T
Alltid foder utanpå plattorna med tillhörande utfyllnad. Att kakla mot fodret är fruktansvärt fult, enligt mig.

Sätt nedersta raden först som sagt, blanda fixet lite hårdare till nederskiftet så kan du hänga plattorna utan problem då du endast har 15x15. Bara att följa lasern i ovankanten utav plattan. När du sedan har kommit varvet runt kan du mata på med ett snöre en vägg i taget. Kör med 2mm, snyggast till 15x15, kommer att se smalt ut men efter fogningen så kommer det att se bredare ut.

Bara polacker som spikar:wow: upp en planka och sedan använder kryss när dom kaklar........inte alla förstås. (Gardering mot PK-folket:p)
 
  • Gilla
salbo och 1 till
  • Laddar…
Som nybörjare tycker jag definitivt du ska börja med andra raden på en uppallad rätskiva/vattenpass.

2mm fogsnöre håller jag dock med om!
 
  • Gilla
Jedi
  • Laddar…
Fördelen med att börja på andra raden är att det inte blir så mycket kapande av plattor utan du kan bara mata på så att du blir varm i kläderna och får in snitsen med kapanda, blanda fix, få upp fixet på väggen. Nackdelen är fixandet med plankan när du väl har en krysslaser.
 
Hade garanterat kört på att sätta nedersta raden först då det är betydligt enklare och billigare att med små minikilar av plast få den raden rätt enligt lasern och spika fast en bräda är totalförbjudet vilket gör att du annars måste köpa sättstöd som du sen kanske aldrig har användning för vilket är en onödig utgift.
Dessutom jobbigare att flytta stödbrädan från vägg till vägg.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Då kanske jag kan passa på och slänga in en fråga som kan vara bra att få besvarad i denna informativa tråd....
Hur långt från golvet ska första kakelplattan sitta (där golvet är som lägst) om man har matta på golvet?
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Lägger ALDRIG silikon i golv/väggvinklen då jag hatar silikon !
Lägger på sin höjd silikon i väggvinklarna om det verkligen behövs för att väggarna t.ex är så sneda så det varit svårt att få till skärningarna perfekt men annars undviker jag allt vad heter silikon så mycket det bara går.
Det blir bara fult som fan efter en tid och drar skiten till sig.
Sen rör sig väggarna lite och fogen spricker. Eller?
 
Ovanligt sällsynt eftersom där knappt blir någon fog om man kaklar noga och i annat fall drar man ju silikon ;)
 
Som jag skrev tidigare så rollade jag ju på extra wetstoplim för att safea så att det inte ska finnas en chans för vattnet att ta sig in nån stans ifall jag lyckats gnugga nåt hål med "plast-spackelspaden". Gjorde en lagning av luftbubbla vid en duschvägg och har varit nojigast där. Detta verkar ju ta evigheter innan det torkar. rollande för typ en vecka sedan och fastnade med fötterna i det när jag var inne och trampade igår. Det är inte läge att börja kakla då va?
Gör man det utanpå duken ska det ju vara ok efter 12h men nu vette fan?
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Hade garanterat kört på att sätta nedersta raden först då det är betydligt enklare och billigare att med små minikilar av plast få den raden rätt enligt lasern och spika fast en bräda är totalförbjudet vilket gör att du annars måste köpa sättstöd som du sen kanske aldrig har användning för vilket är en onödig utgift.
Dessutom jobbigare att flytta stödbrädan från vägg till vägg.
Det är ju bara att lappa dom hålen efteråt?

Om man gör väggarna förutom sista raden så kan man göra fuktisoleringen på golvet efter man har kaklat väggarna så riskerar man inte att skada tätskiktet på på golvet när man kaklar väggarna.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Hade garanterat kört på att sätta nedersta raden först då det är betydligt enklare och billigare att med små minikilar av plast få den raden rätt enligt lasern och spika fast en bräda är totalförbjudet vilket gör att du annars måste köpa sättstöd som du sen kanske aldrig har användning för vilket är en onödig utgift.
Dessutom jobbigare att flytta stödbrädan från vägg till vägg.
Jag tycker nog du tänker lite för mycket som en yrkesman nu. Inte behöver man köpa sättstöd som hemmapulare med gott om tid. Själv pallade jag upp mitt 1800mm vattenpass på högar med kakelplattor, finjusterade med A4-papper för att få det helt i våg och på rätt höjd. Visst det tar längre tid än med sättstöd, men gör man sitt egna badrum en gång så kan man ta sig den tiden.

För övrigt tycker jag det (i normalfallet) är lättare att skära kakel snyggt än att skära klinker snyggt, därför sparade jag plattraden längst ner till efter jag satt golvplattorna. Ytterligare en anledning var att kakelplattorna jag hade var 20x20 och kostade 70 kr / m2, golvplattorna var 30x30 och kostade 800 kr / m2. Blir en skärning fel är det bara att ta en ny platta, lite dyrare att göra samma misstag på golvet.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Kicken skrev:
Det är ju bara att lappa dom hålen efteråt?

Om man gör väggarna förutom sista raden så kan man göra fuktisoleringen på golvet efter man har kaklat väggarna så riskerar man inte att skada tätskiktet på på golvet när man kaklar väggarna.
Visst... vill man ha ett lappat tätskikt kan man ju göra det ;)

Man kan göra golvet efteråt ändå om man viker ut väggen tätskikt på golvet så man sen kan ansluta golvets på det. ;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Visst... vill man ha ett lappat tätskikt kan man ju göra det ;)

Man kan göra golvet efteråt ändå om man viker ut väggen tätskikt på golvet så man sen kan ansluta golvets på det. ;)
Om man inte gör golvet och väggarna samtidigt har man i också lappat tätskikt ;)

Jag anser/tror att det inte är något problem att lappa ett tätskikt på det viset.
 
Kicken skrev:
Om man inte gör golvet och väggarna samtidigt har man i också lappat tätskikt ;)

Jag anser/tror att det inte är något problem att lappa ett tätskikt på det viset.
Det är väl knappast samma sak som ett lapptäcke runt väggarna.
Tätskiktet är ju gjort för att skarvas vid golvväggvinkeln liksom...

Självklart ska man göra så lite skada som möjligt på folien och att sen lappa den blir ju inte lika bra. ;)
 
ställde in ett element så att det skulle bli lite varmare så att limmet skulle torka lite fortare. Då har det blivit stora luftbubblor på brunsmanchetten. Bara att göra om och göra rätt. Ett steg framåt å tre steg bakåt hela tiden när man är grönjöling. Men det var ju bra att se missen innan kaklet i alla fall. Hur fasen gör man nu? Det lär ju vara omöjligt att få bort det gamla limmet under duken. Går det att dra på en ny manchett och sen bara lappa en ruta med duk en några dm utanför den? tips? startar en ny tråd om det också för att få så många infallsvinklar som möjligt. skit!
 
Nu är äntligen brunnen lappad och tät.
Kom på en till fråga som jag inte hittar när jag letar regler överallt. Hur gör man i golv/vägg vinklarna med avstånd?
Lämnar man 3mm till golvet från väggkaklet och 3mm till väggen från golvklinkern? Kakel och klinker bör väl inte ha kontakt med varandra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.