A
T Tomas Fernman skrev:
Såg att du skrev framsidan, men jag hittade inga skruvar där.
Hur eller hu tycker jag du jobbat på bra, det märks att du är en bra bit utanför din komfortzon men du har inte gett upp och det är inte dåligt. Men det blir lite som att när man skall åka i väg med bilen och går in genom bagageluckan.
Du når målet även på detta sätt.
Alla maskiner är olika när det gäller symptom på utslitna kolborstar, de flesta signalerar med att den inte orka centrifugera, en del sätter felkoder och denna cylinda har just dina symptom. Du kan säkert se på ytan av det ena kolet att den inte är blank och att kollektorn inte heller är jätteblank.
Det är en framgångsfaktor att ha rätt verktyg vid motordemontering, lagren kommer att skära med tiden och nu vet du hur man byter motor och Ja det är lönt att byta motor om detta skulle uppstå.
 
electroluxaren skrev:
Hur eller hu tycker jag du jobbat på bra, det märks att du är en bra bit utanför din komfortzon men du har inte gett upp och det är inte dåligt. Men det blir lite som att när man skall åka i väg med bilen och går in genom bagageluckan.
Du når målet även på detta sätt.
Alla maskiner är olika när det gäller symptom på utslitna kolborstar, de flesta signalerar med att den inte orka centrifugera, en del sätter felkoder och denna cylinda har just dina symptom. Du kan säkert se på ytan av det ena kolet att den inte är blank och att kollektorn inte heller är jätteblank.
Det är en framgångsfaktor att ha rätt verktyg vid motordemontering, lagren kommer att skära med tiden och nu vet du hur man byter motor och Ja det är lönt att byta motor om detta skulle uppstå.
Tack för uppmuntran!
Är det något annat ska tänka på nu, när jag väl fått tag på nya kolborstar? Finns dessa i någon fysisk butik tro, ler är det nätet som gäller? Något mer att tänka på?Jag har förstås fått dammsuga inne i maskinen för där låg tjocka lager damm och en hög med strumpor!
 
A
T Tomas Fernman skrev:
Tack för uppmuntran!
Är det något annat ska tänka på nu, när jag väl fått tag på nya kolborstar? Finns dessa i någon fysisk butik tro, ler är det nätet som gäller? Något mer att tänka på?Jag har förstås fått dammsuga inne i maskinen för där låg tjocka lager damm och en hög med strumpor!
jo strumpkyven bor där
electrolux service kan ha dessa på lager
köp från nätet och ta inte de billigaste
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
jo strumpkyven bor där
electrolux service kan ha dessa på lager
köp från nätet och ta inte de billigaste
:rofl: Så jag var inte ensam om att ha massa strumpor inne i maskinen alltså!!
Jag ska beställa bra kolborstar! Tips på var/vilka mottages tacksamt! :)
 
En sak som verkar va gemensamt med tvättmaskiner är väl att oavsett vilket program man väljer
så låses luckan sen startar väl tömningspumpen ett tag som allra första åtgärd eller tills en
tryckgivare eller nivågivare signalerar att allt vatten e tömt.
I min gamla Miele finns en tryckgivare längst upp med en slang som går ner där vattnet ska vara.
Kanske kan kolla också så tömningspumpen funkar, brukar va relativt lätta att ta bort tror jag
samt summra tryckgivaren så den funkar.
 
  • Gilla
Manges totalBygg
  • Laddar…
Jo en sak på min gamla Miele så finns en liten ställskruv på switchen så man kan ställa in hur kraftigt
den ska vibrera innan den löser ut.
Det finns också en magnet i den så den låser sig vid aktivering och man måste lyfta på locket å återställa den.
Vet inte riktigt vilka grejor som stängs av då den utlöst men kan va värt å kika på den.
Den borde sitta nånstans på den tunga delen tycker man ju.
 
Å Återvandring skrev:
En sak som verkar va gemensamt med tvättmaskiner är väl att oavsett vilket program man väljer
så låses luckan sen startar väl tömningspumpen ett tag som allra första åtgärd eller tills en
tryckgivare eller nivågivare signalerar att allt vatten e tömt.
I min gamla Miele finns en tryckgivare längst upp med en slang som går ner där vattnet ska vara.
Kanske kan kolla också så tömningspumpen funkar, brukar va relativt lätta att ta bort tror jag
samt summra tryckgivaren så den funkar.
Tack för tipset! Kör på byte av kolborstarna först då dessa är slut, så får jag fortsätta felsöka om det är något annat.
 
