T tobbbias skrev:
Leif, tror du inte snickarna har en bra deal med Frank, VD på Isolar i Karlstad. Och därför försöker få dig att spruta in lösull som ger dem högre marginal och mindre arbete?

Angående lättbalkar så fanns det spännvidstabell på sidan 14 i denna pdf: [länk]
Haha, det lustiga är att snickaren kallade honom "isolerings-Frank". Jag kollade honom och såg att han drev Isolar i Karlstad. Så det är fullt möjligt att de har nån form av provision. Han ska få ta fram en offert till mig så får vi väl se. Men det är jäkligt lurigt när man inte vet hur partiska folk är. Bygghandeln kommer ju garanterat inte prata bra om lösull heller, för de vill ju sälja sina skivor... Svårt att få en helt opartisk och ärlig åsikt.

Intressant broschyr, ska kolla vidare på den. Tack :)
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
När man använder skivor finns alltid risken att det uppstår små glipor i isoleringen, cc-måtten är ju inte alltid perfekta i förhållande till skivan eller så blir ju inte snitten perfekta när man skär isoleringen. Lösullen däremot fyller ut hela utrymmet och man får inga luftfickor(förhoppningsvis). Det han menar med två skivor är att man monterar de med förskjutna skarvar dvs att isoleringen skär av eventuella glipor som uppstår i skarvarna, med en hel skiva kan man få glipan genom hela "stommen".

Gällande de långa spännvidderna bör du kontakta en konstruktör som vet vad han sysslar med. Jag tror faktiskt inte på att så långa spännvidder på golvreglarna blir bra, dels funktionsmässigt(svikt) eller ekonomiskt, samt att det kommer äta mycket höjd som du skriver.
Skulle det kunna vara aktuellt att placera 2 rejäla infällda stålbalkar i lägena för pelarna vid trappan som man ser på plan 1? Då skulle du kunna lägga vanligt K-virke mellan dessa.
Det måste ju vara så han menar. Jag har dock läst att Rockwool har kommit med en ny isolering som "fjädrar", och på så vis påstås fylla ut hela utrymmet på ett bra sätt. (http://www.rockwool.se/produkter/flexibatts-1/). Vet inte om det är säljsnack eller ej, men i teorin låter det ju väldigt bra.

Det är ju absolut en lösning. Du tänkte att man kör stålbalkar mellan pelarna vid trappen och ut mot yttervägg på husets högra sida? Så man får halva spännvidden?

Jag kan leva med två pelare för att bära upp konstruktionen om det medför lägre spännvidder. Det är ju spännvidderna som drar upp dimensionerna och därmed priset rejält. När snickaren höftade lite på mellanbjälklaget hamnade han på typ 250 000, vilket är helt vansinniga pengar enligt mig.
 
Yes, från pelare ut till gavel. Ett annat alternativ kan vara att lägga en kontinuerlig balk från långsida till långsida över pelarna vid trappan. Kontinuiteten hos balken är mycket mer fördelaktig om man ser till nedböjning och svikt jämfört med en fritt upplagd balk samt att dimensionen på balken blir troligtvis mindre. Dock innebär det lite längre spännvidder för bjälklaget ~6m, men det kanske lättbalkarna klarar?
 
  • Gilla
leif_eriksson
  • Laddar…
Glöm inte att planera för håltagning och teknik i mellanbjälklaget! Det och rördragning i plattan spar mycket tid om det görs rätt från början.
 
Jag hade definitivt tagit in en konstruktör, och jag har svårt att tro att handläggaren släpper igenom de spännvidderna utan att ha profisionellt beräknade k-ritningar (troligtvis även med egenkontroll). Mycket som kan gå fel.
 
dd88 dd88 skrev:
Jag hade definitivt tagit in en konstruktör, och jag har svårt att tro att handläggaren släpper igenom de spännvidderna utan att ha profisionellt beräknade k-ritningar (troligtvis även med egenkontroll). Mycket som kan gå fel.
Men om beräkningarna görs av samma som gör takstolarna, då borde ju beräkningarna ses som fackmannamässigt korrekta kan jag tycka? För det måste ju vara riktiga konstruktörer som ritar takstolarna.
 
