Status
Tråden går ej att kommentera.
BirgitS
L Lars48 skrev:
Ställa in alla utrikesflyg plus inrikes och sätta alla som kommer från riskområden i 2 veckorskarantän. Så skulle man gjort. Prislappen skulle ändå vara längre jämfört med dagens. Nu är det för sent och gjort är gjort.
Medan efter ska man satsa på egenvård hemma. Syrgas tub, andnings apparat och några droppar skulle vara bra att ha hemma.
Men du vet väl om att det vid det laget fanns smitta i väldigt många länder och inte bara i alperna?
Och det finns ju ingen möjlighet att få några 100 000 människor att sätta sig i karantän frivilligt och verkligen hålla sig till det och då särskilt inte när medvetenheten om sjukdomens allvar var mycket låg. Det enda som skulle ha hänt är att hela förloppet skulle ha blivit typ en vecka senare.

Vad menar du med andningsapparat?
En respirator är inget man håller på med själv, den kräver kunskap.
Droppar?
 
BirgitS
Isakare Isakare skrev:
Hur gör vi då för att nå de äldre om att de kan få hjälp.
Tv och radio borde kanske informera, inrätta telefonnummer de kan ringa för att få hjälp. Folk skriker ju om att få hjäloa på facebook mm, me de når troligtvis inte fram.
I vår BRF har styrelsen delat ut lappar där man kan kryssa för om man behöver hjälp eller om man kan hjälpa andra. Kan man hjälpa andra och bor i villa så kan man lägga lappar i brevlådorna i grannskapet i stället.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du tar ju inte med dig viruset till och från affären via händerna iallafall, så viss nytta har du av handskarna.
Är man smittad har man ju viruset i kroppen, inte bara på händerna.
Jag tror man skulle vara säkrare om det fanns handsprit lite överallt i affärerna.
 
Är man smittad så stannar man hemma.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Du tycker att man kan försvara de kraftiga felen med att han är för snabb att sprida information?

Vet man inte säkert ska man inte förmedla sådant till svenska folket.
Vi har lärt oss att lyssna på myndigheternas råd och sådant här gör att många tappar förtroende för myndigheternas råd och då blir det riktigt allvarligt.

"Men det smittar inte ”effektivt”, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården."

Att säga så så vidimerar han påståendet genom epidemilogers kunskap. Helt åt skogen anser jag.

Vi som sett effekten av smittan vet att den smittar jäkligt bra.
Det nya coronaviruset smittar inte särskilt effektivt jämfört med en del annat. R0-värdet verkar ju ligga kring 2 medan mässling har ett R-värde som ligger på 18-20.
 
  • Haha
optimum
  • Laddar…
T
G gaidin skrev:
Varför inte då?
En handske är ju lika smutsig som en hand. Skillnaden är väl bara att du "tvättar" händerna genom att byta handskar.
Det är precis lika lätt att få virus på en handske som på en hand. Jag skulle dessutom tro att viruset klarar sig längre på handsken än i handen.
Du har helt rätt.

Man måste vara medveten om hur viruset smittar:
  • Det smittar huvudsakligen genom att du får in det i mun, näsa eller på ögonen. Detta kan ske direkt genom att någon hostar eller pratar i din direkta närhet (droppsmitta)
  • Det kan även smitta indirekt genom att man tar på en yta som har fått virus på sig och sedan petar sig i ansiktet eller ögonen.

Viruset smittar inte genom huden på t.ex. händerna.

Det som är viktigt är att man avhåller sig från att peta på eller i närheten av sitt ansikte när man varit ute och berört ytor som kan vara smittade. Det spelar ingen roll om man har handskar på sig eller inte utan det är att man rör sig i ansiktet efter att berört en potentiellt smittad yta som är viktigt.

När jag är ute och handlar åt mina äldre så ser jag en hel del som har handskar på sig men petar sig i ansiktet eller håret och då är handskar meningslösa.

Kontentan av allt detta är att om du rör dig ute så låt bli att peta dig i ansiktet, håret eller i närheten av huvudet innan du har tvättat händerna oavsett om du har handskar på dig eller inte. Och har du handskar så ska du ändå tvätta händerna direkt efter det att du tagit av handskarna eftersom att det är en stor risk att du får virus på händerna från handskarna när du tar av dessa.

Jag försöker själv att tänka på detta när jag är ute men likt förbannat så kommer man på sig själv i bland med att rätta till frisyren utan att tänka på det...
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
T
useless useless skrev:
Är man smittad så stannar man hemma.
Det smittar ju även innan man får symtom så det är nog många som är smittade som inte vet om det och är ute
 
  • Gilla
tompas11
  • Laddar…
T TAR12 skrev:
Det smittar ju även innan man får symtom så det är nog många som är smittade som inte vet om det och är ute
6,5% i Italien har ju inte fått några symtom alls och vad man tror så smittar även dessa.

Jag läste någonstans (hittar inte igen länken) att man misstänker att 80% av smittspridningen sker via de som inte har några symtom (än eller alls).
 
  • Gilla
tompas11
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är ungefär lika tokigt som att alla unga män skulle vara tvungen att gå en lantbruksutbildning på ett år när de var 18-20 år gamla.
Det tycker jag vore alldeles utmärkt. Betydligt bättre än en programmerarutbildning.
Vad ska vi med programmerare till när det inte finns något att äta eftersom ingen har kunskap om odling.
Just saying...
 
Är det inte lite konstigt att Ryssland har bara 4500 snittade och 34 st dödsfall? Det är något skumt med Ryssland. Har de tillgång till nån sort medicin som vi inte har ?
 
L Lars48 skrev:
Är det inte lite konstigt att Ryssland har bara 4500 snittade och 34 st dödsfall? Det är något skumt med Ryssland. Har de tillgång till nån sort medicin som vi inte har ?
Ja, den kallas för "Regeringens propagandakanal" och är lika effektiv som läkarna på försäkringskassan som friskförklarar kroniskt sjuka :)
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 16 till
  • Laddar…
A
Ja,det har föreslagits tidigare att man kunde ta in handläggare från försäkringskassan på sjukhusen,då vore pandemin snabbt ett minne blott:)
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Ja, den kallas för "Regeringens propagandakanal" och är lika effektiv som läkarna på försäkringskassan som friskförklarar kroniskt sjuka :)
Jag tycker det skulle finnas minst 300000 smittade dör. De reser ju mycket till Kina.
 
Fortsatt ökning av dödsfallen i Sverige.

Myndigheterna låter rätt stressade nu.
 
  • Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Fortsatt ökning av dödsfallen i Sverige.

Myndigheterna låter rätt stressade nu.
Det borde de vara. Metoden för att hålla antalet döda nere har ju i princip fallerat. De äldre äldre smittas.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.