N Nyrostad skrev:
CTCs varmvattensystem i denna generation är som det är. Nu på hösten när framledningstempen är låg så blir den nedre tanken aldrig varm nog för att klara varmvattenbehovet. Att ställa övre tankens börvärde och samtidigt spärra den övre elpatronen ger inget - själva värmepumpen styrs inte alls av den övre tankens börvärde utan av aktuell framledning + inställd diff (standard 5 grader).

Potentiella lösningar är:

- Använda funktionen VV-höjning (inte samma som extra varmvatten), som gör att pumpen var fjärde start gör en 55-graderskörning. Det hjälper lite, men ger väldigt oförutsägbart varmvatten ensamt. Kan kombineras med något av nedanstående dock:

- Låta övre elpatronen vara på och ställa övre tankens börvärde på det svalaste varmvatten du kan acceptera. Kommer att ”slösa” en del elpatron som du märkt.

- Låta elpatronen vara på men ställa börvärdet i övre tanken till typ 30 grader eller något annat lågt och istället använda extra-varmvattenfunktionen inför dusch. Jag har ett shellyrelä kopplat till fjärrstyrningen och har en genväg i mobilen som jag trycker på typ 20 min innan dusch. Aktivering av extra varmvatten ger att pumpen kör en 55-graderskörning samtidigt som elpatronen med din inställda effekt försöker nå extra varmvatten-börvärdet i övre tanken.
Tack för det utförliga svaret.
Så det fungerar inte som personen skrev ovan att höja övre pannan till 55?
Som du skriver så känns det som att det inte finns något annat alternativ än att schema lägga VV och använda patronen☹️
Jag har dragit ner den till 1.5kW, tror du det är bra eller bättre att den får gå lite högre?
 
Kan det skilja mellan olika firmware? Jag har övre elpanna på 40 grader så den ska gå in när vp inte orkar, nedre panna på 55 grader och 0kw. Kör endast vp och inga problem med varmvattnet
 
R reez skrev:
Kan det skilja mellan olika firmware? Jag har övre elpanna på 40 grader så den ska gå in när vp inte orkar, nedre panna på 55 grader och 0kw. Kör endast vp och inga problem med varmvattnet
Hur uppgraderar man firmware? Vad står det på din ”aktuell driftinfo”? Är det ”Panna x” som visar hur varmt vatten VP klara av att göra? Min står på 41
 
R reez skrev:
Kan det skilja mellan olika firmware? Jag har övre elpanna på 40 grader så den ska gå in när vp inte orkar, nedre panna på 55 grader och 0kw. Kör endast vp och inga problem med varmvattnet
Då får du inget tillskott av elpatron om framledningen är högre än 40 grader, men du har kanske golvvärme?
Ecoel har en bivalent shunt som i första hand tar vatten från nedre delen, om shunten öppnar över 50% så kommer den att skifta till att ta från övre del.
Jag gissar att du har höjt värdet på VP min i fabriksmenyn så du kör fast kondensering mot nedre tank.
 
L lordi skrev:
Då får du inget tillskott av elpatron om framledningen är högre än 40 grader, men du har kanske golvvärme?
Ecoel har en bivalent shunt som i första hand tar vatten från nedre delen, om shunten öppnar över 50% så kommer den att skifta till att ta från övre del.
Jag gissar att du har höjt värdet på VP min i fabriksmenyn så du kör fast kondensering mot nedre tank.
L lordi skrev:
Då får du inget tillskott av elpatron om framledningen är högre än 40 grader, men du har kanske golvvärme?
Ecoel har en bivalent shunt som i första hand tar vatten från nedre delen, om shunten öppnar över 50% så kommer den att skifta till att ta från övre del.
Jag gissar att du har höjt värdet på VP min i fabriksmenyn så du kör fast kondensering mot nedre tank.
Ja vi har både element och golvvärme.
L lordi skrev:
Då får du inget tillskott av elpatron om framledningen är högre än 40 grader, men du har kanske golvvärme?
Ecoel har en bivalent shunt som i första hand tar vatten från nedre delen, om shunten öppnar över 50% så kommer den att skifta till att ta från övre del.
Jag gissar att du har höjt värdet på VP min i fabriksmenyn så du kör fast kondensering mot nedre tank.
ja vi har både element och golvvärme.
Reez skriver ju att han har samma inställning som oss dvs 40c i övre och 55c i nedre utan elpatron och han har varmvatten, varför fungerar det inte för oss?
 
F Erica Wyse skrev:
Ja vi har både element och golvvärme.


ja vi har både element och golvvärme.
Reez skriver ju att han har samma inställning som oss dvs 40c i övre och 55c i nedre utan elpatron och han har varmvatten, varför fungerar det inte för oss?
Därför frågade jag honom om han har höjt VP min, för annars skulle han inte ha 50 grader i nedre tank med avstängd elpatron. Dessutom spelar det ingen roll hur man ställer den för nedre elpatronen är inte aktiverad om VP går.
 
  • Gilla
Fundersam99
  • Laddar…
Förlåt missade att frågan var till honom
Är det ok att göra så eller påverkat det pannan på annat sätt, om ok hur ändrar man det?
Märket nu när det är lite kallare ute att övre pannan ligger på 46c
 
Om man avaktiverar nedre patron så kommer den inte att gå in i det fall utedelen får driftstörningar. Då finns risk att den fryser sönder på vintern = dyrt.
 
