Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Anna_H Anna_H skrev:
Många är dåliga på svenska, det är ju allmänt känt att kvinnorna inte fått gå på SFI, då man inte får läsa på SFI när man är föräldraledig, och så är de trångbodda, ofta med generationsboende. All inledande info gick ut bara på svenska.
Det är väl lite eget ansvar att kunna kommunicera med invånarna i det land man bor i. Jag studerade ett år i Spanien. Skulle jag krävt att de gav mig undervisning på mitt hemspråk? Det här med tolkar kostar oerhörda summor varje år.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Jag ser på vilka länder som har lyckats med viruset och vilken strategi de har använt.

Det som är viktigast här är att gå efter praxis och resultat som uppnås. Det som är väldigt tydligt just nu är att de länder som har valt att isolera sin befolkning har lyckats med det och kunna återgå till det normala livet efter 3 månaders kraftig karantän.
Jag tror att underlaget och tiden är alldeles för litet för att kunna dra dessa slutsatser. Kom ihåg, första fallet av smitta upptäcktes slutet av 2019 - alltså inte ens 4 månader sen.

Att ett område kan isoleras och öppna upp igen efter några månader utan att då få ett kraftigt utbrott hävdar jag är naivt att tro. Personligen tror jag att detta inte går över förens immunitet uppnåtts eller vaccin uppfunnits och gjorts tillgängligt.
Detta är inte över någonstans på lång lång tid, det är därför det är så viktigt att hålla igång ekonomin (det som är rimligt och går).

Tillägg, skydda våra äldre och eller sjuka:heart: samt ’platta ut kurvan’ är det som gäller, hur du gör det är nog faktiskt inte så viktigt.

Tillägg 2, om vi inte håller ekonomin levandes så kommer vi få ännu värre konsekvenser, inkl spillda liv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Det som är väldigt tydligt just nu är att de länder som har valt att isolera sin befolkning har lyckats med det och kunna återgå till det normala livet efter 3 månaders kraftig karantän.
Det finns inget exempel på det. Kina är det enda land som isolerat sin befolkning och bromsat spridningen. Men de har till stora delar kvar sina restriktioner och har inte återgått till normalt liv. De andra exemplen på länder som lyckats bromsa smittan effektivt är t ex Sydkorea och Singapore. De har inte valt att isolera sin befolkning.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Det finns inget exempel på det. Kina är det enda land som isolerat sin befolkning och bromsat spridningen. Men de har till stora delar kvar sina restriktioner och har inte återgått till normalt liv. De andra exemplen på länder som lyckats bromsa smittan effektivt är t ex Sydkorea och Singapore. De har inte valt att isolera sin befolkning.
Och i Kina är man nu livrädda för "andra vägen" och man hör rykten om att det ökar igen. Säker info från Kina är tyvärr svårt att få.
 
Och dom länder i Europa som tvingar befolkningen till karantän med hjälp av böter, polis och militär har fortfarande en ökad smittspridning.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Förra veckan la vi ett brev i en brevlåda några hus härifrån, där jag vet att det bor ett äldre par som är i 90-årsåldern, där vi erbjöd oss handla hem och ställa förnödenheter utanför deras dörr och klippa deras gräsmatta.

Dagen därpå ringde de upp och berättade att de behövde hjälp men att de precis får hjälp av deras dotter. De lät jättetacksamma för erbjudandet trots att de hade ordnat det själva.

I lördags klippte jag deras gräsmatta.
Nä. Klippa gräsmattan får dom själva göra såvida dom inte är väldigt skröpliga. Motion är nyttigt. Det som var lite gulligt med handlingen var att den inkluderade en flaska rött på bolaget. Men jag godtog motiveringen de hade så det blev två stopp.
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Det är väl lite eget ansvar att kunna kommunicera med invånarna i det land man bor i. Jag studerade ett år i Spanien. Skulle jag krävt att de gav mig undervisning på mitt hemspråk? Det här med tolkar kostar oerhörda summor varje år.
Mycket intressantare än att höra på detta vanliga integrationstjäbbel, skulle vara att förstå om det ligger några medicinska orsaker bakom statistiken. Tex, finns det något vaccin som de flesta har i sverige sedan man var liten, som denna grupp inte har?
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
I västvärlden skattar vi liv väldigt högt. Helt rätt med det förstås, men jag tror att när vi är igenom detta kommer det bli otroliga diskussioner om allt det vi offrade var värt det.

Jag kanske är en av de naiva, men jag tror och hoppas att vi inte kommer till det läget att folk dör som flugor. Silar man lite av all den information som finns tillgänglig, så verkar ju mörkertalet vara ganska stort.

Låt oss hoppas att det finns 1000 smittade per bekräftad smittad. Då kommer vi snart vara igenom det här. Med ett stort mörkertal minskar dödligheten avsevärt.

