Status
Tråden går ej att kommentera.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det borde de vara. Metoden för att hålla antalet döda har ju i princip fallerat. De äldre äldre smittas.
Och nu vill de inte uttala sig om hur många döda som prognoserna pekar mot...
 
Även jag börjar bli lite stressad nu. Covid-19 på fruns jobb nu. Hoppas att påsklovet skall lösa upp den smitthärden innan det börjar sprida sig mellan lärare och elever.

Om frun under ledigheten visar minsta symtom så tar jag bort den ena astmamedicinen för barnen (den innehåller kortison). De klarar sig utan den ett tag. Riskerna som diskuteras rörande Covid-19 med kortison gör att det inte är värt risken då de klarar sig bra utan den så länge de inte tränar mycket hårt eller i kall luft. Sedan tillhör jag ett par riskgrupper också, men det är sekundärt. Barnen i första hand.
 
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
A
Hörde att MSB ser risk för störningar i leverans av läkemedel,har det inte hamstrats nog hittills lär det väl öka efter det uttalandet.
 
  • Arg
  • Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det nya coronaviruset smittar inte särskilt effektivt jämfört med en del annat. R0-värdet verkar ju ligga kring 2 medan mässling har ett R-värde som ligger på 18-20.
2 anses nog vara ganska hög smittsamhet. Vanlig influensa ligger under 2. Mässling sticker ut som exceptionellt smittsamt.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men du vet väl om att det vid det laget fanns smitta i väldigt många länder och inte bara i alperna?
Och det finns ju ingen möjlighet att få några 100 000 människor att sätta sig i karantän frivilligt och verkligen hålla sig till det och då särskilt inte när medvetenheten om sjukdomens allvar var mycket låg. Det enda som skulle ha hänt är att hela förloppet skulle ha blivit typ en vecka senare.

Vad menar du med andningsapparat?
En respirator är inget man håller på med själv, den kräver kunskap.
Droppar?
Jag kanske har kunskapen då. En manuell respirator, syrgas tub och vätska och näringsbehandling med dropp.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du får naturligtvis tycka vad du vill men ansvaret är politiskt och du kan utöva ansvarsutkrävande genom att delta i allmänna val.
Kan man inte kräva ansvar genom ett kallafakta avsnitt där Tegnell & Co är stjärnorna?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Och nu vill de inte uttala sig om hur många döda som prognoserna pekar mot...
I allmänhet sätter lekmän alltför stor tilltro till modeller. Men modellerna är inte bättre än invärden och grundantaganden. Modeller som inte justerats mot empiri är rätt värdelösa. Eftersom så lite ännu är känt om detta virus blir modellerna svaga. Av det skälet lär FHM inte fokusera på modeller.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
A
Verkligen en prövning för världen på många sätt,känns inte bra att tex Frankrike kan stifta en ny lag som ger dom rätt att beslagta varor som kan användas i coronabekämpning,som bara passerar genom landet tillhörande någon annan.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I allmänhet sätter lekmän alltför stor tilltro till modeller. Men modellerna är inte bättre än invärden och grundantaganden. Modeller som inte justerats mot empiri är rätt värdelösa. Eftersom så lite ännu är känt om detta virus blir modellerna svaga. Av det skälet lär FHM inte fokusera på modeller.
Jag tror att antalet nollor i siffrorna rörande antalet döda hade varit av intresse att förmedla. Precis som en gissning av när man kan börja öppna samhället igen, om än bara temporärt. Sedan kan man säga att man bara är 60% säker på scenariot, men folk vill gärna ha en uppfattning om vad de kan förvänta sig.

De flesta jag pratar med tror fortfarande att detta är över till sommaren.
 
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
De flesta jag pratar med tror fortfarande att detta är över till sommaren.
[Sträcker mig efter luktsaltet.]
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
[Sträcker mig efter luktsaltet.]
För folk som inte är intresserade och insatta i frågan så framstår det som att någon gång i juni/juli så är allt som vanligt igen. Då kan Allsvenskan dra igång och man kan handla som vanligt osv. SHL planerar på att dra igång i september osv.

Budskapet som ges av myndigheterna är inte tillräckligt tydligt för att folk skall förstå att detta kommer att pågå länge. De förstår inte att stora mängder med företag kommer att gå i konkurs (framförallt restauranger, småbutiker och annat som bara gick runt på marginalen), men även många större företag som haft små marginaler. Vi har ju bara sett början på konkurserna. De förstår inte konsekvenserna på det liv de lever.

Samma typ av personer är sura över att de fick sitta på en balkong på Teneriffa under sin sista-minuten-resa. De är irriterade över att fjällen stängt ned osv. Framförallt är de sura över att de inte kan hälsa på vänner och släktingar.

Mina föräldrars pensionärer till grannar (flera grannar) lever precis som förut utan att isolera sig, de hälsar på barn och barnbarn (dottern är dessutom lärare). Mina föräldrar pratar enbart med grannarna genom fönstret och flyttar ut till sommarstugan till påsk.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
harry73
pacman42 pacman42 skrev:
Lyssnade nyss på gårdagens Youtube-sändning från John Campbell. Där gick han igenom en ny modellering gjord på Imperial College i London som är de mest framstående inom området i världen.

Enligt denna matematiska modellering som baserades på 11 olika länder i Europa (bland annat Sverige) så ligger fataliteten på 0,2-1,16%, dvs med stor sannolikhet runt 0,7% som man redan tidigt fick i Sydkorea.

