Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Om man har ansvaret för ett land så funkar det inte att hela tiden ta fel beslut och köra med.

”Vi såg det ut inte komma.”
Sverige är ett ledande land på i princip alla områden som mäts i världen, så oavsett vem som har styrt så ger resultaten inte resultaten inte stöd för att vi "tar fel beslut hela tiden". Sen tror jag ganska lite handlar om vilka beslut som tas i landet i enskilda sakfrågor, idag är alla länder så beroende av de större sammanhangen så det handlar mer om att se till att landet investerar långsiktigt rätt i utbildningar etc för att kunna kapitalisera på det som kommer längre fram.

De som försöker föra en debatt i Sverige på att allt är fel och att fel beslut har tagits är ett efterklokt gubbgäng på bänken i en tynande fabriksort i mellanskåne, de vi behöver är de som vågar ta egna beslut, som vi alltid har gjort, och därför på sikt hålla oss före betydligt mäktigare ekonomier och länder.

Kan lätt sluta som det gjorde för Jimmy igår, när Sjöstedt ställde en lite rolig fråga; öh, jag vet inte... :)
https://twitter.com/jsjostedt/status/1270746365946183680
 
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
N
Haha tkr de är komiskt att alla ryggdunkare t regeringen framför allt birgit s att nu kom de fram att de saknades material för att genomföra 100k tester i veckan.

Ni sa att de var regionernas fel haha.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Det lät ju betydligt bättre än förra uppgiften på över 20%

Då räknar jag med motsvarande.
Antagande om man skulle få motsvarande förhållande för Sverige och om vårt mål är flockimmunitet som tidigare angetts vara ca. 60% vilket är liknande som för Bergamo på 57%.
Om flockimmunitet skulle uppnås via att folk enbart blivit smittade och fått antikroppar genom detta som skydd för oss.

Med invånarantal på 10 miljoner så skulle med 2,8% dödlighet bli ca 280.000 döda

Hemsk tanke. Fruktansvärt.

Not. Jag vet att det finns andra saker som påverkar flockimmunitet och att hälsoförhållanden kan var olika mellan de i Bergamo och Sverige. Så se det som ett räkneexempel som jag aldrig hoppas blir verklighet.


Jag kommer fortsätta hålla mig undan tills det finns vaccin eller motsvarande.
Genom att inte smittas kommer jag inte heller vara en smittbärare och smitta andra.

Idag börjar jag renovera altan med ny trall. Den gamla spikade 22x95 från mitten 80 talet ska bli ny fin 28x120 skruvad med rostfri skruv. Jo jag är hemma från jobbet på korttidspermittering. De gamla reglarna som troligen var NTR A verkar väldigt friska så det räcker med ny trall. (lite OT men det är ju ett byggforum):cool:
Jag är tveksam till sådana hemmasnickrade spådomar, tror dödligheten kommer hamna väsentligt lägre om vi får bättre data i framtiden, under tiden får alla ta eget ansvar. Var inte ohälsosam, inte överviktig, ät bra, håll er i god form. Detta ger inte bara ett bättre utgångsläge om man får influensan, det minskar också risken för de verkligt stora farorna hjärt/kärl och vissa cancerformer.

Tror också att om dödstalen börjar krypa uppåt igen så kommer allmänheten åter börja tvätta händerna och ta ut avståndet och vips så bromsas det, numera vet nog även de som jobbar på äldrevården att de ska göra samma sak så det ska inte vara ngt problem längre.

Nu till väsentligheterna, la mitt trädäck för 12 år sen och är mycket besviken på mina NTR A-reglar, visst ligger de emot sanden på sina ställen men det ska de ju klara, ungefär 25% av mina reglar är mjuka. Dåligt... :(
 
N
D djac skrev:
Sverige är ett ledande land på i princip alla områden som mäts i världen, så oavsett vem som har styrt så ger resultaten inte resultaten inte stöd för att vi "tar fel beslut hela tiden". Sen tror jag ganska lite handlar om vilka beslut som tas i landet i enskilda sakfrågor, idag är alla länder så beroende av de större sammanhangen så det handlar mer om att se till att landet investerar långsiktigt rätt i utbildningar etc för att kunna kapitalisera på det som kommer längre fram.

