv haft problem med en handlare som vägrade reparera min bil, och utan att jag lämnar några länkar (det tar dig 10 minuter på google för att bekräfta det här under), så är jag väldigt säker på följande:

Utgångspris på bilen spelar ingen som helst roll, 14000, 1,4 miljoner eller 1400kr (i mitt fall sa handlaren att det inte är någon reklamationsrätt på bilar under 30000). Om bilen säljs av (viktigt i ditt fall: eller VIA) en förhandlare så har du laglig rätt till reklamationsrätt. Det finns inga som helst begränsningar när det kommer till summor. Det viktiga här är att det fanns en varudeklaration (dessa brukar ligga i fönstren på bilarna till salu) som visar att felet du påpekat inte förekommer. Att handlaren säljer åt en privatperson är helt och hållet ointressant, reklamationsrätt gäller oavsett! Annars skulle varenda handlare skriva alla bilar på sig själva istället för på firman och därmed slippa undan alla garantiåtgärder.

Att bilhandlaren inte informerade dig om att denne inte stod som ägare, när det var handlaren som annonserade och förmedlade bilen är ingen ursäkt. Faktum är att skulle du gå till domstol så skulle du till största sannolikhet vinna då handlaren med avsikt valt att inte informera dig något väldigt viktigt: det är inte handlare som äger bilen. Man kan inte kräva av privatpersoner att de ska vara kunniga inom alla områden utan man ska i god tro kunna handla av en bilhandlare utan att bli lurad. Jag tror inte det är urkundsförfalskning då handlare med största sannolikhet har en fullmakt från ägaren att sälja bilen, men domstolen skulle troligtvis ifrågasätta handlarens seriositet.

Detta är absolut inga nyheter för bilhandlare, det vet de om allihopa. Grejen är att ingen annan vet om detta och bilhandlarna utnyttjar detta till fullo! Och sen undrar de varför de har dåligt rykte...

Hade jag varit dig hade jag hotat med advokat om de inte omedelbart åtgärdar felet! Vägrar de så kan du alltid gå via ARN som är gratis för att där får en rekommendation (även om det tar tid). Får du rätt hos ARN är chansen väldigt stor att du även får rätt i domstol (innan du lägger ut pengar på advokatkostnader som troligtvis överstiger bilens värde). Jag skrev bara ut lite sidor från Internet och tog med till bilhandlaren när han inte ville hjälpa mig över telefon. Efter lite suckande och hot om återköp av bilen så gick han med på att reparera min kostnadsfritt till slut.

En sista sak:
Om de är MRF-anslutna eller inte spelar ingen roll, dessa åtaganden är inte frivilliga, de är inskrivna i lagen!

Lycka till & stå på dig som f-n!

Edit: jag vill som sagt än en gång påpeka att Google är din vän och att något faktafel här ovan kan infinna sig (så jag inte får skäll av någon med juridikkunskaper :)).

Edit2: Tog bort lite grejer
 
Redigerat:
  • Gilla
mangen5 och 1 till
  • Laddar…
"En privatperson som handlar med mer än 7 bilar om året är hos skatteverket automatiskt en bilhandlare. Det vill säga, tycker du det är roligt att köpa och sälja bilar och överstiger 7 om året så kan faktiskt personer som köper bilar av dig kräva att kunna reklamera varan. Samma sak här: Annars skulle varenda handlare skriva alla bilar på sig själva istället för på firman och därmed slippa undan alla garantiåtgärder."

Detta har diskuterats förr, det finns ingen information om detta på RSV:s hemsida, ringer man till dem så vet de knappt själv.

Du kan knappast automatiskt bli en bilhandlare bara för att du säljer mer än 7 bilar per år , det krävs att du har ett registrerat företag annars är man fortfarande en privatperson.
Någon här på forumet kan säkert bekräfta vad som är rätt eller fel.
 
