harry73
T tanaris skrev:
Sorry, men jag kan inte argumentera mot din skräck för saker med komplicerade namn och E-nummer. Det är irrationella känslor, inte argument.

Men det är ju inte utan att man undrar lite hur du bestämmer vilka ämnen som är mer farliga än andra, på de premisserna...
Jag läste boken Den hemliga kocken och det var en ögonöppnare. Första veckorna tog veckohandlingen mycket längre tid att leta efter bättre varor, men man hittar snabbt sina nya favoriter.

Den främste anledning för en lång ingrediensförteckning med många E-nummer är att producenter vill byta ut dyrare produkter för billigare och då behöver man lägga till ingredienser som håller maten tjock eller tillföra smak och färgämnen som gör att produkten smakar och ser ut som den ska. En annan anledning är att maten ska vara hållbar (inte bli dålig) och då menar jag inte bara att den inte börjar ruttna, men också att såsen inte skiftar sig eller så.

Så även om vissa produkter lagligen kräver vissa tillsatser, kan man säga att desto mer tillsatser en produkt har, desto lägre kvalitet ingredienserna har.

Själv har jag en familj med många allergier och framförallt också histaminintolerans. Det betyder att man behöver ha stenkoll på ingredienserna, och undvika många E-nummerprodukter.

Om vi då fortsätter till vaccinet och även långtidscovid, då är min gissning att en stor del av (de allvarligare) biverkningarna och en stor del av långtidscovidfall egentilgen beror på histaminintolerans och mast cell activation syndrom (MCAS) Den nya långtidscovid kliniken i Huddinge börjar anställa folk med just denna kompetensen.

Vad det är som sätter igång MCAS är lite svårt att säga, det kan bero på hjälpämnen i vaccinet eller medicin som covidsjuka får, eller så är det själva reaktionen av immunsystemet som sätter igång eländet.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag läste boken Den hemliga kocken och det var en ögonöppnare. Första veckorna tog veckohandlingen mycket längre tid att leta efter bättre varor, men man hittar snabbt sina nya favoriter.

Den främste anledning för en lång ingrediensförteckning med många E-nummer är att producenter vill byta ut dyrare produkter för billigare och då behöver man lägga till ingredienser som håller maten tjock eller tillföra smak och färgämnen som gör att produkten smakar och ser ut som den ska. En annan anledning är att maten ska vara hållbar (inte bli dålig) och då menar jag inte bara att den inte börjar ruttna, men också att såsen inte skiftar sig eller så.

Så även om vissa produkter lagligen kräver vissa tillsatser, kan man säga att desto mer tillsatser en produkt har, desto lägre kvalitet ingredienserna har.

Själv har jag en familj med många allergier och framförallt också histaminintolerans. Det betyder att man behöver ha stenkoll på ingredienserna, och undvika många E-nummerprodukter.

Om vi då fortsätter till vaccinet och även långtidscovid, då är min gissning att en stor del av (de allvarligare) biverkningarna och en stor del av långtidscovidfall egentilgen beror på histaminintolerans och mast cell activation syndrom (MCAS) Den nya långtidscovid kliniken i Huddinge börjar anställa folk med just denna kompetensen.

Vad det är som sätter igång MCAS är lite svårt att säga, det kan bero på hjälpämnen i vaccinet eller medicin som covidsjuka får, eller så är det själva reaktionen av immunsystemet som sätter igång eländet.
Verkligen OT. MEN, vilka "E-nummerprodukter" är det du menar innehåller histaminer, och vilka nummer är det du håller dig borta ifrån? Vad jag kan se vid en snabb googling verkar det mest vara ett bekymmer med olika typer av fermenterade animaliska råvaror (ost, fisksås...), dvs sådant som inte brukar behöva övriga tillsatser för att smaka mycket.
 
T
harry73 harry73 skrev:
Jag läste boken Den hemliga kocken och det var en ögonöppnare. Första veckorna tog veckohandlingen mycket längre tid att leta efter bättre varor, men man hittar snabbt sina nya favoriter.
Problemet är att många inte klarar av att göra en egen analys. De läser att något framställs med hjälp av mögel, syra eller något annat läskigt och då kickar reptilhjärnan direkt in och tänker "farligt". Det finns mycket skit och det är bra att saker och ting granskas av Mats-Erik, Fernholm mfl, men tyvärr blir såna människor lätt överentusiastiska och ger sig ut på något slags korståg.

Som vanligt är det källkritik som gäller, och det är inte lätt.

