Nej det är det inte.
 
tommib tommib skrev:
Alla dina problem löses enkelt med en LLVP. Ja, jag vet att du inte ville ha en men den löser precis allt det du ber om i en snygg färdig förpackning.

Glöm golvvärmen, installera LLVP.

Peltierelement är en otroligt ineffektiv lösning på ditt problem.

Edit: Just FLVP löses inte med en LLVP. Det går dock enkelt att lösa vid sidan.

Jag förstår inte heller byggnaden. Är det en carport eller ett garage? Eller båda? Vad har verkstaden med det att göra? Är det den du ska värma?
I en ful, färdig, brusig, dyr förpackning (jag överdriver lite, men jag ogillar LLVPar). Men visst skulle det bli en klart billigare drift.

Jag har inte nämnt garage, bara andra som pratar om det... Det är en dubbelcarport med verkstad i bakkant och förråd ovanför. Såhär ser den ut i offerten från takstolstillverkaren (Uppsala Trä):
Svv9myW.png

mattiasp mattiasp skrev:
Avfuktning är ju bra om man av olika anledningar inte kan ventilera utrymmet, som exemplevis i krypgrunder. Om du har uppvärmd luft som du vill behålla värmen i, men vill bli av med fukten, föreslår jag i stället att du ventilerar med värmeåtervinning, dvs FTX. Den intressanta utmaningen är då om man skulle kunna tillverka en hyfsat effektiv FTX med hjälp av enkla och billiga byggmaterial, typ ölburkar. En ytterligare utmaning är att integrera sol-luftvärmare i konstruktionen.
Jag var från början inne på att bygga just ett FTX-aggregat! Jag såg denna produkt:
VENTO-EXPERT-Duo-A30-1-W-konstrukcia-800-en.jpg
som jag tyckte var intressant, men tyvärr är den också dyr. Det är ett extremt kompakt FTX-aggregat som fungerar ungefär som en roterande värmeväxlare, fast den är statisk och byter med jämna mellanrum riktning på fläktarna.

Kul idé att kombinera FTX med luftsolfångare. Kanske räcker att göra en nätsolfångare och sätta en plåt som bakstycke och sedan flöda frånluft bakom plåten?

S sune73 skrev:
Glöm inte att det tar ofta väldigt lång tid öka rumstemperaturen 5 till 15°C med golvvärme, stor massa och liten effekt. Då måste du planera långt innan du skall snickra.
Bra poäng! Man kommer behöva ändra termostaten kvällen innan...

ion skrev:
Glöm Peltierelementet, det är både dyrt i drift och ömtåligt, (jag har provat det), kika på testen, [länk].
Lägg sen din kunskap, energi och entusiasm på något annat som vi kan läsa om.

Jag kan instämma i att en L-L vore bästa lösningen. Du nämnde en F-L vp, javisst avluften är torr, bara att släppa den inne i lokalen så blir det kallt och torrt på sommaren, kylan krävs nog för att vp ska gå.
På vintern kan man släppa den ute och låta den gå som den är avsedd. fördelen är att du kan ha din tänkta golvvärme. Känns lite dyrt, inte billigt i drift heller.

En kondensavfuktare har jag i garaget sedan många år, köpt på Harald Nyborg , Wasco, för 700kr om jag minns rätt, den fungerar ner till några + grader under den temp. behövs i regel ingen avfuktning. Har man en bil som man vill torka en gång om dygnet är det nog klokt att komplettera med värme, kanske el-slinga i golvet.

Det bli mycket el för vad en F-L vp skulle kosta och driva, mindre för vad en L-L kostar och peltierelementet skulle nog bli det dyraste alternativet sett till vad du får för pengarna.
Det jag kunde läsa i testet var att de gav samma betyg (4/5) till en kompressordriven, en absorptionsdriven samt tre med Peltierelement. Visst fick den med kompressor bäst resultat, men har också högst strömförbrukning, är tung och är dyrast.

Jag har bergvärme i huset, så någon FLVP finns inte. Men jag tror det kan gå att bygga en med Peltierelement.

En kondensavfuktare med kompressor för 700 låter billigt. Har inte hittat någon under ca 1200.

Vad jag kan se får man betala minst 10 000 för en LLVP med installation. Visst kommer man att tjäna in det på sådär 10 år, men som du säger så får man mycket el för de pengarna.


Jag är medveten om att projektet såhär långt är en ren tankeövning. Är inte alls övertygad om att idén kommer att fungera bra än, men tycker att den är spännande och vill se var jag hamnar. Något som bevisligen fungerar är att bygga en luftsolfångare för en tusenlapp och med den kapa kanske halva uppvärmningskostnaden. Jag har lite idéer om hur jag tänkte bygga en sådan också, men det får bli en egen tråd :)

/Anton
 
F fsn skrev:
Jag har inte orkat läsa allt så jag kanske upprepar nå som redan konstaterats eller outar min totala okunskap..... men är det inte så att temperaturskillnaden på ett peltierelement alltid är 8 grader?

