Status
Inte öppen för fler kommentarer.
A
pacman42 pacman42 skrev:
Jag läste ett par artiklar till om Tegnell och munskydden. Efter att ha läst flera artiklar så känns det som om Tegnell inte tror på att viruset smittar asymptomatiskt.

Detta stämmer rätt väl med andra uttalanden han gjort tidigare rörande att de som smittat visst har haft symtom osv. Han tror nog inte på att det finns asymptomatisk smitta helt enkelt.

Om detta stämmer så skulle det förklara en hel del...
Tegnell är mest budbäraren av vad myndigheten kommit fram till så det är nog inte hans personliga åsikter utan myndighetens ståndpunkter i de flesta fall.
 
  • Gilla
patst577 och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Tegnell "tycker inte att munskydd passar i den svenska coronastrategin"

[länk]
Observera att det finns inget citat av Tegnell som lyder så i det referat du hänvisar till utan det är en journalistprodukt.
Hela artikeln https://tt.omni.se/tegnell-munskydd-passar-inte-i-coronastrategi/a/4qMqB6
Det närmaste man kommer till artikelns rubrik är:
Men noterar också att uttalandena fokuserar på situationer där man inte kan hålla avstånd. Situationer som är sällsynta i Sverige enligt honom.
– Vi har inga allmänna tecken på stor smittspridning på svenska transportsträckor. Vi har goda kapaciteter till att kunna hålla avstånd i Sverige, säger Anders Tegnell.
Sen finns det meningar som handlar om att man bör invänta den fullständiga WHO-rapporten och inte ta lösryckta bitar.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag har normalt sett inte ett stort motstånd mot myndigheter, även om de ibland får en släng av sleven också. Men Tegnell har jag MYCKET svårt för, framförallt för att han uppenbarligen har ett antal dolda agendor som han inte för fram.

Om det handlar om att han vill ha en viss takt i smittspridningen, eller om det är något annat, det har jag ingen aning om, men han berättar inte hela sanningen och det har han undvikit från dag ett.
Jag kan förstå dig om du byter ut Tegnell mot hela FHM i ditt inlägg. Det är inte Tegnell personligen som bestämmer strategier, rekommendationer och åtgärder utan det är konsensus-styrt med ständiga diskussioner internt.
 
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och det är uppenbart att kommentaren om att inte vissla på mataffären betyder att du inte bryr dig om vad forskningen har kommit fram till.

Jag har normalt sett inte ett stort motstånd mot myndigheter, även om de ibland får en släng av sleven också. Men Tegnell har jag MYCKET svårt för, framförallt för att han uppenbarligen har ett antal dolda agendor som han inte för fram.

Om det handlar om att han vill ha en viss takt i smittspridningen, eller om det är något annat, det har jag ingen aning om, men han berättar inte hela sanningen och det har han undvikit från dag ett.
Jag hör inte att Tegnell har en egen agenda. Jag hör en man som tar ett helhetsgrepp om folkhälsan och kanske stundtals kommunicerar toll människor som tror sig förstår epidemiologi och folkhälsa men egentligen inte har en aning. Vi får inte förstöra ett samhälle för att rädda några tusen liv (varav många redan är väldigt sjuka). Konsekvenserna blir enorma och oproportionerliga. Men jag förstår ju Tegnell & co när de känner att de inte kan säga det, för då skulle världen implodera.
 
  • Gilla
  • Älska
patst577 och 10 till
  • Laddar…
BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det här är visserligen en källa som en del här anser vara icke trovärdig, men de tar fram många sanningar ändå:



[länk]
Du framförde samma sak igår och fick då ett svar från mig. Diskussionen skulle leda mer framåt i stället för att gå i cirklar om du bemötte mitt svar i stället för att skriva i princip samma sak igen.

Artikeln är i sedvanlig ordning skriven på ett manipulativt sätt genom att sätta lösryckta bitar av rapporter i ett annat sammanhang för att påverka folk i stället för att ge fakta och låta folk dra egna slutsatser.