Men tillbaka till vaccinet. Naturligtvis hade det bästa varit att inte behöva spruta in saker och ting i kroppen, men så enkelt är det ju inte eftersom det finns risker med att inte göra det såväl som det finns risker med att göra det. Den risken är upp till var och en att bedöma utifrån sina förutsättningar och tillgängliga fakta. Är man osäker kan man också diskutera saken utan att för den skull behöva hänge sig åt att propagera, vilket en del här har visat sig ha svårt för.
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
T tanaris skrev:
Är man osäker kan man också diskutera saken utan att för den skull behöva hänge sig åt att propagera, vilket en del här har visat sig ha svårt för.
Bra. En sund självkritik, skadar aldrig.

Just tillsatser/utfyllnad i medicin, är ett problem för många. En kompis käkar Spironolakton. Är det inte Pfaizer, får hon ont i magen. Något hennes läkare varit med om många gånger förut. Gäller alla möjliga läkemedel, så varför inte även för vaccinet?

Staffans
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Kan någon förklara för mig varför man prioriterar intagna på anstalterna före dem som inte är dömda för något? Tex dom som är anställda på anstalterna.

Måste ju vara någonting jag helt har missat :thinking:
 
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Bra. En sund självkritik, skadar aldrig.

Just tillsatser/utfyllnad i medicin, är ett problem för många. En kompis käkar Spironolakton. Är det inte Pfaizer, får hon ont i magen. Något hennes läkare varit med om många gånger förut. Gäller alla möjliga läkemedel, så varför inte även för vaccinet?

Staffans
Eller varför även för vaccinet?
Du får ju ha lite bättre argument än det där...
 
Gammelnörden
H hapazard skrev:
Verkligen OT. MEN, vilka "E-nummerprodukter" är det du menar innehåller histaminer, och vilka nummer är det du håller dig borta ifrån? Vad jag kan se vid en snabb googling verkar det mest vara ett bekymmer med olika typer av fermenterade animaliska råvaror (ost, fisksås...), dvs sådant som inte brukar behöva övriga tillsatser för att smaka mycket.
OT
Nu var ju frågan riktad till harry73 egentligen men jag tolkade det som att det är främst p g a de många allergierna i familjen som de var extra vaksamma på E-nummer och ingredienser över huvud taget.

MEN som histaminintolerant kan jag ge ett vanligt förekommande exempel - E300, askorbinsyra dvs tillverkat C-vitamin. Det kan framställas på flera sätt och troligtvis är det de processer som inbegriper mögel och jäsning som jag reagerar på. Jag vet detta eftersom jag vid flertalet gånger under flera decennier har gjort "uteslutningstester" med både livsmedel och kosttillskott. Eftersom det aldrig specificeras vilken process det framställs med kan jag inte chansa, i synnerhet i ett skov med mkt inflammationer.

Jag tänker inte vidare fylla tråden avsedd för nyheter om coronavirus med mer om histaminintolerans. MEN det har tagit mig flera decenniers läsande och googlande av nyutgiven forskning, studier mm och testande för att förstå mig på och hantera min histaminintoelrans.
Bara för att nämna något så kan jag inte vänta för länge på morgonen med att äta eftersom fasta triggar och ger symtom. Om jag fiskar fisken själv och tillagar den direkt eller vakuumförpackar och fryser den omgående går det hur bra som helst att äta fisk. Men köpa fisk i affären, även fryst, är som rysk roulett.

(edit:stavfel)
 
Redigerat:
  • Gilla
Wide Glide och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Eller varför även för vaccinet?
Du får ju ha lite bättre argument än det där...
Bäste Nissens. Ibland undrar jag hur, eller om du tänker innan du skriver ännu ett inlägg för att ifrågasätta, ifrågasättarna:D.
Så. Om utfyllnadsämnen i läkemedel i allmänhet, kan ge biverkningar. Är det då inte möjligt att de även kan vara så med vaccinet.
Kan du argumentera emot det resonemanget på ett mer nyanserat sätt, än ditt vanliga nonsens, likt ovan?

Staffans
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag läste boken Den hemliga kocken och det var en ögonöppnare. Första veckorna tog veckohandlingen mycket längre tid att leta efter bättre varor, men man hittar snabbt sina nya favoriter.

Den främste anledning för en lång ingrediensförteckning med många E-nummer är att producenter vill byta ut dyrare produkter för billigare och då behöver man lägga till ingredienser som håller maten tjock eller tillföra smak och färgämnen som gör att produkten smakar och ser ut som den ska. En annan anledning är att maten ska vara hållbar (inte bli dålig) och då menar jag inte bara att den inte börjar ruttna, men också att såsen inte skiftar sig eller så.

Så även om vissa produkter lagligen kräver vissa tillsatser, kan man säga att desto mer tillsatser en produkt har, desto lägre kvalitet ingredienserna har.

Själv har jag en familj med många allergier och framförallt också histaminintolerans. Det betyder att man behöver ha stenkoll på ingredienserna, och undvika många E-nummerprodukter.

