Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
Nissens Nissens skrev:
Enligt dig ja, men WHO väger betydligt tyngre än din åsikt. De ser hela bilden och vet att pandemin inte är mer än högst halvvägs.
Att 88000 i Sverige dör för tidigt i hjärt och kärlsjukdomar pga osunt leverne borde vara en superkatastrof enligt dig. Engagerar du dig i det också?
Tycker du själv att 6002 döda är skit samma?

Estonia var en katastrof precis som detta är en katastrof.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Du tycker inte att Jerry i ICA-reklamen är okej heller då förmodar jag?
Nu handlar detta om Corona och inte om Jerry. Men ska svara ändå eftersom du inte förstår skillnaden.

I Ica reklamen framställs Jerry på ett klokt och intelligent sätt just för att vi ska ska få en acceptans för funktionsnedsatta.
 
Staffans2000
optimum optimum skrev:
Hört talas om Estoniakatastrofen?

Där dog det 852 personer

Covid-19 har hittills rapporterats 6002 avlidna. 2020-11-06 kl 13:06

Vi har uppenbarligen totalt olika värderingar vad som är en katastrof.
Enligt mig har vi mångfalt passerat alla gränser för en katastrof och den bara fortsätter.

[länk]
Det har bildats en liten sekt här som är helt opåverkbar. Lite som religösa fanatiker eller förintelseförnekare. Tycker man inte som de, är man oseriös. Punkt slut!

Staffan
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Nissens
K Kreutzer skrev:
Nu handlar detta om Corona och inte om Jerry. Men ska svara ändå eftersom du inte förstår skillnaden.

I Ica reklamen framställs Jerry på ett klokt och intelligent sätt just för att vi ska ska få en acceptans för funktionsnedsatta.
Så ICA tar ett samhällsansvar i sin reklam! Där ser man.
Jag har alltid trott något helt annat.

Och det jag jag fortfarande faktiskt.
 
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Så ICA tar ett samhällsansvar i sin reklam! Där ser man.
Jag har alltid trott något helt annat.

Och det jag jag fortfarande faktiskt.
Vem fan är "Jerry"? Och vad har han med Tegnell att göra?

Staffan
 
  • Gilla
Kreutzer
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Vem fan är "Jerry"? Och vad har han med Tegnell att göra?

Staffan
Fråga @Kreutzer , dels var det han jag kommenterade, han har säkert en helt egen uppfattning om vem Jerry är och vad han står för. Jag kan inte ens gissa vad han kommer att säga om det. Jag har inte fantasi nog.
 
  • Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Hört talas om Estoniakatastrofen?

Där dog det 852 personer

Covid-19 har hittills rapporterats 6002 avlidna. 2020-11-06 kl 13:06

Vi har uppenbarligen totalt olika värderingar vad som är en katastrof.
Enligt mig har vi mångfalt passerat alla gränser för en katastrof och den bara fortsätter.

[länk]
Nu är du bara dum. Det är en oerhörd skillnad att ett skepp sjunker och majoriteten av passagerare och personal omkommer på en natt, och att människor över långt tid omkommer i sjukdom, de allra flesta som dessutom hade dött av något annat inom en ganska nära framtid.
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
""Denis Coulombier kände statsepidemiologen sedan tidigare. I sin position på ECDC hade han träffat alla de europeiska smittskyddscheferna vid flera tillfällen.

Denis Coulombier tyckte att svensken såg trött ut.

Jan Albert började tala:

Det finns en möjlighet att agera nu, sa han.

Sex dagar tidigare hade sportlovet avslutats i Stockholm. Många av dem som kommit tillbaka från Italien och Österrike hade tagit med sig en smitta hem.

De bar på sars-cov-2 – ett virus med ursprung i Kina som gav upphov till en mystisk lunginflammationsliknande sjukdom.

Jan Albert hade hjälpt Region Stockholm att göra modeller över smittspridningen och han var orolig över vad han såg. Han berättade om två ”pek” han hade läst. När forskare talade om ”pek” menade de studier, och dessa verkade visa att barn spred smittan trots att de inte visade några symptom. I Spanien och Italien, fortsatte han, var smittspridningen redan exponentiell. Snart skulle den vara det här också.

Johan von Schreeb berättade om några samtal han hade haft med kolleger i Italien. Av de patienter som hamnat på sjukhus hade mer än var femte patient krävt intensivvård.

Sedan tog Denis Coulombier över. Han talade engelska och menade att sportlovet var ett skolboksexempel på vad som kallades ett ”amplifying event” – en händelse som förde upp smittspridningen till en ny nivå.

Om man skulle införa några åtgärder skulle man göra det nu.

