Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
I Borlänge håller man på och smittspårar för att försöka komma fram till hur några av de boende på ett äldreboende har blivit smittade flera veckor efter någon var sjuk där senast.
[länk]
Skall vi gissa på symtomfri smitta? Det är garanterat någon i personalen i alla fall...
 
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Skall vi gissa på symtomfri smitta? Det är garanterat någon i personalen i alla fall...
Jag tror det var förra veckan som det skrevs någonstans att flera besökare på områdets äldreboende kramade den äldre innan hen satte sig på andra sidan plexiglasskärmen ute.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror det var förra veckan som det skrevs någonstans att flera besökare på områdets äldreboende kramade den äldre innan hen satte sig på andra sidan plexiglasskärmen ute.
Då har man ju egentligen rätt bra koll redan...
 
BirgitS
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Då har man ju egentligen rätt bra koll redan...
Jag gissar att personalen inte trodde någon skulle komma på tanken att göra så :rolleyes: och därför inte tyckte att de skulle behöva övervaka besöket.
 
Ett tråkigt trenbrott, Dödsfallen ökar igen senaste veckan. Förhoppningsvis en tillfällighet eller att inrapporteringen är lite stötig. Om inte kanske föklaring ligger i det ökande resandet.

Linjediagram som visar antalet dödsfall per miljon invånare för COVID-19 i de nordiska länderna över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ett tråkigt trenbrott, Dödsfallen ökar igen senaste veckan. Förhoppningsvis en tillfällighet eller att inrapporteringen är lite stötig. Om inte kanske föklaring ligger i det ökande resandet.

[bild]
Det verkar vara mycket efterrapportering. Igår var det ett rapporterat dödsfall som inträffade för mer än tre veckor sen även om de övriga annars var inom 3 veckor. Kanske semesterveckorna som märks. Idag är det fördelat så här:
1 st 19/6
1 23/6
1 25/6
3 27/6
1 29/6
2 30/6
2 1/7
1 2/7
1 6/7
3 7/7
2 9/7

Det blir nog en kurva som inte blir så korrekt när du går på rapporteringsdatum i stället för faktiskt datum. Man ser ju vågigheten orsakad av underrapportering under helgerna som ju nu är extra stor eftersom inga alls rapporteras under helgerna.
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Det verkar vara mycket efterrapportering. Igår var det ett rapporterat dödsfall som inträffade för mer än tre veckor sen även om de övriga annars var inom 3 veckor. Kanske semesterveckorna som märks. Idag är det fördelat så här:
1 st 19/6
1 23/6
1 25/6
3 27/6
1 29/6
2 30/6
2 1/7
1 2/7
1 6/7
3 7/7
2 9/7

Det blir nog en kurva som inte blir så korrekt när du går på rapporteringsdatum i stället för faktiskt datum. Man ser ju vågigheten orsakad av underrapportering under helgerna som ju nu är extra stor eftersom inga alls rapporteras under helgerna.
Jag trodde ingen höll på med att titta på siffror för rapporteringsdatum längre. Det är ju ganska meningslöst.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det verkar vara mycket efterrapportering. Igår var det ett rapporterat dödsfall som inträffade för mer än tre veckor sen även om de övriga annars var inom 3 veckor. Kanske semesterveckorna som märks. Idag är det fördelat så här:
1 st 19/6
1 23/6
1 25/6
3 27/6
1 29/6
2 30/6
2 1/7
1 2/7
1 6/7
3 7/7
2 9/7

Det blir nog en kurva som inte blir så korrekt när du går på rapporteringsdatum i stället för faktiskt datum. Man ser ju vågigheten orsakad av underrapportering under helgerna som ju nu är extra stor eftersom inga alls rapporteras under helgerna.
Så kan det säkert vara. En fråga du har tex 2 döda 9/7. Hur har den siffran kommit till/vad speglar det?
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Så kan det säkert vara. En fråga du har tex 2 döda 9/7. Hur har den siffran kommit till/vad speglar det?
Nu vet jag så mycket om hur det går till men jag skulle tro att ett sjukhus rapporterade in två avlidna eller två sjukhus rapporterade in en avliden var innan kl. 11 idag.

Edit: Omskrivet
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu vet jag så mycket om hur det går till men jag skulle tro att ett sjukhus rapporterade in två avlidna eller två sjukhus rapporterade in en avliden var innan kl. 11 idag.

Edit: Omskrivet
Har lite svårt att se värdet av den datan?
 
tusenett skrev:
Jag trodde ingen höll på med att titta på siffror för rapporteringsdatum längre. Det är ju ganska meningslöst.
Det beror ju på vad man vill visa. Det finns ju inga data i realtid.

Vet man hur stor eftersläpningen brukar vara är så speglar veckans inrapporterade dödsfall egenetligen typ förra veckan. På det hela taget blir kurvans rätt men något förskjuten. Ökningen om sann skulle kunna tänkas spegla en del dödsfall där smittan skett runt midsommar.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Har lite svårt att se värdet av den datan?
Alla siffror som FHM rapporterar på sidan https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa och som de säger på presskonferensen är avlästa kl. 11.30. De vill nog helst att alla rapporterar in innan dess men de kan ju inte bestämma hur personal på sjukhus etc. arbetar.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det beror ju på vad man vill visa. Det finns ju inga data i realtid.

Vet man hur stor eftersläpningen brukar vara är så speglar veckans inrapporterade dödsfall egenetligen typ förra veckan. På det hela taget blir kurvans rätt men något förskjuten. Ökningen om sann skulle kunna tänkas spegla en del dödsfall där smittan skett runt midsommar.
Nja, som du ser så var dagens uppgift om 18 utsmetad under två veckor med några som var ändå äldre så det är ju inte bara en förskjutning.

Jag tycker det är enklast att kolla på FHM:s graf över avlidna per dag och komma ihåg att de två senaste veckorna kan man inte lita på alls och att det även saknas några enstaka veckorna innan dess. Det finns ju en sida som har en graf med uppskattning av eftersläpningen men jag kommer inte ihåg adressen just nu.

Om det hade varit en större smittspridning kring midsommar i de åldersgrupper som drabbas hårdare än de kring 20 så borde det redan ha avspeglats på sjukhusinläggningar vid det här laget men där har man inte sett något sånt. Antalet nya på IVA har avtagit i en jämn takt i en dryg månad sett till hela landet. Det finns ju undantag som Norrbotten med Gällivare men det har ju inte så mycket med midsommar att göra.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
 
BirgitS BirgitS skrev:
Alla siffror som FHM rapporterar på sidan [länk] och som de säger på presskonferensen är avlästa kl. 11.30. De vill nog helst att alla rapporterar in innan dess men de kan ju inte bestämma hur personal på sjukhus etc. arbetar.
Märkligt. Varför presentera data som man vet är helt fel? Med ungefär en 10-potens...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.