MBygga skrev:
Det verkar som den inte slog på klippningen förrän efter två kontakter med linan, brukar den göra så? Låter som den slagit av klippningen i slutet också och sen slår på den i sista sekvensen. Varför beter den sig så, tro?
Innebyggd säkerhet .... den venter med at starte knivene inntil kjeledyr og svartsjuke grannar er varnad .. det gjør vel de fleste roboter.
 
Tim G skrev:
Detta med vinklarna den använder när den går ut från tråden har jag också beskrivit. Den har ca 5-6 varianter den väljer slumpmässigt på, vilket jag tycker fungerar bra och är tillräckligt random.

Jag är nöjd med min. Den klipper gräset och den gör det autonomt. Och jag har sparat goda slantar på att välja denna som gör samma jobb som sina mkt dyrare kusiner gör. :)

En annan kommentar; jag tror med allt taget i beräkningen att man kan nog jämföra Clipper 1200 med andra klippare redan nu. Biltemas kom på delad plats med Worx men var billigare och därför bästa budgetval. Jag har haft Biltemas och jag kan säga att Clipper 1200 piskar LMR 24:s blåa rumpa. Så denna står sig nog väl redan nu för 5 995:-.
Hvordan vurderer du kapasiteten ... klippetid - størrelse på gressytan ... batterikapasitet osv ??
 
rcjofo skrev:
Innebyggd säkerhet .... den venter med at starte knivene inntil kjeledyr og svartsjuke grannar er varnad .. det gjør vel de fleste roboter.
Om du med de flesta avser Clipper och det märke du själv använder så ja. Men tyvärr, övriga märken slår inte på och av klippningen i tid och otid förutom om de blir upplyfta eller skall gå hem och ladda, så nej är svaret på frågan.
 
MBygga skrev:
Om du med de flesta avser Clipper och det märke du själv använder så ja. Men tyvärr, övriga märken slår inte på och av klippningen i tid och otid förutom om de blir upplyfta eller skall gå hem och ladda, så nej är svaret på frågan.
Jeg stillte ingen fråga .... det var et forsøk på å svare på din fråga ... om varför den betted seg så.

Tyverr har det varit nogra stygge händelser også i Sverige. Leste om en robot som hadde kjørt over hundesvans ock skadet den styggt. Av den anledning har produsentene lagt inn en tid eller avstandssperre slik at roboten beveger seg lite framover innan den starter knivene. Dette er for å advare - skremme bort djur - barn och andra .. enig med deg i at det er synd at alla har denna finess, det er jo enkelt å legge det inn i mjukvaran.
Øvriga märken kommer nog etter, slika händelser tjänar jo ingen.
 
  • Gilla
Tim G
  • Laddar…
peternicklas
rcjofo skrev:
Jeg stillte ingen fråga .... det var et forsøk på å svare på din fråga ... om varför den betted seg så.

Tyverr har det varit nogra stygge händelser også i Sverige. Leste om en robot som hadde kjørt over hundesvans ock skadet den styggt. Av den anledning har produsentene lagt inn en tid eller avstandssperre slik at roboten beveger seg lite framover innan den starter knivene. Dette er for å advare - skremme bort djur - barn och andra .. enig med deg i at det er synd at alla har denna finess, det er jo enkelt å legge det inn i mjukvaran.
Øvriga märken kommer nog etter, slika händelser tjänar jo ingen.
Är ganska säker på att det inte kommer att ändras något i mjukvaran. Landroid larmar när den ska börja klippa och har då en fördröjning av klippdisken på några sekunder, är fullt tillräckligt. Man kan inte anpassa och göra alla produkter idiotsäkra, i så fall skulle knivarna vara borttagna från klipparna. Det är som att säga; det sker för många olyckor med personbilar, vi måste ha en fördröjning av motorstart på 10 sek. efter det att man gasar. Eller att strömmen går inte i ledningen förren 10 sek. efter det att man tryckt på strömbrytaren. Någonstans måste vi människor lära oss att ta ansvar. Skaffar man en robotklippare så måste man även förstå innebärden med detta.
 