Den nedre patronen tänkter jag inte ha avstängd, bara den övre
 
F Erica Wyse skrev:
Tack för det utförliga svaret.
Så det fungerar inte som personen skrev ovan att höja övre pannan till 55?
Som du skriver så känns det som att det inte finns något annat alternativ än att schema lägga VV och använda patronen☹️
Jag har dragit ner den till 1.5kW, tror du det är bra eller bättre att den får gå lite högre?
Jag tog mig tid att studera Ecoel 1550 närmare och ser nu att den inte har en växelventil så värmepumpen kan värma både övre och nedre tank växelvis så som nyare pannor som i255 kan. Då blir enda sättet att få mer varmvatten att ställa upp temperaturen i nedre. Jag får korrigera mig där.
 
Logad Logad skrev:
Jag tog mig tid att studera Ecoel 1550 närmare och ser nu att den inte har en växelventil så värmepumpen kan värma både övre och nedre tank växelvis så som nyare pannor som i255 kan. Då blir enda sättet att få mer varmvatten att ställa upp temperaturen i nedre. Jag får korrigera mig där.
Logad Logad skrev:
Jag tog mig tid att studera Ecoel 1550 närmare och ser nu att den inte har en växelventil så värmepumpen kan värma både övre och nedre tank växelvis så som nyare pannor som i255 kan. Då blir enda sättet att få mer varmvatten att ställa upp temperaturen i nedre. Jag får korrigera mig där.
Och hur höger jag temperaturen i den nedre, den

den nedre pannan visar nu 36c eftersom det inte är så kallt ute, 10c.
Säger du att jag måste ändra justeringen så att nedre panna kommer upp i 50c? Kommer det inte dra mer el än vad det gör att köra patronen vid vissa tider?
 
F Erica Wyse skrev:
Och hur höger jag temperaturen i den nedre, den

den nedre pannan visar nu 36c eftersom det inte är så kallt ute, 10c.
Säger du att jag måste ändra justeringen så att nedre panna kommer upp i 50c? Kommer det inte dra mer el än vad det gör att köra patronen vid vissa tider?
Det går nog inte. I fabriksinställningarna ska en parameter VP Max finnas och enligt manualen ska den stå på 55 grader. Med VV höjning på Ja ska den köra pumpen upp till detta maxvärde var fjärde start så den kör upp nedre till denna temperatur. Varmvattnet stiger sedan till övre så nedre kan fortsätta mata radiatorerna. Sedan är det nog tänkt att övre elpatron ska gå in om inte varmvattnet räcker så förslagsvis kan man sätta patronen på 40-45 grader så den inte går in i onödan. Vill du undvika att övre patron går in får du nog vara försiktig med varmvattenförbrukningen, t.ex. att familjen duschar vid olika tidpunkter.

Helt annorlunda tänkt än med min i255. Jag fick ändå hålla på med parametrarna ett bra tag innan jag fick grejerna att funka någorlunda optimalt.
 
Logad Logad skrev:
Det går nog inte. I fabriksinställningarna ska en parameter VP Max finnas och enligt manualen ska den stå på 55 grader. Med VV höjning på Ja ska den köra pumpen upp till detta maxvärde var fjärde start så den kör upp nedre till denna temperatur. Varmvattnet stiger sedan till övre så nedre kan fortsätta mata radiatorerna. Sedan är det nog tänkt att övre elpatron ska gå in om inte varmvattnet räcker så förslagsvis kan man sätta patronen på 40-45 grader så den inte går in i onödan. Vill du undvika att övre patron går in får du nog vara försiktig med varmvattenförbrukningen, t.ex. att familjen duschar vid olika tidpunkter.

Helt annorlunda tänkt än med min i255. Jag fick ändå hålla på med parametrarna ett bra tag innan jag fick grejerna att funka någorlunda optimalt.
Som jag har förstått det ska funktionen extra varmvatten värma nedre pannan till 55 grader. Övre pannan värms till det gradtal du ställt in om elpatronen är igång. Indirekt kommer även övre pannan värmas av den varmare nedre pannan.
 
P perka99 skrev:
Som jag har förstått det ska funktionen extra varmvatten värma nedre pannan till 55 grader. Övre pannan värms till det gradtal du ställt in om elpatronen är igång. Indirekt kommer även övre pannan värmas av den varmare nedre pannan.
Precis så har jag förstått det också.
Våran VP står ju på 55 så jag förstår inte varför det inte finns varmt vatten till en dusch, om jag inte sätter på patronen vill säga.
Hur ofta startar panna om dvs hur ofta ska det värmas upp till 55?
 
P perka99 skrev:
Som jag har förstått det ska funktionen extra varmvatten värma nedre pannan till 55 grader. Övre pannan värms till det gradtal du ställt in om elpatronen är igång. Indirekt kommer även övre pannan värmas av den varmare nedre pannan.
Ja men det är skillnad på VV höjning och extra VV. Vill man ha extra VV får man acceptera elpatron, samma med min i255.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.