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Men om beräkningarna görs av samma som gör takstolarna, då borde ju beräkningarna ses som fackmannamässigt korrekta kan jag tycka? För det måste ju vara riktiga konstruktörer som ritar takstolarna.
Har svårt att tro att en takstolsleverantör är beredd att ta konstruktionsansvar för ett mellanbjälklag. De fixar säkerligen beräkningen, men då måste du hitta någon som tar konstruktionsansvaret. Sen är frågan om handläggaren på kommunen kommer begära detta, det jag har märkt är att det är dumt att ställa frågan, då hamnar det snabbt på ”att göra-listan”. Du kan kanske prata med kommunen anonymt och se vad som gäller ang konstruktionsansvar?
 
Det var väl snickarna som skulle bygga bjälklaget?
 
Har du valt takstolsleverantör ännu? Isf rekommenderar jag de större företagen typ Derome då dessa har bra konstruktionskunskap. Många av de små företagen köper en programvara och dimensionerar takstolar utan att ha en aning om vad de gör dessvärre. Kan nämna att jag granskat beräkningar från flertalet av småföretag och det har t.ex. visat sig att de inte kan räkna ut en snölast, vilket är lite skrämmande då detta är den största lasten på taket..
De större företagen kan säkert hjälpa dig med bjälklagen också, det gjorde för min granne. De tog även fram avväxlingar i stål.
Oavsett hur du väljer va noga med att du får detaljritningar på exempelvis upplag och andra infästningar och dokumentera och se till att snickarna följer dessa. Tråkigt om det sen skulle svaja för mycket och ingen vill ta ansvar för det.
 
  • Gilla
leif_eriksson
  • Laddar…
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
En annan sak - dock inget stort problem, är att jag hört mycket olika gällande isoleringen i yttervägg. De flesta säger 195-isoleringsskivor till 195-reglarna, vilket jag också tycker låter rimligt. Snickarfirman tycker absolut jag ska köra sprutisolering istället. De menar att prisskillnaden mot att köpa isoleringsskivor är minimal, och att jag spar in arbetet med att sätta skivorna. Plus att det blir bättre isolerat, då isoleringen sprutas in med så högt tryck så att det blir tätare.
Vi har 220 mm stående regelstomme (+ 2x45 mm) som är isolerad med 220 mm Gullfiberisolering.
Inga problem med att få det tätt och fint.

En granne har insprutad cellulosaisolering, vet ej tjockleken, men troligen 145 - 195 mm.
Vid kontroll visade det sig att det var flera hålrum i isoleringen, så de fick montera ner innerpanel och bättra på.
Isolerar man så, så bör man nog kontrollera att den blir heltäckande med hjälp av värmekamera. Omständligt!

B bossespecial skrev:
Skulle det kunna vara aktuellt att placera 2 rejäla infällda stålbalkar i lägena för pelarna vid trappan som man ser på plan 1? Då skulle du kunna lägga vanligt K-virke mellan dessa.
Vi har en 5 meters 200 mm HEA stålbalken över ett öppet "valv", med balken helt inbyggd i mellanbjälklaget.
Finns beskrivet lite grand här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/beraekna-mellanbjaelklag.242289/#post-2075718
https://www.byggahus.se/forum/threads/galvat-stalband-haller-upp-takstol.242081/#post2073618

B bossespecial skrev:
Har du valt takstolsleverantör ännu? Isf rekommenderar jag de större företagen typ Derome då dessa har bra konstruktionskunskap.
Vi har takstolar både från Derome (bostadshus) och Nässjö Takstolsfabrik (garage och stall).
Båda leverantörerna har skött sig utmärkt med dokumentation, kvalité och leveranser. Och pris!
 
