Status
Inte öppen för fler kommentarer.
J
V Ville_Vessla skrev:
Utveckla gärna, 50% fler döda än 3000 blir ju just 4500.
Satan i det, du har rätt! Läste tvärtom, men jag gör en pudel
Sätter mig och läser på om läsförståelse en stund. Skyller på en bastant hotellfrukost
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
A
J Jocke Best skrev:
Satan i det, du har rätt! Läste tvärtom, men jag gör en pudel
Sätter mig och läser på om läsförståelse en stund
Jag tänkte när jag såg din kommentar om att jag räknat fel att jag avvaktar en stund och ser om du kommer på att det inte alls var felräknat, och det gjorde du, om än med lite hjälp av @Ville_Vessla. (y):D
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
tusenett skrev:
I Sverige dog 3000 pers i influensa 2018 trots att vi var förberedda och många var vaccinerade och med 4500 döda i Covid-19 kan man dra slutsatsen att Covid-19 är mindre än 50% dödligare än influensa.
Fast det är fel att jämföra värden för ett år, med värden för fyra månader...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
BirgitS
En intressant och mycket lång artikel utgående från en intervju med Johan Carlson om man kan tänka sig att registrera sig (gratis) på DN.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/j...-kom-in-fran-lander-som-gick-under-var-radar/
Den startar i början av januari och går fram till idag och handlar mycket om hur de har resonerat på FHM.
Hur oklart allt var i januari eftersom det kom så få uppgifter från Wuhan, skulle viruset ha hög dödlighet som SARS, hur smittsamt var det osv.
Hur man tänkte i mars, vad har effekt, vad kan man inte undvika att ha öppet/tillåta, hur ska man väga olika effekter mot varandra osv.

Vare sig Vasaloppet eller Melodifestivalen verkar ha varit superspridarhändelser eftersom man inte ser några stora ökningar av insjuknade några dagar efter dem.

Utgående från undersökningar av RNA-sekvenser i prover och hur viruset har muterat över världen så har man sett ett mönster:
Prover som togs i början av utbrottet innehåller virusvarianter som liknar de varianter som var i omlopp i Italien (det var ju Italien-resenärer man testade då).
I prover som togs i början av april så dominerar varianter som inte kommer från Italien/Österrike utan från andra håll i Europa och från resten av världen.
Det tyder på att de åtgärder som togs i mars med isolering av dem med symtom, test av alpresenärer och smittspårning av dem fick i stor utsträckning stopp på smittspridningen från Italien/Österrike.

Det var nästan 1 miljon människor som kom tillbaks till Sverige under de fyra sportlovsveckorna (7-10) och långt ifrån de flesta kom från Italien utan folk har rest till London, Paris, Barcelona, New York och andra storstäder. Det innebär att Sverige, precis som i de svårt drabbade länderna söderut, fick in väldigt mycket smitta från många områden där man ännu inte var medveten om att man hade allmän smittspridning.

Det hade varit omöjligt att isolera så många plus de andra i samma hushåll som inte hade följt med. Man kan inte stoppa så många som kommer in från så många håll på så många vägar, de som kommer med flyg är ju enkla, men de som kommer med pendeltågen från Kastrup är ju omöjliga att få tag på. Det blir också en så stor del av befolkningen att samhällskritiska funktioner som sjukvård, äldreomsorg, polis, nödvändiga transporter osv. hade påverkats alltför hårt.

Sedan tas det upp en del om samarbetet med Socialstyrelse och regeringen, liksom för- och nackdelar med hur ansvarsfördelningen fungerar i Sverige.

Följt av hur smittspridningen sker fläckvis, området Stockholm - Östergötland i Sverige, Ruhr-området i Tyskland (medan Berlin klarat sig bra) Själland i Danmark osv. Inte som influensan som går som en flodvåg över Europa utan som SARS som också hoppade. Det är därför svårt att säga hur läget är i ett visst land eftersom överallt så är det en stor del av befolkningen som inte är inblandad.

Och mycket annat tas också upp.
 
  • Gilla
Tabors39 och 3 till
  • Laddar…
Så en bra rekommendation för att undvika nya pandemier i Sverige i framtiden är att ta bort alla lov och semestrar.... :p
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
[media]
Det finns fler experter än Anders Tegnell
Jag såg den intervjun och tycker Björn Olsen argumenterar ohederligt.

