Cujo skrev:
Eftersom nästan alla tips du fått gäller vad du skall ha istället för en CD-spelare, så skall jag koncentrera mig på högtalarna. Där har det tyvärr inte skett några revolutioner... Även om modet idag föreskriver små bokhyllehögtalare, så gäller fortfarande sanningen att "storleken har betydelse", in synnerhet när det gäller högtalare. Tyvärr så är vi idag inne i ett "all time low" när det gäller konsumentens (bristande!) krav på ljudkvalité. Fokus idag ligger enbart mobilitet och design. Hemma-stereon får inte ta nån plats, och skall helst inne synas alls. Ljudkvalitéten blir då därefter, det vill säga obefintlig, men det verkar inte bekomma normalkonsumenten som verkar nöjd bara det låter...

Har du några som helst audiofila ljudkrav så är det fortfarande ett par fullregister golvhögtalare som gäller. Dessutom, som alltid så är placeringen allt. Det spelar ingen roll hur mycket pengar du lägger på högtalarna, om du inte placerar dem rätt, så kommer det ändå inte att bli bra.

Dagens norm verkar vara ett 2.1 system. Dvs Stereo med en "subwoofer". Notera att jag skrev "subwoofer". Detta därför att den s k "subwoofern" i dessa system egentligen ersätter den vanliga bashögtalaren (woofer). Man gör bokhyllehögtalarna pyttesmå och placeringsvänliga, men då blir dem för små för att kunna spela nån bas. Så man delar dem högt, 120 Hz eller ännu högre och låter den så kallade "subwoofern" spela all bas. Men denna "subwoofer" når sällan djupare 40 Hz. En riktig subwoofer bör gå ned till minst 20 Hz, gärna ännu lägre. Så du får ett delat system med de integreringsproblem det innebär, som ändå inte kan återge ett större frekvensområde än ett par golvhögtalare. Med avseende på ljudkvalité, så innebär ett vanligt 2.1-system bara nackdelar, och inga fördelar.

-----------
(En parentes om subwoofers:
Vad gäller riktiga subwoofers är de tyvärr väldigt dyra, man behöver flera och dem tar mycket plats (lådvolymer på minst 100 liter styck eller mer). Endast en subwoofer, skapar oftast mer problem, än vad den tillför. Dvs man bör ha minst två för att kunna integrera dem bra. Det finns dugliga köpe-subbar men dem kostar runt 10 000kr eller mer, eftersom vi behöver minst två, så blir det snart intressant att bygga eget. För en totalkostnad på ca 15k-20k kr så bygger man en eget subwoofer-system som spelar skiten ur det som finns att köpa på denna sidan 100 000kr. Nackdelen är storleken. Desto större lådvolym (300-400 liter styck) du kan få plats med desto bättre bas får du! (Har du en vind eller källare som du kan utnyttja som ger en volym på 30-40 m3 eller mer så kan du bygga sub:arnas Rolls Royce: en Infinite Baffle subwoofer)
------------------

Men skall du bara spela musik så kommer du väldigt långt med att par rejäla fullregister golvhögtalare, och kan med gott samvete glömma allt vad sub:ar heter!

Har du krav på ljudkvalité, så gäller det att undvika hemelektronik-kedjorna (Elgiganten, mediamarkt, expert, siba osv) som nästan enbart säljer kvantitets-skit, och istället gå till riktig hifi-butik.
Du har helt rätt i vad du skriver. Men för att folk inte ska bli livrädda, lämna tråden, och springa raka vägen till närmaste elektroniklada vill jag ändå trycka lite extra på att vi alla har olika krav.
Jag är enligt de flesta av mina bekanta en extrem ljudnörd och har ett förflutet som hemelektronikpålurare.
JAG anser att jag har lyssnat på bokhyllehögtalare som låter bra.

Jag vill minnas att Dynaudio hade (har?) ett par ganska små burkar som lät riktigt trevligt för ett tiotal år sedan.
Golvhögtalarna i samma serie lät naturligtvis bättre, men de stod sig slätt mot de små tillsammans med en bra och välplacerad sub... Åtminstone i mina öron, och jag har för mig att vi sålde ganska många sådana "kit" till folk som fick lyssna själva på skillnaden.
 
