Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Eh.
Fråga lite mer rakt ut, så kan jag nog ge svar.
du förstår nog vad jag menar
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Inläggen kommer i så snabb takt nu att det är nytt medan man skriver sitt ... :oops:

Varför skulle det vara enda sättet att närma sig mig? Att visa på antalet döda (gärna per miljon eller 100.000 invånare, vilket underlättar jämförelsen)
Jag tycker också att vi har skrämmande siffror i Sverige. Vi delar detta med kanske bara typ 10-20 länder i världen som sämsta resultatet.

Jag är mycket intresserad över varför det blev så.
T.ex. har rörelsedata infångat ifrån hur mobiltelefoner rör sig visat att vi hade samma minskning i rörelse som våra nordiska grannländer, men ändå blev denna skillnad.
Ja sånt grunnar jag över.

Jag blir inte glad över att du tycker att enda sättet att närma dig mig (du skrev er, men jag kan bara svara för mig själv) är att typ ljuga eller göra vissa speciella jämförelser (cherrypicking) mellan vissa utvalda länder.
Jag vill inte annat än att så många ska överleva samt att våra ekonomier och samhällssystem ska klara sig så bra som möjligt (sen har jag en liten speciell åsikt också, jag vill att demokrati och yttrandefrihet ska överleva så mycket som möjligt, helst öka, hatar när det minskar).
Så ibland är tycker jag att det blir lite underligt här, att andra som också vill att många överlever och att ekonomin klarar sig verkar bli mina åsiktsmotståndare ... :thinking:
ingen person kan bortförklara det här. Inte ens du
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Fast det stämmer ju inte att alla blir jättesjuka?
Jag redigerade mitt inlägg och la till ordet smittbärare.

Björn Olsson förklarar det bättre än mig lyssna på hans sommarprat så förstår du vad jag försöker säga.

Nu är det slut för mig här ;)
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
E Erik Salhammar skrev:
Jag önskar att jag hade dina livsval vart fjärde år. Det hade förenklat en hel del för mig.
Du verkar tro att alla som anser att det inte finns ett lätt svar på pandemin och att alla som har förtroende för FHM är sossar. Så är det inte. Förtroendet för FHM rasade i juni till 57% (rasade till). Det borde väl vara tydligt att det inte går att koppla ihop med att vara sosse?

Det är ju lite intressant att du verkar antyda att Sverige gjort fel och att det är enkelt, men du har inte sagt något om hur man skulle agerat. Kanske är det inte så enkelt?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
J
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag redigerade mitt inlägg och la till ordet smittbärare.

Björn Olsson förklarar det bättre än mig lyssna på hans sommarprat så förstår du vad jag försöker säga.

Nu är det slut för mig här ;)
Då kan vi alla sova gott nu.
 
  • Gilla
Tabors39
  • Laddar…
Fairlane
E Erik Salhammar skrev:
och jag tolkar det som att du inte har nån själ.
Som sagt, du har kommit med felaktigheter eller personangrepp, men inget om hur man ska/skulle agerat.
Varför kan du inte bara svara på vad Sverige borde gjort annorlunda baserat på den information man hade vid den tidpunkten?
 
E Erik Salhammar skrev:
Jo. Det är löjligt enkelt
Ok, jag borde inte, men jag nappar ändå.
Vänligen upplys oss.
 
Claes Sörmland
Barn och smitta har ju varit av intresse för diskussionen här.

Dagens fynd som tydligt visar en effektiv klusterspridning på en barnläger med övernattning i Georgia.

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/69/wr/mm6931e1.htm?s_cid=mm6931e1_e&deliveryName=USCDC_921-DM34023

597 deltagande barn 6 år + samt arrangörer. Trots testning av alla före lägret så lyckades någon bli smittad mellan testning och läger. Dag 6 dyker symptomen upp och dag 7 visar test COVID-19. Lägret ställs in. Tre veckor senare är alla testade. 44% ådrog sig smitta.
 