Man inför dessutom nyspråk som att kalla särskilt boende för ålderdomshem. De ålderdomshem som fanns en gång i tiden var väldigt annorlunda än de särskilda boenden som finns idag. På ålderdomshem bodde äldre som inte längre klarade sig själva hemma medan idag får sådana äldre hemtjänst och bostadsanpassningar. De som bor på särskilt boende har underliggande sjukdomar, fysiska och/eller psykiska som demens. De två kategorierna är alltså inte det minsta jämförbara utan det bara syftar till att manipulera läsaren till att tro att särskilt boende är till för relativt friska äldre.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ingenjören och 4 till
  • Laddar…
D
Okarlsson Okarlsson skrev:
Jag hör inte att Tegnell har en egen agenda. Jag hör en man som tar ett helhetsgrepp om folkhälsan och kanske stundtals kommunicerar toll människor som tror sig förstår epidemiologi och folkhälsa men egentligen inte har en aning. Vi får inte förstöra ett samhälle för att rädda några tusen liv (varav många redan är väldigt sjuka). Konsekvenserna blir enorma och oproportionerliga. Men jag förstår ju Tegnell & co när de känner att de inte kan säga det, för då skulle världen implodera.
Måste man säga det varje gång som samhället gör något eller meddelar ett beslut, det är väl underförstått att allt man gör görs med hänsyn till helheten? Kan någon verkligen tro att det inte alltid är så?

Alla beslut slår ju på så sätt mot de med särintressen eftersom varje uppsida för någon innebär en nersida för någon annan.
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Observera att det finns inget citat av Tegnell som lyder så i det referat du hänvisar till utan det är en journalistprodukt.
Hela artikeln [länk]
Det närmaste man kommer till artikelns rubrik är:

Sen finns det meningar som handlar om att man bör invänta den fullständiga WHO-rapporten och inte ta lösryckta bitar.


Jag kan förstå dig om du byter ut Tegnell mot hela FHM i ditt inlägg. Det är inte Tegnell personligen som bestämmer strategier, rekommendationer och åtgärder utan det är konsensus-styrt med ständiga diskussioner internt.
Det är dock skillnad på hur Tegnell och de andra från FHM uttrycker sig, det är därför jag pekar ut Tegnell specifikt. Exempelvis Anders Wallensten har jag mycket större förtroende för, han är mycket rakare och tydligare när han är på presskonferenser eller i intervjuer.

Nsturligtvis är det FHM gemensamt som fattar besluten, men jag har en känsla av att Tegnells ord väger tungt. Särskilt med tanke på att Tegnell uttrycker sig väldigt annorlunda än de andra.

Sedan får jag ju erkänna att jag har väldigt svårt i allmänhet för folk som inte talar klarspråk. Här kommer mina autistiska drag fram (dock ej belagda annat än av min fru och hennes lärarkollegor).

Det är rätt tydligt dock att mina arbetskollegor och vänner, civilingenjörer inom olika inriktningar allihop, till övervägande del har mycket svårt för Tegnell pga hans otydlighet i både svar och argumentation. Men även min fru och hennes bekantskapskrets (många lärare) har till största delen svårt för hans retorik.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Det är dock skillnad på hur Tegnell och de andra från FHM uttrycker sig, det är därför jag pekar ut Tegnell specifikt. Exempelvis Anders Wallensten har jag mycket större förtroende för, han är mycket rakare och tydligare när han är på presskonferenser eller i intervjuer.

Nsturligtvis är det FHM gemensamt som fattar besluten, men jag har en känsla av att Tegnells ord väger tungt. Särskilt med tanke på att Tegnell uttrycker sig väldigt annorlunda än de andra.

Sedan får jag ju erkänna att jag har väldigt svårt i allmänhet för folk som inte talar klarspråk. Här kommer mina autistiska drag fram (dock ej belagda annat än av min fru och hennes lärarkollegor).

Det är rätt tydligt dock att mina arbetskollegor och vänner, civilingenjörer inom olika inriktningar allihop, till övervägande del har mycket svårt för Tegnell pga hans otydlighet i både svar och argumentation. Men även min fru och hennes bekantskapskrets (många lärare) har till största delen svårt för hans retorik.
Det är intressant att höra om din värld, oerhört många coronasjuka och många som har extra svårt för Tegnell, den är atypisk för Sverige som helhet men jag förstår att det kan påverka perspektiven
 
