Jo, man ser obehandlade skivor på utefasader ibland. Men oftast använder man det på väggar inomhus (som man ser också i denna villa).

Får leta lite om jag ska hitta fler exempel. Hinner inte just nu.
 
Mikael_L
billy_baver skrev:
Får leta lite om jag ska hitta fler exempel. Hinner inte just nu.
Behövs inte. Jag var bara nyfiken på om det var "ett nytt grepp" eller bara på det här huset. ;)
 
Gillar att det var annorlunda, men en pool i vardagsrummet känns sådär faktiskt. Med den planlösningen så blir nästan hela undervåningen ett simhallscafé
 
Cheesus skrev:
[länk]

Lite text om bergrummet utanför Gävle.

200 k om året i drift.

Litet klipp fr texten: Utgångspriset är satt till tre miljoner kronor, en tiondel av vad renoveringen på 1980-talet kostade. I köpet ingår all maskinell utrustning, bland annat ett reservkraftverk. Anläggningen är annars eluppvärmd och har kommunalt vatten och avlopp.

Skynda fynda!
Nya köparen (IT företag) har visning på lörda i lokalerna .

Länk med mer info : http://gd.se/nyheter/gavle/1.840493
 
Redigerat:
robsarve skrev:
Gillar att det var annorlunda, men en pool i vardagsrummet känns sådär faktiskt. Med den planlösningen så blir nästan hela undervåningen ett simhallscafé
Jag tycker det var skitballt - men det förutsätter ju bar konstruerad ljuddämpning samt att man inte har klor i bassängen !

/K
 
Är det inte att be om problem vad gäller fukt?
 
Mikael_L
Man borde få nära 100% luftfuktighet i lokalen, jämnt.

Men man kanske täcker över poolen med nåt av plast när den inte används, då kan väl klimatet bli ungefär normalt.
 
Varför skulle det bli så fuktigt ?

Dels var det ju i princip öppet på hela undervåningen, sen var ju poolen i ett separat "uterum" - men framförallt kan man ju se till att ha bra ventialtion ?

/K
 
Inomhuspool borde definitivt klassas som "riskkonstruktion". Även om det finns rejäla avfuktare hittar man ofta röta i villor med pool i källarvåningen. Påfallande många väljer att låta poolen stå tom, och jag brukar inte ha hjärta att fråga dem varför...

Egentligen BORDE man fråga mera! Skälet till att man inte använder sina finesser måste ju inte nödvändigtvis vara att man är rädd för röta. Orsaken kan lika gärna vara att avfuktaren drar orimmligt mycket ström. Eller att våta husdjur och småbarn fördärvar stoppmöblerna...
 
Larsa skrev:
Jag tycker detta är rätt häftigt. Ligger ca 200m från Lidingöbron så det är extremt när Stockholm City oxå..
[länk]
Det var verkligen inte illa. Shit vilket läge!
 
imported_Anders_S skrev:
Det var verkligen inte illa. Shit vilket läge!
200m från Lidingöbron innebär kanske en del bilar som dundrar förbi till kvällsdrinken. Lite synd kanske...

Danderydvillan hade pansarglas i vissa fönster! Kan tänka mig att det flyger lite golfbollar då hålen ligger så nära... Hjälm på ungarna vid poolen således!

(Eller är jag bara lite avundsjuk?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.