Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Möbius skrev:
Jag hoppas och tror att vi snart har ett vaccin men har inte riktigt fått kläm på antalet tillgängliga doser.
Vi är 450 000 000 invånare i EU och om 60% av invånarna tar vaccinet á två doser så behövs 540 000 000 doser. Hur snabbt kan vi ha det tillgängligt?
Det viktigaste är att alla över 70 får det och personer med risksjukdomar. Då rasar dödligheten ner till typ vanlig influensa:
 
  • Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Hur mäter du upp detta i stor skala?

Genom att mäta hur många som fått ett positivt PCRsvar eller har antikroppar. Och en del beräknande så klart :)
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Har du gått i skolan alls?
Om du inte vet vad brutto och netto är... det är verkligen baskunskaper...
Brutto = alla döda

Netto =avdrag för vissa dödfall tex alla utom convid 19
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Brutto = alla döda

Netto =avdrag för vissa dödfall tex alla utom convid 19
Du förstod alltså inte frågan.
Min fråga var:
Hur stor är skillnaden mot vanligt utfall i döda?
I detta fallet:
Brutto = alla döda
Netto = antal döda nu minus ”normalt” för samma period utan pandemi.

Någonstans är det mer intressant än att veta hur många som dött med Covid-19.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Genom att mäta hur många som fått ett positivt PCRsvar eller har antikroppar. Och en del beräknande så klart :)
Problemet är att proverna verkar opålitliga. Jag har vänner som först fått positivt antikroppstest och när de gjort om det någon månad senare så ör det negativt. Läkarna höjer på ögonbrynen men ingen vet hur det kommer sig. Känner två som råkat ut för det.
 
  • Haha
optimum
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
I min vilda ungdom, hörde jag poliser uttrycka sig högst oortodoxt och betydligt mer "fantasifullt" än i mitt exempel. Min tanke var att åskådliggöra att ett ord kan ha olika betydelse beroende på vem som uttalar det. Att det skulle tas ordagrannt, föll mig aldrig in.


Staffan
I mina (dåvarande) kretsar sket de flesta i det som sades, de lyssnade inte på nån (oavsett formuleringen, tyvärr).

Idag skulle varende ”valp” säga att jag vet mina rättigheter, du får inte säga sådär till mig.. du får inte röra mig och du kan inte hindra mig att göra som jag vill.
 
  • Gilla
  • Haha
brfbo och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag är inte uppe i varv, och jag har ingen vrede. Är bara trött på er som misstolkar saker och sedan sprider era tolkningar utan att tänka efter .
Att du hittat några journalister som formulerar sig så tycker du är konstigt? De är ute efter rubriker som lockar köpare/prenumeranter. Det tänker jag inte förklara mer än så för dig...

Du kan argumentera hur du vill, dina feltolkningar blir inte mer rätta för det...

Men jag kan lova dig att den dagen WHO överskrider sina befogenheter och börjar uppmana länder att göra si eller så, då kommer det att bli liv i luckan..
Har suttit och studerat detta,
Ja prata på kan en del! och att hålla på att hänga upp sig på ett ord och sen driva det stort är väl ett medvetet val för att dra bort uppmärksamheten ifrån vad det från början egentligen handlade om.....Att WHO,OECD och VETENSKAPSAKADEMIN uppmanar/rekommenderar att Sverige ska använda munskydd till allmänheten!

smart,men avslöjad!
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Jag tror att du trollar, det går inte att ta det du skriver seriöst, ens om man anstränger sig.
Tala för dig själv! Att inte du klarar det, är sedan länge uppenbart. Däremot tror jag att de allra flesta inte har några som helst problem att förstå, när jag föreslår att använda munskydd i situationer där trängsel kan uppstå. Samt att munskydd är ett komplement till andra försiktighetsåtgärder. Om de håller med, eller inte, är en annan fråga.

Som exempel på kloka välformulerade inlägg, kaske ditt igår raderade, helt obegripliga dito om foliehattar, är ett bra exempel? Eller, när du föreslår att du skall förgifta grannarnas katter med glykol?
Nissens Nissens skrev:
En skål med glykol på ett ställe katter inte skall vara är bättre. :) Den sköter sig själv medan man sussar gott. ;)
Nissens Nissens skrev:
Ok, slut på tramset, läs dina egna inlägg så ser du det du inte vill kännas vid längre.
Jag upprepar frågan: -vilka inlägg? Eller har du inget svar den här gången heller?