  • Gilla
Sylvestris och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Glöm inte att planera för håltagning och teknik i mellanbjälklaget! Det och rördragning i plattan spar mycket tid om det görs rätt från början.
Det är en väldigt bra synpunkt. Man vill inte börja krångla med sånt i efterhand...
 
K katten1234 skrev:
Det var väl snickarna som skulle bygga bjälklaget?
Snickarna ska bygga mellanbjälklaget, men jag köper allt material. Och snickarna själva kan inte hitta en bra lösning på mellanbjälklaget i den delen där spannet blir så stort.
 
B bossespecial skrev:
Har du valt takstolsleverantör ännu? Isf rekommenderar jag de större företagen typ Derome då dessa har bra konstruktionskunskap. Många av de små företagen köper en programvara och dimensionerar takstolar utan att ha en aning om vad de gör dessvärre. Kan nämna att jag granskat beräkningar från flertalet av småföretag och det har t.ex. visat sig att de inte kan räkna ut en snölast, vilket är lite skrämmande då detta är den största lasten på taket..
De större företagen kan säkert hjälpa dig med bjälklagen också, det gjorde för min granne. De tog även fram avväxlingar i stål.
Oavsett hur du väljer va noga med att du får detaljritningar på exempelvis upplag och andra infästningar och dokumentera och se till att snickarna följer dessa. Tråkigt om det sen skulle svaja för mycket och ingen vill ta ansvar för det.
Som det ser ut nu kommer Karl Hedin får göra takstolarna. Har bara hört gott om dem. Ja, är det som du säger är det skrämmande. Ännu mer skrämmande om kommunerna släpper igenom sådana beräkningar? Den som konstruerar takstolarna borde ju även ha ansvaret för att konstruktionen håller?

Vill de inte ta tag i mellanbjälklaget kanske Derome kan vara ett alternativ, kan kolla lite med dem. Känner inte till dem sedan tidigare.

Snickarna hade pratat lite med en konstruktör som skulle ha "ca" 15 000 plus moms för att göra beräkningarna för mellanbjälklaget. Tyckte det kändes som mycket pengar, men blir jag tvungen att göra det för att få det bra så får jag ju öppna plånboken. Det kan ju ä'ven hända att kommunen kräver det.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vi har 220 mm stående regelstomme (+ 2x45 mm) som är isolerad med 220 mm Gullfiberisolering.
Inga problem med att få det tätt och fint.

En granne har insprutad cellulosaisolering, vet ej tjockleken, men troligen 145 - 195 mm.
Vid kontroll visade det sig att det var flera hålrum i isoleringen, så de fick montera ner innerpanel och bättra på.
Isolerar man så, så bör man nog kontrollera att den blir heltäckande med hjälp av värmekamera. Omständligt!
Lurigt om man inte kan känna sig säker på att det blir hålrum i isoleringen. Såna besvär vill man ju knappast råka ut för. Vilket jobb att börja krångla med nedmontering. Hur upptäckte de att isoleringen var bristfällig?

I slutändan känns det faktiskt som att det kommer bli klassiska skivor, det får ta den extra tiden. Det borde ändå gå relativt snabbt att sätta isoleringen.
 
  • Gilla
Sylvestris och 1 till
  • Laddar…
leif_eriksson leif_eriksson skrev:
Hur upptäckte de att isoleringen var bristfällig?
Vet inte riktigt, men med värmekamera tror jag.

Betr takstolar och mellanbjälklag (=takstolarnas underramar antar jag).
Köper du från en riktig takstolsfabrik så gör de alla beräkningar, utifrån husets förutsättningar.
Och levererar med golvbjälkar lika med underramarna, så man får balkavstånd c-c 600,
om man tänker lägga golv.

Enkelt och bekvämt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.