peternicklas skrev:
Är ganska säker på att det inte kommer att ändras något i mjukvaran. Landroid larmar när den ska börja klippa och har då en fördröjning av klippdisken på några sekunder, är fullt tillräckligt. Man kan inte anpassa och göra alla produkter idiotsäkra, i så fall skulle knivarna vara borttagna från klipparna. Det är som att säga; det sker för många olyckor med personbilar, vi måste ha en fördröjning av motorstart på 10 sek. efter det att man gasar. Eller att strömmen går inte i ledningen förren 10 sek. efter det att man tryckt på strömbrytaren. Någonstans måste vi människor lära oss att ta ansvar. Skaffar man en robotklippare så måste man även förstå innebärden med detta.

Så bra da har jo Work Landroid både ljud och innebygget fordrøyning av start på klippdisken. (y)
 
rcjofo skrev:
Så bra da har jo Work Landroid både ljud och innebygget fordrøyning av start på klippdisken. (y)
Inte på det sätt som t.ex. Clipper har. Vid klippning larmar LD tre gånger, backar ut, vrider sig och går fram en halvmeter, står still, larmar tre gånger, startar knivdisken och driver sedan framåt, dvs. den går inte framåt några meter utan knivdisk igång för att sedan starta den i farten, vilket Clipper och något mer märke gör. Dessutom stänger den inte av knivdisken medan den är ute och klipper, förutom om den blir upplyft på något sätt genom saker eller hundsvansar eller vad det nu kan vara.
 
Vi saknar kompletta styrspecar på samtliga maskiner. Utan det kan det vara svårt att dra slutsater om varför vissa saker sker och om dem ska ske alls.
 
  • Gilla
Tim G
  • Laddar…
Henke2 skrev:
Vi saknar kompletta styrspecar på samtliga maskiner. Utan det kan det vara svårt att dra slutsater om varför vissa saker sker och om dem ska ske alls.
Sant nok, men ljudsignal, forsinket start av klippetallrik er jo på grunn av sekerheten vil jeg tro.

Når den ikke klipper på hemvegen så er det hor å spare strøm til framdrift. Li-Ion tar jo brått slutt. Det må være ergelig når den står strømtom ute på gresset vil jeg tro. :surprised:
 
rcjofo skrev:
Sant nok, men ljudsignal, forsinket start av klippetallrik er jo på grunn av sekerheten vil jeg tro.

Når den ikke klipper på hemvegen så er det hor å spare strøm til framdrift. Li-Ion tar jo brått slutt. Det må være ergelig når den står strømtom ute på gresset vil jeg tro. :surprised:
sant att det tar slut fort, men mäter man rätt så dpelar det ju ingen roll. Spänning är ett dåligt sätt på litium.
 
rcjofo skrev:
Hvordan vurderer du kapasiteten ... klippetid - størrelse på gressytan ... batterikapasitet osv ??
Well, har inte riktigt tänkt i de termerna, och jag har bara Biltemas att jämföra med, och det är som att jämföra David (Clipper) och Goliat (LMR 24). Biltemas klippte väl i tre timmar även om den blev segare på slutet, och laddade sen i 5-6 timmar. Clipper går in nästan på minuten efter 100 minuter, så jag vet inte om det är bra specat eller den går in efter timer. Den laddar dock snabbt, snabbare än 80, och den går med full kraft hela tiden när den klipper, dvs går inte långsammare ju längre den klipper.

Jag har en "krånglig" gräsyta på ca 900 kvm, och hade den ställd på 4 timmar varje dag, dvs full cykel + laddning + 2/3 dels cykel. Det räckte och blev över. Manualen säger att den klipper 900 kvm på 7-8 timmars drift. Pratade sen med kundtjänst och de menade att det är bättre att den går längre cykler mer sällan, eftersom den plottar klippområdet bättre och hinner klippa igenom hela mer än väl varje gång tack vare detta. Så det är det jag testar nu. Jag tar det lite manana, håller koll att den håller gräset i schack, gör den inte det så ökar jag klipptiden. Verkar det vara overkill så minskar jag tills jag hittar en balans. Vill nämligen inte att klipparen ska surra runt på gräsmattan i onödan och klippa luft.

