Status
Tråden går ej att kommentera.
engs engs skrev:
Fast åker man till en butik i ett utanförskapsområde ser man redan otroligt mycket mer folk med mask, än om man åker till medelklass-ICA. Kanske en skillnad på 5 vs 50%
Absolut är det så, ser det själv. Men hur ofta tar de nya engångsskydd? Det vet vi ju inte, men jag misstänker att det är samma engångsmask som återanvänds gång på gång tills de är utslitna.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 3 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Varför inte 1000? Du gissar ju ändå bara.
Jag postaede en referenslista med studier om i huvudsak munskydd och smittspridningen tidigare i tråden, Visserligen oformaterad men den blev flera sidor lång och täckte ett 70 tal om jag minns rätt

Så det finns belägg om du backar i tråden

Tror du uppriktigt att INTE finns + 100 studier? En uppgift som förekommit media från olika håll av olika personer en längre tid nu.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
engs
Anna_H Anna_H skrev:
Absolut är det så, ser det själv. Men hur ofta tar de nya engångsskydd? Det vet vi ju inte, men jag misstänker att det är samma engångsmask som återanvänds gång på gång tills de är utslitna.
Så är det säkert, även ofta under näsan osv.
Funderat lite på skillnaden i användningsgrad och gissar på en kombination av att de drabbades hårt i våras samt en allmän lägre tilltro till myndigheter. Samt tätare kontakt med folk i andra länder där de har maskkrav.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Detta är orsaken till att FHM INTE har med munskydd som en rekommendation / råden för att minska smittspridningen,



[bild]

Bild klippt från Expressen, se även länk längre ned.


Alltså det jag beskrivit tidigare som troliga orsaken är nu bekräftat av FHM:
Tillgången till munskydd.
Det blir inte jämlikt om de som har gott ställt kan köpa sig dyra munskydd.

citat från intervjun

"-Det handlar inte bara om det är verkningslöst eller inte, utan det handlar om tillgången till munskydd."

"Det ska inte bara vara de som är köpstarka till exempel, det är många aspekter man behöver tänka på."



Visst man påstår att det finns många beaktanden man behöver tas innan man går ut med det som rekommendation.
Men i grund och botten finns problemet med tillgång och de med pengar kommer då att kunna köpa sig skydd.
Det var alltså det som ligger till grund för att det inte finns med som rekommendation att använda munskydd vid tillfällen då det kan behövas.

Och sedan lite tveksamheter hit och dit men vi har fått svaret. Vår beredskap är för dålig för att förse svenska folket med munskydd.

Ni får tycka vad ni vill men här är svaret från FHM.

[länk]

För mig är denna fråga om munskydden avslutad nu. Vi fick till slut svaret på varför man så kategoriskt argumenterar mot munskydd som rekommendation. Det är inte jämlikt om de med pengar kan köpa sig skydd.
Om de fungerar eller inte är en helt annan fråga.

Den var lite oväntad kan man säga!
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Ytterligare ett av alla de läkemedel som skulle finnas "runt hörnet" verkar ha visat sig verkningslöst: [länk]

Onekligen intressant då det i andra studier visat sig vara verkningsfullt.

Varför visar enskilda studier så ofta olika resultat? inom alla möjliga sammanhang?

Men för att ta tillbaka "runt hörnet" så har de läkemedel som behandlingstekniker som utvecklats halverat dödligheten i Covid19.

Det hade räddad många människoliv om FHM bromast hårdare i början av pandemin. Nu kan iaf våra nordiska grannar dra full nytta av att de vale bort en första våg.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Kan vi inte göra munskyddsdiskussionen lite enkel?. Eftersom FHM:s utsagor och prognoser så gott som alltid varit felaktiga så vet vi att om FHM inte rekommenderar munskydd så innebär det att munskydd bör rekommenderas,.

På Södersjukhuset där f.ö kaos råder på akuten skall åtminstone munskydd användas för väntande Coronapatienter.
 
  • Gilla
  • Haha
brfbo och 3 till
  • Laddar…
K Kreutzer skrev:
Kan vi inte göra munskyddsdiskussionen lite enkel?. Eftersom FHM:s utsagor och prognoser så gott som alltid varit felaktiga så vet vi att om FHM inte rekommenderar munskydd så innebär det att munskydd bör rekommenderas,.

