Status
Tråden går ej att kommentera.
Staffans2000
trähandtag trähandtag skrev:
Nämen, detta MÅSTE vara falska nyheter. Några av oss anser ju Sverige är ett av de sämsta länderna av alla Världens länder. Felet måste vara att de inte frågat rätt personer om hur bra Sverige är.
Och Kim Jong Un blev utsedd till världens sexigaste man.

Staffan Kim
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Detta är orsaken till att FHM INTE har med munskydd som en rekommendation / råden för att minska smittspridningen,



[bild]

Bild klippt från Expressen, se även länk längre ned.


Alltså det jag beskrivit tidigare som troliga orsaken är nu bekräftat av FHM:
Tillgången till munskydd.
Det blir inte jämlikt om de som har gott ställt kan köpa sig dyra munskydd.

citat från intervjun

"-Det handlar inte bara om det är verkningslöst eller inte, utan det handlar om tillgången till munskydd."

"Det ska inte bara vara de som är köpstarka till exempel, det är många aspekter man behöver tänka på."



Visst man påstår att det finns många beaktanden man behöver tas innan man går ut med det som rekommendation.
Men i grund och botten finns problemet med tillgång och de med pengar kommer då att kunna köpa sig skydd.
Det var alltså det som ligger till grund för att det inte finns med som rekommendation att använda munskydd vid tillfällen då det kan behövas.

Och sedan lite tveksamheter hit och dit men vi har fått svaret. Vår beredskap är för dålig för att förse svenska folket med munskydd.

Ni får tycka vad ni vill men här är svaret från FHM.

[länk]

För mig är denna fråga om munskydden avslutad nu. Vi fick till slut svaret på varför man så kategoriskt argumenterar mot munskydd som rekommendation. Det är inte jämlikt om de med pengar kan köpa sig skydd.
Om de fungerar eller inte är en helt annan fråga.
AH, glömde ju att Sverige är styrt av socialdemokrater! "Om inte ALLA kan få nåt, så ska INGEN få."
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Har FHM helt varit ute och gissat?
De har inte gissat mer än WHO (eftersom de har samma grund till sina åsikter).
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ja och dålig är den enligt expertisen och ändå gav den en ett visst stöd för skydd hos användare.

Det som alla tror mest på är att munskydd skyddar mest om den sjuke bär dem vilket studien inte tog upp alls.

Så en begränsad studie (dåligt genomförd) för friska användare som ger en liten skyddseffekt. Lägg nu till alla andra studier för att få helheten.

Det gör WHO, KVA och resten av världen
Nej, den gav inte stöd för visst skydd hos användaren. Med 95 % konfidensintervall kan det faktiskt vara så att munskydd gör det sämre. Hur är det med dina statistikkunskaper?

Den danska studien har inte ingått i WHO:s eller Vetenskapsakademiens grupps beslutsunderlag. Den är för ny för det. Det är förstås dessutom mycket viktigare med studier om just coronaviruset och inte om SARS och MERS som de flesta studierna handlade om i juni när WHO gick ut med sitt beslutsunderlag.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
B brfbo skrev:
Detta verkar vara en studie som mest lämnar massa frågetecken efter sig, ex den tar ju inte upp i vilken omfattning munskyddsbäraren skyddar andra,
och just att en stor del av poängen med att bära just munskydd är att man minskar risken att smitta andra,
och just därför är det även av stor vikt att alla/så många som möjligt bär dessa munskydd samtidigt för bästa effekt.
Säg det till den i tråden som tycker att folk ska använda munskydd men själv använder munskydd med ventil.
 
