213 056 läst · 649 svar
213k läst
649 svar
Då var det bestämt - vi ska bygga lösvirke!
Takstolarna brukar alltid talstolsleverantören räkna på, men i övrigt så måste du ha en konstruktör som gör konstruktionsritningar och beräkning.leif_eriksson skrev:Hur menar du med konstruktör? Allt rörande konstruktionen vill jag tro arkitekten/snickarna löser, utom takkonstruktionen förstås, men den är inräknad i priset för takstolarna.
Behövs någon egenkontroll? Jag trodde det var kontrollplanen man gick efter.
Jag hoppas jag fått med allt i bygglovet. Utstakning är nog inte medräknat dock, detsamma gäller lägeskontroll och kungörelse. Jag trodde dock lägeskontroll och kungörelse ingick i bygglovsavgiften, men det tillkommer väl säkert som alla andra dessa kommunala avgifter...
Beroende på byggets komplexitet så kan en egenkontroll av k-ritningar behövas (en konstruktör som ritar och beräknar och en som kontrollerar den andras arbete), vi är uppe i cirka 90000:- totalt på konstruktörs-posten och då har vi ändå en ”billig”, men erfaren, konstruktör. Och tror man att det är svårt att hitta arkitekt i dessa tider så har man ingen positiv överraskning att vänta när man ska hitta konstruktör. Kolla med din arkitekt om dom har någon dom brukar arbeta med, väntetid är annars ofta 3-6 månader.
Alla poster som vi har under ”bygglov” (de jag postade tidigare) redovisas enskilt men betalas på samma faktura.
Inför startbesked så skulle följande vara klart för vår del:
Förslag till kontrollplan (din KA gör denna)
Energibalansräkning (kräver konstruktionsritningar för att kunna beräknas)
Konstruktionsritningar
VVS-ritningar
Ventilationsritningar
Bevis om färdigställandeskydd (slapp vi efter lite diskussion då vi har en prestationsbaserad lyftplan)
Föreskrivna tilläggskontroller enligt 17 § avdelning A EKS (K-ritning -kontroll jag nämnde ovan)
Fuktsäkerhetsprojektering
Geoteknisk undersökning (beroende på tomt)
Lägeskontroll (utför kommunen men någon veckas väntetid så gör ej i sista stund)
Givetvis så kan något tillkomma beroende på hur ert projekt ser ut.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 858 inlägg
Egenkontrollen måste man ha. Kontrollplanen har de övergripande momenten, ex egenkontroll konstruktion grund, takstolar, brandspridning, tillgänglighet osv.leif_eriksson skrev:Hur menar du med konstruktör? Allt rörande konstruktionen vill jag tro arkitekten/snickarna löser, utom takkonstruktionen förstås, men den är inräknad i priset för takstolarna.
Behövs någon egenkontroll? Jag trodde det var kontrollplanen man gick efter.
Jag hoppas jag fått med allt i bygglovet. Utstakning är nog inte medräknat dock, detsamma gäller lägeskontroll och kungörelse. Jag trodde dock lägeskontroll och kungörelse ingick i bygglovsavgiften, men det tillkommer väl säkert som alla andra dessa kommunala avgifter...
Gör din kompis elritningarna? De är bra att ha framme när ni börjar med plattan så du kan få ner så mycket som möjligt av rören i plattan. Även VVS/VA ritningar måste du ha när ni börjar med plattan.
Ett bra ställe att köpa skruv på är proffsprodukter.
Glöm inte ankarspik och beslag! Tror jag gjort av med spik och beslag för närmare 40k hittills. Typ 20kart bandad skruv, 12 000st ankarspik, 2000 div byggskruv, 1000st krokskruv, 4kart bandad pappspik, 5kart maskinspik osv...
Produkter som diskuteras: "ankarspik"
Ankarspik
Ankarspik är speciellt designade för infästning av beslag, vilket gör dem till ett utmärkt verktyg för att säkra och förstärka byggkonstruktioner.
Läs mer
Självbyggare
· Stockholm
· 9 858 inlägg
Golvvärme på båda planen?