På Södersjukhuset där f.ö kaos råder på akuten skall åtminstone munskydd användas för väntande Coronapatienter.
Kan du inte bara berätta vad din agenda är?
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
T
Ulltand Ulltand skrev:
Jag postaede en referenslista med studier om i huvudsak munskydd och smittspridningen tidigare i tråden, Visserligen oformaterad men den blev flera sidor lång och täckte ett 70 tal om jag minns rätt

Så det finns belägg om du backar i tråden

Tror du uppriktigt att INTE finns + 100 studier? En uppgift som förekommit media från olika håll av olika personer en längre tid nu.
Nu handlade det ju om hur många studier KVA hade gått igenom, annars är vi ju tillbaka i evighetsdiskussionen om att det finns studier där man kommer fram till olika saker. Men jag tillhör inte dem som driver en diskussion in absurdum genom att vrida och vända på argumenten så att jag alltid får rätt, så jag avslutar här. Du kommer säkert tolka det som ett erkännande att jag hade fel, men det bjuder jag på i så fall.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
T
Ulltand Ulltand skrev:
Varför visar enskilda studier så ofta olika resultat? inom alla möjliga sammanhang?
För att det man studerar ofta är komplext och påverkas av massor av variabler, förstås. Och för att det mesta inte är svart eller vitt.
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kan du inte bara berätta vad din agenda är?
Tja, min agenda är ointressant. Däremot agendan hos en myndighet som sänder följande signaler till svenska folket i ett läge av en farlig pandemi:

Anders Tegnell har fortfarande inte testat sig för covid-19 – han ser inget behov för det, säger han till tidningen Chef.
Han är inte heller rädd för att smittas:
– Det är mycket farligare att gå över ett övergångsställe i stan, säger statsepidemiologen till Chef.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
T
K Kreutzer skrev:
Kan vi inte göra munskyddsdiskussionen lite enkel?. Eftersom FHM:s utsagor och prognoser så gott som alltid varit felaktiga så vet vi att om FHM inte rekommenderar munskydd så innebär det att munskydd bör rekommenderas,.

På Södersjukhuset där f.ö kaos råder på akuten skall åtminstone munskydd användas för väntande Coronapatienter.
När jag tillbringade sex timmar på akuten på SÖS för ett tag sedan såg jag fyra personer med munskydd (och visir, de var alla sjukvårdspersonal). Och det är väl det FHM har sagt, att det finns situationer där munskydd rekommenderas?

Men din slutsats är alltså att man ska göra tvärtom vad FHM säger, dvs alla ute i samhället ska bära skydd och sjukvårdspersonalen ska låta bli.

Du kanske ska fundera en vända till?
 
  • Gilla
  • Haha
tobbbias och 5 till
  • Laddar…
K Kreutzer skrev:
På Södersjukhuset där f.ö kaos råder på akuten skall åtminstone munskydd användas för väntande Coronapatienter.
Det är väl rimligt eftersom det väl är svårt att hålla avstånd i den situationen? Du missar hela tiden den lilla detaljen att FoHM visst rekommenderar skyddsutrustning där det är motiverat. Tex där det inte går att hålla avstånd.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
K Kreutzer skrev:
Kan vi inte göra munskyddsdiskussionen lite enkel?. Eftersom FHM:s utsagor och prognoser så gott som alltid varit felaktiga så vet vi att om FHM inte rekommenderar munskydd så innebär det att munskydd bör rekommenderas,.

På Södersjukhuset där f.ö kaos råder på akuten skall åtminstone munskydd användas för väntande Coronapatienter.
Nästan alla, vi kan faktiskt säga alla eftersom det rör sig om så få som träffar rätt, utsagor (gissningar) som rör framtiden är i varierande grad felaktiga. Den enda chansen att ha rätt är att göra som halva populationen här, vara efterklok och låtsas att man visste svaret i förväg.
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Även vi Coronasnackare behöver lite goda nyheter, med stolthet noterar jag att Sverige knipit förstaplatsen i "Good Country Index", bra kämpat och vilken tur vi alla har som föddes just här!

[länk]
Nämen, detta MÅSTE vara falska nyheter. Några av oss anser ju Sverige är ett av de sämsta länderna av alla Världens länder. Felet måste vara att de inte frågat rätt personer om hur bra Sverige är.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
T tanaris skrev:
För att det man studerar ofta är komplext och påverkas av massor av variabler, förstås. Och för att det mesta inte är svart eller vitt.
Och för att beställaren önskar ett visst resultat.

Staffan
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.