För det första är det inte FHM uppgift att minimera dödstalen i just denna sjukdom utan att balansera de åtgärder som görs mot samhällseffekterna. För det andra tycker jag att vi trots allt har lyckats ganska bra med att begränsa effekterna än så länge; samhället har tuffat på i princip som vanligt (undantaget sjukvård, restaurang och nöjes, samt viss exportindustri), dödstalen är visserligen sorgliga men vi ser ju inte ut att hamna mer än några gånger värre en en svår influensasäsong vilket är mycket bra med tanke på att det inte finns något vaccin att tillgå och ingen tidigare immunitet - och långt under vad vissa projicerade i början av epidemin .

Om nu Björn Olsen tycker att vi skulle tagit i så mycket hårdare mot SARS-Cov2 har jag svårt att förstå varför vi inte skulle sätta in samma typ av åtgärder mot den vanliga säsongsinfluensan. Det skulle dessutom vara mycket enklare eftersom en stor del av befolkningen redan är immun på grund av tidigare infektioner eller vaccin. Visst, varje enskilt utbrott är inte lika allvarligt som denna epidemi, men de återkommer årligen så utslaget över tid skulle många liv sparas.
 
  • Gilla
Hellacopter och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS
B b8q skrev:
Så en bra rekommendation för att undvika nya pandemier i Sverige i framtiden är att ta bort alla lov och semestrar.... :p
och tjänsteresor :D
 
D
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
[media]
Det finns fler experter än Anders Tegnell
Fortfarande efterklok, utan att ansvar, inget "skin in the game", väldigt mycket enklare.

Dessutom fortfarande en enfrågeåsikt, bara Coronasiffran är intressant. Man skulle helt enkelt kunna avliva alla innan de dog av Corona och landa på noll enligt det synsättet.

Visar varför de som anställer till dess tjänster hamnar så rätt, väl avvägda personligheter som dels är elit inom sitt område men har kvar ödmjukheten och förmågan att se helheten!

Älskar tjänstemän när de är som bäst!
 
  • Gilla
Hellacopter och 6 till
  • Laddar…
MultiMan
https://edition.cnn.com/2020/06/11/us/missouri-hairstylists-coronavirus-clients-trnd/index.html

Two Missouri hairstylists who worked while they had coronavirus did not infect the 140 clients they served even though they had symptoms at the time, local health officials said.

...

"This is exciting news about the value of masking to prevent Covid-19," said Clay Goddard, the county's director of health. "We are studying more closely the details of these exposures, including what types of face coverings were worn and what other precautions were taken to lead to this encouraging result."

Studies have found that physical distancing and the use of a mask are the two best ways to prevent coronavirus transmission.

This month, a study published in the Lancet medical journal found people should stay six feet apart and wear face coverings. It said the chance of transmission without a face mask was 17.4%, while that fell to 3.1% when a mask was worn. The World Health Organization has urged nations to encourage the general public to wear fabric masks in areas where coronavirus is spreading.
 
BirgitS BirgitS skrev:
En intressant och mycket lång artikel utgående från en intervju med Johan Carlson om man kan tänka sig att registrera sig (gratis) på DN.
[länk]
Den startar i början av januari och går fram till idag och handlar mycket om hur de har resonerat på FHM.
Hur oklart allt var i januari eftersom det kom så få uppgifter från Wuhan, skulle viruset ha hög dödlighet som SARS, hur smittsamt var det osv.
Hur man tänkte i mars, vad har effekt, vad kan man inte undvika att ha öppet/tillåta, hur ska man väga olika effekter mot varandra osv.

Vare sig Vasaloppet eller Melodifestivalen verkar ha varit superspridarhändelser eftersom man inte ser några stora ökningar av insjuknade några dagar efter dem.

Utgående från undersökningar av RNA-sekvenser i prover och hur viruset har muterat över världen så har man sett ett mönster:
Prover som togs i början av utbrottet innehåller virusvarianter som liknar de varianter som var i omlopp i Italien (det var ju Italien-resenärer man testade då).
I prover som togs i början av april så dominerar varianter som inte kommer från Italien/Österrike utan från andra håll i Europa och från resten av världen.
Det tyder på att de åtgärder som togs i mars med isolering av dem med symtom, test av alpresenärer och smittspårning av dem fick i stor utsträckning stopp på smittspridningen från Italien/Österrike.