Som många har påpekat, så är det för sent att kväsa viruset. Det är spritt över hela världen. Det går inte att komma ifrån på annat sätt än någon slags flockimmunitet. Långsam med totalförstörd ekonomi, eller snabbare med relativt många fler döda. Här kan vi verkligen prata om att vi kommer kunna sätta ett pris på ett människoliv...
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
harry73
Jag blev lite förvånat idag när jag upptäckte att smittspridningen i Skåne nästan avstannade helt.
Nu verkar all smittspridning komma från Stockholm och breda ut sig till Mälardalen, Uppsala, Östergötland.
Så vi får säkert smittan den vägen till slut, men än så länge är det lugnt.
Linjediagram som visar antal smittade över tid i Stockholm och Skåne, med en markant ökning i Stockholm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tompaah7503 och 5 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag blev lite förvånat idag när jag upptäckte att smittspridningen i Skåne nästan avstannade helt.
Nu verkar all smittspridning komma från Stockholm och breda ut sig till Mälardalen, Uppsala, Östergötland.
Så vi får säkert smittan den vägen till slut, men än så länge är det lugnt.
[bild]
Det är bra, då kan insatserna fördelas över tid.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Mycket intressantare än att höra på detta vanliga integrationstjäbbel, skulle vara att förstå om det ligger några medicinska orsaker bakom statistiken. Tex, finns det något vaccin som de flesta har i sverige sedan man var liten, som denna grupp inte har?
Det är nog, som flera har varit inne på, några samverkande negativa faktorer; Brist på information initialt, generationsboenden med fler per bostad än svenskt genomsnitt, kortare medellivslängd och fler underliggande sjukdomar i tidigare ålder.

Just bristen på information är nog den minsta faktorn i sammanhanget.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
P patst577 skrev:
Som många har påpekat, så är det för sent att kväsa viruset. Det är spritt över hela världen. Det går inte att komma ifrån på annat sätt än någon slags flockimmunitet. Långsam med totalförstörd ekonomi, eller snabbare med relativt många fler döda. Här kan vi verkligen prata om att vi kommer kunna sätta ett pris på ett människoliv...
Jag menar att det finns en tredje väg om vi är smarta. Bygg ut testverksamheten i stor skala så att vi kan se vem som verkligen är smittad och sätt dessa i karantän. Resten av befolkningen kan leva mer som vanligt, förstås med vissa restriktioner, men utan att hela ekonomin förstörs.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Mycket intressantare än att höra på detta vanliga integrationstjäbbel, skulle vara att förstå om det ligger några medicinska orsaker bakom statistiken. Tex, finns det något vaccin som de flesta har i sverige sedan man var liten, som denna grupp inte har?
För att få fram sådan fakta behövs inte tolk. Det räcker med att vara intresserad och vilja hjälpa folk. Många äldre i Somalia saknar den vaccinering som numera ges till alla barn sedan 2013. Unicef har hjälpt otroligt många och är den stora anledningen till att alla barn i Somalia får ett grundskydd mot de vanligaste sjukdomarna sedan 2013. Folk i allmänhet har en dålig uppfattning om hur det ser ut i olika länder. Många länder har kommit långt i utvecklingen på bara de senaste 20 åren.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Om du stänger skolorna åker folk iväg på resor, barnen passas av din gamla mamma osv. Ett jättebra sätt att sprida smittan bland riskgrupeprna.
Så är det ju. En del i södra finland for iväg på skid semester till norr. Nu stänger dom olika skid center, och regeringen börjar diskutera reseförbud för södra delen av finland.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att vården måste prioriteras är inte samma sak som att människovärdet är olika.

Det faktum att samhället går från offentlig vård till privat försäkringsfinansierad vård är något som tydlig medför en ojämlik vård. Till skillnad från dessa prioriteringar.

Jag har valt att inte ha sjukvårdsförsäkring för att inte bidra till den utvecklingen. Vården bör vara offentlig. Sedan behöver det diskuteras vilken vård som ska prioriteras.
Jag har inte heller någon försäkring av samma orsak, men det innebär också att jag när jag nu behöver vård inte får den hjälp jag behöver. Tre månader innan man ens får träffa en läkare när man har akuta hjärtproblem som gör att man inte kan utföra något pulshöjande arbete (vilket är det mesta har jag insett) är inte acceptabelt!

Pga Covid-19 så kommer jag dessutom att sitta fast i detta i över ett år, jag kommer inte att prioriteras då jag överlever så länge jag inte rör på mig.

Så fort mitt nuvarande problem är fixat så kommer jag därför att skaffa en försäkring. Det hade nog blivit så även utan Covid-19, men jag har råd att ta en sjukvårdsförsäkring och det är billigare för samhället att jag tar en försäkring så det borde rimligtvis bara finnas vinnare, förutom den offentliga sjukförsäkringen då. Men den är ju i praktiken redan död då man inte längre får komma fram till vården.

Jag undrar om inte Covid-19 kommer att ta död på den allmänna sjukförsäkringen nu när folk inte får vård på ett år eller mer...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.