Jag fick en budgetpeng på platta med golvvärme på 2500/m2 ex moms. Det har stämt rätt bra. Min platta på 190m2 och enkelt markarbete har kostat ca 700k. Dagvatten och dränering inkl.
Jag fick en budgetpeng på platta med golvvärme på 2500/m2 ex moms. Det har stämt rätt bra. Min platta på 190m2 och enkelt markarbete har kostat ca 700k. Dagvatten och dränering inkl.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Ursäkta, men jag tycker inte att isoleringen i ytterväggarna är så vidare värst.leif_eriksson skrev:
När vi byggde här år 2010, 40 mil söder om er, gjorde vi ytterväggarna med 45 + 220 + 45 = 310 mm isolering.
Och nu bygger ju till och med Älvsbyhus med 306 mm isolering i ytterväggarna, det de kallar Energy Wall
Lösvirkesbyggare
· Karlstad
· 287 inlägg
Detta energy wall verkar vara ett intressant koncept! Men snacka om merjobb med ett tredje isolationslager. Jag köper att det kanske är värt det i norra Sverige, men frågan är hur stor nytta det gör i mellersta Sverige. Klart mycket isolering är bra, men frågan är om det är värt arbetet och kostnaden för det? Hade varit intressant om nåt satt på faktiskt besparing per kvm. Och med så tjocka väggar måste ju rimligtvis fönstren och dörrarna bli den största energiboven... Har du nån aning om hur tjock isolering man kör på passivhus?KnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Hej, har precis gjort exakt samma resa, bara höra av dig om du vill ha hjälp/stöd/mental avlastning. Har också två små barn och är egenföretagare och körde 6/7 dar hus. Har gjort ALLT själv så vet nästan på öret vad allt kostar.
Som stomme skulle jag rekommendera lättbalk eller isotimber (lättbalk är billigare). Helt raka element, ingen köldbrygga och otroligt lätt att göra genomföringar + att det inte väger någonting. Jag har 200+45mm och ett hus som är klassat till 31kw/kvm.
Såg i din budget var massa pengar till rörkrökare, tycker du skall göra detta själv. Sparade 220tkr gentemot offerter på att göra detta själv. Motsvarade ca 1500kr i timman i skattade pengar... roligare kan man ha. Om du är lite osäker, fixa golvvärmen själv och låt en krökare ta tappvattnet (gjorde det själv och var inga problem så testa). Markarbetet sparade jag minst lika mycket på. Låt någon gräva sen så fixar du va/armering/värme själv och låter någon gjuta på timpris.
Som stomme skulle jag rekommendera lättbalk eller isotimber (lättbalk är billigare). Helt raka element, ingen köldbrygga och otroligt lätt att göra genomföringar + att det inte väger någonting. Jag har 200+45mm och ett hus som är klassat till 31kw/kvm.
Såg i din budget var massa pengar till rörkrökare, tycker du skall göra detta själv. Sparade 220tkr gentemot offerter på att göra detta själv. Motsvarade ca 1500kr i timman i skattade pengar... roligare kan man ha. Om du är lite osäker, fixa golvvärmen själv och låt en krökare ta tappvattnet (gjorde det själv och var inga problem så testa). Markarbetet sparade jag minst lika mycket på. Låt någon gräva sen så fixar du va/armering/värme själv och låter någon gjuta på timpris.
Redigerat:
Lösvirkesbyggare
· Karlstad
· 287 inlägg
Får man inte köra med OSB bakom våtrumsgips?R Robert-san01 skrev:1300/h ex moms får man räkna med för kranbil. Beror lite på vart i landet och hur stor. Är det valmat tak tar det mycket längre tid! Mitt tog nästan 4 snickare nästan 1v att få tätt.
Glöm inte folie mm till golvet. Ca 20kr/m2.
Tänk också på att du måste bygga med 70 reglar och plyfa samt helst våtrumsgips i badrummen. Golv och väggar vid bad måste reglad cc30.
Jag var inne på gips i taket men det blev Huntonit 60x120. Tar du med arbetstid blir det dyrare med gips.
