F Erica Wyse skrev:
Precis så har jag förstått det också.
Våran VP står ju på 55 så jag förstår inte varför det inte finns varmt vatten till en dusch, om jag inte sätter på patronen vill säga.
Hur ofta startar panna om dvs hur ofta ska det värmas upp till 55?
F Erica Wyse skrev:
Precis så har jag förstått det också.
Våran VP står ju på 55 så jag förstår inte varför det inte finns varmt vatten till en dusch, om jag inte sätter på patronen vill säga.
Hur ofta startar panna om dvs hur ofta ska det värmas upp till 55?
Hittar inte i tidigare inlägg om du aktivt går in och aktiverar extra varmvatten på pannan när ni ska duscha? Isf ska den värma nedre pannan till 55 grader varje gång
 
P perka99 skrev:
Hittar inte i tidigare inlägg om du aktivt går in och aktiverar extra varmvatten på pannan när ni ska duscha? Isf ska den värma nedre pannan till 55 grader varje gång
Extra VV = ja (visar nej nu för den är ställld på tid) men ändrar jag den till nej så finns det inte tillräckligt med vatten, kanske jag ska prova och stänga av den igen?
Extra VV min= 60
Extra VV elpanna=55
VV höjning= ja
Elpanna = 40
Elpanna max kwh= 0
Elpanna Nedre = 55

panna Nedre vistas nu 37(40)
Panna 42 (40)
 
Logad Logad skrev:
Ja men det är skillnad på VV höjning och extra VV. Vill man ha extra VV får man acceptera elpatron, samma med min i255.
På 1550'n kan du välja temperatur för elpatronen vid Extra VV så genom att ställa ner den till något lågt bör endast värmepumpen köra vid Extra VV (har dock ej testat detta själv)

Ett tips till OP är annars att schemalägga ExtraVV att köra en timme varje natt när elen är billig om man vill duscha varmt på morgonen. Kör man exempelvis nån gång mellan 3 och 5 finns det gott om varmvatten för i alla fall två personer att duscha runt 6-7 utan att VP eller patron behöver gå in under morgonpeaken så länge man i övrigt kör med inställningarna som föreslagits tidigare (VV höjning: ja och övre panna 40 grader)
 
TS har fått vettiga tips här ovan. Det finns tyvärr inga genvägar- antingen kommer värmen till varmvattnet från värmepumpen eller elpatronen. Om det ska komma från värmepumpen så kommer denna att tvingas jobba upp högre temperatur än vad huset kräver och därmed jobba mindre effektivt.

Så som CTC konstruerat denna pump så är det svårt att prata om varmvatten och husvärme som separata system, utan man får betrakta dem som en enhet. Vad som ger mest varmvatten för pengarna varierar antagligen med det specifika husets värmebehov, men ”on demand”-lösningar såsom schemalagd extra VV eller manuell sådan ger antagligen mest besparing om man accepterar lite varierande tillgång till varmvatten.

Vill här som sagt slå ett slag för fjärrstyrning av extra VV antingen med en knapp på rumsgivaren eller med ett wifirelä.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
CTC har kanske uppmärksammat detta med senare modeller. Min i255 ser ut som gamla 1550 men med skillnaden att den kan växla mellan övre och undre tank. På så vis kan pumpen värma med fast kondensering i övre och flytande i nedre. Pumpen är nyare, en 610M som är varvtalsreglerad och kan pumpa upp till 60 grader. Jag har ställt in 55 grader i övre och framledningens börvärde + 6 grader i nedre.
 
  • Gilla
Fundersam99 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.