BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Uppsala ligger väl ändå en bra bit från Finland? :)
Hehe, jag menade att det känns bekant från Sverige, samma problem med att få folk (unga) att sluta umgås där som här.
 
A
B b8q skrev:
Finlands regering förbereder en lag för munskyddstvång och kraftiga restriktioner i den personliga rörelsefriheten, meddelar Helsingin Sanomat:
[länk]
Usch! Ingen rolig grej att höra i ett demokratiskt samhälle.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hehe, jag menade att det känns bekant från Sverige, samma problem med att få folk (unga) att sluta umgås där som här.
Vilket har viss koppling till det heltokiga (eller åtminstone konstiga) svenska beslutet att införa restriktioner på max 1 person per bord för restauranger som saknar egen ingång (och ofta har högt till tag i stora luftiga lokaler).

Ganska obegripligt att en trång restaurang med lågt till tak och egen dörr får ha fler personer vid borden, men ändå logiskt om man vill få ungdomar att INTE hänga i köpcentren. Riktiga restauranger har mer koll på gästerna, spritar borden mm.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
blackarrow blackarrow skrev:
Vilket har viss koppling till det heltokiga (eller åtminstone konstiga) svenska beslutet att införa restriktioner på max 1 person per bord för restauranger som saknar egen ingång (och ofta har högt till tag i stora luftiga lokaler).

Ganska obegripligt att en trång restaurang med lågt till tak och egen dörr får ha fler personer vid borden, men ändå logiskt om man vill få ungdomar att INTE hänga i köpcentren. Riktiga restauranger har mer koll på gästerna, spritar borden mm.
Ja, det skulle vara intressant att få ta del av tankegångarna inför det beslutet...
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, det skulle vara intressant att få ta del av tankegångarna inför det beslutet...
Ett svenskt allternativ till utegångsförbud för ungdomar är min spekulation.
Har dessutom effekt både på dag och kvällstid och familjer som ”häger” på köpcentren medan EN person går in i en affär.

Man får bort slumpmässiga möten, kanske undviker man någon superspridare/superspridarevent.
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Ja, det skulle vara intressant att få ta del av tankegångarna inför det beslutet...
Min GISSNING är att man har sett att de som hänger mycket på köpcentra är samma grupp som ofta kommer in på sjukhus med covid och att man ville göra köpcentra mindre attraktiva att spendera dagarna på, om man inte kan sitta och fika ihop så försvinner kanske en stor anledning till att besöken blir långa.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Ett svenskt allternativ till utegångsförbud för ungdomar är min spekulation.
Har dessutom effekt både på dag och kvällstid och familjer som ”häger” på köpcentren medan EN person går in i en affär.

Man får bort slumpmässiga möten, kanske undviker man någon superspridare/superspridarevent.
D djac skrev:
Min GISSNING är att man har sett att de som hänger mycket på köpcentra är samma grupp som ofta kommer in på sjukhus med covid och att man ville göra köpcentra mindre attraktiva att spendera dagarna på, om man inte kan sitta och fika ihop så försvinner kanske en stor anledning till att besöken blir långa.
Så vitt jag minns så var det ungefär som blackarrow skriver som det sas på någon presskonferens som anledning när det infördes, man ska bara handla en person i taget för att man bara ska snabbt in och ut på ett köpcentrum annars är det alldeles för stor risk för att det blir trängsel någonstans eller att det umgås inomhus. Sen om det skulle vara samma personer som kommer in på sjukhus sas det inget om men det är ju lika illa även om tonåringarna hänger i köpcentret och sprider mellan sig och sen till föräldrarna som kan hamna på sjukhus.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Fairlane
  • Ledsen
  • Arg
hapazard och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Den amerikanska fas 3-studien i USA, Peru och Chile är nu klar och de första uppgifterna presenteras.
This interim safety and efficacy analysis was based on 32,449 participants accruing 141 symptomatic cases of COVID-19. The trial had a 2:1 randomisation of vaccine to placebo.
Vaccine efficacy was consistent across ethnicity and age. Notably, in participants aged 65 years and over, vaccine efficacy was 80%.
Approximately 20% of participants were 65 years and over, and approximately 60% had co-morbidities associated with an increased risk for progression of severe COVID-19, such as diabetes, severe obesity or cardiac disease.
This AstraZeneca-led US Phase III trial included two doses administered at a four week interval.
79 % effektivitet att skydda mot symtomatisk sjukdom.
100 % skydd mot allvarlig och kritisk sjukdom.
80 % effektivitet för de som är äldre än 65 åt.
https://www.astrazeneca.se/content/...al-met-primary-efficacy--endpoint-in-pre.html

Notera att det är ett pressmeddelande och inte en komplett rapport så det sakna s exakt information om tillvägagångssätt, exakt antal insjuknade i olika åldersgrupper etc. och osäkerheter i form av konfidensintervall etc.
 
