Fick också Postnordleverans till ombud i helgen (igår). Upplever också krafthylsorna tightare.
 
De kör väl lördagsutdelning nu från black Friday och fram till jul.
 
Letat ett tag efter min "wonder bar" utan framgång så idag köpte jag en ny, det brukar leda till att hittar den gamla och att jag sedan har två att slarva bort.:)
Nyinköpt Stanley 'wonder bar' kofot liggande på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Passade på att kika in på Harald nyborg idag och fick med en spånsug och en polygrip hem. Kändes bra efter 25 procent rabatt.
 
  • Oöppnad låda med Scheppach spånsug och en polygrip på en verkstadsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hennke85 Hennke85 skrev:
Passade på att kika in på Harald nyborg idag och fick med en spånsug och en polygrip hem. Kändes bra efter 25 procent rabatt.
Vill inte vara allt för negativ. Men om du inte öppnat paketet än så tycker jag du ska lämna tillbaka den. 550W spånsug, då är det betydligt bättre med en grovdammsugare. Gissningsvis kan du få en 1500W sug för bara lite mer pengar.
 
O jag vill inte vara en taskmört.
Men från den 30/11 gäller inte öppet köp eller bytesrätt längre.
 
Jag har en Scheppach spånsug från 1985 med nominellt 0,55 kW och trefasmotor. Den fungerar faktiskt rätt OK. Visst, en större hade varit bättre, men jag har ont om plats.
 
V vectrex skrev:
Vill inte vara allt för negativ. Men om du inte öppnat paketet än så tycker jag du ska lämna tillbaka den. 550W spånsug, då är det betydligt bättre med en grovdammsugare. Gissningsvis kan du få en 1500W sug för bara lite mer pengar.
Kopplat med kort slang till en hyvel funkar den fint. För fasta installationer med mängder av rör blir den säkert för klen.
 
V vectrex skrev:
Vill inte vara allt för negativ. Men om du inte öppnat paketet än så tycker jag du ska lämna tillbaka den. 550W spånsug, då är det betydligt bättre med en grovdammsugare. Gissningsvis kan du få en 1500W sug för bara lite mer pengar.
Jag vet att den inte är toppvalet, men för den pengen så verkar den fungera hyfsat. Polygripen hade jag letat efter länge.
 
  • Gilla
Torbjornm
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Jag har en Scheppach spånsug från 1985 med nominellt 0,55 kW och trefasmotor. Den fungerar faktiskt rätt OK. Visst, en större hade varit bättre, men jag har ont om plats.
Tar verkligen en 2,2kW mera plats? Måste vara ytterst marginellt. Jag står fast vid att grovdammsugare är ett bättre val. Möjligen undantaget maskinhyvling, men givet förutsättningarna en bra kompromiss med grovis istället!
 
Ja, motorn tar inte mycket mer plats, men som du själv har redogjort för på ett förtjänstfullt sätt, måste man kombinera en starkare motor med en större fläkt för att få ett större flöde. Större flöde kräver större filterytor för att inte allt skall ätas upp av tryckfallen.

Tyvärr är det så att det inte finns några kompakta spånsugar med hög kapacitet och relativt små spånsäckar. Det leder mig naturligtvis till tanken att bygga något eget. Det blir lite ytterligare dimension i projektet, när jag vill ha både stor kapacitet och litet fotavtryck. Det är tvivelsutan ett intressant projekt att börja skissa på.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Ja, motorn tar inte mycket mer plats, men som du själv har redogjort för på ett förtjänstfullt sätt, måste man kombinera en starkare motor med en större fläkt för att få ett större flöde. Större flöde kräver större filterytor för att inte allt skall ätas upp av tryckfallen.

Tyvärr är det så att det inte finns några kompakta spånsugar med hög kapacitet och relativt små spånsäckar. Det leder mig naturligtvis till tanken att bygga något eget. Det blir lite ytterligare dimension i projektet, när jag vill ha både stor kapacitet och litet fotavtryck. Det är tvivelsutan ett intressant projekt att börja skissa på.
Mitt kommande bygge (som är ett hopplock av färdiga delar) kommer ha mindre footprint än min gamla lilla spånsug (Duab:s 1,5 kW). Eftersom jag har ca 3,40m i takhöjd så kommer den bygga på hela den höjden istället. 34 kvadratmeter finfilteryta och frekvensomformardriven 4kW motor.

Kommer bli en tråd om detta så småningom, behöver dock färdigställa min snickarbod först. Framåt senvår är förhoppningen.
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Tar verkligen en 2,2kW mera plats? Måste vara ytterst marginellt. Jag står fast vid att grovdammsugare är ett bättre val. Möjligen undantaget maskinhyvling, men givet förutsättningarna en bra kompromiss med grovis istället!
Ok, om förutsättningen är att @Hennke85 inte redan har en grovdammsugare så håller jag med om att det är ett bättre val, en grovis behöver man. En bra påslöst sådan kan hjälpligt hantera en mindre hyvel. Men om han redan har grovis så är den spånsugen ett prisvärt komplement, tror jag gav 7-800kr för min.
 
  • Gilla
_hemmasnickaren
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Ok, om förutsättningen är att @Hennke85 inte redan har en grovdammsugare så håller jag med om att det är ett bättre val, en grovis behöver man. En bra påslöst sådan kan hjälpligt hantera en mindre hyvel. Men om han redan har grovis så är den spånsugen ett prisvärt komplement, tror jag gav 7-800kr för min.
Jodå har en grovdammsugare med en hembyggd grovis modell större. Men den funkar inte så bra till klyvsågen och bör då inte heller göra det till hyveln. Planen är att bygga ett riktigt system framöver men till dess hoppas jag att min nya spånsug fungerar hyfsat i alla fall.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Ja, motorn tar inte mycket mer plats, men som du själv har redogjort för på ett förtjänstfullt sätt, måste man kombinera en starkare motor med en större fläkt för att få ett större flöde. Större flöde kräver större filterytor för att inte allt skall ätas upp av tryckfallen.

Tyvärr är det så att det inte finns några kompakta spånsugar med hög kapacitet och relativt små spånsäckar. Det leder mig naturligtvis till tanken att bygga något eget. Det blir lite ytterligare dimension i projektet, när jag vill ha både stor kapacitet och litet fotavtryck. Det är tvivelsutan ett intressant projekt att börja skissa på.
mattiasp mattiasp skrev:
Ja, motorn tar inte mycket mer plats, men som du själv har redogjort för på ett förtjänstfullt sätt, måste man kombinera en starkare motor med en större fläkt för att få ett större flöde. Större flöde kräver större filterytor för att inte allt skall ätas upp av tryckfallen.

Tyvärr är det så att det inte finns några kompakta spånsugar med hög kapacitet och relativt små spånsäckar. Det leder mig naturligtvis till tanken att bygga något eget. Det blir lite ytterligare dimension i projektet, när jag vill ha både stor kapacitet och litet fotavtryck. Det är tvivelsutan ett intressant projekt att börja skissa på.
Av en slump har jag precis vad du behöver! (Eller om någon annan vill ha den) ;)
Begagnad grön motor med skador på färgen ligger på ett stökigt golv bredvid hinkar och slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Motorn är dock endast på 1/3hp men impellern är väl sådär 14" åtminstone. Priset om någon vill ha den är hela 0:-
 
Redigerat:
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.