Blev en Makita DDF083z från Toolab.
Verkar vara en kompakt trevlig maski.
 
  • Makita DDF083z borrmaskin i blått och svart utan batteri från Toolab.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
T
Två bitssatser från Bahco

Två stängda Bahco bitssatser i orange och svart färg staplade på varandra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två öppna Bahco bitssatser med olika bits och skruvmejslar sorterade i en verktygslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
K
Vart några tavlor från bilbuttrix. Köpte lite krokar från Clas i sjön, men fanns inte tillräckligt med skruv på lager så nu står jag still, det fick bli en beställning.

Imorn blir att hämta lite olika hållare från Jula och bygga vidare på dom. Flaskhållare, dorn, tänger och borrhållare blir det.
Hylsorna är jag kluven.. har 1/2" upp till 26mm, spontant känns köpladornas för små? Får klämma lite tror jag.

(Ja, jag skall riva den gamla kabeln vilket år som helst nu.. :p )
 
  • Arbetsbänk i garage med verktygstavlor, hängande hylsnycklar, borrset och diverse verktyg och skruvar på bänken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Jonas Persson
P Prodigys skrev:
Har en dtw285 som duger gott till att byta hjul med. Får slå en sekund eller två extra om det sitter överjävligt men lossnar gör det.
De kan sitta lite hårdare än tänkt. Men tråden nämner 500 Nm eller mer. 285 Nm låter sunt för att lossa, men jag efterdrar alltid med momentnyckel.

Släpkärran ska dras med 90 Nm, plåtfälg
Peugeoten med 110 Nm, alufälg
Volvon 140 Nm, alufälg

Det är långt under vad man klarar av att lossa med ett fälgkors eller hjulmutternyckel (ett skaft med 1/2 hylsa)

Sitter de hårdare än så har man dragit för hårt när däcken monterades.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Ja inte idag, men i förrgår beställde jag en ny såg. https://www.bernardo.at/en/holz/holzbearbeitung/sagemaschinen/formatkreissagen/fks-1250-n-230-v.html
Nån som har erfarenhet av den? Kollade på en massa sågar, men från Kina var det 5 till 6 månaders leveranstid. Den här blev lite dyrare än jag tänkt men en Österrikisk såg känns ändå bättre än en kinasåg. Leveranstid: 4 till 9 dagar. Eftersom jag bor i Vindeln norr om Umeå blir det i bästa fall nästa fredag. Fan vad jag längtar!!:surprised::love::crysmile:
Återkommer med en recension när den är uppackad och provkörd!
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Vart några tavlor från bilbuttrix. Köpte lite krokar från Clas i sjön, men fanns inte tillräckligt med skruv på lager så nu står jag still, det fick bli en beställning.

Imorn blir att hämta lite olika hållare från Jula och bygga vidare på dom. Flaskhållare, dorn, tänger och borrhållare blir det.
Hylsorna är jag kluven.. har 1/2" upp till 26mm, spontant känns köpladornas för små? Får klämma lite tror jag.

(Ja, jag skall riva den gamla kabeln vilket år som helst nu.. :p )
Hittade dessa på Swedol, då kan du anpassa delningen.
En justerbar avståndsmätare från AmPro ligger på en soffa med en fluffig kudde bakom och en pall i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
pools pools skrev:
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Ja inte idag, men i förrgår beställde jag en ny såg. [länk]
Nån som har erfarenhet av den? Kollade på en massa sågar, men från Kina var det 5 till 6 månaders leveranstid. Den här blev lite dyrare än jag tänkt men en Österrikisk såg känns ändå bättre än en kinasåg. Leveranstid: 4 till 9 dagar. Eftersom jag bor i Vindeln norr om Umeå blir det i bästa fall nästa fredag. Fan vad jag längtar!!:surprised::love::crysmile:
Återkommer med en recension när den är uppackad och provkörd!
Marius Honberger hade en Bernado tidigare och pratar lite om den i denna video ca. 4,50 in.
 
Stickan56
K
T Ejmelie skrev:
Vad anser ni är ett lagom krav på en mutterdragare som ska användas för däckbyte? Hur många Nm bör man sikta på när man köper en mutterdragare? För mig lär det bli en Makita.

Jag har en ryobi knackare som är på 400 nm den funkar fint till hjulen. Har varit en gång när verkstad dragit fast däcken den inte fick loss dem men annars klarar den få loss dem. Så jag skulle säga att 400 nm är lagom, inte under det iaf. Man vill ha kraft i en knackare
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Har en Makita DTW285 som förutom däckbyte även använts en hel del för allmänt bilmek. Aldrig haft några som helst problem med hjulbultar, och rekordet är navmuttern (32 mm om jag minns rätt) på min gamla 9-3a som efter en stunds knackande lossnade hur fint som helst.
 
ceson ceson skrev:
Marius Honberger hade en Bernado tidigare och pratar lite om den i denna video ca. 4,50 in.
Oh, ho, hoppas att min såg är bättre än hans. Men det blir lättare att reklamera i Europa än i Kina!
 
Blev ett städ idag.
Rostigt, cirka 50kg tungt ässjärn på släpkärrans golv med synlig skada på ena sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ganska litet, runt 50kg skulle jag tro. Jag orkade lyfta det själv utan problem. Bra så, för då kan jag ha det inne i källaren om jag vill. En skada på ena sidan, annars verkar det rakt och fint. Ska borsta bort rosten och se om jag hittar någon märkning.
 
  • Gilla
Pehu1004 och 9 till
  • Laddar…
pools pools skrev:
Oh, ho, hoppas att min såg är bättre än hans. Men det blir lättare att reklamera i Europa än i Kina!
Det är den säkert,hoppas att allt går bra med leverans och dyl. och ser fram emot recensionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.