Enligt modelleringen så ligger spridningen mellan 1,88-11.43% av befolkningen.

Lyssna/titta gärna på det, en del intressant info:
- [media]
Har lite synpunkter angående resonemanget i videon.
Han diskuterar resultatet från ett antal länder (inkl Sverige och Italien ) som ligger i en helt annan fas i smittspridningen. För den stora gruppen kommer han med uppskattning för spridningen (mellan 1,88 och 11,43% av befolkningen)
För mig var det inte tydligt om det var en uppskattning för hela gruppen (med stor osäkerhet) eller att smittspridningen varierar så mycket länderna/områden emellan. (dvs Sverige 2% smittspridning och Italien 11%) Själv utgår han från att det är ett osäkert medelvärde för alla länder och beräknar därefter hur många smittade Italien har med 2% och 11% smittspridning. MEN troligtvis är smittspridningen i Italien mycket högre än i Sverige och i Stockholm mycket högre än i Skåne. Då är det fult möjligt att man i Lombardiet redan har så många smittade att man kommer att få flockimmunitet och att man i Skåne fortfarande ligger under promillen. Eller så är det så att Italien ligger på 11% och Sverige på 2%

Jag kan nog bara säga att videon lämnar några frågetecken, och att han kan beräkna procent, gör mig inte helt tryggt.
 
harry73
pacman42 pacman42 skrev:
För folk som inte är intresserade och insatta i frågan så framstår det som att någon gång i juni/juli så är allt som vanligt igen. Då kan Allsvenskan dra igång och man kan handla som vanligt osv. SHL planerar på att dra igång i september osv.
Det är mycket möjligt att stora delar av Italien, Spanien, Frankrike och kanske även USA kan dra igång igen efter sommaren, och att de har något som liknar flockimmunitet då.
Stockholm kommer också få det betydligt bättre än resten av landet efter sommaren, men det säger inte att alla problem är över då.
Det ska bli spännande att se det första resultatet av alla masstestningar på smittan men också på antikroppar som drar i gång nu över hela Europa. Först då vet vi hur läget egentligen är.
 
  • Gilla
patst577
  • Laddar…
T
pacman42 pacman42 skrev:
För folk som inte är intresserade och insatta i frågan så framstår det som att någon gång i juni/juli så är allt som vanligt igen. Då kan Allsvenskan dra igång och man kan handla som vanligt osv. SHL planerar på att dra igång i september osv.

Budskapet som ges av myndigheterna är inte tillräckligt tydligt för att folk skall förstå att detta kommer att pågå länge. De förstår inte att stora mängder med företag kommer att gå i konkurs (framförallt restauranger, småbutiker och annat som bara gick runt på marginalen), men även många större företag som haft små marginaler. Vi har ju bara sett början på konkurserna. De förstår inte konsekvenserna på det liv de lever.

Samma typ av personer är sura över att de fick sitta på en balkong på Teneriffa under sin sista-minuten-resa. De är irriterade över att fjällen stängt ned osv. Framförallt är de sura över att de inte kan hälsa på vänner och släktingar.

Mina föräldrars pensionärer till grannar (flera grannar) lever precis som förut utan att isolera sig, de hälsar på barn och barnbarn (dottern är dessutom lärare). Mina föräldrar pratar enbart med grannarna genom fönstret och flyttar ut till sommarstugan till påsk.
Jag tänker att vi når en topp på smittspridningen för den här gången i maj och att det sedan planar ut så att man därefter kan börja normalisera tillvaron runt om i Europa och återgå till den nya vardagen. Det jag tror är att man då i juli kanske kommer att släppa på de hårdaste restriktionerna och även börja tillåta visst resande men att man kommer att behålla en del mildare restriktioner såsom social distansering. Återhämtningen av ekonomin kommer att ta mycket längre tid. Menar du att jag tänker helt fel och att man i Europa kommer att behålla t.ex. karantän mycket längre än så?
 
harry73 harry73 skrev:
Har lite synpunkter angående resonemanget i videon.
Han diskuterar resultatet från ett antal länder (inkl Sverige och Italien ) som ligger i en helt annan fas i smittspridningen. För den stora gruppen kommer han med uppskattning för spridningen (mellan 1,88 och 11,43% av befolkningen)
För mig var det inte tydligt om det var en uppskattning för hela gruppen (med stor osäkerhet) eller att smittspridningen varierar så mycket länderna/områden emellan. (dvs Sverige 2% smittspridning och Italien 11%) Själv utgår han från att det är ett osäkert medelvärde för alla länder och beräknar därefter hur många smittade Italien har med 2% och 11% smittspridning. MEN troligtvis är smittspridningen i Italien mycket högre än i Sverige och i Stockholm mycket högre än i Skåne. Då är det fult möjligt att man i Lombardiet redan har så många smittade att man kommer att få flockimmunitet och att man i Skåne fortfarande ligger under promillen. Eller så är det så att Italien ligger på 11% och Sverige på 2%

Jag kan nog bara säga att videon lämnar några frågetecken, och att han kan beräkna procent, gör mig inte helt tryggt.
Det är den mest framstående institutionen inom området som gjort modelleringen. Vad John Campbell gör är bara att översätta dessa siffror till reella tal för exempelvis Italien.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.