  • Gilla
Ulltand och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag känner mig tvungen att bemöta det inlägget även fast jag har sagt att jag ska lämna tråden.
Bara för att få det sagt nu ...
Jag upplever att du ramlade in i tråden med en massa olika (men för mig ogenomtänkta) åsikter, men jag tycker det nu verkar som att du verkligen har funderat runt detta något varv till och har en betydligt mer nyanserad tankebana.
Jag själv har också ändrat mig en del under trådens gång, det är bra det - tecken på att man faktiskt processar information.

Jag är helt med dig i en del punkter, t.ex. vill jag också veta ifall det fanns felaktiga (kanske via telefon) bedömningar som gjorde att en del dog i onödan. Nu ska vi väl också vara såpass klarsynta att vi inser och medger att det alltid finns ett visst mått av felbedömningar och felbehandlingar inom vården, så är det bara.
Men det känns viktigt att fånga upp så det inte har blivit något systematiskt fel här, som gjort det mycket värre än normalt.

Jag är också med dig helt i att vården i allmänhet och äldrevården i synnerhet har jagat kostnad i allt för stor utsträckning i massor av år. Detta hade blivit avslöjat av vilken som helst större sjukvårdshändelse.
Redan under 90-talet berättade en sjuksköterska jag kände att de på akuten inte skulle klara av att ta hand om alla skadade från en större bilolycka, om det t.ex var en minibuss inblandad.
Så problemet har nog funnit myyycket länge, det har inget med dagens styrande att göra, inte heller med FHM.

Jag är också helt med optimums oro för ekonomin, men räddande av denna går nog i huvudsak strikt emot räddande av människoliv, så det är nog bara att välja det ena eller det andra, eller någon medelväg.

Jag tror inte FHM står för allt gott eller all sanning, lika lite tror jag att de där 23 (eller hur många de nu var) står för sanningen. Ärligt talat är det ju ingen som har sanningen eller all kunskap.
Jag har aaaaaaldrig kritiserat de där 23 (eller hur många de var) och jag har inte heller kritiserat FHM eller regeringen.
Jag har egentligen bara kritiserat de som öser och häller skit och kritik över andra, men som verkligen inte vet bättre själv.


Sååå, jag står antagligen inte speciellt långt ifrån dina åsikter, särskilt som du nu verkar börja se att det finns mer gråskalor än vad det först verkade.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
E Erik Salhammar skrev:
du förstår nog vad jag menar
Vad jag röstat på? är det du menar?

Om jag redogör för det, så kan du väl vänligen redogöra för dina val,... deal?
 
  • Gilla
Erik Salhammar
  • Laddar…
JanneJanne123
Kul med lite liv i tråden igen, fick nästan lite april-vibbar då det var riktigt svårt att hänga med i tempot. Tyvärr inte lika kul att de flesta inlägg var trams och trolleri. Hoppas moderatorerna kommer och städar snabbt så att vi kan återgå till mer givande inlägg.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Står du på barrikaderna när den vanliga influensan dyker upp också?
nä, jag gör som du.. offrar de svagaste åt vargarna
 
  • Ledsen
optimum
  • Laddar…
E Erik Salhammar skrev:
nä, jag gör som du.. offrar de svagaste åt vargarna
Finns det någon liten möjlighet att du besitter förmågan att utveckla detta lite? Eller har du bara lite tråkigt så här på fredagskvällen och tänker att, ja vad tänker du? Jag piggar upp mig själv lite genom att hata lite på okända människor på www samtidigt som jag framställer mig själv som en .... (svårt att förstå vad du vill framstå som faktiskt)
 
E Erik Salhammar skrev:
nä, jag gör som du.. offrar de svagaste åt vargarna
Offrar? Vargar? Tror du tagit fel på tråden... Här pratar vi om ett virus...

För övrigt har du ju ingen aning om vad jag gör för att bekämpa den vanliga influensan, men det var ett bra försök! Bättre lycka nästa gång.
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.