Status
Inte öppen för fler kommentarer.
F f91jsw skrev:
Jag menar att det finns en tredje väg om vi är smarta. Bygg ut testverksamheten i stor skala så att vi kan se vem som verkligen är smittad och sätt dessa i karantän. Resten av befolkningen kan leva mer som vanligt, förstås med vissa restriktioner, men utan att hela ekonomin förstörs.
Ja, men vad är målet? Vi måste ju ändå komma till det läget att inte är rädda hela tiden? Det räcker ju med några få som åker igenom nätet för att det ska börja igen...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har inte heller någon försäkring av samma orsak, men det innebär också att jag när jag nu behöver vård inte får den hjälp jag behöver. Tre månader innan man ens får träffa en läkare när man har akuta hjärtproblem som gör att man inte kan utföra något pulshöjande arbete (vilket är det mesta har jag insett) är inte acceptabelt!

Pga Covid-19 så kommer jag dessutom att sitta fast i detta i över ett år, jag kommer inte att prioriteras då jag överlever så länge jag inte rör på mig.

Så fort mitt nuvarande problem är fixat så kommer jag därför att skaffa en försäkring. Det hade nog blivit så även utan Covid-19, men jag har råd att ta en sjukvårdsförsäkring och det är billigare för samhället att jag tar en försäkring så det borde rimligtvis bara finnas vinnare, förutom den offentliga sjukförsäkringen då. Men den är ju i praktiken redan död då man inte längre får komma fram till vården.

Jag undrar om inte Covid-19 kommer att ta död på den allmänna sjukförsäkringen nu när folk inte får vård på ett år eller mer...
Ja, den offentliga vården måste vara tillräckligt bra. Men det är inte bra att de som har råd lämnar det offentliga systemet. Jag har förståelse för ditt beslut. Men jag tror inte att utvecklingen är bra för samhället på sikt.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har inte heller någon försäkring av samma orsak, men det innebär också att jag när jag nu behöver vård inte får den hjälp jag behöver. Tre månader innan man ens får träffa en läkare när man har akuta hjärtproblem som gör att man inte kan utföra något pulshöjande arbete (vilket är det mesta har jag insett) är inte acceptabelt!

Pga Covid-19 så kommer jag dessutom att sitta fast i detta i över ett år, jag kommer inte att prioriteras då jag överlever så länge jag inte rör på mig.

Så fort mitt nuvarande problem är fixat så kommer jag därför att skaffa en försäkring. Det hade nog blivit så även utan Covid-19, men jag har råd att ta en sjukvårdsförsäkring och det är billigare för samhället att jag tar en försäkring så det borde rimligtvis bara finnas vinnare, förutom den offentliga sjukförsäkringen då. Men den är ju i praktiken redan död då man inte längre får komma fram till vården.

Jag undrar om inte Covid-19 kommer att ta död på den allmänna sjukförsäkringen nu när folk inte får vård på ett år eller mer...
Hur fungerar det för jänkarna nu i försäkringarna förlovade land? Det finns en del av deras befolkning som inte har tecknade försäkringar. Kommer dessa att få gå hem och dö medans landets ivaplatser upplåts till de som tecknat försäkringar? Finns det dessutom bättre och sämre försäkring så att de riktiga gamla miljonärerna och miljardärerna som skulle bortprioriteras idag i Italien kan köpa sig en ivaplats trots köer?
(detta är frågor, inte påhopp)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
P patst577 skrev:
Ja, men vad är målet? Vi måste ju ändå komma till det läget att inte är rädda hela tiden? Det räcker ju med några få som åker igenom nätet för att det ska börja igen...
Nej, det funkar inte så med smittspridning. Det räcker att hålla R-värdet under 1 så håller vi spridningen under kontroll. Det kommer alltid finnas fall som slinker genom nätet men det spelar ingen roll så länge spridningen är begränsad på populationsnivå.

Målet är att hålla ut tills det finns ett vaccin. Med de insatser som görs nu är de troligt att det finns ett vaccin om ca ett år, och fram till nästa sommar troligt att vi kan ha vaccinerat en stor del av befolkningen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Berätta gärna om ni vet något som jag och många andra inte vet. Något verkar det vara.
Det är troligen inte så enkelt som man vill påskina. Att yngre inte drabbas, att de flesta bara får en lindrigare sjukdom, att bara äldre med multipla sjukdomar dör.
Jag har inte hört/sett någon myndighetsperson som har sagt/skrivit att inga yngre drabbas eller att det bara är äldre med underliggande sjukdomar som dör. Allt har bara varit som sannolikheter alltså vad som är vanligast.

optimum optimum skrev:
Blir man aldrig helt frisk, blir man inte immun, eller vad är det?
De flesta verkar vara både friska och immuna i i Wuhan.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Nej, det funkar inte så med smittspridning. Det räcker att hålla R-värdet under 1 så håller vi spridningen under kontroll. Det kommer alltid finnas fall som slinker genom nätet men det spelar ingen roll så länge spridningen är begränsad på populationsnivå.

