Vonelffors Vonelffors skrev:
Byt kol så blir det bra :)
Tack! Är detta med kolen ett vanligt fel?
 
Fel och fel. Se det som en slitdel. :)
 
  • Gilla
Manges totalBygg
  • Laddar…
Vonelffors Vonelffors skrev:
Fel och fel. Se det som en slitdel. :)

Det ska jag!
Vore kul om denna maskin fick fortsätta sitt liv hos oss.
Att slänga hela maskinen vore ju som att skrota bilen för att bensinen tagit slut!
 
Är din tvättmaskin samma som i videoklippet som du inkluderat?
Vad säger displayen då den stannar upp?
Väntar programmet på återkoppling ifrån någon givare för att avancera programmet?
Är nästa steg att fylla på en mängd vatten, varför vill den inte göra det?
På min gamla Miele ifrån 80 talet finns en sensor som löser ut om trumman har vibrerat för kraftigt
som fungerar som en slags vibrationssensor.
I min Miele har denna en magnet i sig sådant att om det vibrerar för kraftigt, låser sig brytaren varvid elektroniken avbryter centrifugintervallet.
Denna mekanism sitter längst upp på den tunga delen som blottas om man tar bort topplocket.
Det känns generellt som att diskmaskiner,tvättmaskiner opererar efter en tabell och väntar på återkoppling via tidsfördröjningar eller givare osv.
Mvh Peter
 
Å Återvandring skrev:
Är din tvättmaskin samma som i videoklippet som du inkluderat?
Vad säger displayen då den stannar upp?
Väntar programmet på återkoppling ifrån någon givare för att avancera programmet?
Är nästa steg att fylla på en mängd vatten, varför vill den inte göra det?
På min gamla Miele ifrån 80 talet finns en sensor som löser ut om trumman har vibrerat för kraftigt
som fungerar som en slags vibrationssensor.
I min Miele har denna en magnet i sig sådant att om det vibrerar för kraftigt, låser sig brytaren varvid elektroniken avbryter centrifugintervallet.
Denna mekanism sitter längst upp på den tunga delen som blottas om man tar bort topplocket.
Det känns generellt som att diskmaskiner,tvättmaskiner opererar efter en tabell och väntar på återkoppling via tidsfördröjningar eller givare osv.
Mvh Peter
Jag återkommer imorgon, har blivit hemskt förkyld här, men imorgon läser jag och återkommer. Tack å god natt Peter! :)
 
Å Återvandring skrev:
Är din tvättmaskin samma som i videoklippet som du inkluderat?
Vad säger displayen då den stannar upp?
Väntar programmet på återkoppling ifrån någon givare för att avancera programmet?
Är nästa steg att fylla på en mängd vatten, varför vill den inte göra det?
På min gamla Miele ifrån 80 talet finns en sensor som löser ut om trumman har vibrerat för kraftigt
som fungerar som en slags vibrationssensor.
I min Miele har denna en magnet i sig sådant att om det vibrerar för kraftigt, låser sig brytaren varvid elektroniken avbryter centrifugintervallet.
Denna mekanism sitter längst upp på den tunga delen som blottas om man tar bort topplocket.
Det känns generellt som att diskmaskiner,tvättmaskiner opererar efter en tabell och väntar på återkoppling via tidsfördröjningar eller givare osv.
Mvh Peter
Luckan där vid pumpen ser nästan exakt ut som på min maskin, så därför länkade jag till det, men jag vet inte hur lika de är för övrigt - min är minst 15 år gammal och saknar display som visar felkoder etc.

Ja, nästa steg borde vara att fylla på vatten - efter det inledande "klick-ljudet" när man trycker på startknappen. Fast detta sker inte. Borde detta ske även om kolen är slut alltså? I såna fall kanske jag är fel ute i felsökningen, fast kolen ser ju verkligen ut att behöva bytas också..

Det du skriver om centrifugering skulle kunna stämma också - vid tillfället var maskinen fylld med blöta tunga handdukar! Kan du ge mig närmare förklaring var den här säkerhetsbrytaren för vibrationer kan sitta? Jag har som du ser på bilderna skruvat loss maskinens bakstycke och skruvat loss hela motorn. Skulle jag alltså försöka skruva av maskinens "övre plåt"? Med "tunga delen" menar du själva tvättrumman?
 
