BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det borde läkaren ha sagt till om, fast vi hade redan kollat på 1177 innan jag blev uppringd. Bara lite förvånad att det skiljer mellan olika regioner på det sättet.

Smittspårning är en viktig del av hur man får ner smittspridningen så det är väl meningen att alla som testar positivt ska bli uppringda, även om det också kan vara en sköterska med en kortare utbildning i just smittspårning. Jag fick frågor om hur jag kunde ha blivit smittad och vilka jag kunde ha smittat, dvs. träffat 1-2 dygn innan jag fick symtom.
Var liknande frågor som hustrun fick, det talades också om mig förstod jag av samtalet, men inget mer.
Jaja, återstår att se vad som händer. Hustrun har flera bekanta och kollegor som haft covid (kvinnor) men där gubbarna inte fått det.
Obstinata och motsträviga dalmasar?:rofl:
 
  • Haha
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det borde läkaren ha sagt till om, fast vi hade redan kollat på 1177 innan jag blev uppringd. Bara lite förvånad att det skiljer mellan olika regioner på det sättet.

Smittspårning är en viktig del av hur man får ner smittspridningen så det är väl meningen att alla som testar positivt ska bli uppringda, även om det också kan vara en sköterska med en kortare utbildning i just smittspårning. Jag fick frågor om hur jag kunde ha blivit smittad och vilka jag kunde ha smittat, dvs. träffat 1-2 dygn innan jag fick symtom.
I skåne håller de inte på med smittspårning alls. Du får personligen själv ringa de du vet du varit nära. Anhöriga skall stanna hemma såklart som i hela sverige nu. Men de som var smittade blev dåligt bemötta när de ville göra sitt bästa.
De slarvade bort en del tester och ryckte på axlarna åt det, trots det var på boende.
Helsingborg sade åt smittad person att de inte ville ta emot den pga smittan. Men sen är de sjukhuset totalförstört sen många år tyvärr.

Synd, man kunde ju kunnat dämpa det lite om man spårat strikt.
 
BirgitS
R Rkarlsson skrev:
I skåne håller de inte på med smittspårning alls. Du får personligen själv ringa de du vet du varit nära
De kanske inte har klarat av det när smittspridningen har ökat så mycket. De hade problem med det här i Stockholm ett tag också.

Det verkar i alla fall vara meningen att man ska bli uppringd för så här skriver Skåne:
Sedan blir du kontaktad av en smittspårare på telefon eller i ett meddelande i e-tjänsterna.
https://www.1177.se/Skane/sjukdomar.../positivt-provsvar---du-har-covid-19---skane/

Sen är det ju mycket enklare och snabbar om man själv kontaktar folk man känner och har träffat just innan man blev sjuk än om man efter några dagar ska berätta det för någon annan som sen i sin tur ska kontakta dem. Dessutom har det vid andra sjukdomar visat sig vara effektivare därför att den som blivit kontaktat tagit det mer på allvar när hen vet om att den är en vän som är sjuk.

Även i Stockholm är det ju meningen att man så långt det är möjligt hjälper till själv med att kontakta folk för det är ju en mycket tidskrävande process.
 
BirgitS BirgitS skrev:
De kanske inte har klarat av det när smittspridningen har ökat så mycket. De hade problem med det här i Stockholm ett tag också.

Det verkar i alla fall vara meningen att man ska bli uppringd för så här skriver Skåne: [länk]

Sen är det ju mycket enklare och snabbar om man själv kontaktar folk man känner och har träffat just innan man blev sjuk än om man efter några dagar ska berätta det för någon annan som sen i sin tur ska kontakta dem. Dessutom har det vid andra sjukdomar visat sig vara effektivare därför att den som blivit kontaktat tagit det mer på allvar när hen vet om att den är en vän som är sjuk.

Även i Stockholm är det ju meningen att man så långt det är möjligt hjälper till själv med att kontakta folk för det är ju en mycket tidskrävande process.
Jo det stämmer att smittskydd ringt ut till de bekräftade. Men som jag fattade det så säger dem typ det som står på 1177.
Vad syftet egentligen är med att ringa ut vet jag inte, visst bra om man blir riktigt illa. Men dessvärre så bryr inte läkarna sig om just den personer som blev riktigt dåliga och vägrar sjukskriva de längre för återhämtning.

När den jag känner till frågade om sambon skulle testas var svaret nej, när sambon fick mycket hög feber sa sjukhuset nej, får ringa en annan instans.

Men i med de inte är "strikta" med någon spårning och ber övrig familj testa sig så kan man ju sluta föra statistik. Personligen hade jag nog inte tagit test om jag inte blivit mer än lite snorig utan bara stannat hemma, men de vet jag ju inte då jag nog inte varit så frisk en höst som denna =)
 
Det låter helt rimligt att den som smittspårar inte håller på med sjukskrivningar. Sen kanske de frågar hur man mår, men det är inte därför de ringer.