De som försöker föra en debatt i Sverige på att allt är fel och att fel beslut har tagits är ett efterklokt gubbgäng på bänken i en tynande fabriksort i mellanskåne, de vi behöver är de som vågar ta egna beslut, som vi alltid har gjort, och därför på sikt hålla oss före betydligt mäktigare ekonomier och länder.

Kan lätt sluta som det gjorde för Jimmy igår, när Sjöstedt ställde en lite rolig fråga; öh, jag vet inte... :)
[länk]
Ja de klippet är ju inte alls vinklat t Jonas sjöstedt fördel?skulle gärna vilja se hela diskussionen istället ..
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:
Räknade på dödligheten utifrån antikroppstest och invånare i Bergamo där 57% har antikroppar mot Covid19. 2,8 % dödlighet landar det på.

Förmodligen det bästa underlaget just nu för att bedömma dödlighet. Medelåldern i Bergamo är ungefär som här drygt 40 år.

Eftersom vi vet att ålder är den mest avgörande riskfaktorn så bör rimligen tex länderna i Afrika och Kina ha en betydligt lägre dödliget.

@Jocke Best Har jag rätt i att det är 2700 % högre dödlighet än infuensa?
Exakt!
 
D djac skrev:
Sverige är ett ledande land på i princip alla områden som mäts i världen, så oavsett vem som har styrt så ger resultaten inte resultaten inte stöd för att vi "tar fel beslut hela tiden". Sen tror jag ganska lite handlar om vilka beslut som tas i landet i enskilda sakfrågor, idag är alla länder så beroende av de större sammanhangen så det handlar mer om att se till att landet investerar långsiktigt rätt i utbildningar etc för att kunna kapitalisera på det som kommer längre fram.

De som försöker föra en debatt i Sverige på att allt är fel och att fel beslut har tagits är ett efterklokt gubbgäng på bänken i en tynande fabriksort i mellanskåne, de vi behöver är de som vågar ta egna beslut, som vi alltid har gjort, och därför på sikt hålla oss före betydligt mäktigare ekonomier och länder.

Kan lätt sluta som det gjorde för Jimmy igår, när Sjöstedt ställde en lite rolig fråga; öh, jag vet inte... :)
[länk]
Här ska man inte diskutera politik
 
Redigerat:
optimum
D djac skrev:
Jag är tveksam till sådana hemmasnickrade spådomar, tror dödligheten kommer hamna väsentligt lägre om vi får bättre data i framtiden, under tiden får alla ta eget ansvar. Var inte ohälsosam, inte överviktig, ät bra, håll er i god form. Detta ger inte bara ett bättre utgångsläge om man får influensan, det minskar också risken för de verkligt stora farorna hjärt/kärl och vissa cancerformer.

Tror också att om dödstalen börjar krypa uppåt igen så kommer allmänheten åter börja tvätta händerna och ta ut avståndet och vips så bromsas det, numera vet nog även de som jobbar på äldrevården att de ska göra samma sak så det ska inte vara ngt problem längre.

Nu till väsentligheterna, la mitt trädäck för 12 år sen och är mycket besviken på mina NTR A-reglar, visst ligger de emot sanden på sina ställen men det ska de ju klara, ungefär 25% av mina reglar är mjuka. Dåligt... :(
Gör lite överslag med siffror för Stockholm med andel med antikroppar som enlig FHM är 7,3% och 2178 avlidna.
Om de skulle komma upp i andel med antikroppar runt 60% så blir det rätt så grymma siffror. Överför det på hela Sverige som blir det skrämmande antal avlidna.

Till trallen. Har brutit upp 1/4 del nu. Torra och fina men så ligger de inte direkt mot mark. Väntade med att väsnas till kl. 7 då kanske några grannar sover. Kapar gamla trallen i bitar så blir de enklare att köra till återvinningen.
Nu inne och tankar vatten. Varmt då det är sol hela förmiddagen där.

Tips: Pressträff om besöksnäringen idag kl. 08:45. Säkert nytt om coronanas hantering och regler
Så det blir strax nytt avbrott.

