Bredden på diskbänksväggen är 3m, och väggen med kyl/frys är 3,50 till sidan av frysen.
 
HA77EN skrev:
Bredden på diskbänksväggen är 3m, och väggen med kyl/frys är 3,50 till sidan av frysen.
Liknande mått som vi har då. Jag ska se om jag kan logga in och hitta vår ritning... :)
 
  • Gilla
HA77EN
  • Laddar…
köket.GIF
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har 325 brett. Väggen till höger på bilden vetter ut mot trädgården med utgång till trädäcket. Fönstret sitter ca 80 över marken så där blir en bräda bakom köksbänken.
Dörren på väggen till vänster går inte att flytta på, men vi ska ta bort dörrbladet och behålla hålet.
I nederkant på bild har vi matrumsdel och vardagsrum.
Vi satsar på en 90cm bred kyl/frys med stor kyldel eftersom vi snart får tredje barnet. Får inte plats med större.
Vitvarorna blir från Ikea diskmaskin ugn, micro och häll, sen får vi se var vi hittar rätt kyl-frys.
Bänkskiva blir någon slags kompositmaterial, corian eller liknande.
Vi har dessutom en frys i källaren.
 
  • Gilla
HA77EN
  • Laddar…
RIKTIGT snygg symmetri där med centrerad fläkt och skåpen på varsin sida!
Det är nästan synd att kyl/frys/högskåp kommer där och stör på vänster sida... :)
 
Tack :) Det blir nog bra till slut. Först funderade vi på att skippa överskåpen, men vi behåller nog dem. Funderar på att sätta dem högre än normalt för att få mindre död yta uppe vid taket.
Tyvärr har vi inget alternativ för kyl / frys, vi är ju begränsade av måtten på rummet. Väggen till vänster är bärande och vi kan inte gå längre "neråt" heller. Skafferivaror kommer att finnas i "köksön". Bredvid kyl/frys har vi ugn och micro/ugn (kombi) i ett högskåp.
Hällen blir en 80 bred induktionshäll, och fläkten också en bred.
Det trista är att vi får flytta ut skåpsraden med kyl/frys en bit från väggen eftersom side-by-side -kylfrysar ofta är 65-70cm djupa (och så väger de flesta också över 150 kg...), men vi kommer att sätta en täckskiva på utsidan av kylen. Hålet för k/f kommer att bli 93cm brett och ca 190 högt så att man sedan kan välja annan modell av k/f - måtten på dem skiljer sig åt en del då det inte är 60x60 -standard... naturligtvis blir det passbitar vid sidorna.
 
andost skrev:
Tack :) Det blir nog bra till slut. Först funderade vi på att skippa överskåpen, men vi behåller nog dem. Funderar på att sätta dem högre än normalt för att få mindre död yta uppe vid taket.
Tyvärr har vi inget alternativ för kyl / frys, vi är ju begränsade av måtten på rummet. Väggen till vänster är bärande och vi kan inte gå längre "neråt" heller. Skafferivaror kommer att finnas i "köksön". Bredvid kyl/frys har vi ugn och micro/ugn (kombi) i ett högskåp.
Hällen blir en 80 bred induktionshäll, och fläkten också en bred.
Det trista är att vi får flytta ut skåpsraden med kyl/frys en bit från väggen eftersom side-by-side -kylfrysar ofta är 65-70cm djupa (och så väger de flesta också över 150 kg...), men vi kommer att sätta en täckskiva på utsidan av kylen. Hålet för k/f kommer att bli 93cm brett och ca 190 högt så att man sedan kan välja annan modell av k/f - måtten på dem skiljer sig åt en del då det inte är 60x60 -standard... naturligtvis blir det passbitar vid sidorna.
Hade jag varit ni hade jag försökt flytta hon till höger, alternativt välja en större enkelho. Det blir väldigt lite arbetsyta i anslutning till hällen. Annars är ju layouten väldigt bra mellan häll, vask och kylskåp.
 
falkn skrev:
Hade jag varit ni hade jag försökt flytta hon till höger, alternativt välja en större enkelho. Det blir väldigt lite arbetsyta i anslutning till hällen. Annars är ju layouten väldigt bra mellan häll, vask och kylskåp.
Till höger om hon kommer ju diskmaskinen så det blir svårt. Kanske om vi sätter diskmaskinen innanför hon, men då hamnar hon väldigt långt ut...

kök - ho.GIF
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Andra sidan

kök - kylmm.GIF
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skapade en egen tråd ;)
 
  • Gilla
HA77EN
  • Laddar…
Känns som en bra uppgradering!
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johel572 och 4 till
  • Laddar…
Går den där att montera i en 60 skåp? Annars får du såga lite iof. Vi köpte en 70cm som gick att montera i ett 60 skåp. riktigt praktiskt.
 
HA77EN skrev:
För att spara lite tid så hade vi redan förberett en del inför köksleveransen.

[bild]

Vad smart med inbyggd skoskåp i väggen!
Vldigt fint med fjärilskrokarna med, var hittar man dem?
 
Gammalt kök på väg bort!
IMG_7444.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nytt kök på väg upp. Glöm inte att testa hållfastheten!
IMG_7446.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det yttersta överskåpet kapat med min gamla grovtandade ÖB-såg och universalskena.
(Även en sunkig såg kan skapa ett rakt snitt ibland.)
IMG_7484.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även dörren kapad och nya gångjärnshål frästa, snittet på utsidan är bättre.
IMG_7489.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_7488.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Upp med hörnskåpet.
IMG_7491.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så blev det med dörr på plats, och här ser man anledningen till att jag ville kapa av sista skåpet.
IMG_7495.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
elfs och 2 till
  • Laddar…
Lite el dragen, regel under skåpen och några nya stommar på plats:
IMG_7523.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.