Jag har framför mig en trevlig uppgift att ge mig på mitt köksgolv, 5 cm rejäl betongplatta att bila upp några stabila meter. Nu kommer frågan vad jag ska använda, ska jag hyra en borrhammare för 200 kr per dygn, eller ska jag köpa en för en femhundring? Detta är helt ny mark för mig att bryta om man säger så... Hur fort bilar man, 10 cm per timme eller 1 meter på en kvart, jag har INGEN aning...

Tacksam för tips och råd? Jag har inte lust att investera en massa pengar, för jag kan inte se mig själv borrhamra sådär oerhört mycket inom överskådlig tid...
 
Hyr!

Nu har jag inte bilat betong men borrat i massor och det är skillnad på ett riktigt proffsverktyg och hemmalågpris. Ska man stå ett antal timmar vilket jag tror att du måste så märker man skillnaden
 
5 cm är inte rejäl platta.
Jag bilade 30 cm stöddig betongplatta i mitt hyreshus med en Kinamaskin från Jula för 239 kr.
Det tog en stund kan man ju säga även om det bara var för en golvbrunn och rör ca 0,5meter. Gör väl inte om det i första taget.
Är det ett gammalt hus från typ 40-talet så röjer du igenom det hyffsat fort även med en kinesmaskin.
Men är betongen nyare och bättre så gäller bara hyra och då så stor maskin som du har råd med. Här gäller bara storlek och kraft.

Kinesmaskinen för 239kr är väldigt bra till nertagning av kakel och finlir runt rör, ingen risk att slå sönder som med stark/snabb å bångstyrig maskin..
Kinesen är även grym som borrhammare till betongborrning om du tror dig ha behov av det.
Råd: hyr en stor ett dygn och röj loss järnet. Köp en liten på Jula och finlira med, mejslar ingår och den är inte genomkass.

mvh

 
Det var intressant input, betongen är från -67 och jag skulle gissa att den är rätt så hård, det är bara en gissning, men den verkar vara lite tuff. (Vi har ännu inte tillträtt huset, men det gäller ju att förbereda sig om man vill hinna med något när det väl är dags...)

Om man hyr, vilka är bäst? Är det Cramo som gäller? Vad är rimligt att betala, är 200 kr/dygn ett vettigt pris för en bra maskin, eller blir man blåst då?
 
yens skrev:
Jag har framför mig en trevlig uppgift att ge mig på mitt köksgolv, 5 cm rejäl betongplatta att bila upp några stabila meter. Nu kommer frågan vad jag ska använda, ska jag hyra en borrhammare för 200 kr per dygn, eller ska jag köpa en för en femhundring? Detta är helt ny mark för mig att bryta om man säger så... Hur fort bilar man, 10 cm per timme eller 1 meter på en kvart, jag har INGEN aning...

Tacksam för tips och råd? Jag har inte lust att investera en massa pengar, för jag kan inte se mig själv borrhamra sådär oerhört mycket inom överskådlig tid...
Nu vet jag ju inte hur det ser ut.. men om den bara är 5 cm så kanske en vinkelslip och diamantklinga kan såga delar i betongen som du sedan bara kan lyfta ur?
 
Det låter som en spännande idé... jag får fundera lite på det, som sagt, jag har inte tillträtt ännu, så det är svårt innan man kan "känna lite på" betongen, man får ju ganska fort ett begrepp om hur hård den är...
 
En sådan tunn kaka tar du förmodligen lättast bort med ett vanligt spett. Det skulle jag pröva innan jag gick och köpte eller hyrde maskiner. Kan vara lit hårt först, men har man bara fått bort första biten så brukar resten spricka rätt så lätt. Det går då även att spetta in från sidan i nederkant på kakan och bryta upp den. Pröva detta först.

Tompa
 
yens skrev:
Det var intressant input, betongen är från -67 och jag skulle gissa att den är rätt så hård, det är bara en gissning, men den verkar vara lite tuff. (Vi har ännu inte tillträtt huset, men det gäller ju att förbereda sig om man vill hinna med något när det väl är dags...)

Om man hyr, vilka är bäst? Är det Cramo som gäller? Vad är rimligt att betala, är 200 kr/dygn ett vettigt pris för en bra maskin, eller blir man blåst då?
jag är ingen expert men vad jag lärt mig från ett liknande projekt är följande..

