T Ejmelie skrev:
Jag har bara lyssnat på DAB de senaste åren. I bilen, hemma osv. Det är verkligen skillnad på kvalitet i ljudet. Dessutom är mottagning alltid bra. Inget skorr eller brus.
Blir att beställa en MR007gz från Tyskland.
OK, där ser man!
Men får man en bra signal på en FM kanal tror jag faktiskt ljudkvaliten där är överlägsen DAB.
 
T
Dan1891 Dan1891 skrev:
OK, där ser man!
Men får man en bra signal på en FM kanal tror jag faktiskt ljudkvaliten där är överlägsen DAB.
Analog FM radio kan aldrig få bättre kvalitet än digital DAB radio. DAB radio håller ungefär CD kvalitet.
 
Redigerat:
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Analog FM radio kan aldrig få bättre kvalitet än digital DAB radio. DAB radio håller ungefär CD kvalitet.
Håller med, det är milsvid skillnad. Jag har DAB och FM i bilen och har jämfört vid flera tilfällen o kvalitetsskillnaden märks tydligt. Nu är DAB ingen "deal breaker" för min del. Jag värdesätter högre att kunna köra Deezer via tex Bluetooth med LDAC.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
K
Dan1891 Dan1891 skrev:
OK, där ser man!
Men får man en bra signal på en FM kanal tror jag faktiskt ljudkvaliten där är överlägsen DAB.
Rolig gissning, ”tror” men är ändå vill lägga till ”överlägsen” ljudkvalité… Analog signal är aldrig bättre kvalité än digital oavsett om det är ljud eller bild
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
ullberg
Ok, när det ändå spårat så totalt - jag har bara DAB i bilen och ja - det är bra i det öppna fria, men min bil klipper så fort jag kör i tunnlar (vill minnas att det brusade även i FM när jag var liten men tror de har repreters på FM i tunnlar sen många år). Och i Stockholm där jag kör mest är det ganska vanligt med tunnlar…

vet inte om det snarare är min bil som är dålig och andra hanterar det bättre - men i min bil är det fullt tillräckligt för att jag ska bli irriterad och skita i DAB, tillräckligt bra kvalitet på FM för mina öron (eller om det är min bild högtalare som ändå begränsar) hur som helst…

För att återkoppla lite till trådens ämne - plockade upp en makita smalbandsslip 9031 på loppis igår för 100kr - känndes som ett kap!
 
K kniv skrev:
Rolig gissning, ”tror” men är ändå vill lägga till ”överlägsen” ljudkvalité… Analog signal är aldrig bättre kvalité än digital oavsett om det är ljud eller bild
Jo, jag tror faktiskt att en bra FM signal är överlägsen DAB i ljudkvalitet. DAB som jag förstår det funkar som MP3, dvs komprimerar och slänger vissa bitar i ljudsignalen. FM sänder ljudet helt oförstört och okomprimerat.

Många tror att bara för att det digitalt så är det bättre kvalitet på det som man tar emot, men så är det inte.
En analog signal är fortfarande överlägsen en digital, i alla fall ljudmässigt.
 
Redigerat:
T
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jo, jag tror faktiskt att en bra FM signal är överlägsen DAB i ljudkvalitet. DAB som jag förstår det funkar som MP3, dvs komprimerar och slänger vissa bitar i ljudsignalen. FM sänder ljudet helt oförstört och okomprimerat.
En analog signal kan aldrig bli bättre än en digital. Du får läsa på lite om DAB.
 
T Ejmelie skrev:
En analog signal kan aldrig bli bättre än en digital. Du får läsa på lite om DAB.
Och jag säger emot dig!
Du får läsa på lite :)
 
  • Gilla
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
Jag har läst på om DAB och tycker det är en förskräckligt dålig teknik, extremt dålig räckvidd jämfört med FM.

FM är mycket bättre och enklare teknik och man har ju märkt det att allt mera förlänger FM och DAB adoptionen saktat i en lång tid.

Gäller det radio nuflörtiden är det antingen analogt eller via nätet.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
T
Dan1891 Dan1891 skrev:
Och jag säger emot dig!
Du får läsa på lite :)
Ja du får tycka att himlen är grön också. Men den kommer fortfarande vara blå ;)
 
Redigerat:
T Ejmelie skrev:
Ja du tycka att himlen är grön också. Men den kommer fortfarande vara blå ;)
Makitablå eller rentav biltemablå?
 
  • Haha
TCG
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Ja du får tycka att himlen är grön också. Men den kommer fortfarande vara blå ;)
Om du inte förstår att en analog signal är bättre än en digital uppskattning av motsvarande, så finns det nog inte så mycket mer att säga i ämnet.
 
  • Gilla
Plåt-Oskar och 3 till
  • Laddar…
Heij83
Känns som tråden spårar lite…
Kanske ska skapa en ny om DAB eller analog?

I all välmening.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
En analog signal kan aldrig bli bättre än en digital. Du får läsa på lite om DAB.
Det beror helt på hur bra dac:en är. När du väl hör det är det en analog signal så om omvandlaren är skit så kommer slutprodukten vara skit. Den analoga sändningen har troligtvis gått igen en dac av väldigt hög kvalite så vid rätt/fel förutsättningar kommer den analoga sändningen definitivt vara bättre.
 
  • Gilla
Dan1891 och 1 till
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Analog FM radio kan aldrig få bättre kvalitet än digital DAB radio. DAB radio håller ungefär CD kvalitet.
Jag skulle snarare säga ungefär som mp3, det är komprimerat och inte förlustfritt. En bra FM-tuner med god mottagning skulle jag nog föredra, kanske dock inget man får i en liten radio med inbyggd antenn.
Sen kanske man idag inte kommer ifrån förlust-komprimerade steg även om man väljer FM. Reklamradion går väl bort på alla parametrar om man pratar kvalité.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.