  • Gilla
brfbo och 4 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Du får det att låta som att du skulle vara bättre på något sätt, men jag har några skärmdumpar i ett dokument här som pekar på motsatsen. Och då hör det till saken att jag extremt sällan känner något behov av att spara saker på det sättet.
Då tycker jag det vore bättre att du anmäler det eller tar det direkt med mig när det inträffat.

Vem sitter och sparar på skärmdumpar och varför?

Planerar du något speciellt med din samling?
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Den amerikanska fas 3-studien i USA, Peru och Chile är nu klar och de första uppgifterna presenteras.

79 % effektivitet att skydda mot symtomatisk sjukdom.
100 % skydd mot allvarlig och kritisk sjukdom.
80 % effektivitet för de som är äldre än 65 åt.
[länk]

Notera att det är ett pressmeddelande och inte en komplett rapport så det sakna s exakt information om tillvägagångssätt, exakt antal insjuknade i olika åldersgrupper etc. och osäkerheter i form av konfidensintervall etc.
.
BirgitS BirgitS skrev:
Den amerikanska fas 3-studien i USA, Peru och Chile är nu klar och de första uppgifterna presenteras.

79 % effektivitet att skydda mot symtomatisk sjukdom.
100 % skydd mot allvarlig och kritisk sjukdom.
80 % effektivitet för de som är äldre än 65 åt.
[länk]

Notera att det är ett pressmeddelande och inte en komplett rapport så det sakna s exakt information om tillvägagångssätt, exakt antal insjuknade i olika åldersgrupper etc. och osäkerheter i form av konfidensintervall etc.
Goda nyheter men förmodligen bara ett andhål innan nästa virusvariant tar över,

""Two doses of the AstraZeneca Covid-19 vaccine were found to have only a 10.4% efficacy against mild-to-moderate infections caused by the B.1.351 South Africa variant, according to a phase 1b-2 clinical trial published on Tuesday in the New England Journal of Medicine. ""
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Goda nyheter men förmodligen bara ett andhål innan nästa virusvariant tar över,
""Two doses of the AstraZeneca Covid-19 vaccine were found to have only a 10.4% efficacy against mild-to-moderate infections caused by the B.1.351 South Africa variant, according to a phase 1b-2 clinical trial published on Tuesday in the New England Journal of Medicine. ""
Ja, som sagts många gånger, det här är ett virus som vi kommer att behöva leva med i många år och kanske för alltid.

För att spä på din pessimism ytterligare så är underlaget så litet att:
Among the 42 participants with Covid-19, 39 cases (92.9%) were caused by the B.1.351 variant; vaccine efficacy against this variant, analyzed as a secondary end point, was 10.4% (95% CI, −76.8 to 54.8). The incidence of serious adverse events was balanced between the vaccine and placebo groups.
Conclusions
A two-dose regimen of the ChAdOx1 nCoV-19 vaccine did not show protection against mild-to-moderate Covid-19 due to the B.1.351 variant.
(mina fetstil)
 
  • Haha
optimum
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, som sagts många gånger, det här är ett virus som vi kommer att behöva leva med i många år och kanske för alltid.

För att spä på din pessimism ytterligare så är underlaget så litet att: (mina fetstil)
Nja pandemin hade kunnat tagit slut nu men nästa tillfälle är till hösten när de modifierade vaccinerna kommer.

Men nu var ju ingen speciellt orolig för mutationer och bara en handfull länder har full koll på spridningen av dessa.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nja pandemin hade kunnat tagit slut nu men nästa tillfälle är till hösten när de modifierade vaccinerna kommer.

Men nu var ju ingen speciellt orolig för mutationer och bara en handfull länder har full koll på spridningen av dessa.
Länder med låg medelålder och bristfällig nationell ekonomi har ju inget särskilt intresse av att införa restriktioner annat än mycket enkla eftersom det direkt slår mot befolkningens försörjning och överlevnad. Därför var det orimligt att pandemin skulle upphöra nu. Dessa länder är en bra grogrund för nya varianter med annan profil. Mutationer och varianter har man ju alltid vetat att det uppstår och man kan i förväg inte veta på vilket sätt ändringarna sker, vilket ju forskarna har sagt under mycket lång tid.

Astra Zeneca skrev i ett pressmeddelande nyligen att de trodde de skulle ha de modifierade vaccinerna framme kvartal 4. Med tanke på hur dåliga de var på att uppskatta vaccinframtagningen i typ maj förra året så ska man nog ta den uppskattningen med en nypa salt.
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.