Är det nån som vill bygga eget FTX så har jag två oanvända motströmsvärmeväxlare för luft liggande som jag skulle kunna tänka mig att avyttra. En i aluminium och en i plast.
Nope, temperaturskillnaden beror på en massa parametrar (typ en peltierelement, spänning/ström, kylflänsar, luftflöde, luftfuktighet...).

Intressant angående värmeväxlare, synd att du bor så långt bort...

/Anton
 
tommib
Alltså..... du ska värma upp ett litet uteförråd. Jag skulle säga följande:

Strunta i golvvärmen helt (om du inte drar fram en kulvert från ditt hus och värmer med BVP).
Sätt in en frostvakt.
Sätt in en värmefläkt modell större för de tillfällen du ska snickra. Koppla den över tidur så att du inte glömmer den på.

Som andra har påpekat är ett golvvärmesystem extremt trögt. Du kommer få slå på värmen ett dygn innan du ska snickra. En värmefläkt gör att det blir/känns varmt på några minuter. Ja, de har hög effekt men du kör dem inte särskilt länge.

Avfuktningsdelen behöver du inte tänka på alls. Om du inte tänker dra in massa snö och skit i förrådet så kommer du inte ha någon nämnvärd fuktbelastning där.
Papper/tyg packas bäst i täta plastlådor ändå.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Idé 1.1
Första förbättringen vore att uppgradera kylflänsarna till lite grövre prylar.

Om vi byter det enkla peltier/kylflänskombinationen till en mer potent sådan:
tommib tommib skrev:
Alltså..... du ska värma upp ett litet uteförråd. Jag skulle säga följande:

Strunta i golvvärmen helt (om du inte drar fram en kulvert från ditt hus och värmer med BVP).
Sätt in en frostvakt.
Sätt in en värmefläkt modell större för de tillfällen du ska snickra. Koppla den över tidur så att du inte glömmer den på.

Som andra har påpekat är ett golvvärmesystem extremt trögt. Du kommer få slå på värmen ett dygn innan du ska snickra. En värmefläkt gör att det blir/känns varmt på några minuter. Ja, de har hög effekt men du kör dem inte särskilt länge.

Avfuktningsdelen behöver du inte tänka på alls. Om du inte tänker dra in massa snö och skit i förrådet så kommer du inte ha någon nämnvärd fuktbelastning där.
Papper/tyg packas bäst i täta plastlådor ändå.
Typ en sån här då: länk. 1100 W, då borde den klara av att hålla frostfritt hela året.

Varför inte sätta golvvärmen och sedan en värmefläkt? Det kostar lite, men är bättre ur fuktsynpunkt (varm betong > kall betong) samt man slipper en pryl som alltid tar plats på golvet.

/Anton
 
tommib
Med frostvakt menade jag mer något sådant här. Exakt hur mycket effekt du behöver styrs av hur mycket du isolerar förrådet.

Med värmefläkt menade jag något sådant här som du väggmonterar på något kreativt sätt. Den slår du bara på när du ska jobba i förrådet när det är kallt.

Golvvärme är onödigt. Du kommer elda för kråkorna (eller maskarna). Jag ser fortfarande inte var fukten kommer in i bilden. Du bygger rimligen förrådet på en dränerande grund så den vägen kommer inget. Om du har en rimlig ventilation och värmer upp förrådet lite så kommer det aldrig bli någon fukt där inne.

Om du vill bygga en luftsolfångare så gör för all del det. Mer avancerade saker än så skulle jag inte lägga tid på till ett förråd.
 
Bara som en liten information ang Peltier-avfuktare, testar att köra en dylik produkt för att hålla en liten garderob i det oisolerade garaget någorlunda fuktfritt och framför allt frostfritt.

Frostfritt klarar den, den genererar ca 50 - 70 W någonting och med litet fläkt på det är det inga problem att hålla ett litet utrymme över nollan i ett antal minusgrader i övriga utrymmet. Men det skulle även säg en 60W traditionell glödlampa klara...

Avfuktningen med denna Peltier-baserade grunka är närmast obefintlig vid temperaturer strax över nollan, bara att glömma. Det krävs betydligt högre omgivningstemp för att de ska funka (det lilla de kan funka)... och det är bara en bråkdel av effektiviteten i kompressorbaserade avfuktare typ Woods... som inte heller de fungerar bra i låga temperaturer utan där krävs sorbtionsavfuktare som redan konstaterats.

Hade jag ett scenario typ att vilja jobba i ett garage ibland med hyfsad värme, lösning: elvärmefläkt ett par tre fyra kW. Jobba ofta i dylikt garage, lösning L/L-värmepump av enkel billig modell behöver inte ens vara inverter utan on/off kan funka för ändamålet.
 