Tyvärr har jag ju tänkt mig Valmat tak. Eller rättare sagt bestämt mig för Valmat tak. Det är så vansinnigt mycket snyggare. Att snyggare är dyrare är väl bara att inse...
Håller med att taklet kommer bli mycket dyrare, riktigt tegel kostar ca 14kr pannan och det behövs 11 pannor per kvm. Dvs ca 150kr/kvm + papp (använd för bövelen inte papp utan något som är diffusionsöppet) för ca 30kr/kvm + läkt 30kr/kvm. Ditt tak kommer säker vara ca 300kvm vilket skulle kosta ca 65tkr utan avluftning, nockpannor eller nockband. Kan medge att jag räknade rätt fel här själv
Lösvirkesbyggare
· Karlstad
· 287 inlägg
Jag bytte nyss fönster på huset jag bor, och det blev billigt. Det huset är på 192 kvm, 1,5 plans.C Chris11 skrev:
SP-fönster, vridbara, 3-glas. Trä insida/alu utsida. Totalt 22 fönster och en fönsterdörr. U-värde 1,1. Persienner till allt. Det landade på 96 000. Då har jag inte räknat med varken omfattning eller lister, ej heller infästning, utan enbart fönstren.
Osb bakom våtrumsgips är ok men räknas inte på annat sätt än vanlig regel så kottlingar bakom infästningar och rätt cc mått beroende på skiva. Använde själv Fermacell, går att sätt cc60 utan något bakom.leif_eriksson skrev:
Glömde att jag har genomgående spröjs på alla som gör det bra mycket dyrareleif_eriksson skrev:Jag bytte nyss fönster på huset jag bor, och det blev billigt. Det huset är på 192 kvm, 1,5 plans.
SP-fönster, vridbara, 3-glas. Trä insida/alu utsida. Totalt 22 fönster och en fönsterdörr. U-värde 1,1. Persienner till allt. Det landade på 96 000. Då har jag inte räknat med varken omfattning eller lister, ej heller infästning, utan enbart fönstren.
Lösvirkesbyggare
· Karlstad
· 287 inlägg
Stort tack för den listan, det är precis vad jag sökt efter! Det underlättar betydligt, så jag vet vad jag ska jaga rätt på. Säkert kan nånting skilja från kommun till kommun men i grund och botten är det väl ändå plan- och bygglagen som alla måste tillämpa.dd88 skrev:Takstolarna brukar alltid talstolsleverantören räkna på, men i övrigt så måste du ha en konstruktör som gör konstruktionsritningar och beräkning.
Beroende på byggets komplexitet så kan en egenkontroll av k-ritningar behövas (en konstruktör som ritar och beräknar och en som kontrollerar den andras arbete), vi är uppe i cirka 90000:- totalt på konstruktörs-posten och då har vi ändå en ”billig”, men erfaren, konstruktör. Och tror man att det är svårt att hitta arkitekt i dessa tider så har man ingen positiv överraskning att vänta när man ska hitta konstruktör. Kolla med din arkitekt om dom har någon dom brukar arbeta med, väntetid är annars ofta 3-6 månader.
Alla poster som vi har under ”bygglov” (de jag postade tidigare) redovisas enskilt men betalas på samma faktura.
Inför startbesked så skulle följande vara klart för vår del:
Förslag till kontrollplan (din KA gör denna)
Energibalansräkning (kräver konstruktionsritningar för att kunna beräknas)
Konstruktionsritningar
VVS-ritningar
Ventilationsritningar
Bevis om färdigställandeskydd (slapp vi efter lite diskussion då vi har en prestationsbaserad lyftplan)
Föreskrivna tilläggskontroller enligt 17 § avdelning A EKS (K-ritning -kontroll jag nämnde ovan)
Fuktsäkerhetsprojektering
Geoteknisk undersökning (beroende på tomt)
Lägeskontroll (utför kommunen men någon veckas väntetid så gör ej i sista stund)
Givetvis så kan något tillkomma beroende på hur ert projekt ser ut.