Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
optimum optimum skrev:
Finns säkert någon här som kan svaret på varför man satte datumet för fritt för resor inom Sverige från och med 13/6

Man satte det till 13/6 och varför inte omgående eller 6/6?
Det är väl inget som förändrar sig just inför 13/6 som inte är nu.

Påverkar inte mig men just 13/6 ?


OBS gäller givetvis symptomfria personer.
Det togs upp i samband med att meddelandet kom och det hade bland annat att göra med att turistnäringen ska få tid på sig med förberedelser så att de kan anpassa sina verksamheter så att fet går att efterleva kraven på avstånd. Ett exempel kan ju vara att en campingplats behöver se till att det inte blir trängsel i reception och duschutrymmen. Ett annat är att det nu pågår samtal mellan SJ och FHM för hur SJ ska agera för att göra det säkert att resa med dem.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Finns säkert någon här som kan svaret på varför man satte datumet för fritt för resor inom Sverige från och med 13/6

Man satte det till 13/6 och varför inte omgående eller 6/6?
Det är väl inget som förändrar sig just inför 13/6 som inte är nu.

Påverkar inte mig men just 13/6 ?


OBS gäller givetvis symptomfria personer.
Gissningsvis för att alla skolor då har slutat och att den första semesterperioden börjar då på vissa arbetsplatser. Jag skulle gissa att om den allmänna semestern hade börjat den 20:e så hade det blivit den 20:e.

Om jag skall spekulera ytterligare så tror jag att man släppte på resorna redan nu för att det inte skulle bli orättvist mot de som har tidig semesterperiod, vilket ett senare datum hade lett till. Alternativen de valde mellan var nog inga restriktioner under semestrarna eller restriktioner under hela sommaren.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Något historiskt för 2020-06-06

Dagen då vi slog Kina

[bild]
Aftonbladet?
De älskar Kina och är lika korrupta som Kina. Vi kommer aldrig få veta hur många som dog av viruset eller blev avrättade eller bara försvann i det landet. De älskar helt enkelt att skrämma slag på folk.


Förövrigt. Mask gör så att jag hostar, har testat en period nu på arbete. Blir snustorr i halsen och hostar värre än fan om jag inte får konstant vatten. Vi får inte gå i affärer om det blir krav? Använder inte det längre men jag arbetar till 95% ensam nu ändå =)
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
optimum
R Rkarlsson skrev:
Aftonbladet?
De älskar Kina och är lika korrupta som Kina. Vi kommer aldrig få veta hur många som dog av viruset eller blev avrättade eller bara försvann i det landet. De älskar helt enkelt att skrämma slag på folk.


Förövrigt. Mask gör så att jag hostar, har testat en period nu på arbete. Blir snustorr i halsen och hostar värre än fan om jag inte får konstant vatten. Vi får inte gå i affärer om det blir krav? Använder inte det längre men jag arbetar till 95% ensam nu ändå =)
Stämmer bra, AB
Och det stämmer säkert med att det är många fler döda än vad man uppger i Kina.
Därför stod det rapporterade och det är vad folk läser i statistiken.

Exempelvis denna: https://www.worldometers.info/coronavirus/

Jag har affärsvän i Tyskland och han berättade att de måste ha mask om de ska ut och handla.
Hoppas vi slipper sådant här.
 
  • Gilla
Rkarlsson och 1 till
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Något historiskt för 2020-06-06

Dagen då vi slog Kina

[bild]
Haha, tror du på den?
 
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Det togs upp i samband med att meddelandet kom och det hade bland annat att göra med att turistnäringen ska få tid på sig med förberedelser så att de kan anpassa sina verksamheter så att fet går att efterleva kraven på avstånd. Ett exempel kan ju vara att en campingplats behöver se till att det inte blir trängsel i reception och duschutrymmen. Ett annat är att det nu pågår samtal mellan SJ och FHM för hur SJ ska agera för att göra det säkert att resa med dem.
Just råden till campingplatser mm var det som skulle kommit 3/6.
Tror du de kommer före 13/6?

Har några på jobbet som planerar husvagnssemestrar och de har redan bokat platser på camping för midsommar.
Tvingas campingplatserna minska antalet besökande kommer de som bokat säkert ligga bättre till än de som inte bokat.
Så diskuterar de på jobbet åtminstone.
 
optimum
D djac skrev:
Haha, tror du på den?
Ja givetvis på det som det står i klippet. ANTAL RAPPORTERADE

Nej inte på verkligt antal. Missade du det? :cool:
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Just råden till campingplatser mm var det som skulle kommit 3/6.
Tror du de kommer före 13/6?