  • Gilla
patst577 och 3 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Jag hör inte att Tegnell har en egen agenda. Jag hör en man som tar ett helhetsgrepp om folkhälsan och kanske stundtals kommunicerar toll människor som tror sig förstår epidemiologi och folkhälsa men egentligen inte har en aning. Vi får inte förstöra ett samhälle för att rädda några tusen liv (varav många redan är väldigt sjuka). Konsekvenserna blir enorma och oproportionerliga. Men jag förstår ju Tegnell & co när de känner att de inte kan säga det, för då skulle världen implodera.
Case closed. Jag tror dock inte att världen skulle implodera utan jag tror att folk skulle bli duktigare på att följa restriktionerna. Jag tror även att samhället (civilt och offentligt) skulle kunna hantera de isolerade 70-plussarna bättre om de visste hur länge de skulle vara isolerade.
 
D djac skrev:
Det är intressant att höra om din värld, oerhört många coronasjuka och många som har extra svårt för Tegnell, den är atypisk för Sverige som helhet men jag förstår att det kan påverka perspektiven
Självklart påverkar det att det är många som är sjuka runt mig och att jag exempelvis har många isolerade släktingar. Det vore konstigt annars.
 
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Det är dock skillnad på hur Tegnell och de andra från FHM uttrycker sig, det är därför jag pekar ut Tegnell specifikt. Exempelvis Anders Wallensten har jag mycket större förtroende för, han är mycket rakare och tydligare när han är på presskonferenser eller i intervjuer.

Nsturligtvis är det FHM gemensamt som fattar besluten, men jag har en känsla av att Tegnells ord väger tungt. Särskilt med tanke på att Tegnell uttrycker sig väldigt annorlunda än de andra.

Sedan får jag ju erkänna att jag har väldigt svårt i allmänhet för folk som inte talar klarspråk. Här kommer mina autistiska drag fram (dock ej belagda annat än av min fru och hennes lärarkollegor).

Det är rätt tydligt dock att mina arbetskollegor och vänner, civilingenjörer inom olika inriktningar allihop, till övervägande del har mycket svårt för Tegnell pga hans otydlighet i både svar och argumentation. Men även min fru och hennes bekantskapskrets (många lärare) har till största delen svårt för hans retorik.
Jag har en nära släkting med Asperger så jag är inte förvånad över din upplevelse men man kan inte ta upplevelsen att man tycker illa om hur någon uttrycker sig till att betyda att den personen har en dold agenda som skulle vara annorlunda än andra personer på samma myndigheter bara för att de andra personerna uttrycker sig annorlunda.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har en nära släkting med Asperger så jag är inte förvånad över din upplevelse men man kan inte ta upplevelsen att man tycker illa om hur någon uttrycker sig till att betyda att den personen har en dold agenda som skulle vara annorlunda än andra personer på samma myndigheter bara för att de andra personerna uttrycker sig annorlunda.
Nu tror jag nog att du övertolkade det jag skrev.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
D djac skrev:
Jag tycker den hållningen är lite tramsig, kan inte se att FHM säger att folk inte får göra egna bedömingar, vara längre ifrån folk än 2m osv. Den modell de förespråkar bygger på sunt förnuft tillsammans med en vetenskaplig grund och det förväntas att medborgarna tar ett eget vuxet ansvar eftersom det hela tiden uppstår situationer där det kräver enskilda beslut.

Vissa kommer då vara mer konservativa i sina beslut och andra mer liberala men alla förväntas ta intryck av de rekommendationer som ges, kan det bli enklare?
Instämmer helt och vi är nog många som tänker så men så finns det de som behöver stöd i allt möjligt och det är de som ökar risken för smittspridning.
Se bara folk som trängs på uteserveringar och demonstrationer mm. helt huvudlöst vilket jag och de flesta här absolut inte skulle komma på tanken.
Sunt förnuft, precis vilket har gjort att jag klarat mig ifrån årliga influensan mer än 25 år nu.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
optimum
Finns säkert någon här som kan svaret på varför man satte datumet för fritt för resor inom Sverige från och med 13/6

Man satte det till 13/6 och varför inte omgående eller 6/6?
Det är väl inget som förändrar sig just inför 13/6 som inte är nu.

Påverkar inte mig men just 13/6 ?


OBS gäller givetvis symptomfria personer.
 
optimum
Något historiskt för 2020-06-06

Dagen då vi slog Kina

Nyhetsrubrik om att Sverige gått om Kina i rapporterade dödstal av coronaviruset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.