Jag hade valt ett gammaldags 2-kanals stereo.

Förstärkare:
Hade börjat med att undersöka vilka ingångar och funktioner du behöver och börja leta efter det. Dock alltid trevligt med lite extra effekt. Men begagnat ger otroligt mycket för pengarna.
Om du vill lyssna på LP så är ju ett inbyggt Riaa-steg skönt men tyvärr lite svårt att hitta.

Högtalare:
Jag hade köpt ett par bra stativare eller golvhögtalare.
Finns hur mycket som helst att välja på och svårt att ge råd om. Själv gillar jag stativhögtalare då dom känns smidigare. Dock blir det svårt att få riktigt tung bas om du är ute efter det.

Kablar:
Finns hur mycket som helt att välja på mellan några tior upp till en himlen.
Jag gillar supra. Fungerar alltid bra och kostar inte löjligt mycket pengar,
Även här finns jätte mycket att spara på begagnat.
 
...folk som fick lyssna själva på skillnaden
Det där är viktigt. I synnerhet när det gäller högtalare. Om man rör sig i ett "normalregister" av rimliga högtalarpengar att spendera på 2000-10000:-/par, (min egen definition på normalregister), så är det stor skillnad på hur olika högtalare faktiskt låter.

En gammal tumregel säger att ett par högtalare bör kosta ungefär dubbelt så mycket som resten av anläggningen.

Sedan kan det också vara lämpligt att ta hänsyn till vilken slags musik man mestadels spelar, och hur man spelar/lyssnar. Jag valde mina Cerwin-Vega efter provlyssning för att jag gillade deras ljud bäst, inte för att drämma databladet el prislappen i huvudet på vänner och bekanta. Dessutom lyssnar jag huvudsakligen på rock, pop och blues, och jag älskar en ren, distinkt och kraftfull bas, och avnjuter min musik på hög volym. Då sitter ett par Cerwin-Vega som en smäck. :) Funkar också jättebra när man dammsuger - man hör inte dammsugarjäv...n.

Kan också meddela att med ett par bra och kraftfulla högtalare framme vid TV/projektorduken så saknar i vart fall inte jag fler högtalare.

Det är skillnad på ljud och ljud. Det kan vem som helst prova där hemma och finna ut själv. Köpte en ny CD häromveckan. Körde den på min bärbara dator som musik under arbetet. De flesta vet säkert hur "bra" det låter i ett par datorhögtalare i en bärbar. Så jag gick och hämtade mina audiofila slutna hörlurar och pluggade in på datorn. Klar förbättring, dock inte riktigt det ljud jag visste att CDn innehöll. Alltså provlyssning i den riktiga stereon, (utan hörlurar), och där satt den!

Staffan2000 (hoppas jag kom ihåg rätt TS nu) surfa in på Svenska Hi-Fi-klubben http://www.hifiklubben.se och gör en första botanisering. Nästa steg är att gå dit och snacka med dem, och provlyssna, (ta med egen CD av favoritmusik och gärna krävande musik att återge bra). Självklart behöver du inte köpa någonting just där, men det är ett bra ställe att börja på, om du nu inte redan har gjort ditt grundarbete.
 
Staffan2000 skrev:
Kan man skippa TVn och koppla digitalboxen till datorskärmen.
JA - men jag tycker det är en dålig idé eftersom en TV och datorskärm används på olika sätt.
Datorskärmar är oftast 22" - 26" idag och är ofta optimerade för andra upplösningar än TV.
TV-skärmar ger mer bildyta för samma pengar, samtidigt som upplösningen räcker.

Hade jag köpt ny TV idag hade jag köpt en enkel, osmart TV med många HDMI-portar och inbyggd digitalbox (för att slippa en extra burk) och kompletterat med en Android-sticka som man stoppar i en HDMI-port på TV:n. Det verkar skilja närmare 100% i pris mellan osmart-tv och smart-tv, samtidigt som android-stickan verkar fungera bättre och vara betydligt flexiblare.
 