Har några på jobbet som planerar husvagnssemestrar och de har redan bokat platser på camping för midsommar.
Tvingas campingplatserna minska antalet besökande kommer de som bokat säkert ligga bättre till än de som inte bokat.
Så diskuterar de på jobbet åtminstone.
Behöver campingplatserna några särskilda råd?
Är det inte mer en fråga om att de behöver hinna sätta upp skyltar om att hålla avstånd, se till att bara en kommer in i receptionen i taget om den är liten etc.?
 
Staffans2000
mikethebik mikethebik skrev:
munskydd är obligatoriskt. Tur att jag hade några stycken hemma sedan tidigare så att jag och sonen kunde utföra jobbet, finns nämligen inte att uppbringa skydd värda namnet någonstans idag, så om en rekommendation om dessa skulle komma så var få tag i dem?
Kvalificerat skitsnack!

Jag har tjugo stycken hemma. De finns i obegränsade mängder om du skulle bemöda dig att leta.

Hade Sverige haft ett anständigt lager med masker, skulle dessa använts enligt försiktighetsprincipen. För du tror väl inte att de styrande skulle sagt: -"Vi har massor av masker, men till skillnad från resten av världen skall de inte användas. Framförallt inte i kontakt med gamla och sjuka!"?

Eller?

Staffan
 
Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Behöver campingplatserna några särskilda råd?
Är det inte mer en fråga om att de behöver hinna sätta upp skyltar om att hålla avstånd, se till att bara en kommer in i receptionen i taget om den är liten etc.?
Som han på jobbet berättade om så hade han pratat med campingägaren där de brukar vara.
Där väntade de på besked om de fick ta in lika många som de har platser på campingen eller om de måste begränsa typ max 20 husvagnar per servicebyggnad mm.
Tydligen sådant de flesta campingplatser väntat på.
Resten fixar de säkert precis som butiker med klistermärken på golvet till sina receptioner så folk inte står för nära.

De hade bokat midsommar och campingplatsen de skulle till hade tagit bort avgifter om man vill boka av.
Det är rätt så kort tid kvar till midsommar så jag hoppas alla hinner fixa vad de behöver.
Förstår deras problem då vi också hade husvagn då barnen var små.

Har du själv bott på någon camping och utnyttjat servicebyggnader för tvättning, dusch, matlagning och disk?
Det har jag tidigare gjort och skulle aldrig gå in i en sådan om den inte var rejält städad.

Tror du fortfarande de inte behöver några råd/krav att gå efter?

Även de som hyr ut stugor behöver säkert råd om hur man gör mellan olika gäster intar stugan.
Räcker det med att bara gästen som lämnar ska städa eller behöver man ha dit städkunnig personal som gör enklare sanering? Ja jag tror du förstår. Själv skulle jag aldrig bo i en stuga där tidigare gäst blivit sjuk och inte städat riktigt.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Vi har haft högst dödlighet i världen per capita i snart två veckor nu?

Vilket innebär att Sverige är covid19 pandemins epicentrum är det verkligen rimligt att tillåta långa resor inom landet i detta skede?

Det tycker inte jag :(
 
Fairlane
Om Sverige har högst siffror eller inte kan diskuteras. Så länge inte samtliga länder redovisar enligt samma modell så är det meningslöst att jämföra.

Jag tror för övrigt att epicentrum är Wuhan och kommer så förbli.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Haha, tror du på den?
Kina eller AB?
Jag lutar mer åt att Kina far med mer sanning än AB. :D
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om Sverige har högst siffror eller inte kan diskuteras. Så länge inte samtliga länder redovisar enligt samma modell så är det meningslöst att jämföra.

Bara det faktum att det kan diskuteras tycker jag är illa nog, och är ett tillräckligt argument för lockdown och reseförbud.
 
Fairlane
Vad menar du då med lockdown? Olika människor har totalt olika bild av detta så det behövs tydligare beskrivning än så. Vissa säger att vi borde genomföra en lockdown som exempelvis Finland och stänga kollektivtrafiken. Det är lite ologiskt eftersom kollektivtrafiken inte stängts i Finland, där mot har man rekommenderat folk att undvika kollektivtrafiken om möjligt, ungefär som i Sverige alltså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.