Claes Sörmland
D Dhle skrev:
För att förtydliga. Diket ligger i anslutning till skogen mittemot vårat hus, det ligger en vägtrumma under vägen som fortsätter till våran stenkista ca 10-12 meter in på tomten. Känns mer som vi dränerar skogen.
Då låter det mer som ett avskärande dike som ska hindra vatten att ta sig till er tomt och hus. Det kanske förklarar varför tidigare ägare har valt att skapa ett utlopp som leder in till en stenkista på er tomt. Jag tänker att diket är en lokal lågpunkt och kommer att svämma över om ni avlägsnar röret.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Åt vilket håll är det fall? Har er tomt styckats av från skogsfastigheten och finns det någon rättighet inskriven?

Jag tycker att @Claes Sörmland skrivit klokt som vanligt, men hans svar ger enligt min uppfattning inte klartecken för att det bara är att riva röret utan vidare utredning.
 
Schematisk ritning av tomt med markering av diken, väg och vattenflöde från skogen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Åt vilket håll är det fall? Har er tomt styckats av från skogsfastigheten och finns det någon rättighet inskriven?

Jag tycker att @Claes Sörmland skrivit klokt som vanligt, men hans svar ger enligt min uppfattning inte klartecken för att det bara är att riva röret utan vidare utredning.
Ja det är fall. Ca 7m från våran tomt ligger det ett nytt dike men röret mynnar inte ut där. Finns inga rättigheter inskrivna. Våran tomt är avstyckad från skogsfastigheten. Vilket som kommer jag ta bort det sen får markägaren göra vad han vill, jag tänker inte ta hand om hans vatten när min tomt tar skada
 
Redigerat:
Claes Sörmland
På bilden så ser det ut som att diket är ett vägdike. Vem äger vägen? Är det möjligtvis en GA? I så fall kan anläggningslagens regleringar spela in här.
 
Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
På bilden så ser det ut som att diket är ett vägdike. Vem äger vägen? Är det möjligtvis en GA? I så fall kan anläggningslagens regleringar spela in här.
Ja vägen är en GA som jag är medlem i. Ställer det till det för min del:thinking:
 
Claes Sörmland
D Dhle skrev:
Ja vägen är en GA som jag är medlem i. Ställer det till det för min del:thinking:
Ja kanske. Anläggningslagen 46 § definierar att till vägen hör vägbana och övriga väganordningar. Anordning, som behövs för vägens bestånd, drift eller brukande är väganordning.

I praktiken betyder det att vägdiken och trummor t ex är en del av den GA som din fastighet är delägare i. Det kan alltså vara så att trumman på din tomt är en del av GA:n och då ligger den ju där med rättighet och tillhör anläggningssamfälligheten. Kräver mer utredning, t ex att läsa anläggningsbeslutet för att tolka om trumman är en väganordning till GA-vägen.
 
Claes Sörmland
Uppdatering av denna tråd:
Det slutade med att efter att huset var byggt ovanpå kulverten så flyttade byggherren på den och ledde den runt huset.

Jag sprang nu på ett lagrum i PBL som borde ha diskuterats i denna tråd men nog aldrig kom upp, 8 kap. 9 § PBL. Där anges att en obebyggd tomt som ska bebyggas ordnas på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till stads- eller landskapsbilden och till natur- och kulturvärdena på tomten samt ordnas så att betydande olägenheter för omgivningen inte uppkommer.

Är detta med grannskapets vattenproblem en betydande olägenhet i 8 kap. 9 § PBLs mening som kan sätta stopp för ett bygglov? MÖD prövade faktiskt det samma 2021 när jag funderade på samma sak i denna tråd. Läs svaret här:
https://lagen.nu/dom/mod/2021:31

Relevant utdrag kring 8 kap. 9 §s betydande olägenhet och vattenproblem:

Svensk text om dagvattenhantering, betydande olägenheter och tekniskt samråd.

I fallet i denna dom så står bygglovet fast. MÖD resonerar:

"Existerande olägenheter av dagvatten orsakade av områdets topografi och de omkringliggande fastigheternas belägenhet, som föreligger oavsett om fastigheten bebyggs eller inte, behöver inte lösas för att bygglov ska kunna beviljas."

Samma som i min situation. Nybyggnation på en obebyggd tomt ger alltså inget ansvar att lösa större dagvattenfrågor än de som byggnationen i sig orsakar. Rätt självklart egentligen. D v s man ska hantera det vattenflöden som orsakas av att de faller på t ex tak och hårgjorda ytor. Men det är ju samma vattenvolymer som ändå skulle fallit på tomten, bebyggd eller ej. Att det strömmar vatten genom tomtens mark eller rör- eller dikessystem i den är inget som behöver åtgärdas.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.