Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Har Sveriges strategi varit annorlunda än våra nordiska grannar och i så fall hur?
Skillnaderna är enorma precis som smittspridning, dödsfall o antal IVA patienter.. Grannarna är inte ens i närheten
av våra katastrofala resultat.
Flockimmunitetsstrategi kontra försöka minimera smittan.
Påföljder kontra råd.
Praktiskt just nu tex krogar stängda och alkoholförtäring efter viss tid, munskydd, appar, ingen egen smittspårning. Finns mkt mer.

Rak fråga: Tycker du munskydd borde införas i offentliga miljöer?. Eller står du på FHM:s sida?.
 
D
K Kreutzer skrev:
Oj oj, inga fakta om Corona, inga motargument, bara svepande ord om att jag har fel. Gud, vad du har fixerat dig kring mig som person och letat citat i mina inlägg hela natten, Du har gott om tid, verkligen. Nej du får fortfarande inte mitt telefonnummer.

F.ö. visar din Din profilbild den människa du är. En bild på någon som ser funktionsnedsatt ut. Du tycker det det är roligt. Jag tycker det är oerhört kränkande att driva med med den gruppen. Och de som gillar dina inlägg är precis lika låga personer som tycker detta är ok.

Nu hoppas jag vi kan hålla oss till Corona och fakta och att du slutar med personangreppen.
Jag tycker Little britain är jätteroligt, men kan vara svårt att förstår metahumor
 
  • Gilla
Hellacopter och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
K Kreutzer skrev:
Skillnaderna är enorma precis som smittspridning, dödsfall o antal IVA patienter.. Grannarna är inte ens i närheten
av våra katastrofala resultat.
Flockimmunitetsstrategi kontra försöka minimera smittan.
Påföljder kontra råd.
Praktiskt just nu tex krogar stängda och alkoholförtäring efter viss tid, munskydd, appar, ingen egen smittspårning. Finns mkt mer.

Rak fråga: Tycker du munskydd borde införas i offentliga miljöer?. Eller står du på FHM:s sida?.
Nu håller du på och överdriver igen, det går ju inte att ta dig på allvar när du hela tiden slänger dig med ord som enorm och katastrofal. Om antalet avlidna i Sverige är katastrofalt vad har du då för ord att ta till när det gäller antalet avlidna i länder som är långt högre (i förhållande till folkmängd förstås)?

Så vad var det för "enorma" skillnader i restriktioner mellan Sverige och våra grannländer under våren?
Och vilka av de restriktionerna kunde ha införts i Sverige med de lagar vi har?

Så du anser att smittspridningen på en krog där det bara får finnas en familj per bord är jättestor?

På din raka fråga så är jag glad att jag slipper ta sådana beslut eftersom det är ett mycket osäkert beslut eftersom det inte finns några vetenskapliga bevis för att munskydd i offentliga miljöer har någon betydelse.
 
Nissens Nissens skrev:
@Kreutzer tar du till dig detta berömmet från WHO? Eller väljer du att ignorera dem? Om du ignorerar detta så borde du ignorera allt som kommer därifrån...
Snacka om desinformation att WHO berömmer Sverige. Tror inte du ens har läst länkarna utan svalde betet direkt.

De är daterade i April !! och då var vi i början på kurvan. Då visste inte WHO att Sverige var på väg mot katastrof.
Dessutom lade man in en varning.
Nu har man ett halvår senare fått mer kunskap om virus och strategi och fördömer Sverige istället.

Detta kommer naturligtvis från BirgitS.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Sverige har aldrig varit på väg mot någon katastrof. Rätt tröttsamt att höra de fåniga kommentarerna faktiskt.
 
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
K Kreutzer skrev:
Snacka om desinformation att WHO berömmer Sverige. Tror inte du ens har läst länkarna utan svalde betet direkt.

De är daterade i April !! och då var vi i början på kurvan. Då visste inte WHO att Sverige var på väg mot katastrof.
Dessutom lade man in en varning.
Nu har man ett halvår senare fått mer kunskap om virus och strategi och fördömer Sverige istället.

Detta kommer naturligtvis från BirgitS.
I april var det väl helt klart med hur det gick i Sverige och i andra länder men du kan få en artikeln från 30 augusti om du föredrar det: https://www.svt.se/nyheter/who-expert-fler-behover-ga-sveriges-vag-i-pandemin
– Jag tror att det förhållningssättet som alla länder borde rikta in sig på är att få allmänheten att begränsa spridningen av viruset genom dess beteende. Målet för framtiden bör vara att som Sverige och flera andra länder att fortsätta utan stora ”lockdowns”, säger Nabarro, en av WHO:s sju särskilda covid-19-experter.
– När det finns förtroende mellan allmänheten och regeringen, då får man bra resultat.
Du håller alltså på och motarbetar just det som WHO berömmer, alltså förtroendet mellan allmänheten och regeringen. Du agerar alltså för att göra läget i Sverige sämre och inte bättre.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
J
K Kreutzer skrev:
Snacka om desinformation att WHO berömmer Sverige. Tror inte du ens har läst länkarna utan svalde betet direkt.

De är daterade i April !! och då var vi i början på kurvan. Då visste inte WHO att Sverige var på väg mot katastrof.
Dessutom lade man in en varning.
Nu har man ett halvår senare fått mer kunskap om virus och strategi och fördömer Sverige istället.