Det handlar om hur mycket tid du har till förfogande, med mycket tid kan du göra jobbet med en sked.. Det är då inte heller något problem att göra det med en billig maskin, det tar tid och du måste lyssna på maskinen annars riskerar du att få köpa amma maskin flera gånger. Att köpa en proffsmaskin för bilning kostar sinnessjuka pengar vilket gör att 200:-/ dygn e rena julafton.. Så, du måste besluta hur mycket din tid kostar, med ett hyrt verktyg för ändamålet så skall du klara det jobbet på minst halva tiden av vad en kina maskin från jula för 399:- klarar.. vill du verkligen få det gjort fort så hyr in en kille med luftdriven maskin så gör han jobbet på en timme eller två, beroende på timmpris så blir det dyrt eller billigt..
 
Ok, det låter som ett jobb för en viking... :) Golvkonstruktionen på huset är nämligen följande, först ligger det en 10 cm betongplatta i botten, därefter 7 cm mineralull, och ovanpå det en 5 cm stålslipad överbetong. Jag ska ta upp lite nya golvbrunnar och grejer (side-by-side & vatten i köksö) och därför behöver jag göra lite fin åverkan på min platta...
 
Okey, trodde att hela övre skiktet skulle bort. Skall du bara ta bort lite här och där så är spettet en mindre bra metod då oftast större bitar lossnar åt gången. (Skulle allt bort så hade dock nog ett spett varit både mer lättarbetat och snabbare än att bila vid så tunna skikt.)

Att få hål på det översta lagret betong är inget större jobb, det går fort, såvida inte det är armerat, men är det bara 5cm tjockt så är det knappast det. Det som för dig tar lite extra tid här är att du bara vill ha bort en mindre bit mitt i. För brunnen kan det kanske vara läge att först borra ett antal hål runt det du vill ha bort, sedan försiktigt bila, och hoppas att det inte spricker för mycket utanför.

Skall du även ner i den undre plattan, eller räcker det med det övre siktet?

Tompa
 
Jag vet inte riktigt hur långt ner jag behöver gå, det beror lite på hur det ser ut med anslutande avloppsrör osv, så man får tillräckligt fall, det rör sig bara om ett par meter, så det borde inte vara några problem att bara ha ett par cm fall, i så fall klarar man sig ju med att använda isoleringsutrymmet och sedan gjuta in det på de 12 cm man får till sitt förfogande...
 
yens skrev:
Ok, det låter som ett jobb för en viking... :) Golvkonstruktionen på huset är nämligen följande, först ligger det en 10 cm betongplatta i botten, därefter 7 cm mineralull, och ovanpå det en 5 cm stålslipad överbetong. Jag ska ta upp lite nya golvbrunnar och grejer (side-by-side & vatten i köksö) och därför behöver jag göra lite fin åverkan på min platta...
Hur vet du att det ser ut så här ?
När är huset byggt ?
Källare eller bjälklag ?

Egentligen oviktigt men, jag tror du måste ner i riktiga betongen för att kunna installera brunnen. Och där är det hårt så du måste bila.
Hålet för brunnen blir ofta mycket större än man tror, bilning går inte att göra sådär spikrakt rätt ner. Man måste göra kratrar och "Grand Canyons".

Mvh

 
Jag har konstruktionsritningen till huset, den har jag varit på stadsbyggnadskontoret och för några surt förvärvade slantar kopierat... Jag är redo för både månlandskap och andra spännande grejer...

Frågan var ju egentligen om det skulle fungera att bila med en kinamaskin eller om man ska hyra, och därifrån har det blivit både spett och vinkelslip. Har du någon mer spännande input så är jag idel öra, det här sparar mig mycket överraskningar känns det som.
 
Spettgrejen tror jag inte på då det är frågan om ett installationsgolv.
Det hade kanske funkat på ett tunn skitplatta i en gammal källare.

Du måste bila. Vinkelslip kan man skära spår med och bila ur jämna fina kanaler.
Men du har ingen anig om vad som döljer sig i installationsgolvet så då gäller bara försiktig bilning.
En kinamaskin duger utmärkt till detta.

Mvh
 
ok, tack så mycket för den inputen, då kommer nästa fråga, vad ska man köpa för kinamaskin??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.