Jag vet att du friskriver dig från allt ansvar i ditt inlägg, men faktum är att inlägget är skrivet på Byggahus juridikforum, ett ställe som folk via google söker sig fram till och därför antagligen tror är sanning.

gubbaluringa skrev:
En privatperson som handlar med mer än 7 bilar om året är hos skatteverket automatiskt en bilhandlare.
Jag påstår att detta är en internetmyt. Att det inte alls handlar om ett specifikt antal bilar/år utan skatteverket tittar på helt andra saker när det gäller bilaffärer hos privatpersoner om de anser att de behöver vidta åtgärder.

Jag ber dig därför att antingen motbevisar du mig genom att visa mig en länk där Skatteverket påstår att det är såhär eller att du sonika redigerar ditt inlägg och tar bort just det stycket för vad jag erfar så är det en skröna.
Jag skulle bli glad om du motbevisar mig så vi kan lägga ner den diskussionen en gång för alla.
 
gubbaluringa skrev:
Om bilen säljs av (viktigt i ditt fall: eller VIA) en förhandlare så har du laglig rätt till reklamationsrätt. Det finns inga som helst begränsningar när det kommer till summor. Det viktiga här är att det fanns en varudeklaration (dessa brukar ligga i fönstren på bilarna till salu) som visar att felet du påpekat inte förekommer.
Så vill jag minnas att det är också, men Googlade inte innan jag svarade ;).

Men skulle snarast vilja vända på det där med varudeklarationen. Det är - såvitt jag vet - inte bara det som är upptaget och "ok" som skall fungera, det skall allt annat övrigt också som är "normalt" för bilen/årsmodell/allmänna skicket om det inte uttryckligen står att det är fel på det: Är den såld i "befintligt skick" skall alltså vad som var det befintliga skicket beskrivas, med tyngdpunkt på avvikelser från det normala för bilen.

Problemet är just det där med vad som kan förväntas och då inte anses lika viktigt att ta upp. Kan tänka mig att bilhandlaren tolkar det där med "normalt" ganska vidlyftigt och inbillar sig att enbart ett lite lägre pris (lägre för vem ?) gör att det plötsligt blir "normalt" att bilen har allvarliga fel som man då inte behöver upplysa om. Men så enkelt går det alltså inte komma undan, för varudeklarationen skall ta upp saker på en nivå så det inte ens för den mest okunnige kunden skall råda någon tvekan.

Var bilen ens varudeklarerad ?
 
gubbaluringa skrev:
Hej!

En privatperson som handlar med mer än 7 bilar om året är hos skatteverket automatiskt en bilhandlare. Det vill säga, tycker du det är roligt att köpa och sälja bilar och överstiger 7 om året så kan faktiskt personer som köper bilar av dig kräva att kunna reklamera varan.
Nja....
För ett par tre år sedan var det i alla fall så att Skatteverket hade en rutin att om man upptäckte någon som bytte bil mer än 3 ggr på ett år och ägde mer än ett visst antal bilar, så fick denne en förfrågan om varför och fick möjlighet att förklara. Ingen blev "bilhandlare" per automatik alltså. Har svårt att tro att det ändrats SÅ mycket på den fronten.

(Jo, har - som bilentusiast - haft lite koll på det där. Nu har vi dock "bara" fem bilar i familjen, men har aldrig fått vare sig förfrågan eller blivit klassad som bilhandlare).
 
D09
possum77 skrev:
På vissa focus kan man sätta instrumentklustret i ett test-läge där man bland annat kan se värdet från temp-givaren direkt. Det kanske kan vara intressant att se vad den säger.

Ta ur nyckeln. Håll inne select/reset, stoppa i nyckeln och vrid till RUN medans du fortsätter hålla nere select/reset tills det står tESt i displayen. Släpp sedan knappen. Tryck sedan select/reset för att växla mellan de olika värdena, dEGc är värdet från tempgivaren i topplocket.

49 C "C" mark
60 C Normal band start
120 C Normal band end
-40 C No SCP message for 5 seconds
Var hittar man select/ reset knapparna? :) kollade i bilen men kunde inte hitta ngn... Är det knapparna vid klockan?
 