Detta kommer naturligtvis från BirgitS.
Vill du komparera adjektivet katastrofal? Eftersom vi tydligen har det i Sverige, så vill jag ha ett adjektiv som beskriver värre drabbade länder.

Om du har brist på egna så har jag några förslag:

Katastrofal Katastrofalare Katastrofalast
Katastrofal Ulltandigt Kreutzigast
Katastrofal Brfboigt Ooptimalast
 
  • Haha
  • Gilla
Hellacopter och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har Sveriges strategi varit annorlunda än våra nordiska grannar och i så fall hur?
Frågan har ställts tlil bla Norges Tegenell och det menar han att den har. Tex storlek på folksamlingar och skolstängning. Säker en massa andra säkert också.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu håller du på och överdriver igen, det går ju inte att ta dig på allvar när du hela tiden slänger dig med ord som enorm och katastrofal. Om antalet avlidna i Sverige är katastrofalt vad har du då för ord att ta till när det gäller antalet avlidna i länder som är långt högre (i förhållande till folkmängd förstås)?

Så vad var det för "enorma" skillnader i restriktioner mellan Sverige och våra grannländer under våren?
Och vilka av de restriktionerna kunde ha införts i Sverige med de lagar vi har?

Så du anser att smittspridningen på en krog där det bara får finnas en familj per bord är jättestor?

På din raka fråga så är jag glad att jag slipper ta sådana beslut eftersom det är ett mycket osäkert beslut eftersom det inte finns några vetenskapliga bevis för att munskydd i offentliga miljöer har någon betydelse.
Det är ganska kul att när jag anger skillnaden mellan Sverige och grannländerna så fortsätter du fråga.
Du läser inte inläggen innan du svarar tyvärr.

Jag tar mig friheten att göra följande antaganden som jag utgår ifrån:
BirgitS anser att vi inte har tillämpat flockimmunitetsstrategi..
BirgitS anser att munskydd inte är verkningsfulla i offentliga miljöer..
BirgitS anser att Sverige har haft samma strategi och åtgärder som grannländerna.
BirgitS anser att Sveriges hantering av Corona är lyckad.

Jag anser precis tvärtom. Är vi överens?
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
K Kreutzer skrev:
Om du tycker det är ok att associera till någon som ser funktionsnedsatt ut så står det för dig. Jag tycker inte det är ok.
Humor som bygger på att föreställa folk som mindre vetande är inget för mig.
Du tycker inte att Jerry i ICA-reklamen är okej heller då förmodar jag?
 
Nissens
K Kreutzer skrev:
Snacka om desinformation att WHO berömmer Sverige. Tror inte du ens har läst länkarna utan svalde betet direkt.

De är daterade i April !! och då var vi i början på kurvan. Då visste inte WHO att Sverige var på väg mot katastrof.
Dessutom lade man in en varning.
Nu har man ett halvår senare fått mer kunskap om virus och strategi och fördömer Sverige istället.

Detta kommer naturligtvis från BirgitS.
Här kommer liknande info från 30 augusti.
https://www.svt.se/nyheter/who-expert-fler-behover-ga-sveriges-vag-i-pandemin

Vad skall du hitta på för kreativt argument denna gången? Tips: ”desinformation” funkar inte.
 
optimum
Nissens Nissens skrev:
Sverige har aldrig varit på väg mot någon katastrof. Rätt tröttsamt att höra de fåniga kommentarerna faktiskt.
Hört talas om Estoniakatastrofen?

Där dog det 852 personer

Covid-19 har hittills rapporterats 6002 avlidna. 2020-11-06 kl 13:06

Vi har uppenbarligen totalt olika värderingar vad som är en katastrof.
Enligt mig har vi mångfalt passerat alla gränser för en katastrof och den bara fortsätter.

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Har Sveriges strategi varit annorlunda än våra nordiska grannar och i så fall hur?
I Norge stängde de som bekant såväl skolor som restauranger och barer, samtidigt som vi i Sverige körde på som vanligt.

Staffan
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Staffans2000
J Jocke Best skrev:
Vill du komparera adjektivet katastrofal? Eftersom vi tydligen har det i Sverige, så vill jag ha ett adjektiv som beskriver värre drabbade länder.

Om du har brist på egna så har jag några förslag:

Katastrofal Katastrofalare Katastrofalast
Katastrofal Ulltandigt Kreutzigast
Katastrofal Brfboigt Ooptimalast
Och jag då:D?
 
Nissens
optimum optimum skrev:
Hört talas om Estoniakatastrofen?

Där dog det 852 personer

Covid-19 har hittills rapporterats 6002 avlidna. 2020-11-06 kl 13:06

Vi har uppenbarligen totalt olika värderingar vad som är en katastrof.
Enligt mig har vi mångfalt passerat alla gränser för en katastrof och den bara fortsätter.

[länk]
Enligt dig ja, men WHO väger betydligt tyngre än din åsikt. De ser hela bilden och vet att pandemin inte är mer än högst halvvägs.
Att 88000 i Sverige dör för tidigt i hjärt och kärlsjukdomar VARJE ÅR pga osunt leverne borde vara en superkatastrof enligt dig. Engagerar du dig i det också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.