Att införa restriktioner i en epidemi är en fråga om tajming. Om man gör det för tidigt – när det bara finns några få fall – börjar epidemin bara om igen när restriktionerna släpps. Men om man gör det för sent har smittspridningen redan gått för långt för att ökningstakten ska kunna pressas ner på ett meningsfullt sätt.

De tre männen väntade spänt på vad Tegnell skulle säga.

Denis Coulombier var ganska säker på att hans, von Schreebs och Alberts råd skulle hörsammas. Bevisen de hade presenterat var ju så överväldigande.

Men så svarade Tegnell:

Det fanns inget behov av det.

Fransmannen lyfte på ögonbrynen.

Anders Tegnell berättade att de ännu inte hittat några sekundärfall i Sverige – människor som smittats av någon i hemlandet. Det pågick alltså ingen samhällsspridning i Sverige ännu.

Coulombier kände en stigande frustration. Så där kunde man inte tänka. Om man handskades med ett helt nytt virus kunde man inte kräva perfekt data innan man fattade beslut. Man var tvungen att gå på sitt omdöme och på vad andra experter gissade.

Anders Tegnells agerande var överraskande på fler sätt. I epidemiologiska kretsar var han känd som mannen som hade massvaccinerat hela svenska folket mot svininfluensan 2009 och 2010. Inget annat land hade vaccinerat en så stor andel av befolkningen."" SvD
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Gammelnörden
optimum optimum skrev:
Estonia var en katastrof precis som detta är en katastrof.
Vill du var var vänlig och sluta använda Estonia-händelsen som ett slagträ i denna tråd om covid-19. Jag är personligen berörd av denna tragedi, livsomvälvande, livslånga sorg. "Estonia-katastrofen" är ett uttryck för löpsedlarna men inte ens i närheten en beskrivning av det vi anhöriga känner inför den händelsen.:cry:
 
  • Gilla
  • Älska
  • Ledsen
Anna_H och 10 till
  • Laddar…
harry73
K Kreutzer skrev:
Vi ska utvärdera de ekonomiska siffror vi har. Och vi kan konstatera att hittills har det inte gått bra.
Sverige blir omkört av fler och fler länder i antal döda per invånare.
Nu ligger vi på plats 18 i värstingliga, men då vet jag att även Nederländerna hade legat på våran nivå om man alla dödsfall på äldreboende hade räknats med.
Tjeckien, som är lika stor som Belgien ligger på samma nivå nu som Belgien mitten av april. Belgien hade då precis passerat toppen ca 200-300 dödsfall per dygn) och hade rund 4000 dödsfall. Tjeckien verkar nu ligga på toppen (>200 per dygn) och ligger på 4300 dödsfall. Så min gissning är att Tjeckien hamnar på minst 8000 dödsfall nu under hösten/vintern. Och då går även Tjeckien om oss.
Tjeckien
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Vi har uppenbarligen totalt olika värderingar vad som är en katastrof.
Enligt mig har vi mångfalt passerat alla gränser för en katastrof och den bara fortsätter.
Histogram som visar avlidna i Sverige per 100 000 invånare från 1860 till 2020 med markering "Fullständig katastrof".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Ingenjören och 12 till
  • Laddar…
J
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Och jag då:D?
Du gnäller ju aldrig! Vi är ju inte alltid av samma åsikt men vi är alltid på samma frekvens :love:
Jocke Killian - KJCM
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Fråga @Kreutzer , dels var det han jag kommenterade, han har säkert en helt egen uppfattning om vem Jerry är och vad han står för. Jag kan inte ens gissa vad han kommer att säga om det. Jag har inte fantasi nog.
Jag sa i mitt inlägg att det har inte med Corona att göra, men fick frågan från Anna_H vad jag tyckte om Jerry och svarade.
Inte svårare än så .Så Nissen du behöver inte dra så stora växlar på detta. Och jag förstår att du inte ha fantasi nog. Men det kommer med åren.
Nu lovar jag hålla käften om ICA-Jerry fortsättningsvis.

Denna tråd börjar för övrig bli fantastisk, ett ställningskrig utan dess like. Som 1:a världskriget fast utan blod och senapsgas. Vi kommer ingenvart.
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
Nissens
K Kreutzer skrev:
Jag sa i mitt inlägg att det har inte med Corona att göra, men fick frågan från Anna_H vad jag tyckte om Jerry och svarade.
Inte svårare än så .Så Nissen du behöver inte dra så stora växlar på detta. Och jag förstår att du inte ha fantasi nog. Men det kommer med åren.
Nu lovar jag hålla käften om ICA-Jerry fortsättningsvis.

Denna tråd börjar för övrig bli fantastisk, ett ställningskrig utan dess like. Som 1:a världskriget fast utan blod och senapsgas. Vi kommer ingenvart.
Ja, och du är ju en stor orsak till det. Är du stolt över Sverige nu när ditt kära WHO har berömt Sverige?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.