Jag satsade på denna för tre år sedan
http://www.referenceaudio.se/stereo/stereopaket/marantz-m-cr503-tangent-e5/

Marantz CD + receiver (då hette den M-CR502) och ett par små Tangent högtalare.
På gång är ett par hembyggda tvåvägs bas/mellanregisterhögtalare
http://valutronic.se/sq-50.html ,
men husbygge, garagebygge och stallbygge har kommit emellan :( ,
så värstinghögtalarna ligger fortfarande "nästan" färdiga.

Och i höstas kompletterade jag anläggningen men en vinylsvarv från Audio-Technica
http://eu.audio-technica.com/en/products/product.asp?catID=6&subID=42&prodID=4064

Nu spelar jag mest "klassiskt", så mina ljudönskningar skiljer sig säkert från många andras.

Men jag längtar efter den dag när högtalarna blir klara, så man kan skrämma sk***n ur grannarna.

Och jag saknar min ungdoms RT-horn, som tyvärr fick ge vika för en extratoalett,
som tog ungefär samma utrymme :confused:
 
Staffans2000
Med "overkill" menar jag att, vi sannorlikt aldrig kommer att komma ens i närheten av att använda anläggningens fulla potensial.
Ljuddetaljrikedomen är viktig, men inte decibellkapasiteten.

Staffan
 
Mikael_L
Jag tror att du har hittat och valt bra grejer. :)

Har du provlyssnat och tycker ljudet är bra, och i din smak, så är det bra.

Men har du provat högtalarna hemma?
Vet du om din tänkta placering kommer fungera? Som jag tidigare nämnt så kan/ska en del högtalare stå mot vägg, andra en bit ut i rummet osv. Men sen är varje rum (och varje lyssnare också) helt unikt, så det som fungerar i butiken kan låta annorlunda hemma.

Har butiken ett demo-par så skulle jag nog försöka få provlåna hem det. Ett så pass dyrt par högtalare är trevligt att få provlyssna lite.
Ev går dom med på det rakt av, eller så kan du göra färdigt ditt köp, betala och allt. Men sen första kvällen låter dina nya högtalare stå kvar ouppackade i butiken medan du tar hem demoexet och provlyssnar på en kväll.
Sen morgonen efter åker du och byter i butiken.

En tanke i alla fall.


Min tro är att högtalare + lyssningsrummet påverkar allra mest i återgivningskedjan. Så själv skulle jag lätt kunna tänka mig en billigare enklare förstärkare än den där. Men givetvis fortfarande inget crap. Kanske en enklare modell från NAD.
Fast det där du valt är nog rätt OK. Det är ju inga jättepengar att spara i sammanhanget att välja en något billigare stärk.


Jag tror det där kan bli bra, i vilket fall. Jag har inte själv lyssnat på de där grejerna, men B&W och NAD håller generellt en hög klass.
Men har du chansen att provlyssna i ditt hem först så vore det nog en god idé.
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Staffans2000
Japp.
Nu har vi högtalarna hemma på prov, och det låter finfint, så vi köper nog ovannämda.

Högtatarkablarna jag fått låna under provtiden heter "Silverxtsc xt" a:118kr/m. Är det nödvändigt med så dyra kablar? Jag frågar eftersom jag får en känsla av att bli lite upphausad av munviga försäljare.

Staffan
 
Oj, den frågan kommer nog att ge många olika svar, så jag börjar. Svar nej, se bara till att ha lite area på dem t.ex. 2,5 mm2.
 
AndersS skrev:
Oj, den frågan kommer nog att ge många olika svar, så jag börjar. Svar nej, se bara till att ha lite area på dem t.ex. 2,5 mm2.
Huvudstupa hoppar jag också in i getingboet, Håller med AndersS.
 
Staffans2000
Nu har säljaren rekommenderat andra kablar för nästan 250kr/m!! totalt blir det 3500kr.
Den summan nämde de ingenting om när vi beställde "stereon", tvärt om. totalt skulle det kosta ca:18000kr.Istället blir det 21500kr.
Det lutar plötsligt åt att vi lämnar tillbaka alltihop och köper grejorna någon annan stanns. vi känner oss milt sagt lurade.

Staffan
 
Staffan2000 skrev:
Nu har säljaren rekommenderat andra kablar för nästan 250kr/m!! totalt blir det 3500kr.
Har du grejorna hemma på provlyssning så varför inte provlyssna med lite olika kablar. Testa med exempelvis FK, EKK eller rentav najtråd (det sista kanske inte helt allvarligt). Hör du ingen skillnad så har du svaret.
 
Redigerat:
  • Gilla
hevi och 1 till
  • Laddar…
Getingboet - here I come. Håller med föregående talare.

Någon form av tumregel jag hört talas om är att kablarna kan vara 10% av kostnaden för ett system. Men själv åkte jag till tema och köpte deras fetaste kablar. Lägg dom i en kabelstrumpa och sätt på skapliga bananer så är du en bra bit på väg...
 
Strunta i kablarna (och försäljaren) men behåll grejerna! Skulle ni senare vilja prova på dyrare kablar så gör det.
 
magda136 skrev:
Någon form av tumregel jag hört talas om är att kablarna kan vara 10% av kostnaden för ett system.
Har också hört den regeln. Säljarna på HIFI-klubben har definitivt hört den, skulle inte förvåna mig om de är de som uppfunnit regeln...
 
  • Gilla
Snailman och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
Men själv åkte jag till tema och köpte deras fetaste kablar. Lägg dom i en kabelstrumpa och sätt på skapliga bananer så är du en bra bit på väg...

Kan du översätta det där till Svenska?

Staffan
 
  • Gilla
dennisson
  • Laddar…
Staffan2000 skrev:
Men själv åkte jag till tema och köpte deras fetaste kablar. Lägg dom i en kabelstrumpa och sätt på skapliga bananer så är du en bra bit på väg...

Kan du översätta det där till Svenska?

Staffan
Hehe. Jag åkte till Biltema och köpte den grövsta av deras högtalarkablar. En kabelstrumpa snyggar till det hela. Återkommer med kort om en stund...
 
Staffan2000 skrev:
Men själv åkte jag till tema och köpte deras fetaste kablar. Lägg dom i en kabelstrumpa och sätt på skapliga bananer så är du en bra bit på väg...

Kan du översätta det där till Svenska?
Jag kan prova. :)

tema -> Biltema
fetaste -> Dyraste, bästa
bananer -> Banankontakter
 
Redigerat:
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
M
Staffan2000 skrev:
Japp.
Nu har vi högtalarna hemma på prov, och det låter finfint, så vi köper nog ovannämda.

Högtatarkablarna jag fått låna under provtiden heter "Silverxtsc xt" a:118kr/m. Är det nödvändigt med så dyra kablar? Jag frågar eftersom jag får en känsla av att bli lite upphausad av munviga försäljare.

Staffan
Det finns visst teorier om kablar, kärnor osv. Iom att du kör frekvenser mellan 10kHz och 30kHz kommer "experten" förorda special med olika kärnor, ledare och annat dravel ;) FÖRR när det var analoga signaler mellan signalkälla och förstärkare fanns det tillfällen då du kunde höra skillnaden. IDAG när allt är digitalt spelar kvaliteten på dessa signalkablar nästan ingen roll. På högtalarkabeln tvivlar jag starkt att du (eller de flesta andra) märker skillnaden mycket, så länge du har tillräckligt grov kabel vid långa sträckor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.