  • Gilla
  • Haha
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
AH, glömde ju att Sverige är styrt av socialdemokrater! "Om inte ALLA kan få nåt, så ska INGEN få."
Det är det här som äcklar mig med Sverige. I framgångsrika länder som Kina accepterar man att världen inte är rättvis och kör på. I Sverige tappar vi möjligheter för att varje litet avvikande fall måste med. Samma sak med distansarbete där samma skepsis uttryckte i början eftersom inte alla kan jobba på distans. Min arbetsgivare har nu efter förra veckans råd från FHM schasat hem alla tjänstemän och endast kritisk personal skall vara på kontoret eftersom man är rädd att annars få en okontrollerad spridning.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, den gav inte stöd för visst skydd hos användaren. Med 95 % konfidensintervall kan det faktiskt vara så att munskydd gör det sämre. Hur är det med dina statistikkunskaper?

Den danska studien har inte ingått i WHO:s eller Vetenskapsakademiens grupps beslutsunderlag. Den är för ny för det. Det är förstås dessutom mycket viktigare med studier om just coronaviruset och inte om SARS och MERS som de flesta studierna handlade om i juni när WHO gick ut med sitt beslutsunderlag.
Jag antar att en av svårigheterna är att nyttan "ligger runt nollan", då kommer naturligt mätningarna att falla just runt nollan och ingen eller få "på nollan". Mao kommer debatten aldrig att upphöra eftersom alla kan hitta ett svar som passar.

Om munskydd hade varit tydligt positiva eller tydligt negativa, i det sammanhang som diskuteras här, så hade saken varit av bordet för länge sedan.
 
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
För mig är denna fråga om munskydden avslutad nu. Vi fick till slut svaret på varför man så kategoriskt argumenterar mot munskydd som rekommendation. Det är inte jämlikt om de med pengar kan köpa sig skydd. Om de fungerar eller inte är en helt annan fråga.
Jag vet att "jämlikhet" är ett triggerord för en del, men det var väl ändå en ganska långsökt dragen slutsats utifrån det som sades? Och "de med pengar" lär ju redan ha köpt på sig skydd, jag har hört om en del som var riktigt tidigt ute och handlade.
 
  • Gilla
crappyusrname och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Detta är orsaken till att FHM INTE har med munskydd som en rekommendation / råden för att minska smittspridningen,



[bild]

Bild klippt från Expressen, se även länk längre ned.


Alltså det jag beskrivit tidigare som troliga orsaken är nu bekräftat av FHM:
Tillgången till munskydd.
Det blir inte jämlikt om de som har gott ställt kan köpa sig dyra munskydd.

citat från intervjun

"-Det handlar inte bara om det är verkningslöst eller inte, utan det handlar om tillgången till munskydd."

"Det ska inte bara vara de som är köpstarka till exempel, det är många aspekter man behöver tänka på."



Visst man påstår att det finns många beaktanden man behöver tas innan man går ut med det som rekommendation.
Men i grund och botten finns problemet med tillgång och de med pengar kommer då att kunna köpa sig skydd.
Det var alltså det som ligger till grund för att det inte finns med som rekommendation att använda munskydd vid tillfällen då det kan behövas.

Och sedan lite tveksamheter hit och dit men vi har fått svaret. Vår beredskap är för dålig för att förse svenska folket med munskydd.

Ni får tycka vad ni vill men här är svaret från FHM.

[länk]

För mig är denna fråga om munskydden avslutad nu. Vi fick till slut svaret på varför man så kategoriskt argumenterar mot munskydd som rekommendation. Det är inte jämlikt om de med pengar kan köpa sig skydd.
Om de fungerar eller inte är en helt annan fråga.
Nu överdriver du (eller så vill du bara vinklar artikeln för att få fram vad just du vill), det står ju klart och tydligt "det är många aspekter man behöver tänka på" och "det handlar inte bara om". Alltså är det inte just denna aspekt som är den enda som får FHM att bestämma sig för vilken ståndpunkt de ska inta för närvarande utan det är en av många.

Tillägg:
Se även det mycket välskrivna inlägget #31047.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
BirgitS
D djac skrev:
Med tanke på den isolering som nu föreligger och kan befaras stanna en längre tid så vore det dock intressant med råd och rön på lämpliga skyddsåtgärder i praktiken.

