Tjena!

Nu är det dags att kakla badrummet!
Läser och läser för att vara förberedd. Det dyker ändå upp lite frågor då jag aldrig gjort det förr.

1.
Har fattat som att det är bäst att börja en rad upp för att slippa krångla med passbitar direkt vid golvet.
Brukar man även försöka mäta ut så att duschblandarens rör mm hamnar centrerade på kakelplattorna för att det ska bli smidigast eller är det överkurs?

2.
Har rollat på extra casco wetstop-lim utanpå tätskicktsduken för att vara säker på att det är tätt i duschen. Var detta galet? läste nån som varnade för det då klinkern kan släppa.

3.
Vad är de vanligaste missarna en nybörjare gör som jag bör tänka på?

4.
Bor i en gammal träkåk som inte verkar helt stabil. klurar på mjukfog eller hårdfog mellan golv och vägg. Verkar vara en vanlig fråga. Vet inte hur lätt det spricker med hårdfog eller hur mycket huset rör sig.

Otroligt tacksam för alla tips jag kan få.
 
Hej!

Låter som ett roligt projekt! Det jag spontant kommer att tänka på rör just punkt nummer 3. Planera, planera och planera plattsättningen så att det blir snyggt. En noggrann amatör sätter oftast plattor lika snyggt som ett proffs även om det tar längre tid. Däremot kan man direkt se på hur plattorna är planerade om det är ett proffs eller en amatör som gjort jobbet. Att t ex börja med en helplatta i ett hörn för att sedan avsluta med en lite "remsa" i ett annat hörn förstör helhetsintrycket för mig som är perfektionist.

Lycka till!

/Krille
 
planerar man vart på plattan rören kommer sitta också eller kan man dra de i ett hörn på plattan?
 
1. Ja, palla t.ex. upp en rätskiva i våg så att du kan kakla den näst nedersta plattraden först, men mät så att den understa raden verkligen räcker till även där golvet är som lägst, och samtidigt så att du inte får en fånigt smal plattrad längst uppe under taket, eller under/ovanför fönster.
Man KAN mäta ut så att rör kommer ut centrerat i plattorna, men jag tycker definitivt det är överkurs. De flesta vill hellre att plattorna sitter centrerat på väggen (så att du får ungefär lika breda plattor i båda kanterna av väggen) OCH att blandaren sitter centriskt i duschnischen. Att dessutom få till ett tredje krav på att blandaren ska komma ut mitt i en platta blir då väldigt mycket svårare.

2. vet ej

3. Som Krille4 sa, vanligaste missen är nog att starta med hel platta i ett hörn.
Nummer två skulle jag gissa är att glömma att räkna med fogbredden när man räknar ut hur många plattor det ska in.
Även dumheten att fylla mjukfog hela vägen in i golv/vägg-skarv skulle jag tro är en vanlig nybörjarmiss (vatten ska ju kunna sippra bakom plattorna och inte hindras av en mjukfog).

Jag kan bara rekommendera att skaffa en krysslaser, väldigt bra att ha vid kakling!
 
1. Var blandare och hålen hamnar skulle du tänkt på tidigare alternativt välja kakel efter att det hamnar rätt till. När du väl valt kakel och blandaren sitter där den sitter ska du se till att det ser snyggt ut på väggen och då tycker jag att det är snyggast om man det är lika stora ändbitar på båda sidor väggen. Och börja inte en rad upp utan det där får du räkna ut så att det ser snyggt ut på väggen. Så hamnar hålet i ett hörn så hamnar den i ett hörn.

Sedan tycker jag att det är snyggast om plattan som är mot taket är större än plattan som är mot golvet.

3. Min första miss var att tro att en 10*30 cm var 100*300 mm, men så var det ju inte utan den var 97*297 mm. Nu blev det rätt ändå men det var mer tur än skicklighet. Så mät och kolla hur många mm de är när du planerar kaklingen.

Min andra miss jag gjorde var när jag kaklade toaletten med stora plattor på väggarna var att jag missade hur mycket spill det faktiskt blev. Så när du räknar ut hur mycket kakel det går åt så räkna helst hur många hela plattor det går åt på en väg och inte hur många kvadratmeter det är du skall kakla.
 