Länk:
 
D
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Här ska man inte diskutera politik
Tycker inte det är politik, (inte menat så) ser det mer som ett exempel på en som berömmer sig med förmågan att vara efterklok i förväg, samtidigt som den förmågan visar sig falla på den första och enklaste frågan.

Vi har ju just diskuterat efterklokheten som fenomen här och tyvärr så finns inte så många konversationer filmade, så inte mycket att välja på.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Finns det någon uppgift om hur många som varit infekterande får immunitet, dvs spår av antikroppar, som man idag kan mäta detta ?
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Här ska man inte diskutera politik
Då skulle nog tråden ha dött efter de första 20 inläggen...
 
  • Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
optimum
Lite sammandrag från dagens pressträff om Besöksnäringen start kl 08:45 2020-06-11
Alltså det vi blev lovade skulle komma 3/6 men som kom nu.
Mycket Bra är min åsikt.

4 talare presenterade ett mycket intressant och innehållsrikt innehåll.
Näringsminister Ibrahim Baylan
Folhälsomyndighetens gerneraldirektör Johan Carlsson,
Visitas vd Jonas Siljhammar
Hotell och restaurangfackets ordförande Malin Ackholt

Inrikes resor lördag från och med 13/6 är fortfarande ok om man är symptomfri
Tydligt personligt ansvar. Folkvett har Löfven sagt och gäller fortfarande

Riktlinjer för besöksnäringen
Restauranger, hotell och campingar
Symptomfria kan semestra i Sverige
Kan då stötta den besöksnäring som finns.
Rädda fler jobb

Riktlinjer som tagits fram ihop med FHM
Material tagits fram.
Skapa trygga förhållanden


"Safe to visit" 3 st A4 anslag


Uppmanar till att boka, boka direkt så man vet vilka avbokningsregler

"Safe to work" för de som jobbar inom besöksnäringen.

Johan Carlsson påpekade att de med symptom inte ska gå runt på campingar eller i städer.


Inga andra förändringar.

Det ska vara lätt att göra rätt.
Allt är fortfarande: Tvätta händerna och håll social distans.
Inga nya restriktioner.
Inget nytt om nöjesparker


Not: Så objektivt återgivit som jag kan.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Räknade på dödligheten utifrån antikroppstest och invånare i Bergamo där 57% har antikroppar mot Covid19. 2,8 % dödlighet landar det på.

Förmodligen det bästa underlaget just nu för att bedömma dödlighet. Medelåldern i Bergamo är ungefär som här drygt 40 år.

Eftersom vi vet att ålder är den mest avgörande riskfaktorn så bör rimligen tex länderna i Afrika och Kina ha en betydligt lägre dödliget.
Med tanke på de omöjliga förhållandena i Bergamo-provinsen så är antagligen dödligheten lägre i alla länder i den industrialiserade delen av världen och inte bara där medelåldern är lägre.
Men dödligheten är ju i hög grad beroende av vilka som drabbas och det är ju därför som det är så viktigt att skydda de över 70 år och de som har en riskfaktor.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
D djac skrev:
Se.. de är nog lite runda i alla fall!
När det gäller Storbritannien som ju har många avlidna så är det i alla fall många som är runda. 62 % har ett BMI som är över 30.

En brittisk studie visade att med ett BMI över 30 hade man 33 % större risk att avlida och en annan att 74 % på intensivvårdsavdelningarna var överviktiga.

Boris Johnson har nu bytt åsikt när det gäller sockerskatt och annat som gäller om staten ska lägga sig i medborgarnas hälsa efter att ha varit nära döden med ett BMI på 36. Han har också börjat jogga.

Ovanstående hämtat från https://www.dn.se/nyheter/varlden/b...ant-om-sockerskatt-och-britternas-extrakilon/ som är bakom en registreringsvägg.
 
A
J Jocke Best skrev:
Exakt!
I Sverige dog 3000 pers i influensa 2018 trots att vi var förberedda och många var vaccinerade och med 4500 döda i Covid-19 kan man dra slutsatsen att Covid-19 är mindre än 50% dödligare än influensa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.