Kundtjänst sa förresten gällande knivarna, att de tre extra skruvhålen är extrahål om de andra gängorna slits ut, samt att tre knivar ska det vara, varken fler eller färre, eftersom detta är det ultimata antalet för att hålla balansen i skivan. Knivarna är härdade och ska räcka två säsonger lätt, och de är splitterfria. Tyngre knivar behövs inte (läst att de finns) utan de som levereras är optimerade redan. Vill man ha snyggare snitt och ännu mindre obalans kan man sätta brickor och fixera knivarna, men det är överkurs, enligt kundtjänst.

Gödade idag, och ska bara njuta av att se det växa - och klippas! ;)
 
  • Gilla
Henke2 och 1 till
  • Laddar…
Tim G skrev:
... Vill man ha snyggare snitt och ännu mindre obalans kan man sätta brickor och fixera knivarna, men det är överkurs, enligt kundtjänst.
Skulle jag inte rekommendera av säkerhetsskäl, även om knivarna sägs vara splitterfria tror jag inte de håller för en direktträff på sten eller liknande om de sitter fast, utan då har man nog knivrester i gräsmattan. Konstigt att de ens nämner den saken :confused:
 
Jag läser vad du skriver MBygga, men vi kan spekulera hur mycket vi vill, men vi får ju ändå anta att de som sitter på respektive kundtjänster och vars enda ansvar och område är maskinerna ifråga, vet vad de pratar om och har belägg för vad de säger. Vad mig anbelangar så har vi frågor och de har "facit". Mig veterligen så är inte heller ledade knivar ens branschstandard. Jag skriver vad de sa så att andra slipper ringa och fråga om samma sak gällande klipparen tråden handlar om. I all vänlighet. :)
 
Första klippningen körde min Clipper in under grenarna i granbersån. Där sa det plötsligt TJONG så att klipptallriken stannade. Orolig för att det var dags för knivbyte vände jag på klipparen. Döm om min förvåning när endast Ett blad av de tre hade ett litet nygg i eggen. Det var bara att rensa bort stenarna avgränsa bersån med plankor och sedan starta upp boten på nytt. Det följer även med tre extrablad samt att knivarna är vändbara, vilket ju är både smart och ekonomiskt.

En sak jag märkt är att den ofta stannar ute vid slingan och rapporterar "utanför". Tolkar detta som intrimmningsbehov och att jag behöver justera tråden och dess vinkel för att klipparen skall fungera optimalt. Idag hade den fastnat i ett hörn utanför källardörren där det också är en grop. Ett bakhjul hamnade då lite oturligt i luften så att klipparen stod och slirade. Den tömde därmed batteriet! Har justerat och nu är den fulladdat ute på sitt nattpass, klipper och jagar mördarsniglar^^

Fråga till Tim och andra Clipper ägare. I menyn finns värde typ "följ tråden vid klippning" (har jag för mig att det står). Vad fyller detta för funktion egentligen? Har inte märkt att den gör det utan den stannar och byter riktning vid trådkontakt. Jag trodde att det skulle innebära att den börjar sitt pass med att klippa ett varv längs med tråden för att sedan börja köra random...?

//M
 
Jo du har uppfattat funktionen rätt, om du går in på det menyalternativet kan du välja av eller på. I ena fallet följer den tråden runt och klipper till den kommit tillbaka eller stött på hinder, varpå den går slumpmässigt. Din är väl i läge av. Eftersom du kan välja hur långt över tråden den ska gå är det egentligen inte nödvändigt.

Jag har dock kommit på att genom att låta den följa tråden ut kan jag låta den gå till valfritt ställe och där sätta ett hinder som gör att den går av och börjar klippa slumpmässigt där först, vilket är användbart om klippområdet tenderar att hålla roboten mer på vissa ytor än andra. Sen kan man flytta eller avlägsna hindret efter behov.

Utanför har jag aldrig fått i larmloggen. Hos mig står det ibland "lyft" men det är helt mitt och tomtens fel, inte maskinens.

Jag har också fått uppfattningen att knivarna är av prima kvalitet. Biltemas visade mkt tydligt slitage efter två tre veckor, det gör inte dessa alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.