Det är inga läkare som ringer runt till alla sjuka, utan det är just smittspårare som försöker reda ut hur smittan gått till och säkerställa att man inte har gått på kalas och riskerar smitta ner ett större antal.
Mår man dåligt och inte kan andas söker man akut, är man dålig och behöver sjukskrivning pratar man med sin vårdcentral, precis som vanligt.
 
F fredrik.johansson skrev:
Det låter helt rimligt att den som smittspårar inte håller på med sjukskrivningar. Sen kanske de frågar hur man mår, men det är inte därför de ringer.

Det är inga läkare som ringer runt till alla sjuka, utan det är just smittspårare som försöker reda ut hur smittan gått till och säkerställa att man inte har gått på kalas och riskerar smitta ner ett större antal.
Mår man dåligt och inte kan andas söker man akut, är man dålig och behöver sjukskrivning pratar man med sin vårdcentral, precis som vanligt.
Det jag förklarade var processen, kan varit lite otydlig.
Smittspårarna är inga smittspårare, de ringer och säger "tjena, du har en släng virus. Gör såhär........" De bryr sig inte om var du varit eller vem du träffat, bara att du typ berättar det för dem. I de fall jag känner till, kan vara olika på andra ställe.
Sen så om du blir illa så har "din" läkare hand om dig, men de fallet jag skrev om så är nog läkaren lite halvt inhyrd eller inte läkare. Individen arbetade men fick åka till akuten istället för att träffa en riktig läkare. Men de vägrade sjukskriva så personen har fått gå hem 2 ggr. Statistiken på långtidssjuka får tydligen inte finnas enl dessa läkare och fk.
 
R Rkarlsson skrev:
Det jag förklarade var processen, kan varit lite otydlig.
Smittspårarna är inga smittspårare, de ringer och säger "tjena, du har en släng virus. Gör såhär........" De bryr sig inte om var du varit eller vem du träffat, bara att du typ berättar det för dem. I de fall jag känner till, kan vara olika på andra ställe.
Sen så om du blir illa så har "din" läkare hand om dig, men de fallet jag skrev om så är nog läkaren lite halvt inhyrd eller inte läkare. Individen arbetade men fick åka till akuten istället för att träffa en riktig läkare. Men de vägrade sjukskriva så personen har fått gå hem 2 ggr. Statistiken på långtidssjuka får tydligen inte finnas enl dessa läkare och fk.
Har man gjort ett självtest som är positivt får man fylla i ett formulär via 1177 som täcker i stort sett allt för en fullständig smittspårning. Sen ringer smittspårare (som kan vara sjuksköterska eller kurator och säkert något mer i grunden, men med en vidareutbildning) för att bekräfta, reda ut eller komplettera om det behövs. Är allt klart är det nog inte säkert att man ens blir uppringd.
Det finns inga ”låtsas”-läkare. Antingen har man träffat en läkare eller inte, och läkarna på akuten sjukskriver mycket sällan, det är inte deras jobb.
De ska handlägga det akuta, och långtidscovid hur inte hemma på akuten.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Har man gjort ett självtest som är positivt får man fylla i ett formulär via 1177 som täcker i stort sett allt för en fullständig smittspårning. Sen ringer smittspårare (som kan vara sjuksköterska eller kurator och säkert något mer i grunden, men med en vidareutbildning) för att bekräfta, reda ut eller komplettera om det behövs. Är allt klart är det nog inte säkert att man ens blir uppringd.
Det finns inga ”låtsas”-läkare. Antingen har man träffat en läkare eller inte, och läkarna på akuten sjukskriver mycket sällan, det är inte deras jobb.
De ska handlägga det akuta, och långtidscovid hur inte hemma på akuten.
Vår vårdcentral kallar de inhyrt folk för läkare, de löser inga problem utan lyfter pengar. De kommer med livsfarliga beslut för individer.
Långtidssjuka från sjukdomen får gå till akuten när de kollapsar på sitt arbete som de tvingas gå tillbaka till om de inte vill bli helt utan pengar för att dessa läkarna som vägrar fortsätta sjukskriva dig.
De är alltså inte smittsamma utan kroppsligt utmattade.
Hoppas att vården funkar bättre i din kommun, här är den katastrof och det sen 25 år tillbaka, den är bara mer spännande med alla inhyrda som försakat oss problem.

