Status
Inte öppen för fler kommentarer.
sunnis
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Nu får Tallinger vara med i business insider :)

Han pratar om att vi har samma typ av kurva som Peru, Pakistan och Haiti. Länder som helt misslyckats göra något åt pågående pandemi.


[länk]
Ska han få ut sina 70 miljoner för att rädda tusentals liv (hans påstående) så behöver han nog ligga i lite.

Helt galet egentligen, hade han fått fakturerat sina miljoner så hade dödligheten bland de äldre minskat med tusentals. Än så länge får han kämpa vidare med swish donationer. Kämpa på Tallinger! Kör syrgas på släpkärran och konkurrera ut Linde Gas miljard-imperium.
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
optimum
Än så länge, bara halvvägs.in i veckan (min lista, ni får gärna kommentera)

Veckans diss
Bianca Ingrosso och de som var med i Båstad, inte ok.
De som åker på semester med febriga barn. Vänta lite tack.
Danmark, öppna för alla svenskar vi är inte farligare än ni själva är


Veckans hiss
Morgan Johansson som uttryckte sitt ogillande mot händelsen i Båstad.
Smittan minskar och även de som avlider. Det blir även lugnare för de som jobbar i vården nu.
Rekordmånga som söker till högskolan. passa på nu.
Anders Tegnell kopplar av med semester och laddar för hösten. (även han behöver koppla av för han behövs i höst)
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Än så länge, bara halvvägs.in i veckan (min lista, ni får gärna kommentera)

Veckans diss
Bianca Ingrosso och de som var med i Båstad, inte ok.
De som åker på semester med febriga barn. Vänta lite tack.
Danmark, öppna för alla svenskar vi är inte farligare än ni själva är


Veckans hiss
Morgan Johansson som uttryckte sitt ogillande mot händelsen i Båstad.
Smittan minskar och även de som avlider. Det blir även lugnare för de som jobbar i vården nu.
Rekordmånga som söker till högskolan. passa på nu.
Anders Tegnell kopplar av med semester och laddar för hösten. (även han behöver koppla av för han behövs i höst)
Den där tendensen att öka högskoleplatser och att på så sätt få riktigt arbetslösa att ta lån på huntratalstusen kronor för sin överlevnad har jag hört ngt om förut...

Sossarnas sätt att få ner äkta arbetslöshetssiffror. Försöker de samma skit igen?

(Edit: så klart de gör)
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
optimum
Igen Igen skrev:
Den där tendensen att öka högskoleplatser och att på så sätt få riktigt arbetslösa att ta lån på huntratalstusen kronor för sin överlevnad har jag hört ngt om förut...

Sossarnas sätt att få ner äkta arbetslöshetssiffror. Försöker de samma skit igen?
Nja. även bra att folk utbildar sig.
Jag har gjort samma i mitten av 90 talet. Passade på när man gav bidrag för att många skulle läsa teknik på högskolan.
Tackar staten och har med bred marginal betalat tillbaka genom skatter då jag även höjde min inkomst.
Men visst det kan vara knep att få bra statistik men även för att stärka landet.

OBS, alla behöver inte plugga på högskola för alla behövs.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Igen Igen skrev:
Man kan ju se det så här tillbakalutat också:
[länk]
En slump att Sverige sket i att sätta anländande (mht ”inflödet”) i karantän.
Ojdå, de kunde inget göra?

Snarare snål-och slapphet som orsakat.
Slumpen var väl att det blossade upp i alperna och andra delar av Europa just som det var sportlov i Sverige. Eller tror du verkligen att utvecklingen hade varit likadan om man hade vetat om i januari att smittspridning förekom i Europa?

När menar du att man i Sverige skulle ha börjat sätta alla anländande i karantän?
Något annat land som i februari satte alla anländande i karantän?
Hur skulle karantänen ha varit organiserad?
 
BirgitS
Igen Igen skrev:
Det där är kanske även olagligt. För i Sverige ska alla har rätt till samma vård, oavsett vem man definieras som.
Samma vård ska erbjudas alla (oavsett ålder, i de här fallen) men som jag märkt så fördelas vårdresurser inte alls så.
Nu tycker jag att du förenklar. Det är meningslöst att erbjuda en 90-åring med sköra lungor respiratorvård eftersom det kommer att göra att 90-åringen dör väldigt fort när lungorna skadas svårt.
 
harry73
Ulltand Ulltand skrev:
Märkligt. Varför presentera data som man vet är helt fel? Med ungefär en 10-potens...
Jag trodde du kunde detta. För flera veckor sen har vi länkat till adamaltmejd.se/covid/
Som redovisar dödssiffror för aktuell dödsdatum, redovisar eftersläppning i rapporteringen och uppskattar antal döda som ännu inte rspporterades pga eftersläppning
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
;)
optimum optimum skrev:
Nja. även bra att folk utbildar sig.
Jag har gjort samma i mitten av 90 talet. Passade på när man gav bidrag för att många skulle läsa teknik på högskolan.
Tackar staten och har med bred marginal betalat tillbaka genom skatter då jag även höjde min inkomst.
Men visst det kan vara knep att få bra statistik men även för att stärka landet.

OBS, alla behöver inte plugga på högskola för alla behövs.
Jag tänkte mer på att de får arbetslösa/folk att skuldsätta sig för livet via CSN;)

Kolla vad studielån kostar. Jag tror det är typ 5-7% av bruttolönen. Det är mycket alltså. Jag håller inte på och kritiserar för en flugskit liksom.
De som lånat hamnar hos KF.