Målet är att hålla ut tills det finns ett vaccin. Med de insatser som görs nu är de troligt att det finns ett vaccin om ca ett år, och fram till nästa sommar troligt att vi kan ha vaccinerat en stor del av befolkningen.

Jovars, men kommer man kunna testa alla hela tiden? Frågan är ju om man verkligen hittar alla?
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, den offentliga vården måste vara tillräckligt bra. Men det är inte bra att de som har råd lämnar det offentliga systemet. Jag har förståelse för ditt beslut. Men jag tror inte att utvecklingen är bra för samhället på sikt.
Jag håller med, men vad skall man göra när vården inte uppfyller kravbilden? Jag har inte särskilt höga krav egentligen. Att få träffa en läkare direkt när man har problem med hjärtat och att inte behöva vänta tre månader, innan Covid-19 rullade in över landet, är inte acceptabelt. Om jag åtminstone hade fått prata med en läkare och diskutera strategier, just nu får jag förlita mig till Internet. Jag får inga svar från sjukvården. De kan inte ens berätta för mig hur jag skall agera.

När den offentliga vården inte klarar av sitt uppdrag innan Covid-19, tror ni att den kommer att klara av nästa Covid när folk har flytt den offentliga vården för att de inte får hjälp?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Hur fungerar det för jänkarna nu i försäkringarna förlovade land? Det finns en del av deras befolkning som inte har tecknade försäkringar. Kommer dessa att få gå hem och dö medans landets ivaplatser upplåts till de som tecknat försäkringar? Finns det dessutom bättre och sämre försäkring så att de riktiga gamla miljonärerna och miljardärerna som skulle bortprioriteras idag i Italien kan köpa sig en ivaplats trots köer?
(detta är frågor, inte påhopp)
Ungefär så, men då jag har råd med en bra försäkring så skulle åtminstone jag klara mig bra i USA.
 
mr.Ola mr.Ola skrev:
Finns det dessutom bättre och sämre försäkring så att de riktiga gamla miljonärerna och miljardärerna som skulle bortprioriteras idag i Italien kan köpa sig en ivaplats trots köer?
Jag tror att en del 'finare' sjukhus har sina gräddfiler bland folk med dedicerade försäkringar.
Sen finns det en hel del sjukhus som har vårdplatser som finansieras offentligt eller via välgörenhet där dom som saknar försäkringar hamnar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P patst577 skrev:
Jovars, men kommer man kunna testa alla hela tiden? Frågan är ju om man verkligen hittar alla?
Man behöver inte hitta alla, men behöver bara hålla R under 1. I alla modeller för smittspridning antar man att en viss procent av befolkningen skiter att följa myndigheternas restriktioner. Så länge den andelen inte är för stor kommer spridningen ändå att avta i samhället.
 
Commissioner Kreidler has ordered all health plans regulated by his office to cover testing for COVID-19 and the associated office visit and lab testing without copays or deductibles. His emergency order is in effect from March 5-May 4, 2020. State-regulated health plans include individual health plans, small employer health plans and some large employer plans. His order does not apply to employer plans that are self-funded, Medicaid, Medicare, federal employee health plans or health plans for members of the military or veterans. If you are unsure what type of health plan you have, contact your employer's HR department. We estimate there are 1.2 million people in state-regulated health plans in Washington state.

Before you show up at your provider's office, make sure you have the symptoms necessary for testing (doh.wa.gov) (the criteria are changing as more tests become available) and contact your provider's office first.

Du behöver inte ha en försäkring för vård relaterad till Covid-19 i USA.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Många är dåliga på svenska, det är ju allmänt känt att kvinnorna inte fått gå på SFI, då man inte får läsa på SFI när man är föräldraledig, och så är de trångbodda, ofta med generationsboende. All inledande info gick ut bara på svenska.
Ja, information ska väl va på svenska i Sverige?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Problemet med privata försäkringar i Sverige är att de i princip grundar sig på befintlig offentlig vård.
D v s privata försäkringar har avtal med privat sektor som även har avtal mot det offentliga. Man tar resurser från det offentliga till de som betalar extra.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Hur fungerar det för jänkarna nu i försäkringarna förlovade land? Det finns en del av deras befolkning som inte har tecknade försäkringar. Kommer dessa att få gå hem och dö medans landets ivaplatser upplåts till de som tecknat försäkringar? Finns det dessutom bättre och sämre försäkring så att de riktiga gamla miljonärerna och miljardärerna som skulle bortprioriteras idag i Italien kan köpa sig en ivaplats trots köer?
(detta är frågor, inte påhopp)
Animerad scen med en sjuksköterska vid sängen där en patient ligger, med text om uppgraderad hälsostatus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Jag tror att en del 'finare' sjukhus har sina gräddfiler bland folk med dedicerade försäkringar.
Sen finns det en hel del sjukhus som har vårdplatser som finansieras offentligt eller via välgörenhet där dom som saknar försäkringar hamnar.
Om man är miljardär så kanske man anställer en egen läkare och hyr egen respirator såsom t.ex Schumaker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.