  • Gilla
Jojx81
  • Laddar…
Lostmoose skrev:
Du har helt rätt i vad du skriver. Men för att folk inte ska bli livrädda, lämna tråden, och springa raka vägen till närmaste elektroniklada vill jag ändå trycka lite extra på att vi alla har olika krav.
Jag är enligt de flesta av mina bekanta en extrem ljudnörd och har ett förflutet som hemelektronikpålurare.
JAG anser att jag har lyssnat på bokhyllehögtalare som låter bra.

Jag vill minnas att Dynaudio hade (har?) ett par ganska små burkar som lät riktigt trevligt för ett tiotal år sedan.
Problemet som jag har med bokhyllehögtalare, är att dem av naturliga skäl saknar de lägre frekvenserna. Det fattas alltid bas helt enkelt, även om resten kan låta bra.

Lostmoose skrev:
Golvhögtalarna i samma serie lät naturligtvis bättre, men de stod sig slätt mot de små tillsammans med en bra och välplacerad sub... Åtminstone i mina öron, och jag har för mig att vi sålde ganska många sådana "kit" till folk som fick lyssna själva på skillnaden.
Först får vi klargöra för övriga läsare att Dynaudio inte är billiga grejor. Dvs man kan fortfarande inte gå in på valfri elektroniklada och köpa ett altt-i-ett paket med högtalare, förstärkare och sub för ynka 5000kr, och tro att man skall få något som liknar välljud...

I övrigt så kan jag inte säga emot för jag har inte hört högtalarna ifråga. Även om jag tror det fanns en risk att 2.1 lösningen inte lät lika bra hemma i kundens vardagsrum, som den gjorde i butikens optimerade lyssningsrum. Det är lättare att placera ett par golvhögtalare, än en ensam sub, i ett vardagsrum.
 
Angående Dynaudio så har dom även billigare högtalare.
Jag har ett par Dynaudio 42or som jag tycker är otroligt prisvärda.
Stativhögtalare men kräver ganska mycket effekt för att låta riktigt bra.
Dom har några år på nacken men detta spelar mindre roll om dom är i fint skick.
Går att hitta för under 5000kr med stativ.
 
Ni audiofiler, ni får rätta mig om jag har fel här men borde man inte kunna fixa ihop ett bra system så här:

Till att börja rippar man alla sina CD-skivor till mp3 320 kbit/s eftersom nästan ingen kan höra skillnad på mp3 320 och flac (dvs samma data som CD). Datat läggs på en NAS. Sedan kopplar man in sin mobil i en vanlig reciever + högtalare eller varför inte direkt till ett par aktiva högtalare av god kvalitet. Sedan kör man spotify i mobilen. Det innebär att när man är hemma så kan man strömma den musik man har från sin NAS med hög kvalitet, och den musik man inte har själv streamar man via spotify. Då har man också med sig all sin musik och sina spellistor när man går hemifrån. När det ringer så borde mobilen kunna sänka musiken. Har man en vettig docka så har man också alltid koll på vart mobilen är och den är alltid laddad.

NAS i det här fallet borde kunna vara en enkel USB-disk i routern eller liknande. Eftersom man enbart använder den till rippade CD-skivor så gör det inte så mycket om man tappar datat, då är det bara att gå upp på vinden och hämta CD-lådan. Har man inga fler enheter inkopplade i receivern så borde man kunna skyffla in den i ett skåp och sköta volymen från mobilen.
 
Mikael_L
Staffan2000.
Nu har ju redan Cujo stulit hela showen med sitt mördarinlägg, där jag håller med om mycket, men inte allt. ;)

Men det är även mitt råd, att du måste börja med högtalarna och rummet.
Där måste dina ljudkrav vägas mot placeringsmöjligheter av högtalarna, rummets inverkan, hur stora högtalarna kan få vara osv. Och så givetvis pris och sånt också.

