Fairlane Fairlane skrev:
Men det är iallafall ett exceptionellt bokslut...
Hon specificerar inte om det är exceptionellt bra eller exceptionellt dåligt. ;)
Jo den damen får mig att vilja lägga ner alla Landsting! Bums!
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
harry73
Ulltand Ulltand skrev:
Finns det vinnare? Nej!
Region Stockholm
 
  • Gilla
  • Älska
djac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och du missar vad som hände 2019 då ovanligt få avled och därmed hade en del alltså levet onormalt länge redan (vunnit ett levnadsår), en underdödlighet 2019 följt av en överdödlighet 2020.
Helt ointressant vad som hände före pandemin om man skall utvärdera pandemins dödliget.

Om du inte är ute efter att ifrågasätta dödstalen igen? Gör du det?


I krig är ju alla medel tillåtna sägs det ju och det finns de som ifrågasätter både vaccin, munskydd och vad som hände under andra världskriget.
 
Redigerat:
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Helt ointressant vad som hände före pandemin om man skall utvärdera pandemins dödliget.

Om du inte är ute efter att ifrågasätta dödstalen igen? Gör du det?


I krig är ju alla medel tillåtna sägs det ju och det finns de som ifrågasätter både vaccin, munskydd och vad som hände under andra världskriget.
Jag håller inte på att utvärdera pandemins dödlighet. Det här är nyhetstråden fortfarande.
En av dagens nyheter är att The Economist har tagit fram en tabell med överdödlighet i olika länder under 2021.

Dödstal och överdödlighet kan man beräkna på många sätt, en del sätt är bättre än andra. Eftersom jag inte har en aning om vad du syftar på kan jag inte svara på dina frågor.
 
BirgitS BirgitS skrev:
En av dagens nyheter är att The Economist har tagit fram en tabell med överdödlighet i olika länder under 2021.

Dödstal och överdödlighet kan man beräkna på många sätt, en del sätt är bättre än andra.
Ja, The Economists tabell är egentligen lika missvisande (eller rättvisande) som att _enskilt_ peka på att Sverige hade väldigt hög dödlighet 2020, eller väldigt låg 2019. Att bara titta på över/underdödlighet ett enskilt år säger egentligen ingenting om landet har skött sin sjukvård och äldrevård bra eller dåligt.
Alla borde inse att den låga dödligheten som syns i The Economists tabell för 2021, i mångt och mycket beror på att många svenskar redan dött 2020. Där har Ulltand helt rätt. Men å andra sidan så hade Sverige som sagt en rätt stor upparbetad underdödlighet från 2019 (och kanske lite före det också), så vi hade gott om gamla och sköra som lätt kunde avlida för minsta lilla 2020, varpå Sverige fick mycket högre dödlighetssiffror är t.ex. Norge och Finland, som kanske inte alls var i samma "fas" så att säga.

Summa summarum - att titta på över/underdödlighet för ett enskilt land ett enskilt år, säger egentligen ingenting.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Helt ointressant vad som hände före pandemin om man skall utvärdera pandemins dödliget.

Om du inte är ute efter att ifrågasätta dödstalen igen? Gör du det?


I krig är ju alla medel tillåtna sägs det ju och det finns de som ifrågasätter både vaccin, munskydd och vad som hände under andra världskriget.
Det är ju du som ifrågasätter dödstalen, alla andra accepterar dessa och kan se överdödligheten men eftersom du inte gillar resultatet så håller du på och torgför alternativa fakta, som du antingen pusslar ihop själv eller blir inspirerad till på annat håll.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är ju du som ifrågasätter dödstalen, alla andra accepterar dessa och kan se överdödligheten men eftersom du inte gillar resultatet så håller du på och torgför alternativa fakta, som du antingen pusslar ihop själv eller blir inspirerad till på annat håll.
Det är väl en sån här fråga att antingen förstår man hur det hänger ihop (och det är inte jätteenkelt) eller så gör man det inte.

Nej inte alls, jag tror absolut att ca 15.500 människor avlidit i corona i Sverige. Det finns precis så många dödsattester utfärdare av läkare.