Personligen sätter jag helst upp lasern så jag får fram linjen där fogen mellan nedersta och andra raden ska komma och börjar sätta nedersta raden först runt hela badrummet och med hjälp av småkilar så är det väldigt lätt att få detta bra.
När man väl kommit varvet runt så har det börjat torka så pass så det sen bara är att stapla sig uppåt vägg för vägg.
Underbart skönt att slippa ha den tråkiga nedersta plattan kvar till sist och samtidigt mycket enklare att få nedersta raden som stöd istället för sättstöd och bräda som man ska bråka med och flytta runt på de olika väggarna.

Högerskon kom med en bra kommentar... :)
Försök lär er att jobba med millimeter som proffsen och sluta upp med centimetersnacket så sparar ni mycket problem... ;)
Många ggr är plattor några mm mindre än vad de "heter"...

Spill brukar man iaf räkna med 10%...

Lägger ALDRIG silikon i golv/väggvinklen då jag hatar silikon !
Lägger på sin höjd silikon i väggvinklarna om det verkligen behövs för att väggarna t.ex är så sneda så det varit svårt att få till skärningarna perfekt men annars undviker jag allt vad heter silikon så mycket det bara går.
Det blir bara fult som fan efter en tid och drar skiten till sig.
 
  • Gilla
mångstekta och 1 till
  • Laddar…
T
Gör på samma sätt som du Paul, helt värdelöst att spara nedersta raden till sist.

Likadant med silikonen, brinn i helvetet:thumbdown:
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
He he he... så sant... :) (y)
 
Jag börjar mitt på väggen, sätter krysslaserna så jag får 4delar och sätter de 2översta först och sätter nederstötarna sist. Har naturligtvis räknat ut var krysset ska komma innan.

tänk även på ev. fönster så det inte blir en "skitbit" ovanför eller under fönstret.
 
T
nino skrev:
Jag börjar mitt på väggen, sätter krysslaserna så jag får 4delar och sätter de 2översta först och sätter nederstötarna sist. Har naturligtvis räknat ut var krysset ska komma innan.

tänk även på ev. fönster så det inte blir en "skitbit" ovanför eller under fönstret.
Hur gör du när du sätter 30x60 klinker på väggar? Använder ett riktigt bra "hängfix" eller? Fast om väggar är krokiga och "buliga" och man behöver "klicka" ut plattorna är det inte kul att "hänga" plattorna.
 
nej då börjar jag från golvet och går uppåt även med något mindre plattor.
men med 10*30 20*20 och liknade storlekar så gör jav som jag skrev.
ska sätta 25*41 i ett badrum på 15kvm golvyta och där blir det nog också från golv och med snöre..
använder ni snöre eller sätter ni på frihand?
 
  • Gilla
WillespappaMarcus
  • Laddar…
Jag gjorde så tidigare med Nino att jag började en bit upp men jag hatar den nedre halvan så jag gör hellre det jobbiga och tråkiga först vilket då bara blir nedersta raden och sen behöver man inte heller bry sig så mycket om konsistensen på fixet då heller ju ;)

Kör med snöre... när det behövs och annars frihand...
 
T
nino skrev:
nej då börjar jag från golvet och går uppåt även med något mindre plattor.
men med 10*30 20*20 och liknade storlekar så gör jav som jag skrev.
ska sätta 25*41 i ett badrum på 15kvm golvyta och där blir det nog också från golv och med snöre..
använder ni snöre eller sätter ni på frihand?
Hänger 15x15 och upp till 20x25. Större plattor körs med snöre nerifrån.
 
Har köpt en billig krysslaser. Tror jag ska satsa på nedre raden först ändå kanske. fast plattorna är 15x15. Har också börjat klura på om jag ska kakla mot dörrfoder eller sätta dit dom senare. Alltid nya funderingar när man rustar börjar jag lära mig. Vad finns det för fördelar med att sätta upp en planka istället för att köra direkt från golv?
 
sätt dit foder efteråt.
som Paul skrev så är det dödstråkigt att ligga på golvet och pilla i sista raden :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.