Dagisfröken Staffan
 
Redigerat:
  • Gilla
Hank_Ö och 2 till
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Problemet är att proverna verkar opålitliga. Jag har vänner som först fått positivt antikroppstest och när de gjort om det någon månad senare så ör det negativt. Läkarna höjer på ögonbrynen men ingen vet hur det kommer sig. Känner två som råkat ut för det.
Som vi lärt oss tidigare

Antingen har antikropparna försvunnit vilket vi lärt oss att dessa antikroppar är lortvariga men mer troligt att antikroppstesten inte är 100% korrekt och missar vid andra testen.

Men sådant borde du som gått i skolan kunnat läsa om tidigare.
 
optimum
Ofattbart att man inte agerat tidigare och säkrat upp den här typen av verksamhet.
Det var redan känt i april 2020 att minkar kan smittas av coronan.
Men det är väl den vanliga slappheten som är strategin i detta fallet.


Personal i skyddsutrustning bredvid mink i bur, nyhetsrubrik om coronasmitta och minkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Möbius skrev:
Jag hoppas och tror att vi snart har ett vaccin men har inte riktigt fått kläm på antalet tillgängliga doser.
Vi är 450 000 000 invånare i EU och om 60% av invånarna tar vaccinet á två doser så behövs 540 000 000 doser. Hur snabbt kan vi ha det tillgängligt?
Risken är väl att man resonerar som med Pandemrix, späd ut vaccinet och öka mängden adjuvant. För det här är ju ett pandemivaccin....
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
A
A Anders_Nilsson skrev:
Risken är väl att man resonerar som med Pandemrix, späd ut vaccinet och öka mängden adjuvant. För det här är ju ett pandemivaccin....
Jag läste igår att AstraZ kommer att leverera 3 miljarder doser nästa år och om övriga tillverkare har samma kapacitet så skulle världens befolkning teoretiskt sett kunna vara vaccinerade inom ett år.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Ofattbart att man inte agerat tidigare och säkrat upp den här typen av verksamhet.
Det var redan känt i april 2020 att minkar kan smittas av coronan.
Men det är väl den vanliga slappheten som är strategin i detta fallet.


[bild]
Det har väl inget med nån strategi att göra utan den svenska myndighetsslappheten. Att bara göra enligt boken och som man blir tillsagd. Aldrig göra mer än absolut nödvändigt, aldrig följa upp, aldrig kvalitetssäkra eller tänka själv. Har inget med Coronapandemin att göra, har sett likadant ut i alla samhällskriser vi haft senaste 20 åren, säkert längre än så.
 
  • Gilla
  • Älska
brfbo och 2 till
  • Laddar…
J JBa skrev:
Det har väl inget med nån strategi att göra utan den svenska myndighetsslappheten. Att bara göra enligt boken och som man blir tillsagd. Aldrig göra mer än absolut nödvändigt, aldrig följa upp, aldrig kvalitetssäkra eller tänka själv. Har inget med Coronapandemin att göra, har sett likadant ut i alla samhällskriser vi haft senaste 20 åren, säkert längre än så.
Medhåll. Hos myndigheter (i synnerhet, men säkert i stora delar av samhället i övrigt) är det tyvärr viktigare att göra saker rätt (dvs "by the book) än att göra rätt saker (dvs "det som situationen kräver").
För då har man alltid ryggen fri och kan hävda att man bara följde direktiven.
 
  • Gilla
Hellacopter och 2 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Som vi lärt oss tidigare

Antingen har antikropparna försvunnit vilket vi lärt oss att dessa antikroppar är lortvariga men mer troligt att antikroppstesten inte är 100% korrekt och missar vid andra testen.

Men sådant borde du som gått i skolan kunnat läsa om tidigare.
Precis, därmed faller ju Ulltands lösning, eller hur?

Jag själv höll på att stryka med av Covid-19 i augusti trots att jag annars är fullt frisk och inte tillhör någon riskgrupp, skulle vara intressant att kolla antikropparna.
 
Redigerat:
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.