Idé 1.1
Första förbättringen vore att uppgradera kylflänsarna till lite grövre prylar samt ändra layouten lite:
e8aIV97.png
När fläkten för den kalla flänsen går långsamt smiter det mesta av luften förbi opåverkad till den varma sidan. Kondenseringen styrs alltså med hastigheten på den lilla fläkten.

Om vi byter det enkla peltier/kylflänskombinationen till en mer potent sådan (länk):
s-l1600.jpg

Då är kylflänsen bättre lämpad, och likaså riktningen på fläkten. Även peltierelementet är rejälare, från tidigare ca 60 W strömförbrukning (vid 12 V) och 35 W kyleffekt (20 °C dT) till 160 W respektive 95 W:
YBK3p7b.png

Jag ogillar dock att den lilla flänsen är just så liten, så att beställa en sån här att sätta på varma sidan verkar vettigt:
s-l1600.jpg
Och då använda den större medföljande på den kalla sidan.

Ökning i kostnad:
+189 kr för stora kylflänsen
+230 kr för det större kittet
+20 kr för relän
+25 kr för större nätaggregat (180 W, länk)
= ca 1100 totalt.


Summa: En enkel förfining, men som gör lösningen klart mer kompetent än någon kommersiell peltier-avfuktare. Som sagt så krävs en högre temperatur i rummet än 5 °C för att den ska fungera, men det hoppas jag kunna hålla med andra medel (luftsolfångare t.ex.).

Needas Needas skrev:
Vilken intressant tråd!
Jag har själv två sorptionsavfuktare! En Munters MH270 och en Acetec PD150.

Jag tycker att MH270 är för dyr att ha i drift och PD150 är för klen, jag öppnade pdn för att se om det fanns något jag kunde göra för att öka kapaciteten och det jag fann var att alla delar i avfuktaren går att få för mycket billigare pengar än vad acetec tar.
Det enda jag inte hittat billigare är styrkort och hygrometer men när jag såg denna tråden och arduino kom på tal så gick det upp ett ljus. :)

Chassi och andra plåtdetaljer ordnar en vän som är plåtslagare.

Jag kommer med spänning följa tråden.

/Needas
Tack :)

Intressant om den du öppnade: Vad fanns i? Har du foton?
Ja, styrning har blivit billigt, iaf om man är lite händig :)

/Anton
 
tommib
Jag förstår fortfarande inte vilket problem du försöker lösa med din peltierbaserade avfuktare. Varifrån kommer fukten till ditt förråd?
 
  • Gilla
Pen
  • Laddar…
A Anton Svensk skrev:
Idé 1.1
Första förbättringen vore att uppgradera kylflänsarna till lite grövre prylar samt ändra layouten lite:
[bild]
När fläkten för den kalla flänsen går långsamt smiter det mesta av luften förbi opåverkad till den varma sidan. Kondenseringen styrs alltså med hastigheten på den lilla fläkten.

Om vi byter det enkla peltier/kylflänskombinationen till en mer potent sådan (länk):
[bild]

Då är kylflänsen bättre lämpad, och likaså riktningen på fläkten. Även peltierelementet är rejälare, från tidigare ca 60 W strömförbrukning (vid 12 V) och 35 W kyleffekt (20 °C dT) till 160 W respektive 95 W:
[bild]

Jag ogillar dock att den lilla flänsen är just så liten, så att beställa en sån här att sätta på varma sidan verkar vettigt:
[bild]
Och då använda den större medföljande på den kalla sidan.

Ökning i kostnad:
+189 kr för stora kylflänsen
+230 kr för det större kittet
+20 kr för relän
+25 kr för större nätaggregat (180 W, länk)
= ca 1100 totalt.


Summa: En enkel förfining, men som gör lösningen klart mer kompetent än någon kommersiell peltier-avfuktare. Som sagt så krävs en högre temperatur i rummet än 5 °C för att den ska fungera, men det hoppas jag kunna hålla med andra medel (luftsolfångare t.ex.).


Tack :)

Intressant om den du öppnade: Vad fanns i? Har du foton?
Ja, styrning har blivit billigt, iaf om man är lite händig :)

/Anton
Enkelt sett så sitter i ena änden en perforerad plåt med ett G4 filter, sen kommer en b-hjulsfläkt som suger in den fuktiga luften och blåser den igenom två ptc-element och vidare in i adsorptionsblocket vilket mättas med vatten.
När det är gjort så aktiveras Ptc-elementen som värmer upp luften som blåses igenom blocket varpå vattnet dunstar och blåses ut via en våtgasslang.
Ptc elementen är på 1250W vardera och är paralellkopplade, dom värmer luften så att den överstiger utrymmets temperatur med 30 grader.

