C
M MagHam skrev:
En analog signal innehåller om den är störningsfri all information i alla nivåer.
En störningsfri analog kanal existerar dock bara i fantasin.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
En störningsfri analog kanal existerar dock bara i fantasin.
Sa jag något annat?
 
C
M MagHam skrev:
Sa jag något annat?
Nej, men jag tyckte det var ett viktigt kompletterande påpekande så ingen får för sig något annat.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
En riktig audiophile kör ju dessutom lossless FLAC :) själv tycker jag 256 kbit/s är bra nog. Men jag är ju också bildnörd inte ljudnörd
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Sa jag något annat?
Om vi ändå pratar idealfallet kan den digitala signalen exakt spegla en bandbreddsbegränsad analog signal. Så länge du kan tänka dig någon övre intressant gränsfrekvens (välj fritt vilken) kan man återge den digitalt. Helt exakt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
J
Diskussionen ovan får mig att tänka på att det bara finns 10 sorters människor...






Dom som kan räkna binärt och dom som inte kan.
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 9 till
  • Laddar…
K
C cpalm skrev:
Nej, men jag tyckte det var ett viktigt kompletterande påpekande så ingen får för sig något annat.
Exakt! Andemeningen var att en perfekt och ideal analog signal är bättre än en digital med störningar. Äpplen och päron dvs.
Teoretiskt må så vara, men praktiken är något annat, mer relevant. Och nu är väl detta forum ändå ett praktiserande forum i första hand
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jo, jag tror faktiskt att en bra FM signal är överlägsen DAB i ljudkvalitet. DAB som jag förstår det funkar som MP3, dvs komprimerar och slänger vissa bitar i ljudsignalen. FM sänder ljudet helt oförstört och okomprimerat.

Många tror att bara för att det digitalt så är det bättre kvalitet på det som man tar emot, men så är det inte.
En analog signal är fortfarande överlägsen en digital, i alla fall ljudmässigt.
Om en radiokanal sänder över FM-bandet okomprimerat är jag Janne Långben. Det är så jävla tilltryckt och pressat så du anar inte.
 
J Jocke Best skrev:
Diskussionen ovan får mig att tänka på att det bara finns 10 sorters människor...


Ja det finns två sorters människor, de som generaliserar och de som inte gör det :D.



Dom som kan räkna binärt och dom som inte kan.
 
P Pin skrev:
.
De som kan citera och de som inte kan...
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Ljudkvaliteten kan kvitta för min del, så länge täckningskartan ser ut som den gör.
Abstrakt illustration av en täckningskarta, troligen för mobilnätverk, över områden med varierad täckningsgrad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Christoffer L och 5 till
  • Laddar…
Jag vet inte om så många här verkligen har lyssnat på SR's sändningar i en riktig FMtuner, alltså INTE i bilen som alla verkar referera till :)
Har man en bra FM signal och en bra FMtuner, så är ljudet mycket bra.
Jag gillar tex klassisk musik och lyssnar mycket på P2, och det är väldigt hög HIFI kvalitet på de sändningarna.
Skulle bli ytterst förvånad om en komprimerad, förstörande dessuton, DAB signal skulle ha samma eller bättre ljudkvalitet.
 
  • Gilla
JFrisk och 3 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag vet inte om så många här verkligen har lyssnat på SR's sändningar i en riktig FMtuner, alltså INTE i bilen som alla verkar referera till :)
Har man en bra FM signal och en riktig FMtuner, så är ljudet mycket bra.
Jag gillar tex klassisk musik och lyssnar mycket på P2, och det är väldigt hög HIFI kvalitet på de sändningarna.
Skulle bli ytterst förvånad om en komprimerad, förstörande dessuton, DAB signal skulle ha samma eller bättre ljudkvalitet.
P2 kör 192 kbit/s AAC. Svårt veta kan tänka mig dynamiken är bättre på det än FM faktist. FM komprimerar genom att normalisera ljudet så de komprimerar de också
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
P2 kör 192 kbit/s AAC. Svårt veta kan tänka mig dynamiken är bättre på det än FM faktist. FM komprimerar genom att normalisera ljudet så de komprimerar de också
192 kbit/s verkar för dåligt för riktigt bra ljud, skulle nog behöva ökas till 256 kbit/s i såfall.
Om ett lossless fomat som FLAC användes i DAB, så skulle jag iallafall tänka på saken med DAB :)
 
Får man kasta in en fackla och fråga vad SR kör med på sina webb-sändningar?

Jag har ju också varit en sån där audiofil-light-person och köpte en del high-res 96kHz/24-bit musik men det kändes ytterst sällan som det tillförde något... Nuförtiden är det nästan bara P1 eller Spotify som rullar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.