BirgitS
Enkät om vaccinationsviljan.
Nästan nio av tio personer svarade att de helt säkert (70 procent) eller troligen (18 procent) kommer att tacka ja till ett erbjudande om vaccinering mot covid-19.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...tt-stor-vilja-att-vaccinera-sig-mot-covid-19/

Vi får hoppas att det verkligen blir nära 90 % som vaccinerar sig för annars kommer det bli problem att uppnå flockimmunitet med tanke på att närmare 20 % av befolkningen (de minderåriga) inte erbjuds vaccinering och att vaccinet inte skyddar alla, särskilt inte med hänsyn till de nya varianter som finns i omlopp.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Är inte poängen i ett diskutionsforum att svara på fågor, istället för att komma med egenpåhittade dogmer?
Du kan ju tänka på det själv i så fall, för jag har ställt många frågor till dig som du inte har svarat på.
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan ju tänka på det själv i så fall, för jag har ställt många frågor till dig som du inte har svarat på.
Det stämmer. Att jag inte besvarar alla, beror inte på någon missriktad välvilja till att skydda den egna gruppen, vilken den nu kan vara, utan för att jag inte hinner med i den hiskeliga takt, inläggen postas här.
Så missar jag att svara på din fråga. Påminn mig!

Staffans
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
harry73
Är det fler som får känslan att @Ulltand och @BirgitS har byt positioner i diskussionen?
Har haft läst flera inlägg av Ulltand senaste dagarna där i alla fall tummen kom i närheten av gilla-knappen och flera inlägg av Birgit som jag inte alls höll med om.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
El-Löken66 och 5 till
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Hur ny måste en nyhet vara för att platsa i tråden ?
Min åsikt är timmar eller max något dygn gamla nyheter från live flöden, några dagar från mer välskrivna artiklar och upp till några månader om det är intressanta studier som vanliga nyhetsmedier missat.
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Med tanke på att fohm skrev för ganska exact 2månader sedan.
"Fortfarande är oklart i vilken utsträckning vaccinerade personer kan sprida smittan vidare"
Är det orimligt då att fråga om du kunde styrka ditt uttalande med länk till studien.
Vad är det som är oklart?
Att det är oklart om vacciner minskar smittspridningen och att det därmed skulle vara meningslöst att vaccinera sig?
Att det är oklart om vaccinerade öht kan sprida smitta vidare?

Det är alltid risk för missförstånd, att utrycka sig klumpigt eller rent av fel, men visst måste du hålla med om att det är bra med källor och länkar till det som skrivs så man kan klicka sig vidare och kolla själv?
BirgitS BirgitS skrev:
Så dels är risken att bli sjuk ungefär 10 % (ner mot 5 % i vissa studier) och om man då trots allt skulle bli sjuk är risken för att smitta vidare i familjen nästan halverad.
[ inte riktat till någon specifikt ]
Det är väl i denna tråd som i andra forum att man väljer sin sanning och det är jättelätt att nå consensus, bara man får ha sin egen. ;)

Jag saknar avslutet på whiskey diskussionen.
Hur många är det som är rädda för de ämne som jästsvamparna bildar de de bryter ner sockerarter och kan det finnas kvar några jästsvampar kvar i drycken?
Kan det finnas andra (senare) steg i industriprocessen som bidrar med föroreningar i slutprodukten?
Kan något av ämnena orsaka övergående symptom på illamående eller sjukdom?

Lite humor kan vi väl tolerera i tråden, men det är inte nya humortråden.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Så missar jag att svara på din fråga. Påminn mig!
Nej, jag tänker inte gå igenom inlägg jag har skrivit tidigare för att se vilka frågor jag inte har fått svar på. Jag bara har noterat att det många gånger inte kommer något svar och då tolkar jag det som att det är något du inte vill svara på av någon anledning. Om det är något inlägg man vill besvara men inte hinner just då så finns det ju funktioner som bokmärken/favoriter etc.
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Om det är något inlägg man vill besvara men inte hinner just då så finns det ju funktioner som bokmärken/favoriter etc.
Gör det? Den funktionen känner jag inte till.

Så nu vet du. Svarar jag inte, beror det på att jag missat det. Inget annat.

Staffans
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Inte alls. Men vi har 4 godkända vaccin men har valt bort två av vilka fortsatt är godkända och används i EU.

Därför ligger vi efter i schemat men det är ett politiskt beslut utan vetenskaplig grund.

Alla vet att både J&J och AZ har betydligt större nytta än risk men vi använder dem inte.

Ja en sådan galenskap kunde jag inte förutse.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...ation-for-dig-om-vaccinationen/om-vaccinerna/
 
  • Skärmdump av informationsmaterial med tabell över COVID-19-vaccinerna Pfizer, Moderna och AstraZeneca och deras egenskaper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Har du möjlighet att länka studierna som visar att smittorisken för vaccinerade minskar till en tiondels risk?
Minskar inte risken med en tjugondedel för varje decimeter man har emellan sig och eventuell smittspridare?
 
D
harry73 harry73 skrev:
Är det fler som får känslan att @Ulltand och @BirgitS har byt positioner i diskussionen?
Har haft läst flera inlägg av Ulltand senaste dagarna där i alla fall tummen kom i närheten av gilla-knappen och flera inlägg av Birgit som jag inte alls höll med om.
Ingen prestige för mig, om Ulltand skriver något annat än strunt så gillar jag, rakt av! Tror tom att det hänt idag :)
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Kolla, statsministern har kommit fram till samma som UT, men 3 veckor (eller 6 månader) senare. Ja det är lätt att vara efterklok :)

""– Vi börjar nu skymta början på slutet, säger statsminister Stefan Löfven (S)."" Aftonbladet
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
""– Vi ser en kraftigt minskad smittspridning i nästan hela Sverige. Det här ligger väldigt nära det vi presenterade i vårt mest optimistiska scenario för två veckor sedan, säger Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson."" DN

Wow redan för två veckor sedan!

Men det är närmast exakt med vad som enkelt kunde förutspås för 6 månader sedan.

Men vi den tidpunkten talade FHM om att vi kanske aldrig skulle slippa undan restriktioner OCH att vaccin inte var lösningen på smittan.

Förmodligen redan då uppbundna av ännu tidigare och felaktiga uttalanden om att vaccin ligger många år framåt i tiden.
 
Redigerat:
Ulltand Ulltand skrev:
""– Vi ser en kraftigt minskad smittspridning i nästan hela Sverige. Det här ligger väldigt nära det vi presenterade i vårt mest optimistiska scenario för två veckor sedan, säger Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson."" DN
Då är det ju intressant att titta på vad som är skillnaden nu mot för några månader sen, ur smittspridningssynpunkt. Har vi ökat restriktionerna? Nej. Den enda skillnaden jag kan se, är att folk över 50 blivit vaccinerade (men i princip inga under 50).
Betyder det alltså att det inte alls är folk under 50 som varit drivande i smittspridningen, som det ibland hävdats, utan de äldre?

Eller är det - precis som vid den här tiden förra året - helt enkelt så att det blir mindre smittspridning under sommaren.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.