Min Cylinda tvättmaskin stannade mitt i ett tvättprogram och det var blöt tvätt i maskinen.

Strömmen är på för lysdioden lyser. Tvättluckan gick att öppna.

Jag provade att stänga luckan och starta ett nytt program. Det välbekanta klickljudet hördes, som det alltid gör innan man hör vattnet fyllas på. Men efter klicket händer ingenting, inget vatten spolar, det är helt tyst.

Det går inte heller att bara köra centrifug. Samma sak där, det klickar till man trycker på "start" men inget händer sedan.

Öppnade luckan för avloppspumpen och skruvade ut locket med nålfällan, och där var faktiskt några mynt som avlägsnades. Kontrollerade att "skovelhjulet" kunde rotera utan problem, samt kontrollerade med en lång wire att det inte var något skit som satt fast i de två hålen inne i pumphuset.

det ser ut precis som på klippet här:

Cylindan heter "Sverigetvätten" och är minst 13-14 år gammal. Den ska ha varit bra för sin tid sägs det.

Om inte någon av er har en idé om hur jag kan få igång maskinen så känns det ju nästan som läge att skaffa en ny eller? En servicefirma tar mellan 1000-1500 kr bara för besöket oavsett om de kan laga eller inte. Sedan tillkommer förstås kostnader för reparation och delar. Lär ju landa på minst 3000-4000 kr skulle jag killgissa..

Era synpunkter är värdefulla för mig! Tack!
 
A
T Tomas Fernman skrev:
Min Cylinda tvättmaskin stannade mitt i ett tvättprogram och det var blöt tvätt i maskinen.

Strömmen är på för lysdioden lyser. Tvättluckan gick att öppna.

Jag provade att stänga luckan och starta ett nytt program. Det välbekanta klickljudet hördes, som det alltid gör innan man hör vattnet fyllas på. Men efter klicket händer ingenting, inget vatten spolar, det är helt tyst.

Det går inte heller att bara köra centrifug. Samma sak där, det klickar till man trycker på "start" men inget händer sedan.

Öppnade luckan för avloppspumpen och skruvade ut locket med nålfällan, och där var faktiskt några mynt som avlägsnades. Kontrollerade att "skovelhjulet" kunde rotera utan problem, samt kontrollerade med en lång wire att det inte var något skit som satt fast i de två hålen inne i pumphuset.

det ser ut precis som på klippet här: [media]
Cylindan heter "Sverigetvätten" och är minst 13-14 år gammal. Den ska ha varit bra för sin tid sägs det.

Om inte någon av er har en idé om hur jag kan få igång maskinen så känns det ju nästan som läge att skaffa en ny eller? En servicefirma tar mellan 1000-1500 kr bara för besöket oavsett om de kan laga eller inte. Sedan tillkommer förstås kostnader för reparation och delar. Lär ju landa på minst 3000-4000 kr skulle jag killgissa..

Era synpunkter är värdefulla för mig! Tack!
Skitbra maskin
Bara byt motorkol så håller den lika länge till
 
  • Gilla
Manges totalBygg och 2 till
  • Laddar…
A
Du får inte tag på lika bra maskin längre
 
  • Gilla
Manges totalBygg och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Skitbra maskin
Bara byt motorkol så håller den lika länge till
Kan jag göra detta själv?
 
A
T Tomas Fernman skrev:
Kan jag göra detta själv?
Ja det är rätt enkelt
 
electroluxaren skrev:
Ja det är rätt enkelt
Ok, jag får googla förstås, men du kunde inte förklara lite närmare? "Motorkol", är det någon standardvara eller måste den vara specifik för just den här motorn? Den är ju gammal och man undrar ju just över tillgången på reservdelar öht.
 
A
T Tomas Fernman skrev:
Ok, jag får googla förstås, men du kunde inte förklara lite närmare? "Motorkol", är det någon standardvara eller måste den vara specifik för just den här motorn? Den är ju gammal och man undrar ju just över tillgången på reservdelar öht.
Finns gott om reservdelar
Standardkol till den motorn. Men det finns många standarder.
Bara ta bort plåten på framsidan 3st torx20
Kolborstsrna ser du sen under trumman de sitter med 2st stjärnskruv var
 
electroluxaren skrev:
Finns gott om reservdelar
Standardkol till den motorn. Men det finns många standarder.
Bara ta bort plåten på framsidan 3st torx20
Kolborstsrna ser du sen under trumman de sitter med 2st stjärnskruv var
OK, Tack! Ska kolla kolen på en gång! Men kan man se på dem fysiskt att de behöver bytas?
 
Tagit bort bakstycket på tvättmaskinen. Ser ut som att motorn måste tas loss då detta verkar vara en motor där kolen inte är "plug-in" utan sitter mera svårtillgängligt. Jag kan inget om detta men har nyss tittat på YouTube..

Tvättmaskin inuti, trumma, elektriska komponenter, rör, demonterad, underhåll eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fick efter mycket bök loss motorn. Bultarna satt svårtillgängligt (de två som vätte in mot chassit) och arbetsställningen blev ytterst obekväm. Men det gick. Sedan skruvade jag loss kolen. Som synes är det bara en liten stump kvar på dem. De trycks ju ut ur sitt hölje av en fjäder i botten och jag gissar nu då att kolen är "slut". Jag kan inget om detta utan har bara kollat på YouTube, so bare with me. Tror ni jag är rätt ute?

Demonterad elektrisk motor, troligen till en bil, synliga ledningar och komponenter, placerad på kartongbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild på en hand som håller i en svart plastkomponent med skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person håller ett mindre objekt, möjligen en del av elektronik, nära kameran. Otydlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
T Tomas Fernman skrev:
Fick efter mycket bök loss motorn. Bultarna satt svårtillgängligt (de två som vätte in mot chassit) och arbetsställningen blev ytterst obekväm. Men det gick. Sedan skruvade jag loss kolen. Som synes är det bara en liten stump kvar på dem. De trycks ju ut ur sitt hölje av en fjäder i botten och jag gissar nu då att kolen är "slut". Jag kan inget om detta utan har bara kollat på YouTube, so bare with me. Tror ni jag är rätt ute?

[bild] [bild] [bild]
Absolut! Kolen skall vara längre än så.
 
K Kampf skrev:
Absolut! Kolen skall vara längre än så.
Tack! Eftersom jag är långt utanför min komfortzon just nu så är det väldigt skönt att få höra om man är på rätt väg!
 
Borde den inte ta in vatten även om kolen är slut? Eller väntar den kanske på signal från en encoder vid motorn?
 
alm82 alm82 skrev:
Borde den inte ta in vatten även om kolen är slut? Eller väntar den kanske på signal från en encoder vid motorn?
En bra och relevant fråga, jag vet faktiskt inte. Maskinen stannade som sagt mitt i ett tvättprogram och går nu inte igång alls, varken tvätt eller centrifugering. Kan inte detta alls.
 
Byt kol så blir det bra :)
 
  • Gilla
Manges totalBygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.