salbo skrev:
Nu är äntligen brunnen lappad och tät.
Kom på en till fråga som jag inte hittar när jag letar regler överallt. Hur gör man i golv/vägg vinklarna med avstånd?
Lämnar man 3mm till golvet från väggkaklet och 3mm till väggen från golvklinkern? Kakel och klinker bör väl inte ha kontakt med varandra?
Det är normalt ingen fara att dom ligger mot varandra. Dock så ska ju varken vägg eller golvplattor ligga mot tätskiktet, särskilt inte om de har skuren kant.
 
Lägger ni golvet eller väggarna först? Antar att man sätter väggarna först när man sparar nedersta raden och sedan golvet och sist den nedersta raden på väggarna, eller tänker jag fel?
Vad är för och nackdelar med att lägga golv/vägg först?
 
Haha har inte kommit längre så jag återupptar denna tråd.
Började mäta på kaklingen. Jag har insett att det blir typ en halv platta över både vid tak och golv eller hur jag nu ska förklara.
Vad brukar bli snyggast. Köra halva uppe och halva nere eller förskjuta det så att den vid golvet blir lite Jag tänkte ha en taklist så jag räknar ifrån höjden där taklisten tar slut. Det lär ju bli fult om det går en fog precis intill listen.

Tips välkomnas!!
 
Köp annan list? Kanske sänka den lite och lägga in belysning bakom den som indirektbelysning?
 
Det är ju en smaksak, men snyggast tycker jag är om det blir symmetri. Dvs lika stor platta både där uppe och där nere. Är det exakt en halv platta där uppe och där nere? Om det är lite mindre än en halv kanske du klarar dig med bara hela plattor. Du kanske får välja en lite större taklist om det inte riktigt räcker till.
 
Vad har du på golvet? Kanske en remsa klinker som sockel? Tycker det blir otroligt mycket snyggare än att golvet och väggen möts i "hörnet"
 
En snickarpolare kollade på mitt badrum och jag har för mig att han tipsade mig om att ha 12mm tandspackel. plattorna är 15x15cm. underlaget är lite ojämt. jag har spillt lite lim här och var.
Kan det stämma eller kommer jag ihåg fel. han är omöjlig att få tag på då han har eget företag. ;)
 
Spontant låter det som för stora rillor till så små plattor. Skulle snarare säga 6mm. 10 har jag kört med till 30x30 på golv. Tror jag hade 6mm eller möjligen 8 till 20x20 plattor på vägg. Mina underlag var visserligen inte ojämna!
 
Kör nog 6mm i alla fall. Så ojämn är ju faktiskt inte väggen tycker jag. Bara på något ställe där jag kanske kan göra en specialare på något vis. Min senaste ide' är att göra en rad där plattorna sitter roterade 45 grader. Denna raden tänkte jag skulle börja högst upp på lådan jag byggt för våran vägghängda toalett. Jag klurar nu på hur man får detta bra så den går exakt kant i kant där. Om jag börjar med raden näst längst ner vid golvet som jag tänkt kanske man missar på några millimeter vid den roterade raden och blir tvungen att göra ett tjock fog för att få allt att passa. Kan man börja med den diagonala raden och sedan kakla nedåt eller är det lätt att plattor glider runt och krånglar då?
 
Med ett bra fix så kan du börja var du vill, är det vanligt kakel så hugger det direkt med granitkeramik så kan det glida med ett billigt fix
 
Nu har jag mätt överallt och insett att det blir lite nödlösning på en vägg man ser ganska bra. Det skiljer 3cm på väggen uppe och nere. Jag har klurat hur jag ska göra för att få så stora passbitar i hörnen som möjligt men det verkar som jag inte kommer undan utan måste klyva passbitar på båda sidorna som är ca 50mm. Jag klurar nu på hur jag ska göra i hörnen. Kan plattorna överlappa varandra så att den ena ligger ända in mot väggen och den på nästa vägg ligger mot den (fast med en fog emellan)? Det borde vara lättare att mörka det sneda hörnet då.
Nu handlar det nog äntligen bara om minuter innan jag börjar blanda fix. Tjoflöjt!
 
ända in mot väggen ska du inte ha den, lämna ca 3mm
 
Och där var jag igång!!
blandade lite fix och kom bara en rad på en vägg.
Jag gjorde extra lite för att jag inte skulle behöva stressa när det var första gången och tur var väl det.
Fy fasen vad sakta det gick. Det jag tycker är klurigast hittills är att få alla i exakt samma nivå "utåt sett". Ibland såg någon lite mer intryckt ut osv. Passbiten vid väggen sitter vinklad utåt där den möter nästa vägg. Stressade upp mig som en tok i början tills jag insåg att jag ju är bakom badkaret och fifflar. Det blir nog två övningsrader till innan jag är i skarpt läge.

En fråga jag har kommit på längs vägen är:
När man väl är på banan och börjar köra med snöre. Hur gör man då med fixet mellan raderna.
Man kör en rad och låter det överflödiga fixet sitta kvar ovanför raden för att sedan kladda på mer utanpå till nästa rad ovanför? Eller hinner det torka då? Jag vet inte hur kinkig man ska vara. Det känns som ett evighetsprojekt om man ska rensa bort allt överflöd för varje rad man gör.?

Nu avvakta och samla nytt mod tills sonen somnar om ca en timme, sen på det igen!!
 
  • Gilla
Larsa och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.