Jag håller däremot inte med Cujo om att högtalare måste kunna återge under 40Hz. Ja kanske för att göra skäl för namnet subwoofer då.
Men annars bestämmer väl egentligen din musiksmak vad du behöver för frekvensområde.
Lyssnar du bara på musik med vanliga akustiska instrument så räcker en nedre återgivning till 40Hz bra, enligt mig.
OK, pianots/flygelns lägsta not ligger lite under, ca 30Hz om jag minns rätt. Men elbas, trummor, pukor, ståbas och allt sånt återges bra.
Kyrkorgel och elektronisk musik är en annan femma.
Mina senaste högtalarbyggen har en f3 på ca 40Hz, jag var lite orolig att det inte skulle räcka.
Men icke, jag är hur nöjd som helst. Jag som t.o.m lyssnar på knepig elektronisk musik emellanåt.
Man får som regel också ett litet rumsbidrag i det nedre området, som lyfter lite i det lägsta.

Men börja nu med att fundera på var du kan ställa högtalare och hur stora dom kan få vara.
Ett delat system (bas + satelliter) är inget du ska förkasta om det löser dina placeringsproblem, men nya ljudmässiga problem uppstår som regel, och du måste också hålla dig långt från billiga grejer som inte siktar på ljudkvalitet.
Men kan du klämma in ett par fullregisterhögtalare på något bra ställe så ger det antagligen more bang for the bucks.
Sen passar vissa högtalare sig bra ställda mot en vägg, andra kräver i princip att få stå typ en meter in i rummet.
En del högtalare belönar din lyssning om du sitter helt still perfekt mellan högtalarna (s.k. sweet-spot), men låter direkt värre på andra ställen. Andra högtalare ger ett betydligt med jämnt upplevd ljudkvalitet i "hela rummet", men inte lika perfekt högsta ljudkvalitet i sweet-spot.
Fundera även på detta, vilket du vill välja mellan.


Själv skissar jag på ett delat hembyggt system här hemma. Med bas som tar mellan 30-40 Hz till 100Hz, jag hade egentligen velat dela så lågt som 80Hz (hade varit mycket bättre) men måste i värsta fall ev dela så högt som 120Hz. Pga att jag tänkte ha endast 3" bredbandare som satelliter.
Jag kommer också lida av en viss risk för olyckliga fasskillnader då avståndet blir olika från örat till bas resp satellit. Hur allt blir vet jag inte än.
Så det är mycket att ta hänsyn till. ;)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
Ang mp3 så kan jag inte påstå att jag själv hör någon skillnad mellan 128kbps MP3 och CD.
Bara det alltså inte finns rippningsfel eller använt en dålig encoder. Jag använder själv lame-encoder, som av många anses som mycket bra eller bäst.

Vet man vilken man lyssnar på så brukar även jag direkt höra en massa skillnad, som sen helt försvinner så fort jag lyssnar blint. Då blir det gissning. :)
Ehhh, det var jättelänge sen jag provade, jag blev sugen att göra en ny test. :)

I vilket fall tycker jag fortfarande att det som först måste lösas är hur du ska hantera biten med högtalare och rummet, sen blir elektronik och media troligen enklare. Eller tja, kanske inte nödvändigtvis, då det finns så enormt mycket lösningar att välja på. ;)
 
Staffans2000
Cujo skrev:
Problemet som jag har med bokhyllehögtalare, är att dem av naturliga skäl saknar de lägre frekvenserna. Det fattas alltid bas helt enkelt, även om resten kan låta bra.


Först får vi klargöra för övriga läsare att Dynaudio inte är billiga grejor. Dvs man kan fortfarande inte gå in på valfri elektroniklada och köpa ett altt-i-ett paket med högtalare, förstärkare och sub för ynka 5000kr, och tro att man skall få något som liknar välljud...