D09
Ingper skrev:
Men då undrar jag hur ägarbytet gick till, rent formellt ? Firman har alltså sålt någon annans bil, utan att denne varit närvarande och kunnat skriva på registreringsbevisets ägarbytesblankett. Såg du möjligen att den undertecknades alls, och då kanske av firmans säljare ? I så fall är det teoretiskt urkundsförfalskning (tror jag det heter) och straffbart. Är dock knappast framgångsrikt att driva det, då ägaren på pappret och firman/säljaren säkert är bundis. Eller var den påskriven "in blanco", utan att det har funnits något förmedlingsuppdrag från "ägaren", i alla fall inget som du vet om och som de nämnde ?

Normalt sett tror man ju när det är en bilfirma att de äger bilarna de säljer, eller att det är reglerat som förmedlingsuppdrag. I synnerhet som de gjort service och tillfixning på dem. Därför kanske man inte är lika noga med ägarkontrollen. Men ju mindre firman är, desto viktigare är det eftersom det finns så mycket ruffel och båg.
Det är nog dessutom helt rätt att det snarast är Skatteverket som borde göras uppmärksamma. Men det hjälper ju inte dig och din bil.

Här luktar skunk lång väg.....
Jag skrev mina uppgifter på ägarbytet, har för mig att hon skrev på, minns inte... Kanske var så att hon la den åt sidan, hon skulle iaf skicka in den och det har dom gjort för den står numera på mig.

Den riktiga ägaren dvs privatpersonen ar inte på plats.

Skunk jo, det stinker ha ha
 
Hej

Jag tog bort texten om antal bilar per år som privatperson, det verkade som ni säger bara vara en myt. Står om det på många sidor men kan inte finna någon officiell källa.

Då passar jag på och frågar: Varför skriver inte alla bilhandlare bilen på sig själv personligen då för att slippa kostsamma garantiåtgärder?
 
D09
gubbaluringa skrev:
Hej!

Jag har kollat lite på detta tidigare eftersom jag själv haft problem med en handlare som vägrade reparera min bil, och utan att jag lämnar några länkar (det tar dig 10 minuter på google för att bekräfta det här under), så är jag väldigt säker på följande:

Utgångspris på bilen spelar ingen som helst roll, 14000, 1,4 miljoner eller 1400kr (i mitt fall sa handlaren att det inte är någon reklamationsrätt på bilar under 30000). Om bilen säljs av (viktigt i ditt fall: eller VIA) en förhandlare så har du laglig rätt till reklamationsrätt. Det finns inga som helst begränsningar när det kommer till summor. Det viktiga här är att det fanns en varudeklaration (dessa brukar ligga i fönstren på bilarna till salu) som visar att felet du påpekat inte förekommer. Att handlaren säljer åt en privatperson är helt och hållet ointressant, reklamationsrätt gäller oavsett! Annars skulle varenda handlare skriva alla bilar på sig själva istället för på firman och därmed slippa undan alla garantiåtgärder.

Att bilhandlaren inte informerade dig om att denne inte stod som ägare, när det var handlaren som annonserade och förmedlade bilen är ingen ursäkt. Faktum är att skulle du gå till domstol så skulle du till största sannolikhet vinna då handlaren med avsikt valt att inte informera dig något väldigt viktigt: det är inte handlare som äger bilen. Man kan inte kräva av privatpersoner att de ska vara kunniga inom alla områden utan man ska i god tro kunna handla av en bilhandlare utan att bli lurad. Jag tror inte det är urkundsförfalskning då handlare med största sannolikhet har en fullmakt från ägaren att sälja bilen, men domstolen skulle troligtvis ifrågasätta handlarens seriositet.

Detta är absolut inga nyheter för bilhandlare, det vet de om allihopa. Grejen är att ingen annan vet om detta och bilhandlarna utnyttjar detta till fullo! Och sen undrar de varför de har dåligt rykte...

Hade jag varit dig hade jag hotat med advokat om de inte omedelbart åtgärdar felet! Vägrar de så kan du alltid gå via ARN som är gratis för att där får en rekommendation (även om det tar tid). Får du rätt hos ARN är chansen väldigt stor att du även får rätt i domstol (innan du lägger ut pengar på advokatkostnader som troligtvis överstiger bilens värde). Jag skrev bara ut lite sidor från Internet och tog med till bilhandlaren när han inte ville hjälpa mig över telefon. Efter lite suckande och hot om återköp av bilen så gick han med på att reparera min kostnadsfritt till slut.

