Intressant att personer som är illegalt i landet hamnar i grupp 3. dvs före gruppen 19-58 år som inte har underliggande sjukdomar eller liknande.

:thinking::sweat:
 
  • Textdokument som beskriver Fas 3 i ett vaccinationsprogram med olika riskgrupper listade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Intressant att personer som är illegalt i landet hamnar i grupp 3. dvs före gruppen 19-58 år som inte har underliggande sjukdomar eller liknande.
Varför är det intressant?
Anser du inte att alla människor är värda lika mycket och ett räddat människoliv är just det oavsett vad den människan har för bakgrund?
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Intressant att personer som är illegalt i landet hamnar i grupp 3. dvs före gruppen 19-58 år som inte har underliggande sjukdomar eller liknande.

:thinking::sweat:
Orsaken till det är ju att de har svårt att följa rekommendationerna. Många är hemlösa och lever bland olika människor från dag till dag.

Däremot tror jag inte att de kommer att vaccinera sig i någon större utsträckning, många lever ju helt utanför samhället.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Varför är det intressant?
Anser du inte att alla människor är värda lika mycket och ett räddat människoliv är just det oavsett vad den människan har för bakgrund?
Jag anser att människor har lika värde oavsett vilket land dem är födda i hudfärg språk religion osv.
Märkligt antagande av dig att jag inte skulle göra det måste jag säga.

Vad får dig att tro att jag inte gör det?
 
Det intressanta är att regeringen anser att vi ska särbehandla folk och använda våra resurser till dem som vistas illegalt i Sverige i stället för att i första hand ta hand om våra invånare.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
D
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Intressant att personer som är illegalt i landet hamnar i grupp 3. dvs före gruppen 19-58 år som inte har underliggande sjukdomar eller liknande.

:thinking::sweat:
Jag inser att detta är en svår ekvation för vissa, men genom att vaccinera bla dessa så ökar skyddet för de välbärgade, det är ju detta med två tankar samtidigt som spökar.

Inser att det finns en grupp som hellre dör än accepterar att de sämre bemedlade får hjälp, de kommer vi aldrig övertyga.
 
  • Gilla
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
D
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Det intressanta är att regeringen anser att vi ska särbehandla folk och använda våra resurser till dem som vistas illegalt i Sverige i stället för att i första hand ta hand om våra invånare.
Det är för att skydda dig detta eventuellt görs. På samma sätt som andra stöd för svaga i slutänden skyddar dig, hade vi försökt svälta ihjäl folk så hade de varit betydligt aggressivare i sina försök att överleva.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Orsaken till det är ju att de har svårt att följa rekommendationerna. Många är hemlösa och lever bland olika människor från dag till dag.

Däremot tror jag inte att de kommer att vaccinera sig i någon större utsträckning, många lever ju helt utanför samhället.
Kan man hålla sig undan från myndighet/polis så bör man ju kunna hålla avstånd också, oavsett ska det inte premieras före en vanlig medborgare (oavsett bakgrund)
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag inser att detta är en svår ekvation för vissa, men genom att vaccinera bla dessa så ökar skyddet för de välbärgade, det är ju detta med två tankar samtidigt som spökar.

Inser att det finns en grupp som hellre dör än accepterar att de sämre bemedlade får hjälp, de kommer vi aldrig övertyga.
Om det handlar om dom sämre bemedlade, Varför skickar vi då inte vaccinet vi har köpt till utsatta länder runt om i världen som har betydligt sämre sjukvård än bad vi har ?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Jag anser att människor har lika värde oavsett vilket land dem är födda i hudfärg språk religion osv.
Märkligt antagande av dig att jag inte skulle göra det måste jag säga.
Vad får dig att tro att jag inte gör det?
Det som du skriver förstås som:
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Det intressanta är att regeringen anser att vi ska särbehandla folk och använda våra resurser till dem som vistas illegalt i Sverige i stället för att i första hand ta hand om våra invånare.
Du verkar vilja att några ska tas om hand i första hand fast de bättre kan undvika att bli smittade och sällan blir allvarligt sjuka medan andra sämre bemedlade med större risk att smittas och bli allvarligare sjuka ska komma i andra hand.

Sen har regeringen inget med detta att göra så där har du fel.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Om det handlar om dom sämre bemedlade, Varför skickar vi då inte vaccinet vi har köpt till utsatta länder runt om i världen som har betydligt sämre sjukvård än bad vi har ?
Det gör vi, del av planen.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Om det handlar om dom sämre bemedlade, Varför skickar vi då inte vaccinet vi har köpt till utsatta länder runt om i världen som har betydligt sämre sjukvård än bad vi har ?
Det kommer Sverige att göra också.

Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Kan man hålla sig undan från myndighet/polis så bör man ju kunna hålla avstånd också, oavsett ska det inte premieras före en vanlig medborgare (oavsett bakgrund)
Nu vill du än en gång göra skillnad på folk bara utifrån om någon är en "vanlig medborgare" eller inte.
Nej, att hålla sig undan gör ofta att man tvingas bo tätt ihop med andra för att över huvud taget kunna någonstans att sova inomhus.
 
optimum
Jag tror den tredje vågen redan startat.
Vi ser den inte helt ännu men beror troligen på att vi har minskning som effekt av nya rekommendationer och att folk försöker skydda sig bättre ihop med en ökad smittspridning av mutationen

Men för att se det som en ny våg stämmer nog AT redovisade scenarier.

Nyhetsrubrik om corona med citat av Tegnell om möjlig tredje våg.


Skärmbild av en diskussionstråd som handlar om en eventuell tredje våg av COVID-19 i Sverige.
 
D
optimum optimum skrev:
Jag tror den tredje vågen redan startat.
Vi ser den inte helt ännu men beror troligen på att vi har minskning som effekt av nya rekommendationer och att folk försöker skydda sig bättre ihop med en ökad smittspridning av mutationen

Men för att se det som en ny våg stämmer nog AT redovisade scenarier.

[bild]


[bild]
Frågan är vad vi mer kan göra för att få folk att "bete sig", känns lite som att om infon inte nått någon eller förståtts vid det här laget så är det kört?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det som du skriver förstås som:

Du verkar vilja att några ska tas om hand i första hand fast de bättre kan undvika att bli smittade och sällan blir allvarligt sjuka medan andra sämre bemedlade med större risk att smittas och bli allvarligare sjuka ska komma i andra hand.

Sen har regeringen inget med detta att göra så där har du fel.
Ja jag anser att landets medborgare ska ha vaccin före dom som är här illegalt.
Samtidigt så skulle jag hellre se att vi bistår med vaccin till behövande någon annan stans i värden före någon som vistas i Sverige illegalt.

Lena Hallengren sitter i regeringen och har med detta att göra.

Vi ser alla olika på saker och ting, väl mött
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.