Om vi då fortsätter till vaccinet och även långtidscovid, då är min gissning att en stor del av (de allvarligare) biverkningarna och en stor del av långtidscovidfall egentilgen beror på histaminintolerans och mast cell activation syndrom (MCAS) Den nya långtidscovid kliniken i Huddinge börjar anställa folk med just denna kompetensen.

Vad det är som sätter igång MCAS är lite svårt att säga, det kan bero på hjälpämnen i vaccinet eller medicin som covidsjuka får, eller så är det själva reaktionen av immunsystemet som sätter igång eländet.
Jag tror på att det först och främst är själva reaktionen av immunsystemet som sätter igång eländet,
och sen inte återgår till det normala, som att systemet har behov av att stängas ner i vissa delar och startas upp på nytt.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Bäste Nissens. Ibland undrar jag hur, eller om du tänker innan du skriver ännu ett inlägg för att ifrågasätta, ifrågasättarna:D.
Så. Om utfyllnadsämnen i läkemedel i allmänhet, kan ge biverkningar. Är det då inte möjligt att de även kan vara så med vaccinet.
Kan du argumentera emot det resonemanget på ett mer nyanserat sätt, än ditt vanliga nonsens, likt ovan?

Staffans
Den där härskartekniken ser bara fånig ut, så att du vet.
Det förstår väl de flesta att det beror på vilka ämnen det är. Salt tex lär inte ställa till med mycket. Eller vatten.
Allt är inte farligt, bäste Herr Staffans.
 
Nissens Nissens skrev:
Den där härskartekniken ser bara fånig ut, så att du vet.
Det förstår väl de flesta att det beror på vilka ämnen det är. Salt tex lär inte ställa till med mycket. Eller vatten.
Allt är inte farligt, bäste Herr Staffans.
Nja, du och vi andra också, får vara lite försiktiga med att vara allt för kategoriska och generaliserande. Ämnen kan vara både livsnödvändiga, förvärra sjukdomstillstånd lite eller rent av vara giftiga beroende på mängd.
Men mycket natrium kan höja blodtrycket, och det i sin tur ökar risken för hjärtinfarkt, hjärtsvikt, stroke och njurskador. Idag uppger var femte vuxen i Sverige att de har högt blodtryck, och närmare hälften av alla över 65 år. För hälsan bör man inte få i sig mer än 1 tesked salt (6 gram) per dag
Källa: https://www.livsmedelsverket.se/mat...-ditt-satt/salt?AspxAutoDetectCookieSupport=1
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
T
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Bra. En sund självkritik, skadar aldrig.

Just tillsatser/utfyllnad i medicin, är ett problem för många. En kompis käkar Spironolakton. Är det inte Pfaizer, får hon ont i magen. Något hennes läkare varit med om många gånger förut. Gäller alla möjliga läkemedel, så varför inte även för vaccinet?
Nu blandar du ihop två olika saker här. Att din kompis kanske är överkänslig mot något ämne i något läkemedel innebär inte att det gäller alla människor och alla läkemedel.

Jag är allergisk mot hasselnötter. Det innebär inte att alla borde undvika hasselnötter för säkerhets skull. Man kan ju fråga sig varför många tänker så när det gäller just vaccin, eftersom det faktiskt finns fördelar med att ta vaccin medan jag inte kan komma på en enda uppenbar fördel med att käka hasselnötter...
 
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Den där härskartekniken ser bara fånig ut, så att du vet.
Det förstår väl de flesta att det beror på vilka ämnen det är. Salt tex lär inte ställa till med mycket. Eller vatten.
Allt är inte farligt, bäste Herr Staffans.
Så, när du inte kan motivera det du nyss påstått, är du utsatt för "härskarteknik". Intressant slutsats.
Du smiter alltså ifrån frågan, ännu en gång?

Staffans
 
Staffans2000
T tanaris skrev:
Man kan ju fråga sig varför många tänker så när det gäller just vaccin,
Varför inte, även vaccin!
Läs om. Läs rätt. För nu svarar du på något jag inte påstått. Slarver!

Staffans
 
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Om utfyllnadsämnen i läkemedel i allmänhet, kan ge biverkningar. Är det då inte möjligt att de även kan vara så med vaccinet.
Här kan du se ett videoklipp med en som berättar vad Pfizers vaccin innehåller och varför: https://www.svt.se/nyheter/vad-innehaller-egentligen-ett-vaccin
– Som helhet är det ett ganska rent vaccin som innehåller få kemikalier, säger Ali Mirazimi, virusforskare på Karolinska institutet.
Till skillnad från tabletter så är utfyllnaden för ett vaccin i huvudsak vatten.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.