En sista sak:
Om de är MRF-anslutna eller inte spelar ingen roll, dessa åtaganden är inte frivilliga, de är inskrivna i lagen!

Lycka till & stå på dig som f-n!

Edit: jag vill som sagt än en gång påpeka att Google är din vän och att något faktafel här ovan kan infinna sig (så jag inte får skäll av någon med juridikkunskaper :)).

Edit2: Tog bort lite grejer
Fanns ingen varudeklaration, enda beskrivningen var på blocketannonsen. Kollade i serviceboken nu och där har man endast kryssat i stor service, framgår inget om kamremsbyte. Det har jag bara fått muntligt då dom gjort det själva.... Hmmmmm
Ska nog försöka få dom att intyga kamremsbytet på något sätt... Bytet skulle ha skett för 500mil sedan... Det borde ju innebär att dom har kört 500 mil sen bytet och garanterat visste om felet.
 
D09
Har kontaktat blocket också, informerade om vad som hade hänt och dom skulle följa upp det sa dom och återkomma.

Får se om Frufällan bil får svårare att lägga upp sina annonser.
 
D09
Ingper skrev:
Så vill jag minnas att det är också, men Googlade inte innan jag svarade ;).

Men skulle snarast vilja vända på det där med varudeklarationen. Det är - såvitt jag vet - inte bara det som är upptaget och "ok" som skall fungera, det skall allt annat övrigt också som är "normalt" för bilen/årsmodell/allmänna skicket om det inte uttryckligen står att det är fel på det: Är den såld i "befintligt skick" skall alltså vad som var det befintliga skicket beskrivas, med tyngdpunkt på avvikelser från det normala för bilen.

Problemet är just det där med vad som kan förväntas och då inte anses lika viktigt att ta upp. Kan tänka mig att bilhandlaren tolkar det där med "normalt" ganska vidlyftigt och inbillar sig att enbart ett lite lägre pris (lägre för vem ?) gör att det plötsligt blir "normalt" att bilen har allvarliga fel som man då inte behöver upplysa om. Men så enkelt går det alltså inte komma undan, för varudeklarationen skall ta upp saker på en nivå så det inte ens för den mest okunnige kunden skall råda någon tvekan.

Var bilen ens varudeklarerad ?
Bilen hade ingen varudeklaration. Den var så bra enligt säljarna... En annan "avvikelse" var att stereon var spärrad, påtalade det för säljaren när dom stängde butiken - " ingen fara, koden finns i handsfacket" . Sen åkte dom.

Det gjorde den iofs men tydligen hade någon slagit fel kod flera gånger så det var endast verkstad som skulle kunna låsa upp.
Sambon fixade det dock ändå med hjälp av flashback forumet...
 
D09 skrev:
Fanns ingen varudeklaration, enda beskrivningen var på blocketannonsen. Kollade i serviceboken nu och där har man endast kryssat i stor service, framgår inget om kamremsbyte. Det har jag bara fått muntligt då dom gjort det själva.... Hmmmmm
Ska nog försöka få dom att intyga kamremsbytet på något sätt... Bytet skulle ha skett för 500mil sedan... Det borde ju innebär att dom har kört 500 mil sen bytet och garanterat visste om felet.
Okej, ingen varudeklaration... Låter som att detta kanske var välplanerat av bilhandlaren. Jag vågar inte svara på om blocketannonsen duger som en "varudeklaration" i en eventuell tvist, men jag skulle absolut spara de screenshots du har lagt upp här.

Kamremsbytet bör såklart också stå i serviceboken då motorn (de flesta) faktiskt kan gå sönder om remmen går av. Se på motorn om det sitter något klistermärke, ibland sätter man ett klistermärke i motorrummet med mil vid kamremsbyte. Eventuellt kanske det går att se på bultar och andra delar i närheten av kamremmen om någon varit där och mekat nyligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.