Det stämmer väl med överdödlighetstalen (som ju inte är så enkla att förstå)

Och den allmänna bilden av tex beläggningen på IVA som var 500 personer som mest när 150 personer per dag avled i Covid-19.

Tror du något annat?


d
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag håller inte på att utvärdera pandemins dödlighet. Det här är nyhetstråden fortfarande.
En av dagens nyheter är att The Economist har tagit fram en tabell med överdödlighet i olika länder under 2021.

Dödstal och överdödlighet kan man beräkna på många sätt, en del sätt är bättre än andra. Eftersom jag inte har en aning om vad du syftar på kan jag inte svara på dina frågor.

Ja man kan försöka luras med statistik som alltid. Men misstror du att 15.500 människor har avlidit i Sverige med Corona som huvudsaklig orsak?

Fortsatt gäller att ingen fått längre liv pga av corona men 15.500 har fått ett kortare.
 
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt Socialstyrelsen var det den 10 januari 14 777 avlidna av covid enligt dödsfallsintygen.
[länk]
Är det verkligen ca 15 500?

Bra poäng. Jag brukar skriva ca 15.500 för det finns ju en skillnad mellan preliminära data och det som kommer in när läkare har utfärdat dödsfallsintyg.

Så den korrektaste siffran är då 14,777.

Nu till frågan vilka du tror fått extra liv pga av den tidigare överdödligheten?
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det stämmer väl med överdödlighetstalen (som ju inte är så enkla att förstå)
Enligt https://ourworldindata.org/explorer...e&Color+by+test+positivity=false&country=~SWE som beräknar överdödlighet som en jämförelse med tidigare år har Sverige sen 2 februari 2020 en överdödlighet på 9 144 st.

Överdödlighet är komplicerat och kan beräknas på många olika sätt som alla är rätt eftersom det inte är självklart om man ska ta hänsyn till t.ex. medicinska framsteg, befolkningsökning, hur många år bakåt man ska jämföra med. DN hade en genomgång för 2020 för snart ett år sen och angav 5 olika mått för överdödlighet som alltså beror på vad man tar hänsyn till.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Bra poäng. Jag brukar skriva ca 15.500 för det finns ju en skillnad mellan preliminära data och det som kommer in när läkare har utfärdat dödsfallsintyg.

Så den korrektaste siffran är då 14,777.

Nu till frågan vilka du tror fått extra liv pga av den tidigare överdödligheten?
Du kan ju inte jämföra uppgiften över avlidna med covid från Fohm med uppgiften över avlidna av covid enligt läkarnas intyg. Under första vågen var det fler av än med men efter det så har det ju varit tvärtom.

Extra liv?
Uppståndelse från de döda?
 
Om vi håller alla vid liv genom alla medel i flera år kommer vi då få en ovanligt hög dödlighet, då de sköra får fotsvett? Hur många år de då förlorat?
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt [länk] som beräknar överdödlighet som en jämförelse med tidigare år har Sverige sen 2 februari 2020 en överdödlighet på 9 144 st.

Överdödlighet är komplicerat och kan beräknas på många olika sätt som alla är rätt eftersom det inte är självklart om man ska ta hänsyn till t.ex. medicinska framsteg, befolkningsökning, hur många år bakåt man ska jämföra med. DN hade en genomgång för 2020 för snart ett år sen och angav 5 olika mått för överdödlighet som alltså beror på vad man tar hänsyn till.
Nu gör du samma misstag igen. Du lägger ihop två år, ett men överdödlighet och ett därefter med underdödlighet.

Nu har jag i otaliga exempel förklarat att det man inte göra om man är ute efter att förstå hur många liv som förlorats i Covid-19. Jag kan ärligen inte komma på något mer sätt.
 
harry73
Ulltand Ulltand skrev:
Fortsatt gäller att ingen fått längre liv pga av corona men 15.500 har fått ett kortare.
Det finns säkert dom som inte dog under pandemin som annars hade dött i influensa eller rs eller vinterkräksjukan eller en bilolyckan. De borde fått ett längre liv pga corona
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.