I samband med att maskinen växlar mellan vågasfas och torrluftsfas så öppnar och stänger en spjällmotor flödet av dessa.
Enkelt förklarat! :)
Bilder tog jag inte men det kan jag göra vid tillfälle.
Ptc-elementen i olika storlekar kan jag ordna till bra priser.

Mvh Needas
 
  • Gilla
Anton Svensk
  • Laddar…
Needas Needas skrev:
Enkelt sett så sitter i ena änden en perforerad plåt med ett G4 filter, sen kommer en b-hjulsfläkt som suger in den fuktiga luften och blåser den igenom två ptc-element och vidare in i adsorptionsblocket vilket mättas med vatten.
När det är gjort så aktiveras Ptc-elementen som värmer upp luften som blåses igenom blocket varpå vattnet dunstar och blåses ut via en våtgasslang.
Ptc elementen är på 1250W vardera och är paralellkopplade, dom värmer luften så att den överstiger utrymmets temperatur med 30 grader.

I samband med att maskinen växlar mellan vågasfas och torrluftsfas så öppnar och stänger en spjällmotor flödet av dessa.
Enkelt förklarat! :)
Bilder tog jag inte men det kan jag göra vid tillfälle.
Ptc-elementen i olika storlekar kan jag ordna till bra priser.

Mvh Needas
Intressant! Det där med växlande drift är en smart lösning för att minska antal delar. Annars verkar roterande sorbtionsblock vara vanligt.

/Anton
 
I
A Anton Svensk skrev:
Det jag kunde läsa i testet var att de gav samma betyg (4/5) till en kompressordriven, en absorptionsdriven samt tre med Peltierelement. Visst fick den med kompressor bäst resultat, men har också högst strömförbrukning, är tung och är dyrast.
Nja jag menade effekten, vad de hade presterat på 14 tim. lite synd att man inte redovisade energiförbrukningen totalt. Är ganska övertygad om att kompressorkylen vilade en stor del av tiden. Jag ville peka på att kyleffekten hos termoelementet är så klen att du behöver stacka en dröse sådana för att nå vettigt resultat. Jag kan ha fel, men jag dödade ett antal sådana när jag var en optimistisk innovatör, men det var ett tag sen.
 
ion skrev:
Nja jag menade effekten, vad de hade presterat på 14 tim. lite synd att man inte redovisade energiförbrukningen totalt. Är ganska övertygad om att kompressorkylen vilade en stor del av tiden. Jag ville peka på att kyleffekten hos termoelementet är så klen att du behöver stacka en dröse sådana för att nå vettigt resultat. Jag kan ha fel, men jag dödade ett antal sådana när jag var en optimistisk innovatör, men det var ett tag sen.
Kompressorn kan omöjligt ha vilat, då testet säger att de ställde lägsta möjliga värde, vilket tydligen var -18°C för den boxen. Det är oklart hur många vattenflaskor de lade i, var det samma för alla boxar? Det hade varit intressant att se temperaturkurvorna då de nämner att de tog ur och mätte vattentemperatur med jämna mellanrum...

En nackdel med att använda Peltier i kylväskor är att de blir väldigt ineffektiva när temperaturdifferensen (dT) blir stor - vilket är poängen med en kylväska. Om man däremot kan hålla dT lågt kan man få ut ett COP på runt 2. Men man måste samtidigt hålla nere strömmen, de är effektivast vid låg spänning (ca hälften av max). Här är COP-kurvor för TEC1-12715:
DlzbFSs.png
Notera att de gäller COP för kylning, för att få COP för värmning får man lägga på 1.
COP_kyla = Qc/P
COP_värme = Qh/P = (P+Qc)/P
där P är tillsatt effekt, Qc är kyleffekt och Qh är värmeeffekt.

Ja, de är sköra. Men så kostar en TEC1-12715 (ca 160 W strömförbrukning) bara 33 kr på ebay.

/Anton
 
Om du ska bygga något själv nästan gratis som verkligen kan fungera skulle jag rekommendera att du tar ett begagnat kylskåp (kan man få eller köpa för inga pengar på Blocket) och slaktar. Där har du kompressor och kylflänsar. Bygg sedan någon form av lämplig låda med kanaler och ett par fläktar.
 
F f91jsw skrev:
Om du ska bygga något själv nästan gratis som verkligen kan fungera skulle jag rekommendera att du tar ett begagnat kylskåp (kan man få eller köpa för inga pengar på Blocket) och slaktar. Där har du kompressor och kylflänsar. Bygg sedan någon form av lämplig låda med kanaler och ett par fläktar.
Problemet med kylskåp är att de inte är byggda för kontinuerlig drift. Osäker på hur länge man kan köra en sån kompressor innan det blir problem... Någon som testat? Men absolut är det en lockande tanke.

/Anton
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.