Jag fick mina kolborstar och NU FUNGERAR MASKINEN IGEN!!

Jag har aldrig gjort sånt här förut och det var nervöst när jag slutligen tryckte på startknappen - men vilken glädje och tillfredsställelse när min fina Cylinda började fylla upp vatten och tvätta precis som innan!

Får tacka er alla här, särskilt Electroluxaren, som fick mig på rätt spår och även bekräftade det jag tyckte om själva maskinen - att den är av god kvalitet trots sin höga ålder och därför värd att reparera.

Det praktiska jobbet var egentligen inte alls svårt, även om jag tydligen krånglade till det och skruvade av bakstycket och hela motorn - utan det var (för mig) den mentala biten. Att kämpa med ovisshet, oerfarenhet och kanske lite dåligt självförtroende.
Detta betydde mer för mig än att bara få en tvättmaskin lagad och slippa betala 10.000 kr för en ny - det betydde också att jag fick ännu ett bevis på att jag kan mer än jag tror och det som krävs är att våga vara utanför komfortzonen!

P.S. Där jag beställde mina kolborstar rekommenderade de mig även att rengöra kommutatorn (putsa upp koppartrumman som kolen ligger an mot) och rekommenderade mig en liten "sten" för 75 kr. Jag köpte den men såg i efterhand att det nog gått att göra med andra material än denna sten. Men so what, kändes bra att ha rätt grej i mitt läge.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Huddingebo och 7 till
  • Laddar…
Fint va kul att det funkade till sist, en speciell känsla när det löser sig till sist.
Nästa grej blir kullagren på motorn som kommer behöva lite kärlek å fett.
 
  • Gilla
Tomas Fernman
  • Laddar…
Kan av egen erfarenhet säga att byte av lager inte heller är så svårt men man bör ha tillgång till press
 
  • Gilla
Tomas Fernman
  • Laddar…
Å Återvandring skrev:
Fint va kul att det funkade till sist, en speciell känsla när det löser sig till sist.
Nästa grej blir kullagren på motorn som kommer behöva lite kärlek å fett.
Okej, då vet jag. Är det kanske en sak jag borde gjort nu när jag hade motorn ute? Eller mera att man väntar på symptom som tex missljud?
 
nino nino skrev:
Kan av egen erfarenhet säga att byte av lager inte heller är så svårt men man bör ha tillgång till press
Tack, är det någon särskild press du kan rekommendera mig, som kan vara tillräcklig för gör-det-självaren?Det är ju kanske något jag inte kommer göra särskilt ofta. Kanske kan låna en också...
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
T Tomas Fernman skrev:
Tack, är det någon särskild press du kan rekommendera mig, som kan vara tillräcklig för gör-det-självaren?Det är ju kanske något jag inte kommer göra särskilt ofta. Kanske kan låna en också...
Låna en, tar några minuter bara och du kommer troligen inte byta på den motorn nåt mer.
Jag tappade motorn och spräckte magneten/tacho som inte finns som reservdel...
Fått tag på en liknande maskin men inte kommit dit att jag skruvat lös motorn
 
  • Gilla
Tomas Fernman
  • Laddar…
A
Å Återvandring skrev:
Fint va kul att det funkade till sist, en speciell känsla när det löser sig till sist.
Nästa grej blir kullagren på motorn som kommer behöva lite kärlek å fett.
om det inte görs nu så är det försent
för den som ens vill försöka med kapslade lager
 
  • Gilla
Tomas Fernman
  • Laddar…
A
nino nino skrev:
Kan av egen erfarenhet säga att byte av lager inte heller är så svårt men man bör ha tillgång till press
problemet är att få bort remhjulet utan att förstöra axel eller hjul.
Kan gå på vissa
men för en del hjälper varken rödglödgning och 30tons tryck
har man dessutom de motorerna från kina så är axeln av kinesium (blötjärn) och den deformeras innan man får tryck
 
  • Gilla
Tomas Fernman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.