I övrigt så kan jag inte säga emot för jag har inte hört högtalarna ifråga. Även om jag tror det fanns en risk att 2.1 lösningen inte lät lika bra hemma i kundens vardagsrum, som den gjorde i butikens optimerade lyssningsrum. Det är lättare att placera ett par golvhögtalare, än en ensam sub, i ett vardagsrum.
Som sagt, golvhögtalarna lät bättre. De tog ju dessutom lika stor plats eftersom jag vill minnas att stativhögtalarna inte trivdes ett dugg bra i en bokhylla, utan lät bäst på stativ en bit från väggen. Och man blev, precis som du skriver tvungen att placera ut en sub också.
Vad vi sålde på var att det blev mycket "bang for the buck", stativarna med sub kostade inte jättemycket mer än golvhögtalarna, och de flesta som lyssnade tyckte att den kombinationen imponerade mest även om basen inte blev 100% korrekt.
Många hade dem dessutom som fronthögtalare i ett surroundsystem, vilket gjorde att de ändå hade behov av en sub.

GustavGBG: Tack, det var Audience 42 de hette.
pelpet: Även om man inte skulle höra skillnad på t.ex. en mp3 och en flac så bör man ha i åtanke att ljudkretsen i ens mobiltelefon troligtvis inte är mycket att hurra för.
Hur olika dockor hanterar strömmen från NAS:en och in i förstärkaren ska jag dock låta vara osagt.

En sak är jag dock säker på: Hör man inte skillnad på 128Kbps mp3 och en välproducerad cd så har man antingen på tok för dåliga lyssningsmöjligheter, eller så ska man nog ta mina och Cujos inlägg i denna tråden med en liten nypa salt.;)

 
Mikael_L
Lostmoose skrev:
En sak är jag dock säker på: Hör man inte skillnad på 128Kbps mp3 och en välproducerad cd så har man antingen på tok för dåliga lyssningsmöjligheter, eller så ska man nog ta mina och Cujos inlägg i denna tråden med en liten nypa salt.;)
Har du blindtestat?
Är du sugen på att prova ett helt blint test?
 
Mikael_L skrev:
Har du blindtestat?
Är du sugen på att prova ett helt blint test?
Från 160kbps och neråt kan jag bara genom att lyssna på inspelningen tala om bitraten för dig. Vi är olika, vissa hör sånt här bättre och för andra är det inget problem. Ett stort flertal människor lyssnar på hårdkomprimerad Radio Krix, Megafist eller vafan de heter, och tycker det låter bra för att det låter högt. Högt ljud är bra säger de. Är det dessutom samma låtar om och om igen så är det ännu bättre .. (y)
Andra hade kunnat vikariera som läkare eftersom de kan höra på en 50 år gammal inspelning huruvida Miles Davis hade bronkit eller inte.
 
Lostmoose skrev:
.
Hur olika dockor hanterar strömmen från NAS:en och in i förstärkaren ska jag dock låta vara osagt.
När det gäller NAS och kopplingar från den så transporteras informationen digitalt och ska vara oförvanskad fram tills att den omvandlas till analogt i ljudanläggning. (utgår från att inget komprimeras och att det är felfri överföring).
Sedan finns det även här påståenden att man kan höra skillnad på olika digitala överföringar inkluderat t.ex. kablar som det transporteras i men den dialogen får hållas i en egen tråd ;)

Har en gång i världen lekt med diverse exponentialhornsbyggen där en orgelbyggare gjorde lådorna till mig, visst lät de bra men inte vill man ha tillbaka dessa kolosser.:) Gav upp de lösningarna när AudioPro kom med sin A4-14 och på den vägen är det.
Så jag tillhör de som idag förespråkar att hellre välja lättplacerade högtalare i en anläggning och sedan en aktiv sub för bas där man bryter delningen vid låga frekvenser som kan placeras mera valfritt. Oftast blir dagens ljudanläggning en lösning även med flerkanalsljud för "hemmabio" och där placerings styrs av TV och sitt platserna.
 
Mikael_L skrev:
Har du blindtestat?
Är du sugen på att prova ett helt blint test?
Det där tolkar jag som ett erbjudande!:)
Det var några år sedan, men absolut är jag sugen på att testa igen!
Jag har tyvärr ingen vidare hemstereo, men bilstereons framsystem låter ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.