Det var nästan 1 miljon människor som kom tillbaks till Sverige under de fyra sportlovsveckorna (7-10) och långt ifrån de flesta kom från Italien utan folk har rest till London, Paris, Barcelona, New York och andra storstäder. Det innebär att Sverige, precis som i de svårt drabbade länderna söderut, fick in väldigt mycket smitta från många områden där man ännu inte var medveten om att man hade allmän smittspridning.

Det hade varit omöjligt att isolera så många plus de andra i samma hushåll som inte hade följt med. Man kan inte stoppa så många som kommer in från så många håll på så många vägar, de som kommer med flyg är ju enkla, men de som kommer med pendeltågen från Kastrup är ju omöjliga att få tag på. Det blir också en så stor del av befolkningen att samhällskritiska funktioner som sjukvård, äldreomsorg, polis, nödvändiga transporter osv. hade påverkats alltför hårt.

Sedan tas det upp en del om samarbetet med Socialstyrelse och regeringen, liksom för- och nackdelar med hur ansvarsfördelningen fungerar i Sverige.

Följt av hur smittspridningen sker fläckvis, området Stockholm - Östergötland i Sverige, Ruhr-området i Tyskland (medan Berlin klarat sig bra) Själland i Danmark osv. Inte som influensan som går som en flodvåg över Europa utan som SARS som också hoppade. Det är därför svårt att säga hur läget är i ett visst land eftersom överallt så är det en stor del av befolkningen som inte är inblandad.

Och mycket annat tas också upp.
Jo det var en bra intervju och Johan Carlsson framstår som kompetent (vilket man ju får hoppas han är). Baserat på detta (och tidigare information i den hä tråden) undrar jag om inte det svenska sportlovsresandet är den enskilt största orsaken till att sverige drabbats så hårt, många länder har inte denna typ av vårlov mellan jul och påsk, och av dem är det färre som hade det under mars när epidemin drog igång.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D djac skrev:
Fortfarande efterklok, utan att ansvar, inget "skin in the game", väldigt mycket enklare.

Dessutom fortfarande en enfrågeåsikt, bara Coronasiffran är intressant. Man skulle helt enkelt kunna avliva alla innan de dog av Corona och landa på noll enligt det synsättet.

Visar varför de som anställer till dess tjänster hamnar så rätt, väl avvägda personligheter som dels är elit inom sitt område men har kvar ödmjukheten och förmågan att se helheten!

Älskar tjänstemän när de är som bäst!
Jo, är glad över att inte han sitter på topp i FHM.
 
MultiMan
https://www.dn.se/nyheter/varlden/det-nya-coronaviruset-folj-utvecklingen-live-/

Finland öppnar gränser – men inte mot Sverige

Finland häver de coronarelaterade gränskontrollerna för resor till och från nordiska och baltiska länder. Sverige undantas dock, meddelar inrikesminister Maria Ohisalo. Om två veckor kan det komma ett nytt besked.
Beslutet träder i kraft på måndag, och omfattar Estland, Lettland, Litauen, Danmark, Norge och Island. Smittoläget medger inte att Sverige får vara med denna gång, säger Ohisalo enligt medier i Helsingfors.
 
D djac skrev:
Fortfarande efterklok, utan att ansvar, inget "skin in the game", väldigt mycket enklare.

Dessutom fortfarande en enfrågeåsikt, bara Coronasiffran är intressant. Man skulle helt enkelt kunna avliva alla innan de dog av Corona och landa på noll enligt det synsättet.

Visar varför de som anställer till dess tjänster hamnar så rätt, väl avvägda personligheter som dels är elit inom sitt område men har kvar ödmjukheten och förmågan att se helheten!

Älskar tjänstemän när de är som bäst!
Detta är inte frågan om efterklokhet så har Björn Olsen sagt från pandemins början.

Men det är först nu som han släpps fram i gammelmedia.

Och han har förresten sagt det i gammelmedia också.

 
Redigerat:
J
tusenett skrev:
Jag tänkte när jag såg din kommentar om att jag räknat fel att jag avvaktar en stund och ser om du kommer på att det inte alls var felräknat, och det gjorde du, om än med lite hjälp av @Ville_Vessla. (y):D
Haha jag läste för fort helt enkelt. Men kul att ha fel när det händer så sällan
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.