Jag tror nämligen att vi inte kommer hålla oss isolerade så länge till, nu kommer vi träffa speciellt våra släktingar. Hur kan man till exempel minska riskerna om man tar hem sina föräldrar till jul, avstånd, visir, etc? Kan man tänka sig två bord med 5 meter mellan dem, andra tankar?
Visst minskar du risken men den är ju inte borta så allt handlar ju om vilken risk man vill ta. Avstånd just när man sitter är ju inte allt som avgör, ska man prata med varandra lär man ju behöva prata högt och då kommer droppsmitta att spridas längre sträcka än vid normal samtal, samma sak med skratt. I vilken riktning som luftflödet i rummet går påverkar också. Att använda samma toalett ökar risken, att mötas på väg till/från toaletten ökar risken, på ett eller annat sätt ska ju båda sällskapen få mat och det kan öka risken osv.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Det är det här som äcklar mig med Sverige. I framgångsrika länder som Kina accepterar man att världen inte är rättvis och kör på. I Sverige tappar vi möjligheter för att varje litet avvikande fall måste med. Samma sak med distansarbete där samma skepsis uttryckte i början eftersom inte alla kan jobba på distans. Min arbetsgivare har nu efter förra veckans råd från FHM schasat hem alla tjänstemän och endast kritisk personal skall vara på kontoret eftersom man är rädd att annars få en okontrollerad spridning.
https://index.goodcountry.org/

Du menar de här länderna, som toppar listan över bra länder?

Där Kina kommer på plats 60?
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
K Kreutzer skrev:
Anders Tegnell har fortfarande inte testat sig för covid-19 – han ser inget behov för det, säger han till tidningen Chef.
Vad skulle nyttan vara med att han antikroppstestar sig?
Det är väl inte meningen att det ska kosta samhället en massa pengar för att folk håller på och antikroppstestar sig en massa när det är osannolikt att de har varit smittade.
Och hur ofta anser du att alla bör antikroppstesta sig?
Eller ska det vara specialvillkor när man jobbar på FHM?
 
  • Gilla
Hellacopter och 5 till
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Visst minskar du risken men den är ju inte borta så allt handlar ju om vilken risk man vill ta. Avstånd just när man sitter är ju inte allt som avgör, ska man prata med varandra lär man ju behöva prata högt och då kommer droppsmitta att spridas längre sträcka än vid normal samtal, samma sak med skratt. I vilken riktning som luftflödet i rummet går påverkar också. Att använda samma toalett ökar risken, att mötas på väg till/från toaletten ökar risken, på ett eller annat sätt ska ju båda sällskapen få mat och det kan öka risken osv.
Det kommer inte bli lätt men jag är övertygad att många just nu överväger hur de ska göra med julen och risktoleransen kommer vara högre så det är nog lika bra att börja förbereda för detta.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
D
A Anders_Nilsson skrev:
Det är det här som äcklar mig med Sverige. I framgångsrika länder som Kina accepterar man att världen inte är rättvis och kör på. I Sverige tappar vi möjligheter för att varje litet avvikande fall måste med. Samma sak med distansarbete där samma skepsis uttryckte i början eftersom inte alla kan jobba på distans. Min arbetsgivare har nu efter förra veckans råd från FHM schasat hem alla tjänstemän och endast kritisk personal skall vara på kontoret eftersom man är rädd att annars få en okontrollerad spridning.
Oj vilka ord, Sverige äcklar dig medan Kina tilltalar dig. Låt mig konstatera att jag absolut inte delar dina värderingar, för en gångs skull en position som jag kan svara binärt på.
 
  • Gilla
Hellacopter och 5 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kan du inte bara berätta vad din agenda är?
Hans agenda verkar uteslutande handla om att misskreditera Sverige.
I högerkretsar hade han kallats en landsförrädare.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.