Enhetschefen blev iallafall riktigt chockad när jag berättade hur hennes "anställda" sköter sig och var inte alls nöjd =)
 
R Rkarlsson skrev:
Vår vårdcentral kallar de inhyrt folk för läkare, de löser inga problem utan lyfter pengar. De kommer med livsfarliga beslut för individer.
Långtidssjuka från sjukdomen får gå till akuten när de kollapsar på sitt arbete som de tvingas gå tillbaka till om de inte vill bli helt utan pengar för att dessa läkarna som vägrar fortsätta sjukskriva dig.
De är alltså inte smittsamma utan kroppsligt utmattade.
Hoppas att vården funkar bättre i din kommun, här är den katastrof och det sen 25 år tillbaka, den är bara mer spännande med alla inhyrda som försakat oss problem.

Enhetschefen blev iallafall riktigt chockad när jag berättade hur hennes "anställda" sköter sig och var inte alls nöjd =)
Nej, inhyrda doktorer kan vara ett problem för långtidssjuka. Det bästa rådet är att byta vårdcentral, för det gör läkarna när de tröttnar. När en vc funkar sämre, exempelvis med fler inhyrda så går snart ”tåget” av kloka doktorer vidare till nästa ställe som då funkar bättre, tills något händer och flyttkarusellen startar igen.
Tyvärr är det svårt att veta vilka vc som för tillfället fungerar bättre, men det finns flera i Helsingborg (som du skrev om tidigare) som är välfungerande.

edit: men nu börjar vi glida långt från ämnet, så jag stoppar här.
 
  • Gilla
Rkarlsson och 1 till
  • Laddar…
För mig fungerade smittspårningen utmärkt. Jag hade inget formulär på 1177 att fylla i, men jag ringde min arbetsgivare direkt när jag fick positivt besked. Chefen smittspårade på jobbet genom att prata med samtliga kollegor och ringa samtliga vårdnadshavare till de barn jag tar hand om. När smittspåraren ringde upp mig var det lätt att gå igenom alla frågor hon hade. Jag undrade bara om jag ska kontakta Coop eftersom jag hade handlat dagen innan insjuknande, men jag fick svaret att jag inte behöver det. Sambon hade redan blivit sjuk vid den tiden och bokat tid för test.

Jag blev sannolikt smittad på jobbet, vi var några som insjuknade samtidigt, Chefen hade möten med smittskyddsläkaren och nya rutiner skapades för att skydda övriga kollegor, barn och föräldrar från smittspridning. Det lyckades, inga fler smittades.

Även vårdcentralens läkare skötte sin uppgift bra, det var inga problem att bli sjukskriven längre när jag behövde det. Det var bara svårt att få en läkartid, eftersom de har upp över öronen med uppgifter. Det är bra för alla att Försäkringskassan har ändrat sig nu och inte kräver läkarintyg förrän efter tre veckor.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
galento
Nu har en nära anhörig fått positivt besked på covid så får vi se hur smittspårningen går.
Hen hade ingen aning om varifrån smittan kommer men jobbar på ett äldreboende :cry:
 
  • Ledsen
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Naturliv Naturliv skrev:
- - - Chefen hade möten med smittskyddsläkaren och nya rutiner skapades för att skydda övriga kollegor, barn och föräldrar från smittspridning. Det lyckades, inga fler smittades.
Det där stycket tycker jag är intressantast - vilka förändringar gjordes?
 
B b8q skrev:
Det där stycket tycker jag är intressantast - vilka förändringar gjordes?
Personalutrymmena separerades så att inte kollegor från olika enheter möts, ytterdörrar låstes så att max 2 föräldrar kommer in samtidigt, vuxna toalettbesökare spritar alla ytor som berörts efter besök, alla handtag spritas fler gånger än tidigare. En tydligare uppmaning om att alla med symptom ska stanna hemma och testas och att de som är oroliga får testas men vara kvar på arbetsplatsen. Det behövdes alltså inte en masstestning.

Detta utöver de tidigare åtgärderna som att alla spritar händer innan de går in i lokalerna och mellan olika utrymmen, försöka hålla avstånd, inga föräldrar går in på avdelningarna, inte slå ihop avdelningar om trängsel riskeras, städning dubbelt så ofta som normalt, alla möten och utbildningar inställda eller hålls via dator osv.

Det är ett gott betyg till allas insatser genom att smittspridningen inte fortsatte.
 
galento
galento galento skrev:
Nu har en nära anhörig fått positivt besked på covid så får vi se hur smittspårningen går.
Hen hade ingen aning om varifrån smittan kommer men jobbar på ett äldreboende :cry:
Och nu härjar smittan inne på äldreboendet :cry::mad:
 
  • Ledsen
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Mina båda 70+ päron har precis testas positiva. Feber och hosta, bara hoppas det inte blir värre
 
  • Ledsen
galento och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.