Och se så många som blivit arbetslösa pga coronasmittan.

Ska alla ta lån av CSN för sitt uppehälle framöver?
 
Redigerat:
sunnis sunnis skrev:
Ska han få ut sina 70 miljoner för att rädda tusentals liv (hans påstående) så behöver han nog ligga i lite.

Helt galet egentligen, hade han fått fakturerat sina miljoner så hade dödligheten bland de äldre minskat med tusentals. Än så länge får han kämpa vidare med swish donationer. Kämpa på Tallinger! Kör syrgas på släpkärran och konkurrera ut Linde Gas miljard-imperium.
Nu är det ju lite för sent att börja köra runt syrgas därför att kurvan faller i Sverige och alla lex Maria och lex Sara anmälningar har nog lett till att den som behöver syrgas inte längre nekas det längre.

BirgitS BirgitS skrev:
Vi har ju bättre kurva än Storbritannien så vad tillhör dom för grupp?
Perus kurva tycker jag ser mycket sämre ut än Sveriges just nu för deras är då bra mycket brantare.
Haiti har väl inte misslyckats helt eftersom de har mycket färre avlidna är Norge.
[länk]

Du ska nog inte bry dig om den där Tallinger eftersom han verkar bara verkar gissa och inte har någon som helst faktakoll. Att påstå att Haiti har misslyckats helt när de har totalt 123 avlidna och 11 avlidna/miljon innev. är ju heltokigt. Du måste bli mycket mer källkritisk!
Det är inte att begära annat än att han i vissa avseenden inte ska ha särskilt mycket koll. Han är ju bara en vanlig läkare som tror sig ha bevittnat ättestupa. Och om det stämmer är det skäl nog att göra honom intressant.

Och med tanke på alla lex Sara och kex Maria anmälningar som har strömmat in och att det görs journal granskningar så kanske det ligger något i vad han säger?

Han menar på att vi har nästan samma typ av kurva som andra länder där de inte gjort något. Och att det tyder på att den svensk strategin är verkningslös och man måste ju säga att dessa kurvor är lite lika?

Grafer över dagliga nya fall av en sjukdom i Pakistan, Haiti, Sudan, Afghanistan, Sverige och Peru.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Kreutzer och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad menar du med "data som håller med två tre veckors eftersläpning"?
Nej, det är inte meningslöst för mig.
Vad säger det dig med två döda i går som vi vet ligger runt 15-25 personer?

Kanske jag missar något här men för mig är det en helt meningslös siffra.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag trodde du kunde detta. För flera veckor sen har vi länkat till adamaltmejd.se/covid/
Som redovisar dödssiffror för aktuell dödsdatum, redovisar eftersläppning i rapporteringen och uppskattar antal döda som ännu inte rspporterades pga eftersläppning
Menar du att du gått och trott att dagens inrapporterade siffror från FHM är det samma som det verkliga utfallet! Du förvånar mig. Jag brukar dessutom skriva att jag extrapolerat fredagens sifror utifrån veckan snitt. Har du missat det alla gången?


Idag har vi inrapporterat 5500 döda. Var får du fram för banbrytande sifror med din länk?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det är inte att begära annat än att han inte ska ha särskilt mycket koll. Han är ju bara en vanlig läkare som tror sig ha bevittnat ättestupa. Och om det stämmer är det skäl nog att göra honom intressant.

Och med tanke på alla lex Sara och kex Maria anmälningar som har strömmat in och att det görs journal granskningar så kanske det ligger något i vad han säger?

Han menar på att vi har nästan samma typ av kurva som andra länder där de inte gjort något. Och att det tyder på att den svensk strategin är verkningslös och man måste ju säga att dessa kurvor är lite lika?

[bild]
En läkare borde väl ha koll på vad som är väsentlig information och kunna göra vettiga jämförelser.

Att vara intressant är inte detsamma som att vara någon man ska lita på.

Du borde väl vid det här laget veta att det är meningslöst att jämföra antalet fall mellan länder eftersom det helt beror på hur man testar. Den plötsliga höjningen på Sveriges kurva är ju när man började testa folk med lindriga symtom. Då inser du väl att vid ett och samma smittläge kan man få helt olika värden beroende på hur man testar. Dessutom är inte kurvan korrekt eftersom datumet 21 februari så fanns det inte flera bekräftade fall i Sverige. Gäller även andra länders. Så kurvorna är felaktiga bara av det skälet.

Sen tycker jag verkligen inte att Sveriges kurva ser ut som de andras!
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Vad säger det dig med två döda i går som vi vet ligger runt 15-25 personer?

Kanske jag missar något här men för mig är det en helt meningslös siffra.
Jag skulle bli synnerligen oroad om det plötsligt började rapporteras 20 personer för gårdagen. Det skulle ju tyda på en mycket kraftig uppgång.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Menar du att du gått och trott att dagens inrapporterade siffror från FHM är det samma som det verkliga utfallet! Du förvånar mig. Jag brukar dessutom skriva att jag extrapolerat fredagens sifror utifrån veckan snitt. Har du missat det alla gången?


Idag har vi inrapporterat 5500 döda. Var får du fram för banbrytande sifror med din länk?
Harry73 skrev ju motsatsen till vad du tror att han skrev.
Har du inte kollat sidan han länkade till?
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
T
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
och man måste ju säga att dessa kurvor är lite lika?
[bild]
Ja, de är alla ritade med röd färg. Det är väl typ den enda likheten.

Nu är jag helt övertygad om att du trollar.
 
  • Gilla
  • Haha
Tabors39 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.