De klarar att gå kontinuerligt. Start och stopp sliter mer på dem.
 
D Daniel 109 skrev:
De klarar att gå kontinuerligt. Start och stopp sliter mer på dem.
Underligt, det är en sån där sak som sägs så fort någon föreslår att använda ett kylskåp för att kyla en dator t.ex. Är det inte risk att de överhettas? Ett kylskåp går ju normalt bara en liten stund innan den vilar. Jag har svårt att tro att de skulle överdimensionera ett modernt kylskåp om de kunde komma undan med att göra det billigare.

/Anton
 
Kylar har jag inte stenkoll på. Men frysar går närmare 50% av tiden. Man har väldigt liten extra kapacitet, vilket märks på infrysningskapaciteten. Kylar öppnar man oftare och troppar inte sällan in mycket och eventuellt varma varor, då där krävs större marginaler. Men de klarar att gå kontinuerligt.
 
Då går vi till nästa steg.

Idé 2 - kombinerad frånluftsvärmepump och luftavfuktare
Behovet vår och höst är som sagt huvudsakligen avfuktning och lite extra värme in är bara positivt. Men på vintern är värmen huvudfrågan och luft utifrån är torr (om den värms till lämplig temperatur).

Om vi tar den förra idén (1.1) och lägger till två fläktar, lite rör, väggaller samt ett backspjäll för totalt ca 500 kan vi bygga såhär:
eFTVGVO.png

Styrningsmässigt är det enkelt: När luftfuktigheten är låg nog (under 60 %?) så startas båda fläktarna som är kopplade till luften utomhus (avluft+uteluft) vilket gör att backspjället stängs och de två flödena separeras.

Fläktstyrning:
- Fläkten på kalla flänsen bör gå på max (överföra maximalt med värme från frånluften)
- Fläktarna som samarbetar för att få in tilluft bör regleras för att få in luft som har högre temperatur än luften inomhus. Enklast genom att konstant köra en på lågvarv och styra den andra. Det måste även styras så att temperaturen på kalla flänsen inte går under 0 °C.
- Fläkten som skickar ut avluft bör regleras så att man inte får övertryck i byggnaden. Kanske räcker att köra den på max.

När den går i FLVP-läge kan (bör) man stänga av den frånluftsfläkt som går annars.

Jämförelse av avfuktarläge och FLVP-läge
Förutsättningar: 0 °C ute, +10 °C inne.

Avfuktarläge

Kalla flänsen utsätts för 10 °C-luft och den varma flänsen för lite svalare luft (5 °C). Situationen är därmed lik den för FLVP-läge, förutom att färre fläktar går. Frånluftsfläkten är på och kyler med ca 122 W.

FLVP-läge
Varma flänsen utsätts för 0 °C-luft och kalla flänsen för 10 °C-luft. Gissningsvis blir dT runt 30 °C. Vid 12 V ger detta 13 A och därmed tillförd effekt ~156 W (+fläktar, ca 14 W) och avgiven effekt (156+75) ~240 W. Den kalla sidan ska hållas över 0 °C för att undvika frost och den varma sidan blir då ca 30 °C.

Slutsats
Endast frånluftsfläkt på: 122 W värmeförlust. 3 W tillförd eleffekt.
FLVP-läge: 240 W värmetillskott, 170 W tillförd eleffekt. COP = 240 W/(170 W - 3 W) = 1.4. Vinsten är att vi inte får kyleffekt av ventilation samt tillför ca 120 W till.
Avfuktarläge: 160 W värmetillskott 160 W tillförd eleffekt. COP = 160 W / 160 W = 1. Vi vinner som väntat mest avfuktningsfunktionen.

Jag har inte räknat med eventuell energi från fasförvandlingen (kondensation) på kalla flänsen.

Gör vi samma räkneövning vid 10 °C ute och inne fås oförändrad situation för avfuktarläget. För FLVP-läget ökar dT med runt 10 °C och den tillförda eleffekten minskar till ~160 W samt den avgivna till (164+60) ~224 W. COP = 224 W/(160 W - 3 W) = 1.4.

COP är ~oförändrat, så länge det inte börjar frysa på kalla flänsen. Det kanske går att lösa med att avfukta tillräckligt mycket för att vara säker på att en 10-gradig temperatursänkning inte orsakar kondensering. Vad jag förstår från följande figur så behöver luftfuktigheten vara under 50 % för att kunna sänka från 10 °C till under 0 °C.
PIBild(48).jpg

På vintern, när luften vi tar in är minusgradig borde frånluften aldrig kunna innehålla nog med fukt för att kondensera på kalla flänsen, om vi inte har något betydande fukttillskott i byggnaden. Det här borde gå att styra ganska bra med lite fler givare...

Om vi antar att vi inte har någon kondensering vid -20 °C ute fås
168 W tillsatt till peltier
14 W fläktar
100 W kyleffekt (av frånluft)
(366 W ventilationsförlust med bara frånluftsfläkt)
366 W är klart mer än (168 + 100) och därför behöver flödet strypas till ca 7 l/s för att undvika att vi blåser in luft som är kallare än den som finns i byggnaden.
COP = (168 W + 100 W)/(168 W + 14 W - 3 W) = 1.5.

Ja, det är inga strålande siffror direkt. Men om man ser det som en extra funktion till en avfuktare ser det lite bättre ut. Om jag håller 10 °C inne och kör den i FLVP-läge när det finns värmebehov får jag en besparing på 500-600 kr/år.

Har jag tänk rätt?

/Anton

EDIT: Hoppsan, där gick det lite fort när det gäller besparingen. Det handlar nog mer om 100-200 kr/år. Jag glömde att förlusten består av mer än ventilation...
 
Redigerat:
Kondensavfuktare funkar bäst vid varma temperaturer och mycket fukt, tänk Thailand... sorptionsavfuktare är det du behöver om du faktiskt behöver det? Skulle tro en fuktstyrd paxfläkt vore mer ändamålsenligt eller ännu hellre en luft/luft pump!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.