A
T Tomas Fernman skrev:
Tagit bort bakstycket på tvättmaskinen. Ser ut som att motorn måste tas loss då detta verkar vara en motor där kolen inte är "plug-in" utan sitter mera svårtillgängligt. Jag kan inget om detta men har nyss tittat på YouTube..

[bild]
Jag skrev framsidan! Aldrig jag skulle ta bort baksidan det är 1000ggr värre
 
  • Gilla
imported_Benno och 1 till
  • Laddar…
A
T Tomas Fernman skrev:
Fick efter mycket bök loss motorn. Bultarna satt svårtillgängligt (de två som vätte in mot chassit) och arbetsställningen blev ytterst obekväm. Men det gick. Sedan skruvade jag loss kolen. Som synes är det bara en liten stump kvar på dem. De trycks ju ut ur sitt hölje av en fjäder i botten och jag gissar nu då att kolen är "slut". Jag kan inget om detta utan har bara kollat på YouTube, so bare with me. Tror ni jag är rätt ute?

[bild] [bild] [bild]
Jo jag har redan skrivit att kolen är slut
 
A
T Tomas Fernman skrev:
Tack! Eftersom jag är långt utanför min komfortzon just nu så är det väldigt skönt att få höra om man är på rätt väg!
Du har gjort allt bakvänt, hade du följt mina instruktioner så...
 
A
alm82 alm82 skrev:
Borde den inte ta in vatten även om kolen är slut? Eller väntar den kanske på signal från en encoder vid motorn?
Typ!
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A
Vonelffors Vonelffors skrev:
Byt kol så blir det bra :)
TS har inte förstått detta än. Fler måste påpeka detta
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A
T Tomas Fernman skrev:
Tack! Är detta med kolen ett vanligt fel?
Ja efter 15 år!
Jämför bromsar på bilar
 
A
Å Återvandring skrev:
Är din tvättmaskin samma som i videoklippet som du inkluderat?
Vad säger displayen då den stannar upp?
Väntar programmet på återkoppling ifrån någon givare för att avancera programmet?
Är nästa steg att fylla på en mängd vatten, varför vill den inte göra det?
På min gamla Miele ifrån 80 talet finns en sensor som löser ut om trumman har vibrerat för kraftigt
som fungerar som en slags vibrationssensor.
I min Miele har denna en magnet i sig sådant att om det vibrerar för kraftigt, låser sig brytaren varvid elektroniken avbryter centrifugintervallet.
Denna mekanism sitter längst upp på den tunga delen som blottas om man tar bort topplocket.
Det känns generellt som att diskmaskiner,tvättmaskiner opererar efter en tabell och väntar på återkoppling via tidsfördröjningar eller givare osv.
Mvh Peter
Hur skulle de annars fungera?
 
A
T Tomas Fernman skrev:
Luckan där vid pumpen ser nästan exakt ut som på min maskin, så därför länkade jag till det, men jag vet inte hur lika de är för övrigt - min är minst 15 år gammal och saknar display som visar felkoder etc.

Ja, nästa steg borde vara att fylla på vatten - efter det inledande "klick-ljudet" när man trycker på startknappen. Fast detta sker inte. Borde detta ske även om kolen är slut alltså? I såna fall kanske jag är fel ute i felsökningen, fast kolen ser ju verkligen ut att behöva bytas också..

Det du skriver om centrifugering skulle kunna stämma också - vid tillfället var maskinen fylld med blöta tunga handdukar! Kan du ge mig närmare förklaring var den här säkerhetsbrytaren för vibrationer kan sitta? Jag har som du ser på bilderna skruvat loss maskinens bakstycke och skruvat loss hela motorn. Skulle jag alltså försöka skruva av maskinens "övre plåt"? Med "tunga delen" menar du själva tvättrumman?
Jisses....
 
electroluxaren skrev:
Jag skrev framsidan! Aldrig jag skulle ta bort baksidan det är 1000ggr värre
Såg att du skrev framsidan, men jag hittade inga skruvar där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.